Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 6 czerwca 2023
w Esensji w Esensjopedii

Z filmu wyjęte: Spaleni słońcem

Esensja.pl
Esensja.pl
Jeśli się nie jest Nikitą Michałkowem, to palenie słońcem może wyjść widzowi bokiem.

Jarosław Loretz

Z filmu wyjęte: Spaleni słońcem

Jeśli się nie jest Nikitą Michałkowem, to palenie słońcem może wyjść widzowi bokiem.
Dzisiaj proponuję kadr ze świeżego rosyjskiego filmu, na nim zaś… eee… powiedzmy, że zadziwienie. I postaci, bo jej mina wyraża zaskoczenie, i widza, że w dzisiejszej dobie można zrobić aż tak partacki makijaż. Domalowane na wargach zęby i naklejone na policzki gumowe ni to kości, ni to gnijące ścięgna, robią wrażenie. Oczywiście negatywne. Całość wieńczy zaś – niczym wisienka na torcie – gumowa żyłka na czole. Rozdwojona, żeby można było dodać jedno zero do gaży charakteryzatora. Bo nad kuriozalnie długimi, łukowatymi brwiami czy trochę dziwnymi tęczówkami rozwodzić się nie ma potrzeby. Połci nie urywają, ale dramatu też nie ma. A teraz druga wisienka na torcie – ten makijaż ma nas przekonać, że oto obcujemy z… wampirem! Dlaczego niby wampir miałby być gnijącym trupem? I czemu gnije tylko na twarzy, skoro dekolt i ręce zdają się być nietknięte procesami (gumowego) rozkładu? Aż ciekawe jestem, skąd u twórców wzięło się przekonanie, że tak powinien wyglądać nocny krwiopijca…
Najzabawniejsze w tym wszystkim jest jednak to, że film, z którego pochodzi ta scena – „Kljucz wriemieni” z 2019 roku, w Polsce dystrybuowany jako „Klucz czasu” – jest całkiem przyzwoitą familijną fantasy, z bardzo wysoką kulturą realizacji technicznej (poza charakteryzacją, co już ustaliliśmy) i dobrym aktorstwem. Podczas seansu trzeba jednak przymknąć oko na to, ze film czerpie przesadnie wielkimi szuflami z zachodniej kinematografii, sypiąc to do tygla, w którym wesoło buzuje lokalny patriotyzm. Że wymienię na przykład czarownicę poruszającą się skorodowaną, pozbawioną kół skorupą moskwicza czy istotny udział w intrydze… krążownika „Aurora”. Trochę też denerwuje klasyczna bolączka nowoczesnych rosyjskich filmów, czyli bohaterowie, którzy są obrzydliwie bogaci (ogromne mieszkanie, drogie samochody), mimo że ani nie mają lukratywnego zawodu (facet jest pisarzem, ale z wieloletnim blokiem twórczym, kobieta zaś w ogóle nie wiadomo, co robi), ani nie fatygują się chadzać gdzieś do pracy. Choćby na ćwierć etatu. Ot, pewnie na balkonie mają drzewko, z którego co rano zrywają tłuste kiście banknotów…
Na koniec dwa słowa o fabule. Żona podejrzewająca męża-pisarza o wznowienie romansu z poprzedniczką, obecnie kierowniczką sierocińca, z którego para adoptowała dziewczynkę, postanawia śledzić taksówkę, którą gdzieś pojechał. Niestety, ma wypadek, w wyniku którego ląduje w szpitalu – z przybraną córką, którą z nieznanej przyczyny zabrała ze sobą. Ona wychodzi z kraksy w zasadzie bez szwanku, jednak dziewczynka wpada w śpiączkę i… to właśnie jej rojenia są naszym filmem, będącym w istocie wewnętrzną projekcją jej walki o życie, splecioną z czytanymi przez ojca kawałkami powieści. A jest niewesoło, bo – ze względu na niemożność odszukania ukochanej oraz córki – strażnik najważniejszego zegara w Petersburgu (od niego zaczęto budowę miasta) zaniechał jego nakręcania, w wyniku czego zegar stanął, a wraz z nim opadły na miasto ciemność, marazm i zepsucie. Córka musi teraz nakręcić zegar i go uruchomić, przy czym ma niewiele czasu. Zwrócona do sierocińca (skoro matka w szpitalu, a ojciec wyjechał w sprawach zawodowych), ucieka z pomocą szemranego typa żłopiącego podejrzane płyny i szlaja się z nim po spelunach (w jednej trafia się wampirzyca z kadru) w celu znalezienia klucza do nakręcenia zegara, obojgu zaś nieustannie depczą po piętach wysłannicy szefowej sierocińca, w rzeczywistości czarownicy.
Film obejrzeć więc można, zwłaszcza że pod koniec trafia się w nim kilka sensownych mądrości życiowych, aczkolwiek jak ktoś ma wysypkę na produkcję sąsiada zza dalszej miedzy – to bez jego obejrzenia też da się żyć.
koniec
13 lutego 2023

