Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 20 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Christopher Nolan
‹Prestiż›

WASZ EKSTRAKT:
90,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPrestiż
Tytuł oryginalnyThe Prestige
Dystrybutor Warner Bros
Data premiery5 stycznia 2007
ReżyseriaChristopher Nolan
ZdjęciaWally Pfister
Scenariusz
ObsadaHugh Jackman, Christian Bale, Michael Caine, Piper Perabo, Rebecca Hall, Scarlett Johansson, David Bowie, Andy Serkis, Jim Piddock, Roger Rees, Jamie Harris, Ricky Jay
MuzykaDavid Julyan
Rok produkcji2006
Kraj produkcjiUSA, Wielka Brytania
Czas trwania128 min
WWW
Gatunekdramat, SF, thriller
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Porażki i sukcesy A.D. 2007

Esensja.pl
Esensja.pl
« 1 2 3 4 5 »

Michał Chaciński, Piotr Dobry, Ewa Drab, Urszula Lipińska, Łukasz Twaróg, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Porażki i sukcesy A.D. 2007

Guillermo del Toro
‹Labirynt Fauna›

WASZ EKSTRAKT:
70,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułLabirynt Fauna
Tytuł oryginalnyPan’s Labyrinth
Dystrybutor Kino Świat
Data premiery30 marca 2007
ReżyseriaGuillermo del Toro
ZdjęciaGuillermo Navarro
Scenariusz
ObsadaIvana Baquero, Sergi López, Maribel Verdú, Ariadna Gil, Doug Jones, Álex Angulo, Roger Casamajor, César Vea, Manolo Solo
MuzykaJavier Navarrete
Rok produkcji2006
Kraj produkcjiHiszpania, Meksyk, USA
Czas trwania112 min
WWW
Gatunekfantasy, groza / horror
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Komedia
PD: Proponuję nasz przegląd gatunków zacząć nietypowo i poświęcić kilka słów więcej niż zwykle gatunkowi, którego zgon wieściliśmy jeszcze dwa lata wstecz. Już rok temu okazało się, że przedwcześnie, natomiast w tym roku, chyba mimo wszystko dość nieoczekiwanie, komedia przejęła od dramatu palmę pierwszeństwa pod względem udanych produkcji. W obrębie gatunku dostaliśmy tak różne rzeczy jak „Hot Fuzz”, „Małą miss”, „Dziękujemy za palenie”, „Panią Henderson”, „Obsługiwałem angielskiego króla”. W Hollywood na dobre zadomowiła się nowa mocna (i zabawna) ekipa, czyli Judd Apatow, Seth Rogen i spółka – im zawdzięczamy „Wpadkę” i „Supersamca”. Z kolei Will Ferrell – komik z ekipy Bena Stillera – nie dość, że zaproponował kolejną dobrą komedię ze „swoim” humorem („Ostrza chwały”), to jeszcze błysnął w „nie swoim”, poważniejszym, bardzo nietuzinkowym repertuarze („Przypadek Harolda Cricka”). Do komedii możemy też zaliczyć bez wątpienia rewelacyjny „Lakier do włosów” oraz animowanych „Simpsonów” i „Film o pszczołach” (no, chyba nikt nie poszedł na te filmy z nastawieniem na rewolucję w animacji?). Z liczących się twórców, to tak właściwie zawiódł tylko Allen – to już nawet nowy Sandler („Państwo młodzi: Chuck i Larry”) podobał mi się bardziej!
ED: A ja do znudzenia będę bronić Allena. „Scoop” mnie rozbawił, mimo swojej powtarzalności. Wolę, żeby Allen serwował nam bliźniacze filmowe pomysły, niż żeby zmienił się w dramaturga roztrząsającego co roku nowe problemy egzystencjalne. Allen = humor neurotyka. I niech tak zostanie.
KW: A ja – o dziwo – przyznam tym razem Piotrkowi rację. „Scoop” jest dla mnie największym od dawna rozczarowaniem Allenowskim, zwłaszcza że film miał ewidentny potencjał (najlepsze są oczywiście sceny w zaświatach). Niestety, Allen poszedł w bezsensownym kierunku i skopiował fabułę „Tajemnicy morderstwa na Manhattanie”, tylko, że w dużo mniej śmieszny i mniej inteligentny sposób.
UL: Dla mnie „Scoop” był przełomem w karierze Allena. Teraz już wiem na pewno, że nie będę czekać na jego następny film. Nieważne, czy zagra w nim Scarlett Johansson, czy Colin Farrell.
