Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 19 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

‹6. Festiwal Filmowy Era Nowe Horyzonty›

WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Organizator Gutek Film
CyklFestiwal Filmowy Era Nowe Horyzonty
MiejsceWrocław
Od20 lipca 2006
Do31 lipca 2006
WWW

ENH 06: Dzień Dziewiąty – Najciekawsza bujda festiwalu

Esensja.pl
Esensja.pl
Bartosz Sztybor
Jeszcze parę dni temu powiedziałbym, że już nie mogę się doczekać końca festiwalu. Teraz jednak chciałbym, żeby trwał dłużej. Pod koniec zaczęły pojawiać się świetne filmy i aż żal opuszczać Wrocław, kiedy forma wyraźnie się podwyższa.

Bartosz Sztybor

ENH 06: Dzień Dziewiąty – Najciekawsza bujda festiwalu

Jeszcze parę dni temu powiedziałbym, że już nie mogę się doczekać końca festiwalu. Teraz jednak chciałbym, żeby trwał dłużej. Pod koniec zaczęły pojawiać się świetne filmy i aż żal opuszczać Wrocław, kiedy forma wyraźnie się podwyższa.

‹6. Festiwal Filmowy Era Nowe Horyzonty›

WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Organizator Gutek Film
CyklFestiwal Filmowy Era Nowe Horyzonty
MiejsceWrocław
Od20 lipca 2006
Do31 lipca 2006
WWW
Wczoraj "Kajman". Dzisiaj "Tristram Shandy - wielka bujda", a w kolejce czeka "Paradise Now", "Lot 93" i "Wiatr buszujący w jęczmieniu". Końcówka festiwalu szykuje się naprawdę świetnie i już nie mogę się doczekać powyższych filmów. Szkoda, że tak dobrze nie było codziennie, choć gdyby nie było złych filmów, to nie mógłbym docenić tych wyjątkowych, a niekiedy i znakomitych. Wreszcie zaczynam być dumny, że jestem we Wrocławiu i uczestniczę w festiwalu Era Nowe Horyzonty. Ale nie będę już słodził, bo znowu narobię sobie nadziei i spotka mnie wielki zawód. Wazelinę zachowam zatem na ostatni dzień, jeśli w ogóle. Dzisiaj wyjątkowo opiszę jeden film, a jutro, w nagrodę, aż trzy. Zapraszam.
TRISTRAM SHANDY - WIELKA BUJDA
Uważa się, że przeniesienie na ekran powieści "Życie i myśli Tristrama Shandy′ego" Laurence′a Sterne′a jest rzeczą prawie niemożliwą. Te "prawie" postanowił wykorzystać Michael Winterbottom i podjął się ekranizacji książki. Wiedział, że to zadanie karkołomne, więc stworzył coś w rodzaju filmowego żartu i nawet nie chciał próbować idealnie adaptować. Jego "Tristram Shandy - wielka bujda" to mistrzostwo narracji i maksymalne wykorzystanie filmu jako medium, którym opowiada się historie.

Michael Winterbottom
‹Tristram Shandy: Wielka bujda›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułTristram Shandy: Wielka bujda
Tytuł oryginalnyA Cock and Bull Story
ReżyseriaMichael Winterbottom
ZdjęciaMarcel Zyskind
Scenariusz
ObsadaSteve Coogan, Rob Brydon, Keeley Hawes, Shirley Henderson, Dylan Moran, Jeremy Northam, Benedict Wong, Naomie Harris, Kelly Macdonald, Mark Williams, Kieran O’Brien, James Fleet, Ian Hart, Greg Wise, Stephen Fry, Gillian Anderson, Stuart Wilson
MuzykaEdward Nogria
Rok produkcji2005
Kraj produkcjiWielka Brytania
Czas trwania94 min
Gatunekkomedia
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Jest to jedno wielkie filmowe szaleństwo. Steve Coogan, na przykład, wciela się tutaj w Tristrama Shandy′ego, ale także gra siebie i w pewnym momencie nawet stwierdza, że może zagrać Waltera Shandy, czyli ojca Tristrama, bo ci byli do siebie podobni. Oglądamy więc losy książkowego bohatera, ale też obserwujemy jak aktorzy przygotowują się do roli i rozmawiają w garderobie, jak powstają niektóre sceny i śledzimy wszystko to, co dzieje się za kamerami. Koncepcja jest świetna, a dzięki temu sam film ogląda się znakomicie. Zawsze myślałem, że Michael Winterbottom jest strasznym bucem, ale tak samo, jak Lars Von Trier w "Pięciu trudnościach", tak i twórca "9 Songs" udowodnił tutaj, że jest człowiekiem z ogromnym dystansem do siebie, swojej twórczości i całego środowiska filmowego.
W niesamowity sposób "Tristram Shandy - wielka bujda" prowadzi widzów za kulisy produkcji filmowej, zdziera kotarę oddzielająca to, co za kamerą, od tego, co przed kamerą i naigrywa się bardzo z tych wszystkich rzeczy, które za zasłoną się znajdują. Steve Coogan, w roli podobnej do tej z "Kawy i papierosów", drwi z gwiazdorstwa, próżności sławnych ludzi i siebie samego. Gra jak z nut, sypie dowcipami i wzbudza ogromną sympatię, choć kreowane przez niego postaci do końca sympatyczne nie są. Sceny przedstawiające kolaudacje nakręconego materiału i późniejsze narady ze scenarzystą najbardziej obnażają sposób, w jaki podchodzi się do tworzenia filmów. Bitwa wyszła żałośnie, to bierzemy inną wersję scenariusza (przy czym jest ich kilkanaście), w której nie ma ani jednego motywu wojennego. Nie dostosowuje się warunków do wizji, a całkowicie poddaje się temu, co zastane. "Tristram Shandy - wielka bujda" to bardziej cyniczna, śmieszniejsza i po prostu lepsza wersja kultowego już "Kaskadera z przypadku" Richarda Rushu. Na dokładkę angielski humor w najlepszym wydaniu i kilka zaskakujących motywów surrealistycznych (ujęcia gigantycznej macicy). Winterbottom zyskał w moich oczach i nawet mógłbym go jeszcze bardziej pochwalić, ale cały czas mam w pamięci jego kilka poprzednich filmów.
koniec
30 lipca 2006

