Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 25 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Wyszukaj / Kup

„W dolinie Elah” najlepszym filmem II kwartału 2008 w polskich kinach według Stopklatki i Esensji

Esensja.pl
Esensja.pl
Być może krzywdząc kilka niezłych filmów, wydaje nam się, że drugi kwartał 2008 w polskich kinach można podsumować zdaniem „powrócił Indiana Jones”. Oto kolejne filmowe podsumowanie stworzone wspólnie przez dziennikarzy Stopklatki i Esensji.

Esensja

„W dolinie Elah” najlepszym filmem II kwartału 2008 w polskich kinach według Stopklatki i Esensji

Być może krzywdząc kilka niezłych filmów, wydaje nam się, że drugi kwartał 2008 w polskich kinach można podsumować zdaniem „powrócił Indiana Jones”. Oto kolejne filmowe podsumowanie stworzone wspólnie przez dziennikarzy Stopklatki i Esensji.
Rzeczywiście, pod względem rozgłosu nikt nie mógł konkurować z archeologiem-awanturnikiem w wieku przedemerytalnym. Pod względem poziomu było już bardziej dyskusyjnie, bo, choć wielu krytyków twierdziło, że czwarta część nie przyniosła serii wstydu, to niemała ich grupa głośno wyrażała swe rozczarowanie. My umiejscowiliśmy sie pośrodku i przyznaliśmy „Królestwu Kryształowej Czaszki” piąte miejsce w naszym zestawieniu – dokładnie w połowie stawki wyróżnionych filmów.
„Indianę” wyprzedziły cztery bardzo różne filmy. Na czele naszej listy znalazł się dramat z wojną w Iraku w tle i świetną rolą Tommy’ego Lee Jonesa, film ważny i aktualny. Tuż za nim elegancki horror z Półwyspu Iberyjskiego, nie roewolucjonizujący gatunku, ale pokazujący, że nadal można straszyć inteligentnie, a kino grozy może wywoływać też inne odczucia niż strach. Miejsce trzecie i czwarte bardzo podobnie udowadniają, że w zgranych z pozoru gatunkach czai się jeszcze potencjał. Okazuje się, że komedia romantyczna i kino komiksowe mogą być filmami inteligentnymi, dobrze zagranymi i unikającymi powielania klisz. Całe szczęście.
Jak zwykle w naszych zestawieniac udało nam się wybrać dość zróżnicowany przekrój filmów, w których nie tylko łaczy się kino rozrywkowe z dramatem, ale i pod względem geografii też wiele sie dzieje. USA, Nowa Zelandia, Hiszpania, Francja, Czechy, Rosja, Indie – w dziesiątce mamy filmy z aż 4 kontynentów.
Co nie zmienia faktu, że II kwartał 2008 roku nie należał do najlepszych, w rezerwie pozostało już niewiele tytułów. Cóż, sezon nagród za nami, a hity lata pojawią się dopiero w najbliższych tygodniach.
A oto pełne zestawienie:
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Wyszukaj / Kup
1. W dolinie Elah
Fabularne filmy o wojnie w Iraku, nakręcone w ostatnich latach, rzadko bywają tak znakomite jak filmy o Wietnamie, nakręcone w latach 70. Jeśli których z nich przetrwa nie jako dokument swoich czasów, ale jako dzieło filmowe per se – to chyba właśnie obraz Haggisa. Mamy tu bowiem nie tylko dramat wojny, ale i dramat ludzki, dramat rodzica, który opisany i odegrany został z niezwykłym wyczuciem i subtelnością.
• • •
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Wyszukaj / Kup
2. Sierociniec
Film Bayony jest nie tyle przerażający, co przeraźliwie melancholijny. Rozpoczyna się w tytułowym sierocińcu, a kończy w umownej Nibylandii. W Nibylandii, z której nie ma powrotu. Nie trzeba być fanem kina grozy, by się przejąć rozgrywaną tu na kilku płaszczyznach opowieścią. Wystarczy. być. I mieć. Wrażliwość, wspomnienia, bliskich.
• • •
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Wyszukaj / Kup
3. 2 dni w Paryżu
Zderzenie kultur to temat nienowy, szczególnie w komedii, ale „2 dni w Paryżu” przyjemnie zaskakują. Dialogi są cięte, nierzadko dowcipne; neurotyczne i cyniczne postaci wbrew pozorom budzą sympatię; całość jest lekka, bezpretensjonalna, dobrze zagrana i lepiej się nadaje na seans we dwoje niż wszystkie polskie komedie romantyczne razem wzięte. Julie Delpy nakręciła bardziej allenowski film niż sam Allen przez ostatnie kilka – a może nawet kilkanaście – podejść.