KW: Co nie zmienia faktu, że komedia w tym roku to gatunek, na którego odrodzenie najprzyjemniej było patrzeć. A przede wszystkim zasługa w tym, oczywiście, chłopaków od „Hot Fuzz”, fenomenalnie łączącego zabawę konwencjami kina gatunków z bardzo precyzyjnym scenariuszem i ekipy Judda Apatowa, z ich obrazoburczym podejściem do politycznej poprawności i talentem do łamania utartych schematów. Choć nie mogę nie wspomnieć zabawy, jaką dostarczyły mi „Ostrza chwały”… Swoją drogą – nie uważacie, że cała paczka tych filmów przerażająco nie została dostrzeżona przez rodzimą krytykę?
KaW: Myślę, że poruszasz ciekawą kwestię, jak krytycy postrzegają komedie i dlaczego ze względu na swój teoretycznie mniej poważny gatunek już na starcie mają one o punkt mniej. „Wpadce” i przede wszystkim „Supersamcowi” towarzyszyła niesłusznie przypinana łatka „American Pie”, co dla większości rodzimych krytyków równa się kopulacji z ciastem. Druga sprawa to wiek – nie znam szczegółowego profilu średniego polskiego krytyka, ale gros z nich na pewno przekroczyła trzydziestkę, odchowało dzieci, a o licealnych czasach zapomniała już dawno. Ja, mając ten okres jeszcze dość świeżo w pamięci, oglądałem „Supersamca” z przyjemnością. Jak by nie patrzeć, jest to film specyficzny, skierowany do określonego widza. Tak że, by w pełni utożsamiać się z jego bohaterami, trzeba po prostu… czuć młodzieńczą chuć. Dlatego też „Wpadka” okazała się już dla mnie trochę za dojrzała i zaryzykuję dość niepoprawną tezę, że jest to film, do którego trzeba dorosnąć.
UL: Ten rok ewidentnie wskazał Judda Apatowa i gang od „Hot Fuzz”, a skoro pojawiły się postacie, na których następne filmy czekamy, to tak dobrze chyba już dawno nie było, bo zwykle komedia nas zaskakiwała odosobnionym sukcesem. Na świecie Apatow jest jednym z ważniejszych wydarzeń filmowych roku. U nas filmowe wydarzenia zatrzymały się na filmie Mungiu.
MCh: Dobra, jako etatowy malkontent w tych podsumowaniach będę delikatny i powiem, że parę razy zaśmiałem się na tych filmach. Mniej niż bym się spodziewał po zapowiedziach, ale czasy dla ojców małych dzieci są tak kiepskie, że i tych kilka razy uznaję za sukces. Nawet do Allena podszedłbym tym razem lekko ulgowo, bo choć rozczarowało mnie to, że po poprzednim filmie (pierwszy raz od lat zaskakującym) wrócił na stare śmieci, to jednak nie był to film tak zły jak „Koniec z Hollywood”.
ŁT: Jeżeli chodzi o Allena, to przestałem sobie robić jakiekolwiek nadzieje po „Drobnych cwaniaczkach”. Tak z powodu narastającej miałkości dramaturgicznej kolejnych filmów, jak i malejącego impetu neurotycznych wynurzeń nowojorskiego outsidera. Jednak oczywiście oglądam je dalej. Wciąż niesłabnącą przyjemność daje mi delektowanie się grą aktorów. Jak sam Allen przyznaje, grają u niego za marne wynagrodzenie, po godzinach i właśnie dlatego na luzie, który da się odczuć. Nawet w „Scoopie”.
Gdy już o Allenie mowa, to trzeba wspomnieć „Wpadkę”. Dla mnie najlepsza komedia mijającego roku, bo do komedii nie zaliczę „Małej Miss”. Choć przyznam, że ciężko było mi uwierzyć w decyzję o zachowaniu dziecka, zawiązującą de facto intrygę (dosyć małe prawdopodobieństwo), to jednak w miarę rozwoju akcji przekonywałem się do zamysłu Apatowa. Bez uciekania się do groteski czy absurdu zrobił śmieszny film i, co ważne, nieoderwany od realiów współczesności.
ED: Poprę w stu procentach Łukasza w sprawie aktorów u Allena – to przyjemność ich oglądać. Myślę, że rozczarowanie Allenem wiążę się z dużymi oczekiwaniami wobec jego kolejnych filmów, które nie mogą być już spełnione, bo robiąc jeden film rocznie, po prostu nie sposób się nie powtarzać. Przykro, że wypalenie kreatywności spotkało właśnie Allena. Jednak jeśli porzucimy nadzieję na wielkie filmowe wydarzenie, taki „Scoop”, chociażby może nieźle bawić.
Natomiast Apatow to niewątpliwie najważniejsze nazwisko kojarzone w tym roku z komedią. Niestety, krytycy nie rozumieją, że dobrą, inteligentną komedię zrobić jest tak samo trudno, jeśli nie trudniej, jak dramat i – jak już słusznie zauważyliście – z góry stawiają je na niższej pozycji. Podobnie jak amerykańskie blockbustery. A szkoda, bo komedia to gatunek, w którym drzemie ogromny potencjał.

