Do kina marsz: Październik 2008Październik miesiącem komedii – polecamy Wam aż trzy (każda w innym stylu) i naprawdę uważamy, że dostarczą nam wszystkim dużo dobrej zabawy, zwłaszcza że stoją za nimi (w różnych rolach) same tuzy – Simon Pegg, Seth Rogen i bracia Coen. Dla równowagi laureat Złotej Palmy w Cannes i ambitne skandynawskie kino grozy. A na DVD powraca pewien archeolog…
EsensjaDo kina marsz: Październik 2008Październik miesiącem komedii – polecamy Wam aż trzy (każda w innym stylu) i naprawdę uważamy, że dostarczą nam wszystkim dużo dobrej zabawy, zwłaszcza że stoją za nimi (w różnych rolach) same tuzy – Simon Pegg, Seth Rogen i bracia Coen. Dla równowagi laureat Złotej Palmy w Cannes i ambitne skandynawskie kino grozy. A na DVD powraca pewien archeolog… W naszym cyklicznym zestawieniu przedstawiamy najciekawsze, naszym zdaniem, filmowe premiery nadchodzącego miesiąca. Uwaga! W wielu przypadkach nie możemy na 100% zagwarantować jakości obrazu, wspominamy o nim po prostu dlatego, że zapowiada się ciekawie albo dlatego, że szanujący się kinoman nie powinien tego filmu nie znać, nawet jeśli z seansu wyjdzie zniesmaczony i skieruje się do kasy, by zażądać zwrotu pieniędzy za bilet. Dla jasności – od nas także nie należy się domagać tych pieniędzy. Niemniej jednak mamy nadzieję, że nasze typy będą w większości przypadków trafne, a sam cykl uznacie za pomocny przy planowaniu kinowych wizyt. A na wrażenia poseansowe zapraszamy oczywiście do serwisu Zgryźliwych Tetryków. MARSZ DO KINA:
Wyszukaj / Kup Jak stracić przyjaciół i zrazić do siebie ludzi Inteligentna brytyjska komedia szydząca z Amerykanów (choć nie tylko) z natury rzeczy nie może mieć zbyt dobrej prasy w USA i faktycznie – pierwsze zaoceaniczne recenzje „Jak stracić przyjaciół…” nie są specjalnie pozytywne. Ale nie wyprzedzajmy faktów – film ma premierę w Stanach 3 października, czyli tego samego dnia, co u nas, i na pewno znajdą się jeszcze jankesi zdolni docenić vis comica Simona Pegga. My doceniamy i jesteśmy dobrej myśli, szczególnie że w obsadzie poza Peggiem znaleźli się jeszcze Jeff Bridges i przeżywająca drugą aktorską młodość Gillian Anderson. No i Megan Fox, więc o atrakcje wizualne nie obawiamy się w równym stopniu, co o gagi – wszak Simon Pegg nie musi nawet się odzywać, żeby było śmiesznie. A kogo gwiazdor „Wysypu żywych trupów” i „Hot Fuzz” nie śmieszy… cóż, serwis poświęcony polskim komediom romantycznym jeden scroll i trzy kliki w lewo.
Wyszukaj / Kup Klasa Żaden wielbiciel dobrego kina nie może przeoczyć zwycięskiego tytułu tegorocznego festiwalu w Cannes oraz francuskiego kandydata w walce o Oscara dla najlepszego filmu nieanglojęzycznego. Jednak Złota Palma i laury francuskiej krytyki to nie jedyne powody, dla których „Entre les murs” Laurenta Canteta jest jedną z ciekawszych premier października. Liczy się również aktualny temat: nauczyciel paryskiego liceum musi porozumieć się ze swoimi uczniami, którzy stanowią imigrancką mieszankę wszystkich możliwych narodowości. W momencie, gdy idee imigracji i emigracji nie są obce już prawie żadnemu państwu europejskiemu, temat „Klasy” nie tylko przyciąga zainteresowanie, ale z góry stanowi główną siłę filmu.
