Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 24 maja 2022
w Esensji w Esensjopedii

Z filmu wyjęte: Fampirem jeftem

Esensja.pl
Esensja.pl
Nie zawsze kinematograficzne wampiry miały dystyngowane kły. Bywały i takie z kłami à la mors.

Jarosław Loretz

Z filmu wyjęte: Fampirem jeftem

Nie zawsze kinematograficzne wampiry miały dystyngowane kły. Bywały i takie z kłami à la mors.
Dzisiejszy kadr przedstawia eleganta, któremu reżyser kazał wziąć w usta duży, wygięty w odwrócone U patyk i udawać, że są to wampirze kły. Trudno stwierdzić, skąd wziął się pomysł na tak wielgachne zębiska, bo jedynym wytłumaczeniem wydaje mi się niedowidząca publiczność, która drobniejsze kły mogłaby po prostu przeoczyć. Jednak nawet jeśli zostawimy na boku kwestię estetyczną, to pojawiają się dwa odrębne pytania – jak wampir może wgryzać się w cudze szyje takimi tępymi kołkami, i gdzie – oczywiście przy założeniu, że to jego własne zęby, a nie doraźnie wkładane drewniane protezy – kły takie się chowają, bo przecież nasz bohater od czasu do czasu pojawia się jako zwyczajny dżentelmen, a konkretnie rewolwerowiec, bynajmniej nie mający problemów z wymawianiem niektórych spółgłosek.
Owego pociesznego wampira można zobaczyć w meksykańskim filmie „El pueblo fantasma”, czyli „Miasto widmo”. Wyszedł w 1965 roku spod ręki Alfredo B. Crevenny, chałturnika tłukącego tuzinami mierne westerny, przygodówki i fantastykę, w tym m.in. „Inwazję krwiożerczych kosmitek” czy szereg tytułów o luchadores. Co ciekawe, „El pueblo fantasma” wyszedł Crevennie nawet przyzwoicie, choć oczywiście również był tani, statyczny, z akcją opartą głównie na dialogach. Do niemal wyludnionego miasteczka na Dzikim Zachodzie przyjeżdża facet nie mogący się pozbyć ciągnącej się za nim łatki syna mordercy, tym trudniejszej do zerwania, że ojciec nazywał się dokładnie tak samo, jak on. Jego celem jest rozmowa z pewnym rewolwerowcem, który znał ojca i który od wielu lat – wciąż młody – pokonuje kolejnych rewolwerowców. W miasteczku zjawiają się skazaniec po odsiedzeniu 10-letniego wyroku za występek poszukiwanego przez bohatera rewolwerowca, niewidomy grajek z córką oraz dwóch rewolwerowców chcących zmierzyć się z człowiekiem-legendą. Podczas gdy rewolwerowcy zaczynają się dostawiać do córki grajka, główny bohater prowadzi prywatne śledztwo, zgodnie z którym niemal do szczętu wyludnione miasteczko cierpi z powodu… wampira. Czyli poszukiwanego rewolwerowca, który po każdym wyssaniu innego rewolwerowca ulepsza swoje zawodowe zdolności.
Żeby nie było nudno, do kompletu dochodzi romans wampira, samoponiżenie bohatera i kłopoty wynikające z braku stałego dopływu krwi rewolwerowców. Film jest więc może dość śnięty, ale ma w ofercie kilka nietuzinkowych pomysłów i sensownie rozpisane role (poza 30-letnimi „dziewczętami”), a do tego nie aż tak mocno się zestarzał. Owszem, dzisiaj nie jest to już emocjonujący horror, a co najwyżej sędziwy, urokliwy kiczyk, ale nadal ogląda się go przyjemnie.
koniec
3 stycznia 2022

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Z filmu wyjęte: W pogoni za oryginalnością czyli Horror pod ścianą II
Jarosław Loretz

16 V 2022

W poprzednim odcinku przedstawiłem odwróconą do góry nogami głowę. No to teraz coś z innej – choć w sumie podobnej – beczki…

więcej »

Z filmu wyjęte: W pogoni za oryginalnością czyli Horror pod ścianą
Jarosław Loretz

9 V 2022

W ostatnich latach nasila się przeświadczenie, że w kinie grozy było już wszystko. Niektórzy twórcy wyłażą więc ze skóry, żeby pokazać, iż jest to opinia pozbawiona podstaw. Efekty tego są niekiedy dyskusyjne.

więcej »

Z filmu wyjęte: Horror jak się patrzy
Jarosław Loretz

2 V 2022

Niekiedy już na pierwszy rzut oka widać, z jakim gatunkiem filmowym ma się do czynienia.

więcej »

Polecamy

Kevin Smith. Sprzedawcy 2

Do sedna:

Kevin Smith. Sprzedawcy 2
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Jay i Cichy Bob kontratakują
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Dogma
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. W pogoni za Amy
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Szczury z supermarketu
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Sprzedawcy
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Pułapka
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Koniec świata
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Donnie Darko
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Zjawa
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż autora

Pożegnania 2021 (4/4)
— Jarosław Loretz

Pożegnania 2021 (3/4)
— Jarosław Loretz

Pożegnania 2021 (2/4)
— Jarosław Loretz

Pożegnania 2021 (1/4)
— Jarosław Loretz

Jak dobrze nam mutantem być
— Jarosław Loretz

Danie w średnim stanie
— Jarosław Loretz

Pożegnania 2020 (4/4)
— Jarosław Loretz

Pożegnania 2020 (3/4)
— Jarosław Loretz

Pożegnania 2020 (2/4)
— Jarosław Loretz

Pożegnania 2020 (1/4)
— Jarosław Loretz

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.