• • •
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Wyszukaj / Kup
4. Iron Man
„Iron Man” z jednej strony jest wzorcowym filmem superbohaterskim – doskonale zrealizowanym, świetnie obsadzonym, z umiejętnie dozowanym napięciem i patosem, a z drugiej – rozmyślnie kala własne gniazdo, z łobuzerskim wdziękiem obnażając marvelowskie stereotypy. Tym sposobem dość mizerny komiks na ekranie przeobraża się w jedno z najlepszych dzieł gatunku.
• • •
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Wyszukaj / Kup
5. Indiana Jones i Królestwo Kryształowej Czaszki
Jest klimat poprzednich części, jest humor sytuacyjny i słowny w proporcjach jak dawniej i jest wciąż ten sam, mimo upływu wieku, bohater, ale z nielimitowanym już zupełnie współczynnikiem nieśmiertelności. Jeśli ktoś uważa, że kosmici nie pasują do tej serii i że nawet Indy nie przeżyłby wybuchu nuklearnego, niech lepiej sobie odpuści. To film dla tych pobłażliwych fanów Indiany. I dla fanów „X-Files” również.
• • •
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Wyszukaj / Kup
6. Orzeł kontra rekin
Udało się reżyserowi połączyć kino wyrafinowane, operujące dość ekstrawaganckim typem narracji i humoru, z uniwersalną refleksją na temat dojrzewania do miłości, możliwości przezwyciężenia skutków rodzinnej tragedii oraz własnych słabości, która pozwala na zakończenie optymistyczne – wspólne liczenie mijanych krów.
• • •
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Wyszukaj / Kup
7. Wszystko za życie
To film oparty na autentycznym wydarzeniu z początku lat dziewięćdziesiątych, które w rękach tego hollywoodzkiego artysty nabiera na ekranie uniwersalnego, egzystencjalnego wyrazu. Penn poprzez tragiczną historię Christophera McCandlessa, który w pewnym momencie swego życia sam nazwał siebie Aleksandrem Supertrumpem, zadaje odwieczne, filozoficzne pytanie o rolę i miejsce człowieka w tym świecie. Motywem kluczowym pozostaje jednak przede wszystkim zagadnienie: czym tak naprawdę i co to jest prawdziwa wolność.
• • •
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Wyszukaj / Kup
8. Juno
W tym prostym filmie w gruncie rzeczy nikt nie okazuje się tym, kim wydawał się nam na początku. Interesujące jest też, jak w sposób z pozoru niezauważalny dokonuje się ewolucja głównej bohaterki. Cody wykonała tu naprawdę Diablo dobrą robotę.
• • •
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Wyszukaj / Kup
9. Om Shanti Om
Dużo tańca i śpiewów, szczypta humoru, odrobina wzruszeń. Typowe Bollywood – rzekłby ktoś. i grubo by się pomylił. „Om Shanti Om” nie jest „typowe”, nie jest „jak wiele innych” – to sama esencja hinduskiego kina popularnego, same najsmaczniejsze kawałki starannie dobrane tak, by oczarować widzów nie tylko w Indiach, ale na całym świecie. Jeśli kino miałoby być tylko niezobowiązującą rozrywką dla każdego, to wszystkie filmy powinny tak wyglądać.
• • •
WASZ EKSTRAKT:
70,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Wyszukaj / Kup
10. Kierowca dla Wiery
Znakomity film. Szkoda, że nikt z naszych recenzentów nie zauważył, że to przede wszystkim opowieść o tym, że trzeba próbować być porządnym człowiekiem w zbrodniczym kraju – to jedyne o co można się starać, choć za to żadna nagroda się nie należy. I choćby nic to nie mogło zmienić, pozostanie chociaż szacunek do samego siebie. Od strony filmowej to mistrzowska robota. Cudowne zdjęcia Krymu, piękna muzyka, dobry, złożony scenariusz, garść znakomitych ról. Z jednej strony lekcja historii, z drugiej – film naprawdę chwytający za gardło. Finałowe słowa Wiktora: „Ja wrócę” wbijają się w pamięć i dźwięczą jeszcze bardzo długo po zakończeniu seansu.
• • •
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Wyszukaj / Kup
