Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 19 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Quentin Tarantino
‹Kill Bill: Vol. 1›

WASZ EKSTRAKT:
80,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułKill Bill: Vol. 1
Dystrybutor Monolith
Data premiery17 października 2003
ReżyseriaQuentin Tarantino
ZdjęciaRobert Richardson
Scenariusz
ObsadaUma Thurman, Daryl Hannah, Michael Madsen, Lucy Liu, Vivica A. Fox, David Carradine, Julie Dreyfus, Chiaki Kuriyama, Sonny Chiba
MuzykaRZA
Rok produkcji2003
Kraj produkcjiUSA
CyklKill Bill
Czas trwania111 min
WWW
Gatunekakcja
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Zabić Billa

Esensja.pl
Esensja.pl
Konrad Wągrowski
O "Kill Bill" wiadomo z jednej strony bardzo wiele, a z drugiej projekt pozostaje tajemnicą - tym bardziej rośnie zainteresowanie. Oczekując na polską premierę, która odbędzie się 24 października, przypomnijmy to wszystko, co już wiemy.

Konrad Wągrowski

Zabić Billa

O "Kill Bill" wiadomo z jednej strony bardzo wiele, a z drugiej projekt pozostaje tajemnicą - tym bardziej rośnie zainteresowanie. Oczekując na polską premierę, która odbędzie się 24 października, przypomnijmy to wszystko, co już wiemy.

