Wielki Kanon Kina Grozy – wynikiEsensjaWielki Kanon Kina Grozy – wynikiStevena Spielberga trampolina do sławy. Amerykańskie wybrzeże, pełne wypoczywających turystów, terroryzuje rekin-ludojad. „Szczęki” to przede wszystkim studium wzorowo budowanego napięcia, które do końca finalnego pojedynku z morskim drapieżcą nieustannie rośnie. I choć dziś może już nieco bawić mechaniczny i nienaturalny model rekina, to gdy tylko muzyka uderza w niepokojące tony legendarnego motywu, a sunący na wprost ekranu rekin rozwiera swe ogromne szczęki, nikomu nie jest do śmiechu. Kamil Witek • • •
Wyszukaj / Kup Fabuła „Pikniku pod Wiszącą Skałą”, filmu Petera Weira z 1975 roku, nie jest zbyt porywająca. Grupa uczennic ze szkoły dla dziewcząt z okazji dnia św. Walentego udaje się na piknik pod Wiszącą Skałę. W pewnym momencie kilka z nich odłącza się od grupy, by lepiej poznać owianą legendą górę. Reżyser w znakomity sposób pokazał osobliwość i grozę posępnego miejsca. Za pomocą ujęć, które utożsamiają kamerę z punktem widzenia Skały, sprawia, że widz odbiera ją jako żywe stworzenie, czyhające na swe ofiary. A muzyka Bruce’a Smeatona wprowadza w nastrój aborygeńskiego „dream time”, który przywodzi na myśl to, co pierwotne i niezrozumiałe dla współczesnego człowieka. Łukasz Twaróg • • •
Wyszukaj / Kup Horror, który straszy, przede wszystkim NIE pokazując potwora. W dodatku przełamuje schematy: statek kosmiczny nie jest już tak sterylnym środowiskiem jak ten z „2001: Odyseja kosmiczna”, zaś głównym bohaterem i jedyną ocalałą osobą jest kobieta, która kopie Obcemu tyłek. Dodatkowo mamy wiarygodnie pokazany wrak statku i niesamowitą scenografię zaprojektowaną przez szwajcarskiego artystę H. R. Gigera. Michał Kubalski • • • Tak się dziwnie składa, że powrót Chrystusa na ziemię nie cieszy się takim „wzięciem” jak nadejście Antychrysta. Wyobrażenia o tym, jak trzymające świat w uścisku Zło przygotuje się na jego przyjęcie, jak prostuje dlań wszystkie ścieżki i przysparza mu wiernych sług, to naturalny rezerwuar dla efektownych konstrukcji fabularnych – efektownych, nawet jeśli niezbyt mądrych. też jest w przypadku „Omenu”, opowieści o Damienie, chłopcu naznaczonym trójszóstkowym piętnem, którego życie od samego początku przebiega według ściśle określonych przez piekielne otchłanie planów. Cel jest o tyle oczywisty – zdobyć władzę nad światem i zaprowadzić na nim diabelskie porządki – co dosyć sztampowy. Ale w końcu chodzi o to, żeby nas trochę postraszyć… Jeśli da się w tym filmie, wśród erupcji zgonów rozmaitych ludzi znaczących ścieżkę Damiena, znaleźć coś godnego zapamiętania, to nade wszystko ową przerażającą intuicję o złu drzemiącym w dzieciach (ich beznamiętne okrucieństwo od czasu do czasu widać w medialnych doniesieniach). Brak szczęśliwego zakończenia sugeruje, że w ostatecznym rachunku jest ono niepokonane i potrafi dotrzeć na szczyty władzy – tam, gdzie narobi największych szkód. w tym filmie trzyma się kupy, niewiele też jego elementów budzi u widza strach. Ośmielę się stwierdzić, że w zasadzie tylko jedno – spojrzenie Damiena. Ale jak już ten chłopiec spojrzy… Marcin Łuczyński • • •
Wyszukaj / Kup Po obejrzeniu „Lśnienia” trudno o tym filmie zapomnieć. Na pewno nie zapomni o nim Stephen King, który napisał literacki pierwowzór scenariusza. Kubrick, który uwielbiał załazić ludziom za skórę, miał w zwyczaju dzwonić do pisarza w środku nocy i zamęczać go pytaniami o szczegóły zawarte w książce. Szykanowany przez wytwórnię Warner Bros. reżyser musiał zrehabilitować się po klapie swojego poprzedniego filmu, „Barry Lyndon”, dlatego niespecjalnie zachwycony wziął na warsztat potencjalny hit. Tworząc ten niezwykły horror, skupił się między innymi na przedstawieniu rodziny niszczonej zagadkową, destrukcyjną