Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 19 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Z filmu wyjęte: Życie miejskie dla ubogich

Esensja.pl
Esensja.pl
Jak widać z poniższego obrazka, swego czasu Włosi rozgryźli sposób radzenia sobie w sytuacji, gdy w domu nie ma bieżącej wody…

Jarosław Loretz

Z filmu wyjęte: Życie miejskie dla ubogich

Jak widać z poniższego obrazka, swego czasu Włosi rozgryźli sposób radzenia sobie w sytuacji, gdy w domu nie ma bieżącej wody…
Dziś kadr intencjonalnie humorystyczny, czyli wyimek z włoskiej komedii „Animali metropolitani”, dystrybuowanej u nas swego czasu na VHS jako „Zwierzęta miejskie”. Film powstał w roku 1987 i umownie jest kwalifikowany jako science fiction, aczkolwiek z owej fantastyki ma jedynie wstęp, kiedy to w roku 3300, podczas trwającej na okołoziemskiej orbicie konferencji inteligentnych małp, puszczony zostaje znaleziony podczas archeologicznych wykopalisk „dokumentalny” film właśnie z 1987 roku. Ma on pokazywać „zwierzęce życie Rzymu” i wyjaśniać, jak doszło do tego, że ludzie stali się z biegiem lat małpami. Tu kończy się fantastyka, a zaczyna satyra na upadające obyczaje w stolicy Włoch.
Otóż do Rzymu przyjeżdża profesor Livingstone – czyli chałturzący Donald Pleasence – w towarzystwie asystentki oraz kamerzysty. Krążą po metropolii i obserwują rozmaite bolączki wynikające z degradowania się standardów życia społecznego w Rzymie. Zaglądają więc do szkoły przetrwania, w której można się nauczyć, jak zachowywać się podczas napadu – wiedza zostaje oczywiście negatywnie zweryfikowana przez bandziorów, którzy pod koniec kursu napadają na szkołę. Następnie oglądamy perypetie trójki zwabionych do rezydencji łobuzów, którzy poniewczasie się przekonują, że wabiąca ich seksowna dama jest wielbicielką pejczy i ogólnie rzecz biorąc dominacji, a jej mąż – o obecności którego nie było pierwotnie mowy – również chętnie by się dołączył do zabawy. Kolejne segmenty dotyczą polany dla zmotoryzowanych zakochanych par, prowadzonej przez z lekka nazistowską obsługę, domowej awantury z uzbrojonym w strzelbę sąsiadem, luksusowego więziennego życia jednego z mafiozów, a także seksualnego spotkania dwóch par, przeradzającego się w regularną burdę.
Najciekawsze i chyba najbardziej dopracowane są jednak dwie inne historie. Pierwsza to dzieje przypadkowego faceta złapanego na lep kariery filmowej. Na miejscu okazuje się, że w istocie chodzi o kręcenie reklamówek, ale że facet nie jest szczególnie utalentowany, a przede wszystkim nie może w sobie wykrzesać entuzjazmu (bo w końcu to tylko reklama, więc i kariera żadna), kończy się to setkami dubli (a więc i żarciem kolejnych słoików sosu do makaronu oraz – z innej reklamówki – kolejnych słoików dżemu) i posunięciem się reżysera do motywacji mniej konwencjonalnej, czyli… wbijania szpikulca w tyłek. Nieszczęśnik w końcu ucieka z planu, ale tylko po to, by trafić na inny plan, z reklamą makaronu…
Natomiast druga z tych ciekawszych historii to życie codzienne parki biwakującej na miejskim skwerze. Z wielu zwariowanych pomysłów jest grillowanie kiełbasek nad pracującym silnikiem własnego auta oraz – ukazana na dzisiejszym kadrze – kąpiel w strugach wody rozpylanej przez miejską polewaczkę. Obowiązkowo z szamponem i mydłem. Tyle że trzeba truchtać, żeby nie dać się rozjechać pojazdowi.
Film bywa chwilami całkiem zabawny, ale w lwiej części jest to już czerstwawa, kręcona w specyficznej manierze włoszczyzna, finalnie rozczarowująca takim sobie wykorzystaniem szeregu nośnych pomysłów.
Skąd zaś wzięły się małpy? Ano ekipa złapała sobie (tak właśnie!) żyjącego w barłogu wielkiego, owłosionego prymitywa, uznając go za najlepiej przystosowanego do życia w mieście. W końcu wszyscy się go boją i unikają, więc nie musi wchodzić w żadne dziwne społeczne interakcje. Niewykluczone, że go później rozmnożono. A co było dalej, to już chyba wiadomo…
koniec
22 maja 2023

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

„Kobra” i inne zbrodnie: J-23 na tropie A-4
Sebastian Chosiński

16 IV 2024

Domino – jak wielu uważa – to takie mniej poważne szachy. Ale na pewno nie w trzynastym (czwartym drugiej serii) odcinku teatralnej „Stawki większej niż życie”. tu „Partia domina” to nadzwyczaj ryzykowna gra, która może kosztować życie wielu ludzi. O to, by tak się nie stało i śmierć poniósł jedynie ten, który na to ewidentnie zasługuje, stara się agent J-23. Nie do końca mu to wychodzi.

więcej »

Z filmu wyjęte: Bo biblioteka była zamknięta
Jarosław Loretz

15 IV 2024

Co zrobić, gdy słyszało się o egipskich hieroglifach, ale właśnie wyłączyli prąd i Internetu nie ma, a z książek jest tylko poradnik o zarabianiu pieniędzy na kręceniu filmów, i nie za bardzo wiadomo, co to te hieroglify? No cóż – właśnie to, co widać na obrazku.

więcej »

„Kobra” i inne zbrodnie: Gdzie są naziści z tamtych lat?
Sebastian Chosiński

9 IV 2024

Barbara Borys-Damięcka pracowała w sumie przy jedenastu teatralnych przedstawieniach „Stawki większej niż życie”, ale wyreżyserować było jej dane tylko jedno, za to z tych najciekawszych. Akcja „Człowieka, który stracił pamięć” rozgrywa się latem 1945 roku na Opolszczyźnie i kręci się wokół polowania polskiego wywiadu na podszywającego się pod Polaka nazistowskiego dywersanta.

więcej »

Polecamy

Bo biblioteka była zamknięta

Z filmu wyjęte:

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zemsty szpon
— Jarosław Loretz

Taśmowa robota
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Z tego cyklu

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zemsty szpon
— Jarosław Loretz

Taśmowa robota
— Jarosław Loretz

Tegoż autora

Orient Express: A gdyby tak na Księżycu kangur…
— Jarosław Loretz

Kości, mnóstwo kości
— Jarosław Loretz

Gąszcz marketingu
— Jarosław Loretz

Majówka seniorów
— Jarosław Loretz

Gadzie wariacje
— Jarosław Loretz

Weź pigułkę. Weź pigułkę
— Jarosław Loretz

Warszawski hormon niepłodności
— Jarosław Loretz

Niedożywiony szkielet
— Jarosław Loretz

Puchatek: Żenada i wstyd
— Jarosław Loretz

Klasyka na pół gwizdka
— Jarosław Loretz

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.