Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 20 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Z filmu wyjęte: Kto bogatemu zabroni...

Esensja.pl
Esensja.pl
Miarę bogactwa kraju można mierzyć po tym, czego się używa jako zakładek w czytanych książkach. U nas na ogół jest to jakiś śmietek, a w USA…?

Jarosław Loretz

Z filmu wyjęte: Kto bogatemu zabroni...

Miarę bogactwa kraju można mierzyć po tym, czego się używa jako zakładek w czytanych książkach. U nas na ogół jest to jakiś śmietek, a w USA…?
Dzisiejszy kadr przedstawia burżuazyjnego amerykańskiego czytelnika, który jeszcze nie podpala papierosa czy cygara studolarówką, ale już ma tendencję do używania oficjalnego środka pieniężnego jako zakładki. No dobrze, jest to tylko jeden dolar, ale przecież od czegoś trzeba zacząć. Z drugiej strony jednak – być może używanie dolarówek jako zakładek świadczy o mocno zauważalnej dewaluacji amerykańskiego pieniądza. W końcu taki dolar z 1913 roku miał siłę nabywczą aktualnych 27 dolarów. Różnica duża. Choć mniejsza, jeśli porównać dolara bliższego naszej epoce, bo dolar z najlepszego 1974 roku wart jest obecnie 5,42 dolara. A żeby pokazać na konkretnym przykładzie – hamburger w 1970 roku kosztował w USA oszałamiające 18 centów, podczas gdy dzisiaj trzeba już na niego wyłożyć 2,5 do 3 dolarów.
Film, z którego pochodzi ten kadr, to „Mandy” z 2018 roku, absolutnie pretensjonalne, [biiip] ahtystyczne [biiip], którego nie sposób jednoznacznie zaszufladkować. Jest to rodzaj utopionego w szkarłacie halucynacyjnego tripu, wytwarzającego odrealniony klimat rąbanki w rytm ponurej muzyki. Żeby jednak go docenić, to trzeba najpierw przetrwać dramatycznie pustą pierwszą połowę filmu, w której główne zajęcie aktorów to chodzenie i patrzenie w ekran. Dopiero druga część chwyta za migdałki, śledzionę i ścięgno Achillesa za jednym zamachem. Ta druga połowa jest wyjątkowo mocna, pokrętna i bogata interpretacyjnie. A o co w ogóle w tym wszystkim chodzi? Ano członkowie malutkiej sekty (guru z małym narządem, dwie kochanki i czterech pomagierów) wzywają gang czterech motocyklistów, żeby władowali się do posadowionego w leśnej głuszy domku i obezwładnili żyjących tam małżonków, bo kobieta wpadła w oko guru. Następnie sekta narkotyzuje kobietę (poprzez użądlenie owadem), ale że ta histerycznie wyśmiewa walory krocza guru, zostaje na oczach męża żywcem spalona w worku. Mąż naturalnie poprzysięga zemstę i gdy tylko się uwolni, zaczyna gromadzić broń, a potem tropić niegodziwców. Robi się krwawo, posępnie, a chwilami po prostu dziwnie. Świetnie tutaj współgrają ciemne, głównie nocne zdjęcia z chętnie topionym w szkarłacie krajobrazem i wiszącymi nisko wielgachnymi planetami, całość zaś oblewa wolna i mroczna muzyka, w tak której mści się Cage ubabrany krwią jak demon zemsty. Ach, no tak, nie powiedziałem, że męża gra Nicolas Cage. Owszem, gra. Znaczy robi twarz. Ale w połączeniu z pozostałymi frykasami wizualnymi i dźwiękowymi, to się w pewnym momencie faktycznie zaczyna oglądać z niezdrową fascynacją.
Niby nie ma tu fantastyki, a film bez sensu próbuje udawać artystyczne dzieło, ale mimo wszystko polecam „Mandy”. Z pewnością nie pozostawia obojętnym. Ciekawe, jak duża część tej psychodelii pochodzi od jednego z producentów, czyli włochatostopego Elijaha Wooda.
Aha – dla dociekliwych, którzy chcą wiedzieć, w jakiej to konkretnie książce tkwi zakładka. Otóż jest to „Seeker of the Serpent’s Eye” Lenory Tor. Chyba nie będzie zaskoczeniem, jak powiem, że to książka najzupełniej fikcyjna?
koniec
7 czerwca 2021

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

„Kobra” i inne zbrodnie: J-23 na tropie A-4
Sebastian Chosiński

16 IV 2024

Domino – jak wielu uważa – to takie mniej poważne szachy. Ale na pewno nie w trzynastym (czwartym drugiej serii) odcinku teatralnej „Stawki większej niż życie”. tu „Partia domina” to nadzwyczaj ryzykowna gra, która może kosztować życie wielu ludzi. O to, by tak się nie stało i śmierć poniósł jedynie ten, który na to ewidentnie zasługuje, stara się agent J-23. Nie do końca mu to wychodzi.

więcej »

Z filmu wyjęte: Bo biblioteka była zamknięta
Jarosław Loretz

15 IV 2024

Co zrobić, gdy słyszało się o egipskich hieroglifach, ale właśnie wyłączyli prąd i Internetu nie ma, a z książek jest tylko poradnik o zarabianiu pieniędzy na kręceniu filmów, i nie za bardzo wiadomo, co to te hieroglify? No cóż – właśnie to, co widać na obrazku.

więcej »

„Kobra” i inne zbrodnie: Gdzie są naziści z tamtych lat?
Sebastian Chosiński

9 IV 2024

Barbara Borys-Damięcka pracowała w sumie przy jedenastu teatralnych przedstawieniach „Stawki większej niż życie”, ale wyreżyserować było jej dane tylko jedno, za to z tych najciekawszych. Akcja „Człowieka, który stracił pamięć” rozgrywa się latem 1945 roku na Opolszczyźnie i kręci się wokół polowania polskiego wywiadu na podszywającego się pod Polaka nazistowskiego dywersanta.

więcej »

Polecamy

Bo biblioteka była zamknięta

Z filmu wyjęte:

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zemsty szpon
— Jarosław Loretz

Taśmowa robota
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Z tego cyklu

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zemsty szpon
— Jarosław Loretz

Taśmowa robota
— Jarosław Loretz

Tegoż autora

Orient Express: A gdyby tak na Księżycu kangur…
— Jarosław Loretz

Kości, mnóstwo kości
— Jarosław Loretz

Gąszcz marketingu
— Jarosław Loretz

Majówka seniorów
— Jarosław Loretz

Gadzie wariacje
— Jarosław Loretz

Weź pigułkę. Weź pigułkę
— Jarosław Loretz

Warszawski hormon niepłodności
— Jarosław Loretz

Niedożywiony szkielet
— Jarosław Loretz

Puchatek: Żenada i wstyd
— Jarosław Loretz

Klasyka na pół gwizdka
— Jarosław Loretz

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.