Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 20 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Todd Field
‹Małe dzieci›

WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułMałe dzieci
Tytuł oryginalnyLittle Children
Dystrybutor Warner Bros
Data premiery16 lutego 2007
ReżyseriaTodd Field
ZdjęciaAntonio Calvache
Scenariusz
ObsadaKate Winslet, Patrick Wilson, Jennifer Connelly, Gregg Edelman, Sadie Goldstein, Ty Simpkins, Noah Emmerich, Raymond J. Barry, Jane Adams, Trini Alvarado, Tom Perrotta
MuzykaThomas Newman
Rok produkcji2006
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania130 min
WWW
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

„Małe dzieci” najlepszym filmem I kwartału 2007 w polskich kinach

Esensja.pl
Esensja.pl
Dawno nie było nam tak łatwo typować najlepszej dziesiątki minionego kwartału, były to bowiem naprawdę dobre trzy miesiące dla polskiego kinomana. Za najlepszy film tego okresu uznaliśmy skromny dramat amerykański zatytułowany „Małe dzieci”. Oto kolejna edycja wspólnych podsumowań prowadzonych przez redakcje Stopklatki i Esensji.

Esensja

„Małe dzieci” najlepszym filmem I kwartału 2007 w polskich kinach

Dawno nie było nam tak łatwo typować najlepszej dziesiątki minionego kwartału, były to bowiem naprawdę dobre trzy miesiące dla polskiego kinomana. Za najlepszy film tego okresu uznaliśmy skromny dramat amerykański zatytułowany „Małe dzieci”. Oto kolejna edycja wspólnych podsumowań prowadzonych przez redakcje Stopklatki i Esensji.