Top 10 Piotra Dobrego:

  1. 4 miesiące, 3 tygodnie i 2 dni
  2. Lakier do włosów
  3. Labirynt Fauna
  4. Dreamgirls
  5. Hot Fuzz: Ostre psy
  6. 300
  7. Simpsonowie: Wersja kinowa
  8. Królowa
  9. Małe dzieci
  10. Życie na podsłuchu

James Mangold
‹3:10 do Yumy›

WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Tytuł3:10 do Yumy
Tytuł oryginalny3:10 to Yuma
Dystrybutor Best Film
Data premiery9 listopada 2007
ReżyseriaJames Mangold
ZdjęciaPhedon Papamichael
Scenariusz
ObsadaChristian Bale, Russell Crowe, Ben Foster, Alan Tudyk, Peter Fonda, Logan Lerman, Gretchen Mol, Vinessa Shaw, Dallas Roberts, Luke Wilson
MuzykaMarco Beltrami
Rok produkcji2007
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania117 min
WWW
Gatunekwestern
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Fantastyka
PD: W zeszłym roku fantastykę zdominowały antyutopie („Ludzkie dzieci”, „V jak Vendetta”, „Aeon Flux”). W tym mamy większe zróżnicowanie – „Labirynt Fauna”, „Źródło”, „Prestiż”, „Gwiezdny pył”, „Transformers”, „Most do Terabithii”, „W stronę słońca”. Na te filmy wypadało zwrócić uwagę, mimo że Boyle i Aronofsky to jednak bardziej ambitne porażki niż dobre kino (ktoś inny może zresztą to samo powiedzieć o del Toro czy Nolanie, którzy mnie z kolei zachwycili – rzecz gustu). Co jeszcze? Kolejny Potter bez rewelacji, kolejny Tony Scott („Deja Vu”) takoż, ale jakoś tam ujdą. Nie ujdą natomiast takie gnioty jak „Straż dzienna”, „Next” (kolejny zepsuty Dick), „Niewidzialny” czy ten pożal się Boże rosyjski „Wiedźmin”, czyli „Volkodav: Ostatni z rodu Szarych Psów”.
ED: Kiedy myślę o fantastyce w tym roku, to pierwszy tytuł, jaki przychodzi mi do głowy, brzmi „Prestiż”. Świetne kino, zbalansowane, przykuwające uwagę, czarujące atmosferą niepokoju, z doskonałym duetem aktorskim Bale-Jackman. Nolan potwierdził, że jest jednym z ciekawszych reżyserów młodszego pokolenia. Miejmy nadzieję, że nie stracił formy przy pracy nad sequelem Batmana, który jest jedną z najbardziej oczekiwanych premier przyszłego roku. Dodatkową siłą „Prestiżu” jest też na pewno fakt, że fabułę można interpretować na różnorakie sposoby, a każda taka interpretacja będzie dobra – w ten sposób film nie daje o sobie zapomnieć.
Następny tytuł, który zasługuje na miano wielkiego kina, to bardzo odległy tematycznie od „Prestiżu” film Guillermo del Toro „Labirynt Fauna”. To pół na pół baśń i okrutna opowieść o wojnie. Czarno-biała, bo przedstawiająca świat z baśniowej perspektywy, w której rzadko pojawiają się odcienie i ambiwalencje. Wspaniałe, bogate interpretacyjnie kino.
KW: Science fiction wciąż goni w piętkę i to jest dla mnie osobiście najsmutniejsze. Na tym tle naprawdę wyróżnia się „Źródło” – zgodzę się z twierdzeniem, że jest ambitną porażką, ale jednak jednym z nielicznych filmów SF – ostatnim, którego przesłanie pozostało mi w pamięci. Fantasy ma natomiast cały czas duże budżety i chyba przyszłość filmowej fantastyki w tym gatunku leży. Co nie do końca mnie cieszy.
Numer jeden dla mnie to jednak też „Prestiż” – cudnie stylizowany thriller, opowieść o samej sztuce filmowej pod płaszczykiem opowieści o sztuce iluzji, a jednocześnie ciekawe podejście do filmowego SF w nieco steampunkowym kostiumie.
KaW: Mroczna wizja przyszłości zarysowana przez Konrada mija się trochę z rzeczywistością. Producenci jak zawsze patrzą na filmy przez pryzmat zarobionej kasy, a z tą w fantasy w tym roku nie jest najlepiej. „Gwiezdny pył” ratował się rynkiem zewnętrznym, sromotnie poległa „Ciemność rusza do boju”, a „Złoty kompas” boleśnie dogorywa, starając się chociaż zwrócić zainwestowane weń ogromne pieniądze. Już zeszłoroczny „Eragon” pokazał, że nie wszystko, co jest fantasy, jest trylogią i da się zekranizować, musi być hitem. Studia po sukcesie „Władcy Pierścieni” mocno się przeliczyły, zakupując prawa do masy powieści – stawiając na gotowe scenariusze, które miały przynieść im krocie. Tegoroczne wyniki pokazały jednak, że gatunek najwyraźniej jest w odwrocie, a szefowie wytwórni ponownie muszą starannie przeliczać kasę i szacować zyski, by nie wyłożyć się jak New Line na „Kompasie”. Zresztą ciekawe, że ugodę z Jacksonem dotyczącą „Hobbita” ogłoszono zaraz po tym, jak okazało się, że film Weitza będzie klapą…
Tak że jest szansa na ponowny renesans fantastyki spod znaku SF i przechwycenie przy tym budżetów fantasy. W rękach producentów pozostaje już to, czy i jak ją wykorzystać. Jeżeli odrzuci się ekranizacje, a pójdzie w autorskie pomysły jak w „Labiryncie Fauna”, to powinno być już tylko lepiej.
« 1 2 3 4 5 »