Wyszukaj / Kup Tajne przez poufne Opromienieni tegorocznym oskarowym hat-trickiem bracia Coen nie zwalniają tempa. Tym razem przyciężką powagę z „To nie jest kraj dla starych ludzi” odkładają na bok, powracając do o wiele lżejszego stylu farsy w przewrotnej komedii sensacyjnej „Tajne przez poufne”, czyli do tego, co umieją robić najlepiej. Fabuła filmu to pomieszanie wątków szantażu, zdrady i uwodzenia, z tajnymi służbami w tle. Skupia się wokół Osbourne’a Coxa – byłego analityka CIA, który zdecydował się spisać swoje wspomnienia ze służby. Problemy zaczynają się, gdy płyta z tajnym materiałem przypadkowo trafia do dwóch pracowników siłowni… Znając Coenów, można się domyślać, że długo nie będziemy wiedzieć, o co naprawdę chodzi, a i tak wyjdziemy z kina zadowoleni. Jeśli nadal nie jesteście przekonani do „Tajne przez poufne”, wasze zdanie powinna zmienić znakomita gwiazdorska obsada: Clooney, Malkovich, McDormand, Swinton, Pitt…
Wyszukaj / Kup Boski chillout Nie mogliśmy się w zeszłym roku nachwalić Setha Rogena, trudno więc się dziwić, że czekamy na jego kolejną rolę z niecierpliwością. „Boski chillout” to także jego kolejny scenariusz, znów – tak jak w przypadku „Supersamca” – napisany z Evanem Goldbergiem. Pierwsza wskazówka – jeśli jesteście recenzentem, który ocenił „Supersamca” na jedynkę, zapewne szkoda waszego czasu na „Boski chillout”. Jeśli jednak nie macie oporów przed dobrą zabawą, najprawdopodobniej na pograniczu dobrego smaku, ta komedia kryminalna powinna być świetnym kinowym wyborem. Na dodatek – jak twierdzą zachodni recenzenci – James Franco pozbywa się swego sztywniactwa i gra tu najlepszą rolę w karierze. Nie chcemy zapeszać, ale być może szykuje się jeden z najzabawniejszych filmów roku.
Wyszukaj / Kup Pozwól mi wejść Dwunastoletni Oskar jest wrażliwym, nieco bojaźliwym chłopcem, prześladowanym przez silniejszych kolegów z klasy. Jego rówieśniczka – blada i zawsze poważna Eli wychodzi z domu tylko w nocy. Spotykają się na blokowym podwórku szwedzkiego osiedla gdzieś na peryferiach miasta. Wraz z pojawieniem się dziewczynki w okolicy zaczynają się dziać przerażające i trudne do wytłumaczenia rzeczy. Wspólnym mianownikiem tych zdarzeń jest krew… „Pozwól mi wejść” to z jednej strony wampiryczny horror, z drugiej sugestywny i nietypowy obraz dorastania. Dużo nagród, dobre opinie krytyki i widzów. Poza tym rzadka okazja, by zetknąć się na naszych ekranach ze skandynawskim kinem grozy. MARSZ DO KINA… DOMOWEGO: Guru Kolejny film Maniego Ratnama na polskim rynku. Ratnam – jeden z najbardziej cenionych indyjskich reżyserów – po raz kolejny serwuje oszczędną w środkach opowieść, stawiając na złożonych bohaterów i społeczne refleksje. Główny bohater, Gurukant Desai, biedny i niewykształcony chłopak, dzięki wytężonej pracy pnie się w górę biznesowej hierarchii Indii. Osiąga sukces, ale czy wszystkie decyzje, jakie podjął, były słuszne? W tle trochę informacji o gospodarce Indii, a na pierwszym planie triumf aktorski Abhisheka Bachchana. Indiana Jones Podobnie jak w przypadku klasycznych „Gwiezdnych wojen”, tak i seria o niepokornym archeologu zostaje wydana ponownie, tym razem nie w zestawie, a na osobnych płytach. Przy okazji premiery DVD „Królestwa Kryształowej Czaszki” (23 października) postanowiono przypomnieć trylogię sprzed lat, zaopatrując dyski z każdym filmem w nowe dodatki, między innymi materiały o efektach specjalnych, komentarze Stevena Spielberga i George’a Lucasa, storyboardy czy reportaże z planu. Ale pewnie to i tak nic w porównaniu z bogatym wydaniem najświeższego odcinka. Dla fanów i kolekcjonerów – mus! 30 września 2008 |
Gdy w lutym 1967 roku Teatr Sensacji wyemitował „Cichą przystań” – ostatni odcinek „Stawki większej niż życie” – widzowie mieli prawo poczuć się osieroceni przez Hansa Klossa. Bohater, który towarzyszył im od dwóch lat, miał zniknąć z ekranów. Na szczęście nie na długo. Telewizja Polska miała już bowiem w planach powstanie serialu, na którego premierę trzeba było jednak poczekać do października 1968 roku.