Todd Field
‹Małe dzieci›

WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułMałe dzieci
Tytuł oryginalnyLittle Children
Dystrybutor Warner Bros
Data premiery16 lutego 2007
ReżyseriaTodd Field
ZdjęciaAntonio Calvache
Scenariusz
ObsadaKate Winslet, Patrick Wilson, Jennifer Connelly, Gregg Edelman, Sadie Goldstein, Ty Simpkins, Noah Emmerich, Raymond J. Barry, Jane Adams, Trini Alvarado, Tom Perrotta
MuzykaThomas Newman
Rok produkcji2006
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania130 min
WWW
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
W trakcie trzech pierwszych miesięcy 2007 roku otrzymaliśmy przecież kilka świetnych dramatów (społecznych, politycznych, psychologicznych – dla każdego coś miłego), ważne wydarzenia w kinie wojennym, kilka interesujących pozycji dla miłośników kina niszowego, ciekawe podejścia do fantasy, nawet dobre, niesztampowe komedie się znalazły. Oczywiście w dużej mierze wynika ten urodzaj z sezonu oscarowego w polskich kinach – właśnie w pierwszym kwartale trafiają do nas zwykle filmy typowane do najważniejszych nagród.
Spośród dzieł nominowanych w tym roku do naszej dziesiątki trafiły trzy – „Królowa”, „Mała Miss”, „Listy z Iwo Jimy”, czyli wszystkie możliwe. Dodać wypada obecność również obydwu rywali w kategorii filmu nieanglojęzycznego, a przecież garść nominacji zebrały też „Małe dzieci”, „Prestiż” i „Notatki o skandalu”. Nie mógł trafić oczywiście nominowany do głównej kategorii „Babel”, nasz zwycięzca z poprzedniego typowania, nie mogła trafić też „Infiltracja”, która przepadła u nas w zeszłym kwartale. Widać jednak pewną naszą rozbieżność w gustach z Amerykańska Akademią – pozwoliliśmy sobie zignorować film przez nią nagrodzony.
Zwycięzca z tego kwartału zaskoczył nasze obie redakcje, bo żadna nie typowała go na swym pierwszym miejscu („Esensja” na drugim, „Stopklatka” na trzecim). Po podsumowaniu jednak okazało się, że wspólnie uznaliśmy najlepszym filmem „Małe dzieci” Todda Fielda (wcześniej znanego jako autor „Za drzwiami sypialni”). To zresztą zaszczyt jak najzupełniej zasłużony. „Małe dzieci” łączą w sobie ważną opowieść, koncentrującą się przede wszystkim na emocjonalnej niedojrzałości współczesnych dorosłych, ale dotykają szeregu innych tematów, ze świetną reżyserią (brak nominacji oscarowej to chyba przeoczenie) i znakomitą grą aktorską, zwłaszcza Jackiego Earla Haleya i Kate Winslet.
Miejsce drugie i trzecie podzieliły dwa tytuły w różny sposób podchodzące do kina fantasy, filmy dzielące krytyków w rodzimych mediach. „300” zarzuca się komiksowość (choć to akurat główny atut filmu, będącego ekranizacją powieści graficznej) i patos (choć to akurat element niezbędny w filmie o bitwie pod Termopilami). Zarzuca się też różne inne rzeczy, ale nie będziemy tym razem wchodzili w tematy orientacji seksualnych… Tymczasem „300” jest bez wątpienia WIDOWISKIEM, a my w „Esensji” i „Stopklatce” uważamy, że kino od czasu do czasu WIDOWISKIEM być musi. „Labirynt Fauna” z kolei konsternuje połączeniem magicznej, baśniowej estetyki, z przemocą i brutalnością. My znów uważamy, że to akurat zaleta filmu i cieszymy się z sukcesów Guillermo del Toro, jednego z najciekawszych artystów kina popularnego.
A oto pełna dziesiątka:
1. Małe dzieci
„American Beauty” dla pokolenia trzydziestolatków. Tak jak Mendes zadawał pytanie o stan rodziny, która zna się tak długo, że nie musi już przed sobą nic udawać (również tego, że są razem z innych powodów niż więzy krwi), tak Field pokazuje m.in. rodzinę w momencie, gdy z powodu małych dzieci ma się wrażenie, że oddalamy się od partnera. A wtedy drobny błędny wybór może mieć konsekwencje na lata. To też film o ludziach, którzy muszą już być dorośli z racji wieku, ale ciągle pozostają przecież dziećmi i kiedy dochodzi do możliwości realizacji marzenia/potrzeby/zachcianki, tak samo jak dzieci zapominają o konsekwencjach i o drugim człowieku. Za pomocą filmowego chwytu (narracja zza kadru podawana głosem niczym w filmie popularnonaukowym) reżyser wrzuca tu kapitalne mrugnięcie okiem do ludzi, którzy czują czasami, jakby oglądali swoje życie z boku i bez emocji. A właśnie taki stan wywołują pierwsze lata posiadania dzieci – wrażenie, że jest się „w poczekalni” i czeka, aż wreszcie zacznie się dalszy ciąg życia.
2. 300
„300” jest najwierniejszą ekranizacją komiksu od czasu „Sin City”, ale w przeciwieństwie do Rodrigueza Snyder znalazł sposób, by nie tylko pokazać wirtuozersko skopiowane kadry, ale też zawrzeć między tymi kadrami emocje, których w „Mieście Grzechu” próżno było szukać. Uczta dla oczu, 300% patosu i na dokładkę jedna z najładniejszych scen erotycznych w kinie rozrywkowym ostatnich lat.