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

„Kobra” i inne zbrodnie: J-23 na tropie A-4
Sebastian Chosiński

16 IV 2024

Domino – jak wielu uważa – to takie mniej poważne szachy. Ale na pewno nie w trzynastym (czwartym drugiej serii) odcinku teatralnej „Stawki większej niż życie”. tu „Partia domina” to nadzwyczaj ryzykowna gra, która może kosztować życie wielu ludzi. O to, by tak się nie stało i śmierć poniósł jedynie ten, który na to ewidentnie zasługuje, stara się agent J-23. Nie do końca mu to wychodzi.

więcej »

Z filmu wyjęte: Bo biblioteka była zamknięta
Jarosław Loretz

15 IV 2024

Co zrobić, gdy słyszało się o egipskich hieroglifach, ale właśnie wyłączyli prąd i Internetu nie ma, a z książek jest tylko poradnik o zarabianiu pieniędzy na kręceniu filmów, i nie za bardzo wiadomo, co to te hieroglify? No cóż – właśnie to, co widać na obrazku.

więcej »

„Kobra” i inne zbrodnie: Gdzie są naziści z tamtych lat?
Sebastian Chosiński

9 IV 2024

Barbara Borys-Damięcka pracowała w sumie przy jedenastu teatralnych przedstawieniach „Stawki większej niż życie”, ale wyreżyserować było jej dane tylko jedno, za to z tych najciekawszych. Akcja „Człowieka, który stracił pamięć” rozgrywa się latem 1945 roku na Opolszczyźnie i kręci się wokół polowania polskiego wywiadu na podszywającego się pod Polaka nazistowskiego dywersanta.

więcej »

Polecamy

Bo biblioteka była zamknięta

Z filmu wyjęte:

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zemsty szpon
— Jarosław Loretz

Taśmowa robota
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Tegoż twórcy

Rodzina w ruinie
— Łukasz Twaróg

W cywilizowanym świecie
— Ewa Drab

Co nas nie zabije, to nas wzmocni
— Piotr Dobry

Ckliwy melodramat
— Jarosław Loretz

Przyszłość tkwi w szczegółach
— Bartosz Sztybor

Zapomniałem zapamiętać, żeby zapomnieć
— Bartosz Sztybor

Tegoż autora

Halo, chciałbym nawiązać dialog: Wszystko zostaje w rodzinie
— Piotr Dobry, Bartosz Sztybor

Halo, chciałbym nawiązać dialog: Kobieta w błękitnej wodzie
— Piotr Dobry, Bartosz Sztybor

Halo, chciałbym nawiązać dialog: 16 przecznic
— Piotr Dobry, Bartosz Sztybor

Halo, chciałbym nawiązać dialog: Skok przez płot
— Piotr Dobry, Bartosz Sztybor

Zgryźliwi prorocy: Edycja 7, wakacje 2006
— Piotr Dobry, Bartosz Sztybor, Konrad Wągrowski

Halo, chciałbym nawiązać dialog: Kult
— Piotr Dobry, Bartosz Sztybor

Halo, chciałbym nawiązać dialog: Kumple na zabój
— Piotr Dobry, Bartosz Sztybor

Halo, chciałbym nawiązać dialog: Omen
— Piotr Dobry, Bartosz Sztybor

Halo, chciałbym nawiązać dialog: Tsotsi
— Piotr Dobry, Bartosz Sztybor

Zgryźliwi prorocy: Edycja 6, maj 2006
— Piotr Dobry, Bartosz Sztybor, Konrad Wągrowski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.