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

„Kobra” i inne zbrodnie: J-23 na tropie A-4
Sebastian Chosiński

16 IV 2024

Domino – jak wielu uważa – to takie mniej poważne szachy. Ale na pewno nie w trzynastym (czwartym drugiej serii) odcinku teatralnej „Stawki większej niż życie”. tu „Partia domina” to nadzwyczaj ryzykowna gra, która może kosztować życie wielu ludzi. O to, by tak się nie stało i śmierć poniósł jedynie ten, który na to ewidentnie zasługuje, stara się agent J-23. Nie do końca mu to wychodzi.

więcej »

Z filmu wyjęte: Bo biblioteka była zamknięta
Jarosław Loretz

15 IV 2024

Co zrobić, gdy słyszało się o egipskich hieroglifach, ale właśnie wyłączyli prąd i Internetu nie ma, a z książek jest tylko poradnik o zarabianiu pieniędzy na kręceniu filmów, i nie za bardzo wiadomo, co to te hieroglify? No cóż – właśnie to, co widać na obrazku.

więcej »

„Kobra” i inne zbrodnie: Gdzie są naziści z tamtych lat?
Sebastian Chosiński

9 IV 2024

Barbara Borys-Damięcka pracowała w sumie przy jedenastu teatralnych przedstawieniach „Stawki większej niż życie”, ale wyreżyserować było jej dane tylko jedno, za to z tych najciekawszych. Akcja „Człowieka, który stracił pamięć” rozgrywa się latem 1945 roku na Opolszczyźnie i kręci się wokół polowania polskiego wywiadu na podszywającego się pod Polaka nazistowskiego dywersanta.

więcej »

Polecamy

Bo biblioteka była zamknięta

Z filmu wyjęte:

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zemsty szpon
— Jarosław Loretz

Taśmowa robota
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Tegoż twórcy

Magia znowu działa
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Kobieta na szczycie
— Konrad Wągrowski

Trudno uwolnić się od zła
— Joanna Kapica-Curzytek

Esensja ogląda: Marzec 2018 (2)
— Sebastian Chosiński, Grzegorz Fortuna, Krzysztof Spór, Konrad Wągrowski

Remanent filmowy 2017
— Sebastian Chosiński, Miłosz Cybowski, Grzegorz Fortuna, Adam Kordaś, Marcin Osuch, Jarosław Robak, Agnieszka ‘Achika’ Szady, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Esensja ogląda: Grudzień 2017 (4)
— Konrad Wągrowski

Esensja ogląda: Grudzień 2017 (1)
— Piotr Dobry, Jarosław Loretz, Marcin Mroziuk

Tu potrzebne są rozwiązania systemowe
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Nie tak ładnie pachniesz
— Konrad Wągrowski

Esensja ogląda: Lipiec 2017 (3)
— Sebastian Chosiński, Jarosław Loretz

Tegoż autora

Co nam w kinie gra: Perfect Days
— Kamil Witek

Co nam w kinie gra: Czasem myślę o umieraniu
— Kamil Witek

14. American Film Festival: Czasem myślę o umieraniu
— Kamil Witek

Co nam w kinie gra: Poprzednie życie
— Kamil Witek

Kosmiczny redaktor
— Konrad Wągrowski

mbank Nowe Horyzonty 2023: Drrrogi, chłopcze…
— Kamil Witek

Po komiks marsz: Maj 2023
— Sebastian Chosiński, Paweł Ciołkiewicz, Piotr ‘Pi’ Gołębiewski, Marcin Knyszyński, Marcin Osuch, Konrad Wągrowski

Statek szalony
— Konrad Wągrowski

Kobieta na szczycie
— Konrad Wągrowski

Przygody Galów za Wielkim Murem
— Konrad Wągrowski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.