3. Labirynt Fauna
„Labirynt Fauna” to prawdziwa uczta dla smakoszy kina fantasy, jeden z tych filmów, które będzie się pamiętać dłużej i który znajdzie się zapewne w annałach tego gatunku. Zdecydowanie bliżej mu do „Legendy” Scotta czy „Labiryntu” Hensona niż do „Władcy Pierścieni”. Nie znajdziemy tutaj wielkich bitew i licznej galerii niezwykłych stworzeń, za to odnajdziemy niezwykły klimat tak niezbędny w opowieściach fantasy. Godząc się na minimalizm w formie uznać możemy „Labirynt Fauna” za jedno z najbardziej znaczących osiągnięć w historii gatunku.
4. Życie na podsłuchu
Film Floriana Henckel-Donnersmarcka to obraz wielowymiarowy i niezwykle przejmujący. Porusza wiele aspektów ludzkiej egzystencji – strachu, ludzkiej godności, słuszności własnych przekonań. Choć akcja toczy się w czasach NRD, problemy, z którymi muszą zmierzyć się bohaterowie, są wciąż aktualne.
5. Królowa
Ten film próbuje pokazać odbrązowionych członków rodziny królewskiej. Zamiast papierowych postaci mamy ludzi z krwi i kości, niekiedy gburowatych, staroświeckich, popełniających błędy, ale i płacących za te błędy olbrzymią cenę. Nie jest to film „ku czci”, a jednak zyskuje rodzinie królewskiej więcej sympatii niż jakikolwiek pean na cześć. Dzieje się tak dlatego, iż ludzie lubią, kiedy traktować ich serio. Pokazywanie Królowej jako postaci doskonałej irytuje – przecież w życiu nikt z nas nie jest idealny. Pokazanie Królowej jako osoby niedoskonałej, ale starającej się jak najlepiej wykonywać swoje obowiązki sprawia, ze czujemy do niej sympatię i cieszymy się, kiedy podejmuje właściwą decyzję. Bo taką Królową chcielibyśmy mieć.
6. Prestiż
Stylizowany thriller (ale jak stylizowany!), opowieść o obsesji, magiczna sztuczka i film o sztuce filmowej w jednym – „Prestiż” sprawdza się na każdym polu. Na tym najoczywistszym jest kapitalnie nakręconym thrillerem – wysmakowanym, ale i trzymającym w napięciu, z porządną ilością zwrotów akcji. Na poziomie psychologii mamy z jednej strony ludzką obsesję w szukaniu czegoś nieznanego, z drugiej bezwzględną rywalizację między dwoma różnymi osobowościami – wiarygodną dzięki świetnym kreacjom Bale′a i Jackmana. Wreszcie na poziomie alegorycznym znajdziemy tu wszędzie poukrywane tropy, pozwalające domyślić się finału, o ile „patrzyło się bardzo uważnie” – jawna metafora magicznej sztuczki, w której więcej się obiecuje, niż w rzeczywiści przekazuje. A jeszcze jak kapitalnie Nolan potrafi manipulować widzem, zwodząc go kto w tym filmie jest dobry, a kto zły!
7. Notatki o skandalu
Dramat psychologiczny w znakomitym tempie, cały czas prawie trzymający w pewien zaskakujący sposób w napięciu, z kilkoma wręcz znakomicie rozegranymi punktami kulminacyjnymi. Film nie tyle o namiętnościach, ile o zaborczości, sprytnie manipulujący naszym stosunkiem do obu głównych bohaterek. No i oczywiście tym razem nominacje Oscarowe nie były przypadkowe – rola zgorzkniałej, ale drapieżnej starej nauczycielki jest wręcz napisana dla Judi Dench, Cate Blanchett w roli nadal atrakcyjnej 37-latki, zagubionej w swym życiu, jak najbardziej przekonująca.
8. Mała Miss
Pięć brawurowo zagranych, przezabawnych, choć i nieco tragicznych postaci w poszukiwaniu… sensu życia, sensu rodziny, sensu solidarności z ludźmi, którzy są w naszym życiu ważni. Do tego krytyka amerykańskiego zapatrzenia w blichtr i kultu fizycznej doskonałości, studium dzisiejszej rodziny, mała rozprawka na temat jak trudno pozostać sobą wobec nieustannej presji ludzi wokół, próbujących wcisnąć każdego człowieka w tę samą sztampę… A wszystko to podane w (wyjątkowo świeżej i zabawnej w tym wydaniu!) formie filmu drogi: Coś jak „American Beauty” na kółkach, tylko sporo zabawniejsze. Co zaś najdziwniejsze i najcudowniejsze – mimo skromnego budżetu, braku wielkich gwiazd i niewielkiej ilości scen akcji – ma to szansę być jeden z nielicznych tegorocznych filmów, w którym każdy, KAŻDY znajdzie coś dla siebie.
9. Listy z Iwo Jimy
Największe obawy związane z tym filmem dotyczyły właśnie osoby reżysera. Jak Amerykanin może opowiedzieć w sposób przekonujący o wojnie widzianej oczyma Japończyków? Ku pozytywnemu zaskoczeniu takie elementy nie wystąpiły. Ten film nakręcony został wręcz w antyhollywoodzki sposób. Eastwood zastosował zupełnie inny styl prowadzenia narracji i fotografowania opowieści od tego, który znamy ze sztandarowych tytułów wojennych.
10. Madeinusa
Film głęboko niepokojący, burzący nasze dobre samopoczucie, dający do myślenia. Pokazuje naturę człowieka z nietypowej strony. Dla osób zafascynowanych innymi kulturami, humanistów i miłośników dobrego kina – obowiązkowy.
koniec
16 kwietnia 2007

