Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 19 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

‹6. Festiwal Filmowy Era Nowe Horyzonty›

WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Organizator Gutek Film
CyklFestiwal Filmowy Era Nowe Horyzonty
MiejsceWrocław
Od20 lipca 2006
Do31 lipca 2006
WWW

ENH 06: Dzień Ósmy – Obywatel Moretti kontra Berlusconi

Esensja.pl
Esensja.pl
Bartosz Sztybor
„Dał nam przykład Moretti jak filmować mamy” – ta parafraza hymnu Polski powinna stać się hasłem dla naszych rodzimych twórców. Dzisiaj znowu do Wrocławia zawitało wielkie i inspirujące kino, które daje do myślenia, ale też bawi i wzrusza. Nanni Moretti jest geniuszem, a jego „Kajman” niemalże arcydziełem. A dlaczego?

Bartosz Sztybor

ENH 06: Dzień Ósmy – Obywatel Moretti kontra Berlusconi

„Dał nam przykład Moretti jak filmować mamy” – ta parafraza hymnu Polski powinna stać się hasłem dla naszych rodzimych twórców. Dzisiaj znowu do Wrocławia zawitało wielkie i inspirujące kino, które daje do myślenia, ale też bawi i wzrusza. Nanni Moretti jest geniuszem, a jego „Kajman” niemalże arcydziełem. A dlaczego?

‹6. Festiwal Filmowy Era Nowe Horyzonty›

WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Organizator Gutek Film
CyklFestiwal Filmowy Era Nowe Horyzonty
MiejsceWrocław
Od20 lipca 2006
Do31 lipca 2006
WWW
Dlatego, bo to film pod wieloma względami pełny. Szkoda więc, że dobry początek dnia musiał się skończyć tragicznie. Chciałem dać szansę polskiemu kinu. Próbowałem. Znowu poległem. Albo ja mam takiego niefarta, albo dla polskiego kina nie ma już ratunku. Przesadzam, bo nie powinienem stanu kinematografii oceniać na podstawie jednego, niszowego filmu, ale tak bardzo zirytowała mnie „Metanoia”, że musiałem dać upust swojej złości. Przepraszam zatem za siebie i zapraszam do czytania. Jeszcze tylko trzy dni festiwalu i kilka prawdziwych hitów.
Kajman
Włoski „Obywatel Kane”. Przede wszystkim pełna gniewu polemika ze stanem tamtejszej sceny politycznej, a oprócz tego kawał dobrego kina obyczajowego i niezła satyra na środowisko filmowe. „Kajman” opowiada o producencie Bruno Bonomo, tworzącym kino klasy „B”, który przypadkowo dostaje scenariusz i postanawia go zrealizować. Kiedy pozyskuje pieniądze i organizuje prawie całą ekipę, dochodzi do wniosku, że jego przyszły obraz nie będzie thrillerem – do czego doszedł po pobieżnym przeczytaniu scenariusza – a paszkwilem na rządy Sylvio Berlusconiego. Z jednej strony bardzo by chciał zrezygnować, ale wie, że zaszedł zbyt daleko i dlatego postanawia skończyć to, co zaczął.