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

„Kobra” i inne zbrodnie: Małżeństwo z dziesięcioletnim stażem
Sebastian Chosiński

6 VI 2023

Harry Carmichael, który naprawdę nazywał się Leopold Horace Ognall, nie miał w Polsce Ludowej takiego szczęścia, jak inni klasyczni twórcy brytyjskiej powieści detektywistycznej. Nie tłumaczono jego powieści – a byłoby z czego wybierać! – choć jedna z nich stała się kanwą przedstawienia zaprezentowanego w ramach Teatru Sensacji „Kobra”. Spektakl nosił tytuł „Czy pan nie rozumie? To pomyłka!”.

więcej »

Nie przegap: Maj 2023
Esensja

31 V 2023

Powoli zbliżają się wakacje – co ciekawego warto spakować do waszych pleckaów i walizek?

więcej »

Woke Jigsaw, czyli jak „Piła” zmieniła oblicze gatunku
Zuzanna Drzewińska-Wittner

31 V 2023

Jako że niezmiennie obserwuję z zainteresowaniem wszystko, co dzieje się w świecie kultury, a zwłaszcza filmu, nie mogłam nie zauważyć postępującego trendu, który polega na oskarżaniu filmów i seriali o to, że są coraz bardziej woke (tzn. świadome nierówności społecznych i nakierowane na próby ich niwelowania poprzez odpowiedni przekaz kulturowy).

więcej »

Polecamy

Indianie też nie mieli się czego wstydzić

Z filmu wyjęte:

Indianie też nie mieli się czego wstydzić
— Jarosław Loretz

Życie miejskie dla ubogich
— Jarosław Loretz

Drama na trzy ręce
— Jarosław Loretz

Nie, nie, wejście od frontu odpada
— Jarosław Loretz

Technika zgniłego Zachodu
— Jarosław Loretz

Tam, gdzie nikt nie patrzy
— Jarosław Loretz

Czy Herkules była kobietą?
— Jarosław Loretz

Prosimy nie regulować monitora
— Jarosław Loretz

Patyki eliminacji
— Jarosław Loretz

Pieczęć średniego zapieczętowania
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Z tego cyklu

Indianie też nie mieli się czego wstydzić
— Jarosław Loretz

Życie miejskie dla ubogich
— Jarosław Loretz

Drama na trzy ręce
— Jarosław Loretz

Nie, nie, wejście od frontu odpada
— Jarosław Loretz

Technika zgniłego Zachodu
— Jarosław Loretz

Tam, gdzie nikt nie patrzy
— Jarosław Loretz

Czy Herkules była kobietą?
— Jarosław Loretz

Prosimy nie regulować monitora
— Jarosław Loretz

Patyki eliminacji
— Jarosław Loretz

Pieczęć średniego zapieczętowania
— Jarosław Loretz

Tegoż autora

Niedożywiony szkielet
— Jarosław Loretz

Puchatek: Żenada i wstyd
— Jarosław Loretz

Klasyka na pół gwizdka
— Jarosław Loretz

Książki, wszędzie książki, rzekł wół do wieśniaka
— Jarosław Loretz

I robotom bywa smutno
— Jarosław Loretz

Młodzi w łodzi (gwiezdnej)
— Jarosław Loretz

Pożegnania 2022 (4/4)
— Jarosław Loretz

Pożegnania 2022 (3/4)
— Jarosław Loretz

Pożegnania 2022 (2/4)
— Jarosław Loretz

Pożegnania 2022 (1/4)
— Jarosław Loretz

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.