siłą. Pchnięty głośniejszą niż inne produkcje Kubricka promocją film szybko odpracował swoje w box office, pokonując największe dotąd przeboje studia Warner Bros. – „Egzorcystę” i „Supermana”. Plus Jack Nicholson, swoją kreacją niepozostawiający wątpliwości, że urodził się niemal zrośnięty z siekierą. Urszula Lipińska • • • Luźna adaptacja „Who goes there?” Johna Campbella z 1938 r., porównywana z racji podobieństwa ogólnej sytuacji fabularnej z „Obcymپh Scotta. Kurt Russell nadal jest tu twardzielem, tym razem na Antarktydzie, a przybyłe z kosmosu Coś stara się zabić jego i pozostałych polarników – przyjmując ich postać… Nie można ufać nikomu. A na zewnątrz tylko lód i śnieżyca. Brrr… Świetna wizja osamotnienia w walce o przetrwanie. Michał Kubalski • • •
Wyszukaj / Kup Rękawica z ostrzami, filcowy kapelusz i sweter w czerwono-zielone pasy. Któż nie zna Freddy’ego Kruegera, spalonego żywcem psychopaty, który powraca zza grobu, by mordować w snach? Powraca (jak do tej pory, bo w planach zarówno sequel, jak i remake) w ośmiu filmach i serialu telewizyjnym, ale jego pierwszy comeback jest zdecydowanie najlepszy. Wes Craven bardzo dosłownie potraktował myśl Goi, że „kiedy rozum śpi, budzą się demony”, lecz w efekcie dostaliśmy film, który udanie łączy elementy modnego ówcześnie slashera z psychologicznym, Hitchcockowskim horrorem. W kolejnych odsłonach cyklu klimat już znacznie ustępuje miejsca krwawej sieczce, niemniej pierwszy „Koszmar…” powinien znać każdy szanujący się fan kina grozy. Jak również każdy szanujący się fan Johnny’ego Deppa, dla którego rola jednej z ofiar Kruegera była ekranowym debiutem. Piotr Dobry • • •
Wyszukaj / Kup „Harry Angel” Alana Parkera to właściwie melanż dwóch gatunków filmowych: horroru i filmu noir. Jak to w kryminale bywa, prywatny detektyw, tytułowy Harry Angel (Mickey Rourke), dostaje zlecenie przeprowadzenia śledztwa w sprawie zaginięcia pewnego człowieka. Skoro zleceniodawcą jest niejaki Louis Cyphre (Robert De Niro), szybko okaże się, że detektyw bada sprawę swojej własnej duszy. Film osadzony w scenerii lat pięćdziesiątych w bardzo ciekawy sposób obnaża cukierkowe stereotypy, jakie przylgnęły do tej dekady. Przygnębiający, mroczny klimat, nieskrępowany erotyzm i drastyczne sceny przemocy przybliżają ten film zdecydowanie bardziej do horroru. Zawikłana intryga wprowadza jednak znacznie więcej suspensu niż w typowych przedstawicielach tego gatunku. Łukasz Twaróg • • •
Wyszukaj / Kup Adaptacja powieści „Powrót z piekła” Clive’a Barkera, dokonana przez samego pisarza. Fabuła kręci się wokół tajemniczej kostki, która okazuje się być kluczem do bram piekielnych. Ułożenie jej sprawia, że na ziemi pojawiają się Cenobici – wysłannicy piekieł. Film eksploruje tematy najmocniej zakorzenione w twórczości Barkera: alternatywny fantastyczny świat, rola seksualności w życiu człowieka (tu: sadomasochizm jako źródło cierpienia i przyjemności zarazem). Wszystko to okraszone sporą dawką gore, doczekało się statusu kultowego horroru i zaowocowało siedmioma, już znacznie mniej udanymi, jak to zwykle bywa, sequelami, zaś lider Cenobitów – Pinhead (co ciekawe, nazwany tak dopiero przez fanów, w pierwszym filmie występuje jeszcze jako po prostu „przywódca Cenobitów”) – dołączył do panteonu najsłynniejszych (anty)bohaterów współczesnego kina grozy. Piotr Dobry • • • |
Gdy w lutym 1967 roku Teatr Sensacji wyemitował „Cichą przystań” – ostatni odcinek „Stawki większej niż życie” – widzowie mieli prawo poczuć się osieroceni przez Hansa Klossa. Bohater, który towarzyszył im od dwóch lat, miał zniknąć z ekranów. Na szczęście nie na długo. Telewizja Polska miała już bowiem w planach powstanie serialu, na którego premierę trzeba było jednak poczekać do października 1968 roku.