Niedźwiadek
Film Jana Hrebejka kończy chińskie przysłowie: „Dobrze jest znać prawdę i śpiewać o niej, ale jeszcze lepiej znać ją i śpiewać o śliwkach."Mądry człowiek po szkodzie – ta stara maksyma znajduje w „Niedźwiadku” na poły zabawną, na poły tragiczną realizację, zaprawioną gorzką ironią i czarnym humorem, jeszcze raz udowadniającą, że o przyziemnych ludzkich problemach można opowiadać w nieskończoność. Byle robić to tak jak Czesi w najlepszej formie, czyli boleśnie, prawdziwie i żartobliwie zarazem.
• • •
POZOSTAŁE KATEGORIE
Zgodnie z zapowiedziami kontynuujemy nieco bardziej szczegółowe przybliżenie zdarzeń dziejących się w kinach, telewizji oraz na DVD w ciągu minionego kwartału. Dziś skupiamy się na przedstawieniu głównych zwycięzców. W wielu kategoriach wybór był oczywisty.
Najlepszy Film Polski
1. Ogród Luizy
2. Chłopiec na galopującym koniu
W II kwartale filmów rodzimych w kinach jak na lekarstwo. Za ten godny wyróżnienia uważamy „Ogród Luizy” bo kino to bardzo udane i pokazujące, że potrafią nasi twórcy opowiadać ciekawe historie z romansem w tle ale jednak w sposób zaskakujący i nie sztampowy.
Najlepszy Film Animowany
Horton słyszy Ktosia
Bez konkurencji. Ale też przyznać trzeba szczerze, że to bardzo dobra animacja. Wiele tutaj motywów dość dobrze znanych, ale gdy film jest tak znakomicie opowiedziany, to ich przyswajanie nie boli.
Najlepsza Aktorka
1. Ellen Page – Juno
2. Belen Rueda – Sierociniec
3. Julie Delpy – 2 dni w Paryżu
Wielkie aktorskie odkrycie. Page obserwujemy już od jakiegoś czasu. Bardzo ciekawa była już w „Pułapce”, ale lekkość z jaką zagrała Juno to mistrzostwo samo w sobie. Oby tylko nie zaprzepaściła tego potencjału.
Najlepszy Aktor
1. Tommy Lee Jones – W dolinie Elah
2. Robert Downey Jr. – Iron Man
3. Bohdan Stupka – Kierowca dla Wiery
Dwie zdecydowanie różne role, w dwóch odmiennych gatunkowo filmach. Stawiamy na Jonesa, choć chylimy głowy przed swobodą z jaką porusza się Downey Jr. w postaci superbohatera.
Wydarzenie
1. Powrót, nie taki spektakularny, Indiany Jonesa
Świat i fani są podzieleni. Jedno nie ulega wątpliwości. 19 lat czekaliśmy na ten film, a wokół tej produkcji od kilku miesięcy panowało istne szaleństwo. Ikona wróciła i nie można tego nie docenić.
Najlepsza Muzyka
Muzyka w filmach dokumentalnych – U23D, Rolling Stones w blasku świateł, Joe Strummer – niepisana przyszłość
Odmienne to filmy. U2 to koncert w trójwymiarze, poczynania Rolling Stones filmował sam Martin Scorsese, zaś o Joe Strummerze dość konwencjonalnie opowiada film Tample’a. Jedno te filmy łączy. Rewelacyjna muzyka, która w kinie nabiera nieco innego wymiaru i zdecydowanie należy do głównych zalet tych opowieści.
Najlepszy Serial Telewizyjny
Californication
Objawienie. David Duchovny znakomity. Swoboda, seks, świetne teksty, otwarte głowy scenarzystów nieco łamiących zasady. Pierwszorzędna historia dla nieco bardziej dorosłych widzów.
Najlepsza Scena Filmowa
Atak szczurów i finałowa strzelanina – Wanted. Ścigani
Ten film składa się z samym świetnych scen akcji. Wybraliśmy finałową bo szczury to świetny patent a zdenerwowany bohater robiący porządki ujął nas za serce.
Czarny Charakter
Obadiah Stane – Iron Man
Jeff Bridges bez włosów potrafi przerazić. Niestety nie da się go polubić bo knuje przeciwko sympatycznemu facetowi z wadami. Bridges być może wybitnej kreacji nie stworzył, ale w gronie czarnych charakterów miejsce zajmie na pewno znaczące.
Najgorszy Film
Superhero
Cisza nad tą trumną… Kto widział ten wie, kto nie widział niech sobie daruje.
Premierowy film na DVD
Zagadka zbrodni
Sporo było premierowych wydawnictw na DVD ale niewiele tak udanych. Koreański film sensacyjny, który zamiast czerpać z dobrodziejstwa schematów amerykańskich, sam wyznacza kierunki dla gatunku. Bez kompleksów… I takie kino kupujemy!
koniec
8 lipca 2008