Quentin Tarantino
‹Kill Bill: Vol. 1›

WASZ EKSTRAKT:
80,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułKill Bill: Vol. 1
Dystrybutor Monolith
Data premiery17 października 2003
ReżyseriaQuentin Tarantino
ZdjęciaRobert Richardson
Scenariusz
ObsadaUma Thurman, Daryl Hannah, Michael Madsen, Lucy Liu, Vivica A. Fox, David Carradine, Julie Dreyfus, Chiaki Kuriyama, Sonny Chiba
MuzykaRZA
Rok produkcji2003
Kraj produkcjiUSA
CyklKill Bill
Czas trwania111 min
WWW
Gatunekakcja
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
O tym, że "Kill Bill" będzie wydarzeniem, wiadomo było od samego początku, gdy świat dowiedział się, że film ten ma realizować Quentin Tarantino. Sam Tarantino niebywale szybko, po zaledwie dwóch filmach, "Wściekłych psach" i słynnym "Pulp Fiction" zyskał status twórcy kultowego. Co zaskakujące, uznali go zarówno krytycy, obsypując "Pulp Fiction" deszczem nagród, w tym Złotą Palmą w Cannes, jak i widzowie, którzy walili do kin drzwiami i oknami. Kolejny film Tarantino "Jackie Brown", nie zdobył już takiej popularności, czy uznania, ale udowodnił, że Tarantino znakomicie potrafi odnaleźć się w innej konwencji niż "Pulp Fiction", przedstawiając opowieść spokojniejszą, bardziej refleksyjną niż dynamiczną i hałaśliwą jak wcześniejsze filmy. Od "Jackie Brown" minęło 6 lat, czy można się dziwić, że po takim czasie nowy projekt Tarantino musi budzić ogromne emocje?
O "Kill Bill" wiadomo z jednej strony bardzo wiele, a z drugiej projekt pozostaje tajemnicą - tym bardziej rośnie zainteresowanie. Oczekując na polską premierę, która odbędzie się 24 października, przypomnijmy to wszystko, co już wiemy.
"Kill Bill" jest wspólnym projektem Quentina Tarantino i Umy Thurman. Pomysł na film powstał podczas rozmów tych dwojga na planie "Pulp Fiction", a Thurman ostatecznie dostała w "Kill Bill" rolę główną. Wiemy już wiele o fabule (chyba, że to tylko marketingowa ściema). "Zabić Billa" opowiada prostą historię zemsty. Zabójczyni, która zakończyła już karierę zawodową, w czasie swego ślubu zostaje postrzelona w głowę. Zapada w czteroletnią śpiączkę. Po przebudzeniu, oczywiście, pragnie się zemścić. Zanim dotrze do Billa, musi zabić 3 skrytobójczynie, pracujące na jego usługach. I tyle. Wiemy też, że film ma być długi, trzygodzinny, przez co został podzielony na dwie części zatytułowane po prostu "Kill Bill. Volume One" i "Kill Bill. Volume Two". Film kręcony jest w Meksyku i Chinach, co pozwala na duże oszczędności na kosztach.
To, co jest istotne, czego do końca nie wiemy i co ma być najważniejszym atutem filmu - to nie fabuła, lecz jego estetyka. "Kill Bill" ma bowiem być hołdem jaki Quentin Tarantino składa niskonakładowemu azjatyckiemu kinu walk - zarówno pełnym przemocy kryminałom, jak filmom kung-fu i samurajskim. Każdy z pojedynków, które stoczy Uma Thurman ma odzwierciedlać jedną z konwencji. Wśród nich będzie m.in. czarno-biała sekwencja filmu samurajskiego i nawiązanie do anime. Azjatyckie inspiracje nie będą jedyne, Tarantino sięga również do spaghetti westernów spod znaku Sergio Leone i włoskiego krwawego horroru lat siedemdziesiątych. Podobno.
Hołd do azjatyckiej kinematografii nie ogranicza się tylko do wizualnych inspiracji. Tarantino rezygnuje w filmie z dobrodziejstw współczesnych środków technicznych. Pragnie również i tu korzystać z osiągnięć twórców pierwowzorów np. ...z kondomów wypełnionych sztuczną krwią. Gdy już mówimy o krwi - wiadomo, że w filmie będzie jej bardzo dużo. Nawet więcej niż kiedykolwiek, film ma być jednym z najbardziej drastycznych i krwawych w historii kina. Ma to być krew "samurajska", nie "horrorowa" - bardziej jaskrawa i mniej gęsta.
Niezwykle istotna, jak przystało dla takiej produkcji, staje się choreografia walk. Tarantino, oszczędzając tym razem w scenariuszu na dialogach, z podziwu godną dokładnością opisał sceny pojedynków, głównie powołując się na konkretne historyczne sceny filmowe, które mają być naśladowane. Określił nawet jak ma zmieniać się kolor krwi. Ale zatrudnił też słynnego Yuen Wo-Pinga, twórcę walk w "Matriksie" i "Przyczajonym tygrysie, ukrytym smoku" i japońskiego mistrza i aktora Sonny′ego Chibę, możemy więc być pewni, że pojedynki znów będą klasą dla siebie.
Kilka słów należy się obsadzie. W roli głównej, jak Panna Młoda, występuje Uma Thurman, która rozgłos zdobyła rolą w "Pulp Fiction" (i niewątpliwie tańcem tamże z Johnem Travoltą) i zapewne po "Kill Bill" powróci na pierwsze strony gazet. Przyznać trzeba, że w zalanym krwią żółtym kostiumie wygląda intrygująco. Egzotyczne trio jej przeciwniczek, składających się na tzw. Deadly Viper Assasination Squad, stanowią Daryl Hannah (niezapomniana Pris z "Blade Runnera", tu zabójczyni Elle Driver), skośnooka Lucy Liu (jeden z nowych Aniołków Charliego tym razem jako Upadły Aniołek Billa - O-Ren Ishi) i czarnoskóra Vivica A. Fox (Vernita Greek). Billa zaś gra David Carradine, młodszej widowni prawdopodobnie nieznany, często oglądany w kinie akcji lat siedemdziesiątych. Najsłynniejszą rolą Carradine′a był występ w serialu "Kung-fu", w którym w rywalizacji o główną rolę pokonał (nie na macie, niestety), samego Bruce′a Lee. To ciekawy wybór - Carradine uchodzi za najgorszego karatekę wśród wszystkich aktorów grających w filmach walki. Jego umiejętności Chuck Norris określił wymownie: "poziom jego walk był podobny do poziomu mojego aktorstwa". Może więc to być kolejny hołd, ale też i przewrotny żart Tarantino. Zobaczymy.
"Kill Bill", to niewątpliwie jeden z najbardziej oczekiwanych filmów roku. Czy jesteśmy już gotowi na ocean krwi? Zobaczymy wkrótce.
koniec
1 października 2003