więcej »Tak to jest, jak w najbliższej okolicy planu zdjęciowego nie ma najmarniejszej nawet knajpki.
więcej »Domino – jak wielu uważa – to takie mniej poważne szachy. Ale na pewno nie w trzynastym (czwartym drugiej serii) odcinku teatralnej „Stawki większej niż życie”. tu „Partia domina” to nadzwyczaj ryzykowna gra, która może kosztować życie wielu ludzi. O to, by tak się nie stało i śmierć poniósł jedynie ten, który na to ewidentnie zasługuje, stara się agent J-23. Nie do końca mu to wychodzi.
więcej »Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz
Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz
Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz
Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz
Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz
Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz
Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz
Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz
Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz
Zemsty szpon
— Jarosław Loretz
15 najlepszych horrorów XXI wieku
— Esensja
100 najlepszych filmów XXI wieku
— Esensja
100 najlepszych komedii wszech czasów
— Esensja
Co nam w kinie gra: Aż po grób, Pozwól mi wejść
— Ewa Drab, Urszula Lipińska
Mój własny wampir
— Konrad Wągrowski
Nowe Horyzonty już po raz dziewiąty
— Ewa Drab, Urszula Lipińska, Konrad Wągrowski, Kamil Witek
SPF – Subiektywny Przegląd Filmów (2)
— Jakub Gałka
SPF – Subiektywny Przegląd Filmów (1)
— Jakub Gałka
Najlepsze filmy, aktorzy, wydarzenia, DVD 2008 roku według dziennikarzy Stopklatki i Esensji
— Esensja
„Tajne przez poufne” najlepszym filmem IV kwartału według Stopklatki i Esensji
— Esensja
Marzec 2020
— Esensja
Luty 2020
— Esensja
Styczeń 2020
— Esensja
Grudzień 2019
— Esensja
Listopad 2019
— Esensja
Październik 2019
— Esensja
Wrzesień 2019
— Esensja
Sierpień 2019
— Esensja
Lipiec 2019
— Esensja
Maj 2019
— Esensja
Krótko o filmach: Letnia szkoła życia
— Kamil Witek
Esensja ogląda: Marzec 2018 (2)
— Sebastian Chosiński, Grzegorz Fortuna, Krzysztof Spór, Konrad Wągrowski
Esensja ogląda: Listopad 2017 (2)
— Jarosław Loretz, Marcin Mroziuk
Co za dzień! Co za cudowny dzień!
— Piotr Dobry
6. American Film Festival: Wszyscy jesteśmy marionetkami
— Kamil Witek
Oswajanie melancholii
— Grzegorz Fortuna
29 WFF: Dzień drugi
— Urszula Lipińska, Jarosław Loretz
Przejrzeć Woody’ego
— Gabriel Krawczyk
Agent we mgle
— Joanna Pienio
Tom Chaney musi wisieć
— Konrad Wągrowski
Zmarł Leonard Pietraszak
— Esensja
50 najlepszych filmów 2019 roku
— Esensja
Oscary 2019: Ranking filmów Oscarowych
— Esensja
50 najlepszych filmów 2018 roku
— Esensja
Prezenty świąteczne 2018: Najlepsze książki pod choinkę
— Esensja
20 najlepszych filmów animowanych XXI wieku
— Esensja
15 najlepszych filmów dokumentalnych XXI wieku
— Esensja
20 najlepszych polskich filmów XXI wieku
— Esensja