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

„Kobra” i inne zbrodnie: Za rok, za dzień, za chwilę…
Sebastian Chosiński

23 IV 2024

Gdy w lutym 1967 roku Teatr Sensacji wyemitował „Cichą przystań” – ostatni odcinek „Stawki większej niż życie” – widzowie mieli prawo poczuć się osieroceni przez Hansa Klossa. Bohater, który towarzyszył im od dwóch lat, miał zniknąć z ekranów. Na szczęście nie na długo. Telewizja Polska miała już bowiem w planach powstanie serialu, na którego premierę trzeba było jednak poczekać do października 1968 roku.

więcej »

Z filmu wyjęte: Knajpa na szybciutko
Jarosław Loretz

22 IV 2024

Tak to jest, jak w najbliższej okolicy planu zdjęciowego nie ma najmarniejszej nawet knajpki.

więcej »

„Kobra” i inne zbrodnie: J-23 na tropie A-4
Sebastian Chosiński

16 IV 2024

Domino – jak wielu uważa – to takie mniej poważne szachy. Ale na pewno nie w trzynastym (czwartym drugiej serii) odcinku teatralnej „Stawki większej niż życie”. tu „Partia domina” to nadzwyczaj ryzykowna gra, która może kosztować życie wielu ludzi. O to, by tak się nie stało i śmierć poniósł jedynie ten, który na to ewidentnie zasługuje, stara się agent J-23. Nie do końca mu to wychodzi.

więcej »

Polecamy

Knajpa na szybciutko

Z filmu wyjęte:

Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zemsty szpon
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Tegoż twórcy

Kroniki młodego Stevena Spielberga
— Konrad Wągrowski

Ale co z tą papugą?
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Esensja ogląda: Marzec 2018 (1)
— Piotr Dobry, Marcin Mroziuk, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

East Side Story: Obcy w swoim kraju
— Sebastian Chosiński

Esensja ogląda: Grudzień 2016 (5)
— Sebastian Chosiński

Esensja ogląda: Lipiec 2016 (2)
— Sebastian Chosiński, Agnieszka ‘Achika’ Szady

Esensja ogląda: Maj (2)
— Jarosław Robak, Agnieszka ‘Achika’ Szady

Esensja ogląda: Styczeń 2016 (1)
— Jarosław Loretz, Marcin Mroziuk, Jarosław Robak, Konrad Wągrowski

Najlepszego sortu Amerykanin
— Jarosław Robak

Esensja ogląda: Luty 2015 (2)
— Sebastian Chosiński

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.