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

„Kobra” i inne zbrodnie: J-23 na tropie A-4
Sebastian Chosiński

16 IV 2024

Domino – jak wielu uważa – to takie mniej poważne szachy. Ale na pewno nie w trzynastym (czwartym drugiej serii) odcinku teatralnej „Stawki większej niż życie”. tu „Partia domina” to nadzwyczaj ryzykowna gra, która może kosztować życie wielu ludzi. O to, by tak się nie stało i śmierć poniósł jedynie ten, który na to ewidentnie zasługuje, stara się agent J-23. Nie do końca mu to wychodzi.

więcej »

Z filmu wyjęte: Bo biblioteka była zamknięta
Jarosław Loretz

15 IV 2024

Co zrobić, gdy słyszało się o egipskich hieroglifach, ale właśnie wyłączyli prąd i Internetu nie ma, a z książek jest tylko poradnik o zarabianiu pieniędzy na kręceniu filmów, i nie za bardzo wiadomo, co to te hieroglify? No cóż – właśnie to, co widać na obrazku.

więcej »

„Kobra” i inne zbrodnie: Gdzie są naziści z tamtych lat?
Sebastian Chosiński

9 IV 2024

Barbara Borys-Damięcka pracowała w sumie przy jedenastu teatralnych przedstawieniach „Stawki większej niż życie”, ale wyreżyserować było jej dane tylko jedno, za to z tych najciekawszych. Akcja „Człowieka, który stracił pamięć” rozgrywa się latem 1945 roku na Opolszczyźnie i kręci się wokół polowania polskiego wywiadu na podszywającego się pod Polaka nazistowskiego dywersanta.

więcej »

Polecamy

Bo biblioteka była zamknięta

Z filmu wyjęte:

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zemsty szpon
— Jarosław Loretz

Taśmowa robota
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Inne recenzje

100 najlepszych filmów XXI wieku
— Esensja

Dobry i Niebrzydki: Taran-kino
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Kill Bill - czwórgłos
— Marta Bartnicka, Michał Chaciński, Anna Draniewicz, Konrad Wągrowski

Tegoż twórcy

Szalone lata 60.
— Piotr Nyga

Jedyna taka mitologia
— Piotr Dobry

Esensja ogląda: Maj 2013 (3)
— Sebastian Chosiński, Grzegorz Fortuna, Jakub Gałka, Kamil Witek

Esensja ogląda: Maj 2013 (2)
— Miłosz Cybowski, Ewa Drab, Gabriel Krawczyk, Kamil Witek

Esensja ogląda: Luty 2013 (Kino)
— Miłosz Cybowski, Gabriel Krawczyk, Alicja Kuciel, Konrad Wągrowski

Wściekły pies
— Grzegorz Fortuna

Esensja ogląda: Styczeń 2013 (Kino)
— Sebastian Chosiński, Miłosz Cybowski, Piotr Dobry, Jakub Gałka, Anna Kańtoch, Alicja Kuciel, Beatrycze Nowicka, Agnieszka Szady, Konrad Wągrowski

Podoba mi się, jak kręcisz filmy, chłopcze
— Ewa Drab

SPF – Subiektywny Przegląd Filmów (10)
— Jakub Gałka

Daj się uwieść obliczu żydowskiej zemsty
— Konrad Wągrowski

Tegoż autora

Kosmiczny redaktor
— Konrad Wągrowski

Statek szalony
— Konrad Wągrowski

Kobieta na szczycie
— Konrad Wągrowski

Przygody Galów za Wielkim Murem
— Konrad Wągrowski

Potwór i cudowna istota
— Konrad Wągrowski

Migające światła
— Konrad Wągrowski

Śladami Hitchcocka
— Konrad Wągrowski

Miliony sześć stóp pod ziemią
— Konrad Wągrowski

Tak bardzo chciałbym (po)zostać kumplem twym
— Konrad Wągrowski

Kac Vegas w Zakopanem
— Konrad Wągrowski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.