Mroczny Rycerz: Batman w EsensjiW dniu dzisiejszym rozpoczynamy obszerny cykl poświęcony Człowiekowi-Nietoperzowi. W najbliższym czasie dowiecie się wszystkiego co tylko chcielibyście wiedzieć o Mrocznym Rycerzu i jego świecie, a także zobaczycie galerię wizerunków Batmana autorstwa rodzimych rysowników. Na początek jednak przypomnijcie sobie, co do tej pory o najsłynniejszym mieszkańcu Gotham City pisaliśmy w „Esensji”. A są to zbiory bogate.
Esensja KomiksMroczny Rycerz: Batman w EsensjiW dniu dzisiejszym rozpoczynamy obszerny cykl poświęcony Człowiekowi-Nietoperzowi. W najbliższym czasie dowiecie się wszystkiego co tylko chcielibyście wiedzieć o Mrocznym Rycerzu i jego świecie, a także zobaczycie galerię wizerunków Batmana autorstwa rodzimych rysowników. Na początek jednak przypomnijcie sobie, co do tej pory o najsłynniejszym mieszkańcu Gotham City pisaliśmy w „Esensji”. A są to zbiory bogate. FILM: ![]()
Wyszukaj / Kup „Batman na nowy wiek, wiek terroryzmu i społeczeństwa strachu. Przyziemny, realistyczny, choć nie pozbawiony tej odrobiny komiksowego patosu, wynikającego z poczucia obowiązku etosu bohatera. Dobrze pomarzyć, że w mroku tego brzydkiego świata czeka ktoś, kto przyjdzie nam z pomocą. I dobrze zobaczyć naprawdę udaną ekranizację komiksu.” Przeczytaj, dlaczego Michał R. Wiśniewski dał pierwszemu filmowi o nietoperzu Nolana 100% ekstraktu. „Kino superbohaterskie, „Batman – początek” i diabli wiedzą co jeszcze”, czyli rozmowa trzech panów nie tylko o Batmanie i nie tylko o kinie. „Ci wspaniali mężczyźni w swych latających strojach Batmana”, czyli obszerny rys historyczny o wizytach Nietoperza na szklanym ekranie. „Czas zakładać czerwone slipy na niebieskie pończochy!”, czyli Good-man (w cywilu Dobry) i Człowiek-Wągier (na co dzień Niebrzydki) o kinie superbohaterskim. „Halo, chciałbym nawiązać dialog: „Batman – początek””, czyli Piotr Dobry i Bartosz Sztybor rozkładają na czynniki pierwsze film Nolana. KOMIKS:
Wyszukaj / Kup „Frank Miller, scenarzysta „Batman: The Dark Knight Returns”, wprowadził tym komiksem nową jakość”, czyli Tomasza Sidorkiewicza obszerna recenzja-analiza bodaj najsłynniejszego komiksu o Batmanie w historii. „W styczniu 2002 roku pojawił się w Stanach pierwszy tom „The Dark Knight Strikes Again” (Mroczny Rycerz kontratakuje). Był objętościowo większy od wszystkich innych cyklicznych publikacji komiksowych. Miał 80 stron i jeszcze przed ukazaniem się zdążył zarobić sobie na miano „gorącego” komiksu. Wielu fanów z niecierpliwością oczekiwało dalszego ciągu. No i ciąg dalszy nadszedł. Ale był inny niż tego oczekiwano…”, czyli krytyczne spojrzenie Tomasza Sidorkiewicza na kontynuację „Powrotu Mrocznego Rycerza”. „Fani na całym świecie czekali ponad 15 lat na ciąg dalszy kultowego komiksu Franka Millera „Powrót Mrocznego Rycerza”. W końcu się doczekali… Tylko czy było warto czekać?, czyli ciąg dalszy nieudanej kontynuacji. Wyszukaj / Kup „Batman: Rok Pierwszy to Frank Miller jakiego wszyscy dobrze znamy. Jest to po prostu dobrze napisany i narysowany komiks, który czyta się z niekłamaną przyjemnością”, czyli dlaczego rys psychologiczny i mrok przeważające nad akcją i zabawą są dla Huberta Brychczyńskiego zaletą komiksu o Nietoperzu. „Komiks Todda McFarlane’a i Franka Millera to smutny przykład na to jak kończą wielcy mistrzowie”, czyli dlaczego Łukaszowi Chmielewskiemu nie spodobało się spotkanie dwóch mrocznych bohaterów. „Rysunkowo