Nanni Moretti
‹Kajman›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułKajman
Tytuł oryginalnyIl Caimano
ReżyseriaNanni Moretti
ZdjęciaArnaldo Catinari
Scenariusz
ObsadaSilvio Orlando, Margherita Buy, Jasmine Trinca, Michele Placido, Antonio Luigi Grimaldi, Jerzy Stuhr, Nanni Moretti
MuzykaFranco Piersanti
Rok produkcji2006
Kraj produkcjiFrancja, Włochy
Czas trwania112 min
Gatunekkomedia
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Nanni Moretti zrobił z „Kajmana” worek bez dna, do którego wrzucił prawdopodobnie wszystkie swoje realizacyjne i fabularne pomysły. Po części to największy minus, bo można się pogubić w tych wszystkich pootwieranych czy niedomkniętych szkatułkach, a główna teza gdzieś się ulatnia ale widać, że włoski reżyser spełnił się całkowicie tworząc ten film (bardzo znacząca ostatnia scena) i dzięki temu sama produkcja sprawia wrażenie kompletnej. Esencją „Kajmana” są fragmenty fikcyjnych filmów Bonomo, rozmowy z aktorami i producentami, autentyczne wystąpienia Berlusconiego i wątki z prywatnego życia głównego bohatera. Jest to wizja trochę chaotyczna, ale bez wątpienia szczera i bezkompromisowa, czasami nawet niebezpiecznie skręcająca w kierunku populizmu.
Berlusconi został tutaj przedstawiony jako pewny siebie bubek, debil, kretyn, skretyniały debil i debilny kretyn. Śmieszne – dla Włochów przerażające – jest to, że w rzeczywistości to nie Moretti buduje negatywny wizerunek premiera, bo Berlusconi sam się ośmiesza w tych kilku dodanych do filmu wystąpieniach (żenujące teksty na jednym ze szczytów Unii Europejskiej). Reżyser dodaje swoje trzy grosze stwierdzając, że włoski premier jest też pieprzonym tyranem i ogromnym zagrożeniem dla państwa. Takie kino chcę oglądać. Odważne i bez ograniczeń. Takie kino potrzebne jest w Polsce, szczególnie teraz.
Wcześniej pisałem jednak, że „Kajman” to nie tylko atak na politykę i polityków, ale także mistrzowski obyczaj, z czego Moretti słynie. Relacje Bonono z żoną i dziećmi, rodzicielska i małżeńska miłość nie są wysilone i przerysowane, jak na przykład u Almodovara, a niesamowicie prawdziwe. Rozmowy i kłótnie maję swe źródło w doświadczeniu, dlatego radość i ból są tu widoczne. Jest tu jedna genialna scena, kiedy bohater i jego była żona jadą obok siebie, każde w swoim samochodzie, i cały czas patrzą na siebie wzrokiem pełnym namiętności, choć niedawno się rozstali. W tle leci „The Blowers Daughter” Damiena Rice′a, a oni ze sobą flirtują w cudowny sposób. Muzyka idealnie komponuje się z treścią, a wzruszeniom nie ma końca. „Kajman” to świetny film i dlatego szkoda, że ta wspomniana niedookreśloność może być dla wielu zbyt dużą wadą. Nawet jeśli zobaczenie Morettiego stanowi dla niektórych zbyt duże wyzwanie (są ludzie, którzy nie trawią jego kina), to warto „Kajmana” zobaczyć chociażby ze względu na gościnny występ Jerzego Stuhra w bardzo satyrycznej roli.

Radosław Markiewicz
‹Metanoia›

EKSTRAKT:10%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułMetanoia
ReżyseriaRadosław Markiewicz
Scenariusz
ObsadaDariusz Basiński, Jacek Borusiński, Mariusz Bonaszewski
Rok produkcji2005
Kraj produkcjiPolska
Czas trwania90 min
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Metanoia
Ja pierdolę, co za gówno! Przepraszam, że tak zaczynam ale innymi słowami nie da się określić tego czegoś, co niektórzy przez pomyłkę nazywają filmem. Postanowiłem sobie tego dnia, że pójdę na jakiś polski film. Wybrałem „Doskonałe popołudnie” Przemysława Wojcieszka, ale na seans się spóźniłem i nie było już miejsc, a na schodach siedzieć nie chciałem, bo jestem ogromnym wygodnisiem. Poszedłem więc na „Metanoję”, gdzie dzieliłem sporą salę z dosłownie kilkoma widzami. Po seansie stwierdziłem, że wolałbym siedzieć nawet na schodach pełnych pinesek i gwoździ, niż męczyć się na nieoglądalnym „crapie” Radosława Markiewicza.
„Metanoia” to pełen bijącej po oczach symboliki, pretensjonalnych tekstów i całej masy innych głupot film, o którym żal pisać. Może ktoś powie, że przywalam dla samego przywalania, ale inaczej tutaj nie mogę. Ciężko wyłapać i po punkcie opisać negatywy filmu, który odpycha maksymalnie już samą paranoiczną formą. Nieprzemyślane kręcenie z ręki i straszne ziarno to pierwszy ogromny minus. Po przebiciu się przez zaporę formalną minusów jest jeszcze więcej, ale nie chce mi się – za co ponownie przepraszam – o nich pisać. Leżącego się nie kopie.
koniec
29 lipca 2006