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

„Kobra” i inne zbrodnie: J-23 na tropie A-4
Sebastian Chosiński

16 IV 2024

Domino – jak wielu uważa – to takie mniej poważne szachy. Ale na pewno nie w trzynastym (czwartym drugiej serii) odcinku teatralnej „Stawki większej niż życie”. tu „Partia domina” to nadzwyczaj ryzykowna gra, która może kosztować życie wielu ludzi. O to, by tak się nie stało i śmierć poniósł jedynie ten, który na to ewidentnie zasługuje, stara się agent J-23. Nie do końca mu to wychodzi.

więcej »

Z filmu wyjęte: Bo biblioteka była zamknięta
Jarosław Loretz

15 IV 2024

Co zrobić, gdy słyszało się o egipskich hieroglifach, ale właśnie wyłączyli prąd i Internetu nie ma, a z książek jest tylko poradnik o zarabianiu pieniędzy na kręceniu filmów, i nie za bardzo wiadomo, co to te hieroglify? No cóż – właśnie to, co widać na obrazku.

więcej »

„Kobra” i inne zbrodnie: Gdzie są naziści z tamtych lat?
Sebastian Chosiński

9 IV 2024

Barbara Borys-Damięcka pracowała w sumie przy jedenastu teatralnych przedstawieniach „Stawki większej niż życie”, ale wyreżyserować było jej dane tylko jedno, za to z tych najciekawszych. Akcja „Człowieka, który stracił pamięć” rozgrywa się latem 1945 roku na Opolszczyźnie i kręci się wokół polowania polskiego wywiadu na podszywającego się pod Polaka nazistowskiego dywersanta.

więcej »

Polecamy

Bo biblioteka była zamknięta

Z filmu wyjęte:

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zemsty szpon
— Jarosław Loretz

Taśmowa robota
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Inne recenzje

100 najlepszych filmów XXI wieku. Druga setka
— Esensja

100 najlepszych filmów XXI wieku
— Esensja

5 najlepszych filmów z Davidem Bowiem

100 najlepszych filmów science fiction wszech czasów
— Esensja

30 najlepszych filmów fantasy wszech czasów
— Esensja

100 najlepszych filmów dekady
— Esensja

Clint Eastwood: Reżyser
— Sebastian Chosiński, Ewa Drab, Konrad Wągrowski

50 najlepszych filmów wojennych wszech czasów
— Esensja

Esensja na wakacje: Celuloidowy Berlin
— Jakub Gałka

Porażki i sukcesy A.D. 2007
— Michał Chaciński, Piotr Dobry, Ewa Drab, Urszula Lipińska, Łukasz Twaróg, Kamil Witek, Konrad Wągrowski

Tegoż twórcy

Kobieta na szczycie
— Konrad Wągrowski

Krótko o filmach: Bezpieczna przystań na pustyni
— Sebastian Chosiński

Pomysł na życie zawodowe po osiemdziesiątce
— Konrad Wągrowski

Trudno uwolnić się od zła
— Joanna Kapica-Curzytek

Esensja ogląda: Marzec 2018 (2)
— Sebastian Chosiński, Grzegorz Fortuna, Krzysztof Spór, Konrad Wągrowski

Esensja ogląda: Luty 2018 (2)
— Jarosław Loretz, Anna Nieznaj, Agnieszka ‘Achika’ Szady

Remanent filmowy 2017
— Sebastian Chosiński, Miłosz Cybowski, Grzegorz Fortuna, Adam Kordaś, Marcin Osuch, Jarosław Robak, Agnieszka ‘Achika’ Szady, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Esensja ogląda: Grudzień 2017 (4)
— Konrad Wągrowski

Tu potrzebne są rozwiązania systemowe
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Nie tak ładnie pachniesz
— Konrad Wągrowski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.