Z filmu wyjęte: Asy przestworzyJak to w radzieckim wojennym kinie – za Pantery i Tygrysy robiły mniej popularne czołgi, często bez najmniejszych przeróbek upodabniających do niemieckiego sprzętu pancernego, a za wrogie samoloty robiły maszyny albo małoseryjne, albo po prostu zagraniczne.
Jarosław LoretzZ filmu wyjęte: Asy przestworzyJak to w radzieckim wojennym kinie – za Pantery i Tygrysy robiły mniej popularne czołgi, często bez najmniejszych przeróbek upodabniających do niemieckiego sprzętu pancernego, a za wrogie samoloty robiły maszyny albo małoseryjne, albo po prostu zagraniczne. Dzisiejszy kadr przedstawia kabinę słynnego Messerschmitta Bf 109, zdobytego przez jednego z radzieckich pilotów i startującego do specjalnej misji. Nic to, że kabina ma zupełnie nieodpowiedni kształt, że jest wyposażona w tandetne zawiasy i rzemyczek, a także świeci gargantuicznych rozmiarów szparą, zabójczą w przypadku samolotów rzekomo myśliwskich, latających na dużych wysokościach, z dużym przeciążeniem i ogromnymi (jak na ówczesne czasy) prędkościami. Z pilotem w zwykłej pilotce, bez maski tlenowej. Nie ma się co jednak dziwić, bo niemieckiego myśliwca zagrał lichy, wyeksploatowany, czeski Zlín Z-326, samolot szkolno-treningowy osiągający przy dobrym wietrze 245 km/h, co jest prędkością śmieszną w porównaniu z ponad 600 km/h Messerchmitta późnych serii. Te nieudolne próby udawania, że czeski dychawiczny płatowiec jest agresywnym niemieckim myśliwcem, można obejrzeć w radzieckim dramacie wojennym „W boj idut odni ‘stariki’”, czyli „Tylko „starzy” idą w bój”. Obraz powstał w roku 1974 i opowiada o grupie lotników z jednostki stacjonującej na terenie Ukrainy. Niemcy właśnie są wypychani ze Związku Radzieckiego, ale ciągle się jeszcze odgryzają, więc piloci udający się na loty bojowe mają wysokie straty. Cała fabuła to zacieśnianie więzi poprzez grupowe śpiewy i grę na instrumentach symfonicznych (jest trąbka, harfa, bałałajka, itp), flirt z lotniczką ze stacjonującej niedaleko jednostki rozpoznawczej oraz mamienie nowych rekrutów, że kiedyś też będą latać. Kiedy jednak – nie wiadomo, bo weterani nie dopuszczają ich do maszyn i młodzi zabijają czas rozmowami z mechanikami. Do tego dochodzi wspomniany wątek podkradzionego wrogowi samolotu, którym jeden z weteranów leci na akcję. Mimo że chwilami film jest wzruszający (zwłaszcza w finale), ogólnie jest odczuwalnie nijaki, zrobiony irytująco nowocześnie i zarazem na odwal się (główne samoloty jednostki to… Jaki-18P z końcówki lat 50.). Co gorsza, ponieważ studio filmowe odmówiło wydania ekipie kliszy kolorowej, zarezerwowanej na produkcyjniaki, obraz trzeba było kręcić w czerni i bieli, a potem go sztucznie kolorować. Biorąc to wszystko pod uwagę trudno uznać tę produkcję za szczególnie udaną… 24 stycznia 2022 |
Gdy w lutym 1967 roku Teatr Sensacji wyemitował „Cichą przystań” – ostatni odcinek „Stawki większej niż życie” – widzowie mieli prawo poczuć się osieroceni przez Hansa Klossa. Bohater, który towarzyszył im od dwóch lat, miał zniknąć z ekranów. Na szczęście nie na długo. Telewizja Polska miała już bowiem w planach powstanie serialu, na którego premierę trzeba było jednak poczekać do października 1968 roku.
więcej »Tak to jest, jak w najbliższej okolicy planu zdjęciowego nie ma najmarniejszej nawet knajpki.
więcej »Domino – jak wielu uważa – to takie mniej poważne szachy. Ale na pewno nie w trzynastym (czwartym drugiej serii) odcinku teatralnej „Stawki większej niż życie”. tu „Partia domina” to nadzwyczaj ryzykowna gra, która może kosztować życie wielu ludzi. O to, by tak się nie stało i śmierć poniósł jedynie ten, który na to ewidentnie zasługuje, stara się agent J-23. Nie do końca mu to wychodzi.
więcej »Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz
Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz
Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz
Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz
Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz
Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz
Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz
Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz
Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz
Zemsty szpon
— Jarosław Loretz
Klasyka kina radzieckiego: I «starcy», i «młodzi» żyją krótko
— Sebastian Chosiński
Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz
Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz
Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz
Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz
Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz
Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz
Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz
Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz
Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz
Zemsty szpon
— Jarosław Loretz
Klasyka kina radzieckiego: Dobry wojak Swiatkin
— Sebastian Chosiński
Klasyka kina radzieckiego: Jestem strachliwy, ale się nie boję!
— Sebastian Chosiński
Orient Express: A gdyby tak na Księżycu kangur…
— Jarosław Loretz
Kości, mnóstwo kości
— Jarosław Loretz
Gąszcz marketingu
— Jarosław Loretz
Majówka seniorów
— Jarosław Loretz
Gadzie wariacje
— Jarosław Loretz
Weź pigułkę. Weź pigułkę
— Jarosław Loretz
Warszawski hormon niepłodności
— Jarosław Loretz
Niedożywiony szkielet
— Jarosław Loretz
Puchatek: Żenada i wstyd
— Jarosław Loretz
Klasyka na pół gwizdka
— Jarosław Loretz