więcej »Tak to jest, jak w najbliższej okolicy planu zdjęciowego nie ma najmarniejszej nawet knajpki.
więcej »Domino – jak wielu uważa – to takie mniej poważne szachy. Ale na pewno nie w trzynastym (czwartym drugiej serii) odcinku teatralnej „Stawki większej niż życie”. tu „Partia domina” to nadzwyczaj ryzykowna gra, która może kosztować życie wielu ludzi. O to, by tak się nie stało i śmierć poniósł jedynie ten, który na to ewidentnie zasługuje, stara się agent J-23. Nie do końca mu to wychodzi.
więcej »Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz
Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz
Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz
Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz
Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz
Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz
Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz
Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz
Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz
Zemsty szpon
— Jarosław Loretz
50 najlepszych filmów o żywych trupach według czytelników Esensji
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski
Wakacyjny leksykon filmów o żywych trupach. Część 3
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski
Wakacyjny leksykon filmów o żywych trupach. Część 2
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski
Wakacyjny leksykon filmów o żywych trupach. Część 1
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski
Weekendowa Bezsensja: Jak poradzić sobie z brakiem dostępu do fryzjera, czyli 10 filmów z niesfornymi włosami
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski
Do kina marsz: Kwiecień 2019
— Esensja
15 najlepszych horrorów XXI wieku
— Esensja
Who goes there? The Thing!
— Marcin Knyszyński
Do kina marsz: Luty 2017
— Esensja
10 najfajniejszych filmowych wakacji
— Kamil Witek
Kroniki młodego Stevena Spielberga
— Konrad Wągrowski
Wychowane przez wilki: Sez. 2, Odc. 8. Wysoka cena przetrwania
— Marcin Mroziuk
Wychowane przez wilki: Sez. 2, Odc. 7. Sojusze ponad podziałami
— Marcin Mroziuk
Wychowane przez wilki: Sez. 2, Odc. 6. Przeszłość jest kluczem do przyszłości
— Marcin Mroziuk
Wychowane przez wilki: Sez. 2, Odc. 5. Jak trwoga, to do Sola
— Marcin Mroziuk
Wychowane przez wilki: Sez. 2, Odc. 4. Wiara, logika i miłość
— Marcin Mroziuk
Wychowane przez wilki: Sez. 2, Odc. 3. Matka najlepiej zna swoje dzieci
— Marcin Mroziuk
Wychowane przez wilki: Sez. 2, Odc. 2. Sprawiedliwość czy przebaczenie
— Marcin Mroziuk
Wychowane przez wilki: Sez. 2, Odc. 1. Inny klimat, czyli nowe szanse i zagrożenia
— Marcin Mroziuk
Wychowane przez wilki: Odc. 10. Więcej pytań niż odpowiedzi
— Marcin Mroziuk
Zmarł Leonard Pietraszak
— Esensja
50 najlepszych filmów 2019 roku
— Esensja
50 najlepszych filmów 2018 roku
— Esensja
20 najlepszych filmów animowanych XXI wieku
— Esensja
15 najlepszych filmów dokumentalnych XXI wieku
— Esensja
20 najlepszych polskich filmów XXI wieku
— Esensja
15 najlepszych filmów superbohaterskich XXI wieku
— Esensja
10 najlepszych filmów wojennych XXI wieku
— Esensja
10 najlepszych westernów XXI wieku
— Esensja
15 najlepszych horrorów XXI wieku
— Esensja