trzyma się nawet przyzwoicie, ale fabuła jest słabiutka”, czyli Daniel Gizicki wyjaśnia, jak ego komiksiarza przesłoniło rozterki bohatera. Wyszukaj / Kup „Biorąc się za lekturę Batmana w czerni i bieli śmiało możecie zapomnieć o dystyngowanym milionerze, zamaskowanym mścicielu, filantropie, itd. Scenarzyści w białych rękawiczkach rozprawili się z żyjącą legendą popkultury”, czyli Piotr Niemkiewicz rozwiewa wątpliwości, czy zabawa ikoną była dobrym pomysłem. „Nie sposób opisać wszystkich komiksów wchodzących w skład tego zbioru. Niektóre z nich po prostu trzeba przeczytać. Najważniejsze, że choć czasem Batman w ogóle nie pojawia się w tych komiksach, czasem jest bohaterem drugoplanowym, to mimo wszystko zawsze pozostaje sednem sprawy. Choć narysowany różnymi rękoma, w różnych stylach – wciąż pozostaje Batmanem”, czyli jak Marcin Lorek widzi zabawę konwencją. Wyszukaj / Kup „Komiks jest skierowany przede wszystkim do miłośników mrocznych, „lovecraftowskich” historii opowiedzianych na nowo. Tyle że z innymi bohaterami i na tle innych, wydanych w Polsce Batmanów (Ego, Black & White) – świeci jasnym światłem”, czyli dlaczego dosłowne potraktowanie przez Mike’a Mignolę określenia człowiek-nietoperz spodobało się Tomaszowi Kontnemu. „Sama fabuła ma lekki odcień historii detektywistycznej, raczej nieskomplikowanej, hermetycznej, ale będącej przyzwoitym materiałem do narysowania i całkiem przyjemnej do czytania. Bez zarzutu jest właśnie plastyczna warstwa komiksu.”, czyli jak „Hush” ani nie zachwycił, ani nie zniechęcił Piotra Dobrego. „Z jednej strony jest to klimatyczna, klasyczna w duchu opowieść o Batmanie rozwiązującym kryminalną zagadkę i równocześnie stawiającym pierwsze kroki jako lokalny pogromca zbrodni. Z drugiej banalna i mało skomplikowana, pozostawiająca duży niedosyt historyjka jakich wiele”, czyli Tomasza Kontnego dylematy związane z powrotem Batmana do źródła – historii czysto kryminalnych.
Wyszukaj / Kup „Do najlepszych opowieści o Człowieku-Nietoperzu „Rozbitemu miastu” trochę wprawdzie jeszcze brakuje, ale stawiając ów tom na półce, nikt nie będzie się musiał tego wstydzić ani tłumaczyć przed innymi”, czyli jak Sebastian Chosiński widzi Batmana w klimacie noir i dlaczego nie pasuje mu tam Joker. Wreszcie garść publicystyki: „Inne światy”, czyli o tym jak Batman spotykał Drakulę, Kubę Rozpruwacza i Edgara Allan Poego. „Batnet, czyli nietoperz w sieci” – najciekawsze i najdziwniejsze strony internetowe (nie zawsze serio) poświęcone Mrocznemu Rycerzowi. „Znajomi z rysowanego świata”, czyli o miejscu Batmana wśród najważniejszych komiksów w historii, tworzących podwaliny współczesnej popkultury. „Franek Młynarz”, czyli sylwetka Franka Millera, jednego z najważniejszych twórców w historii Batmana. „Sztuka występów gościnnych”, czyli co ma wspólnego Neil Gaiman i jego „Sandman” z uniwersum Nietoperza. • • • W ESENSJOPEDII (wraz z opiniami filmowych tetryków i komiksowych zbójcerzy): Filmy: „Batman ” Wyszukaj / Kup Komiksy: ![]() 4 sierpnia 2008 |
Chociaż o brytyjskim dramatopisarzu i prozaiku Patricku Hamiltonie dzisiaj już mało kto pamięta, wielbiciele klasycznych thrillerów psychologicznych sprzed dekad powinni kojarzyć przynajmniej dwie z jego sztuk, które dotarły do Hollywoodu – „Gasnący płomień” oraz „Sznur”. Ta pierwsza doczekała się także inscenizacji w ramach Teatru Sensacji „Kobra”, a reżysersko odpowiadał za to… Andrzej Łapicki.