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

„Kobra” i inne zbrodnie: J-23 na tropie A-4
Sebastian Chosiński

16 IV 2024

Domino – jak wielu uważa – to takie mniej poważne szachy. Ale na pewno nie w trzynastym (czwartym drugiej serii) odcinku teatralnej „Stawki większej niż życie”. tu „Partia domina” to nadzwyczaj ryzykowna gra, która może kosztować życie wielu ludzi. O to, by tak się nie stało i śmierć poniósł jedynie ten, który na to ewidentnie zasługuje, stara się agent J-23. Nie do końca mu to wychodzi.

więcej »

Z filmu wyjęte: Bo biblioteka była zamknięta
Jarosław Loretz

15 IV 2024

Co zrobić, gdy słyszało się o egipskich hieroglifach, ale właśnie wyłączyli prąd i Internetu nie ma, a z książek jest tylko poradnik o zarabianiu pieniędzy na kręceniu filmów, i nie za bardzo wiadomo, co to te hieroglify? No cóż – właśnie to, co widać na obrazku.

więcej »

„Kobra” i inne zbrodnie: Gdzie są naziści z tamtych lat?
Sebastian Chosiński

9 IV 2024

Barbara Borys-Damięcka pracowała w sumie przy jedenastu teatralnych przedstawieniach „Stawki większej niż życie”, ale wyreżyserować było jej dane tylko jedno, za to z tych najciekawszych. Akcja „Człowieka, który stracił pamięć” rozgrywa się latem 1945 roku na Opolszczyźnie i kręci się wokół polowania polskiego wywiadu na podszywającego się pod Polaka nazistowskiego dywersanta.

więcej »

Polecamy

Bo biblioteka była zamknięta

Z filmu wyjęte:

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zemsty szpon
— Jarosław Loretz

Taśmowa robota
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Tegoż twórcy

Esensja ogląda: Wrzesień 2012 (DVD)
— Sebastian Chosiński, Miłosz Cybowski, Karolina Ćwiek-Rogalska, Anna Kańtoch, Mateusz Kowalski, Jarosław Loretz, Daniel Markiewicz, Konrad Wągrowski

Rzymskie wakacje w Watykanie
— Ewa Drab

Filmy Nowych Horyzontów 2011 (1/3)
— Ewa Drab, Karol Kućmierz, Urszula Lipińska, Patrycja Rojek, Konrad Wągrowski, Kamil Witek, Zuzanna Witulska

Oszczędnie o pustce
— Tomasz Kujawski

Tegoż autora

Halo, chciałbym nawiązać dialog: Wszystko zostaje w rodzinie
— Piotr Dobry, Bartosz Sztybor

Halo, chciałbym nawiązać dialog: Kobieta w błękitnej wodzie
— Piotr Dobry, Bartosz Sztybor

Halo, chciałbym nawiązać dialog: 16 przecznic
— Piotr Dobry, Bartosz Sztybor

Halo, chciałbym nawiązać dialog: Skok przez płot
— Piotr Dobry, Bartosz Sztybor

Zgryźliwi prorocy: Edycja 7, wakacje 2006
— Piotr Dobry, Bartosz Sztybor, Konrad Wągrowski

Halo, chciałbym nawiązać dialog: Kult
— Piotr Dobry, Bartosz Sztybor

Halo, chciałbym nawiązać dialog: Kumple na zabój
— Piotr Dobry, Bartosz Sztybor

Halo, chciałbym nawiązać dialog: Omen
— Piotr Dobry, Bartosz Sztybor

Halo, chciałbym nawiązać dialog: Tsotsi
— Piotr Dobry, Bartosz Sztybor

Zgryźliwi prorocy: Edycja 6, maj 2006
— Piotr Dobry, Bartosz Sztybor, Konrad Wągrowski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.