więcej »Zdarza się, że za jednym zamachem twórcy oferują widzowi wizję całkiem trafioną, jak i kompletnie chybioną. Na przykład w kwestii rozwoju motoryzacji.
więcej »Joseph Conrad to – bez wątpienia – najwybitniejszy polski pisarz, który tworzył w innym niż polski języku. Choć przynależy do literatury angielskiej, chętnie podkreślamy jego pochodzenie. Zwłaszcza że po 1918 roku rozważał nawet powrót do ojczyzny, która odzyskała niepodległość. „Tajny agent” to jedna z jego powieści psychologiczno-sensacyjnych. W 1974 roku doczekała się inscenizacji w ramach telewizyjnego Teatru Sensacji.
więcej »Dysonans motoryzacyjny
— Jarosław Loretz
Obrandowani
— Jarosław Loretz
Na wywczasie
— Jarosław Loretz
W kupie raźniej
— Jarosław Loretz
Proszę szanownej wycieczki
— Jarosław Loretz
Och jej, ja tu faktycznie mam tatuaż
— Jarosław Loretz
Proszę oddać mi kapelusz. W środku tkwi połowa mojego czerepu
— Jarosław Loretz
Superman z napędem kobiecym
— Jarosław Loretz
Warzywny dramat
— Jarosław Loretz
Międzygwiezdne fotele w natarciu
— Jarosław Loretz
15 najlepszych filmów superbohaterskich XXI wieku
— Esensja
100 najlepszych filmów XXI wieku. Druga setka
— Esensja
Ostatnie takie wariatkowo
— Sebastian Chosiński
50 najlepszych filmów superbohaterskich
— Esensja
Monumentalność, epickość, wielkie zagrożenie, wielkie sceny akcji... i Bruce Wayne?
— Miłosz Cybowski, Jakub Gałka, Alicja Kuciel, Konrad Wągrowski
Mroczny Rycerz w Esensji
— Esensja
Weekendowa Bezsensja: 10 jeszcze bardziej twardzielskich wcieleń Liama Neesona
— Jakub Gałka
Mroczny Rycerz: Saga o Mrocznym Rycerzu
— Przemysław Pieniążek
„Bóg nie zwykł płakać nad Gotham…”
— Sebastian Chosiński
Dobry i Niebrzydki: Czas zakładać czerwone slipy na niebieskie pończochy!
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski
Jestem legendą
— Piotr Dobry
Inne światy
— Jakub Gałka
Co się zdarzyło Lois Lane?
— Piotr Dobry
A ty?
— Michał R. Wiśniewski
Mroczny Rycerz i jego Mroczek, czyli Batman po polsku
— Konrad Wągrowski
Poradnik: Jak wygryźć Batmana
— Paweł Sasko
Wampiry grasują w Gotham
— Piotr Dobry
Czarno na czarnym
— Urszula Lipińska
Nietoperze, które nie ujrzały światła dziennego
— Konrad Wągrowski
Bywają takie dni, że po prostu nie możesz pozbyć się bomby!
— Konrad Wągrowski
Lono żyje!
— Andrzej Goryl
To nadchodzi…
— Marcin Knyszyński
Jak odłamki granatu
— Maciej Jasiński
Za dużo bohaterów
— Marcin Knyszyński
Ten cwany rysownik!
— Dagmara Trembicka-Brzozowska
Krótko i porządnie
— Dagmara Trembicka-Brzozowska
Skoki w bok
— Marcin Knyszyński
Gęsta zupa
— Marcin Knyszyński
Batman cartoonowy
— Marcin Knyszyński
Mit ucieleśniony
— Marcin Knyszyński
Antologia poświęcona Tadeuszowi Baranowskiemu - konkurs
— Esensja Komiks
KOMIKSoTEKA podczas Komiksowej Warszawy
— Esensja Komiks
Najlepsze komiksy 2022 roku
— Esensja Komiks
Komiks Roku 2022 – nominacje
— Esensja Komiks
Prezenty świąteczne 2022: Prezenty komiksowe
— Esensja Komiks
Spotkania autorskie podczas „Niech żyje komiks!”
— Esensja Komiks
Najlepsze komiksy 2021 roku
— Esensja Komiks
Najlepsze komiksy 2021 – nominacje
— Esensja Komiks
Prezenty świąteczne 2021: Komiksy
— Esensja Komiks
Po komiks marsz: Sierpień 2021
— Esensja Komiks