Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 20 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

‹Oscar›

NazwaOscar
OpisNagroda Amerykańskiej Akademii Filmowej.
WWW

Oscary 2008: Esensja przyznaje Oscary

Esensja.pl
Esensja.pl
1 2 3 4 »
Redaktorzy działu filmowego jak co roku typują, do kogo powędrują i do kogo powinny powędrować tegoroczne nagrody Amerykańskiej Akademii Filmowej. Zapraszamy po raz kolejny do zapoznania się z oscarowymi typami Esensji.

Piotr Dobry, Urszula Lipińska, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Oscary 2008: Esensja przyznaje Oscary

Redaktorzy działu filmowego jak co roku typują, do kogo powędrują i do kogo powinny powędrować tegoroczne nagrody Amerykańskiej Akademii Filmowej. Zapraszamy po raz kolejny do zapoznania się z oscarowymi typami Esensji.

‹Oscar›

NazwaOscar
OpisNagroda Amerykańskiej Akademii Filmowej.
WWW
Najlepszy film
Dostanie: „Ciekawy przypadek Benjamina Buttona”
Powinien dostać: „Slumdog. Milioner z ulicy”
Tak naprawdę wszystko się może zdarzyć. Nie ma w tegorocznym wyścigu żadnego żenującego filmu, ale żałuję też, że nie startuje w nim wybitna „Droga do szczęścia” Mendesa. Wtedy zawahałabym się nad Oscarem dla „Slumdoga”, a tak – bezapelacyjnie trzymam kciuki za kolorową, energetyczną bajkę Danny’ego Boyle’a. Mamy kryzys. W szaroburych latach 30. wygrywał Frank Capra, więc teraz wszystkim przyda się coś na poprawę humoru. Jednak nagroda dla „Ciekawego przypadku Benjamina Buttona” nadal będzie ładnie świadczyć o Akademii. Wystarczy film Finchera porównać chyba z najbardziej staromodnym wśród nominowanych „Lektorem”, żeby dostrzec, że Oscar dla „Buttona” to Oscar dla kina oryginalnego.
Najlepszy aktor
Dostanie: Mickey Rourke („Zapaśnik”)
Powinien dostać: Frank Langella („Frost/Nixon”)
Z pełnym przekonaniem Oscara na pewno nie dałabym Bradowi Pittowi. Chłopak ma talent, ale rolę w „Benjaminie” odrobiła za niego charakteryzacja. Jego lepsze wcielenia Akademia jak zwykle przespała. A poza tym walka jest dość wyrównana. Rourke zgarnia nagrodę za nagrodą i Oscara dostanie siłą rozpędu. Jednak Langella to aktorska klasa w każdym kadrze „Frost/Nixon”. Sam Nixon lepiej siebie by nie zagrał.
Najlepsza aktorka
Dostanie: Kate Winslet („Lektor”)
Powinna dostać: Anne Hathaway („Rachel wychodzi za mąż”)
To rok Kate Winslet. Gdyby to była Winslet w „Drodze do szczęścia”, dałabym jej wszystkie Oscary świata, jednak „Lektor” zaoferował aktorce rolę o mniejszym poziomie skomplikowania, która wydaje się zaledwie cieniem jej umiejętności. Hanna Schmitz jest kobietą prostą, niewykształconą, niepoddającą swoich działań ocenie. Twarz ma nieskalaną żadną głębszą myślą. Winslet oczywiście udało się to wszystko pokazać, ale grając postać niekryjącą nic „pod powierzchnią”, ma po prostu o połowę roboty mniej. Hathaway natomiast gra na pełnych obrotach.
Najlepszy aktor drugoplanowy
Dostanie: Heath Ledger („Mroczny Rycerz”)
Powinien dostać: Heath Ledger („Mroczny Rycerz”)
Czy to naprawdę trzeba jeszcze tłumaczyć…?
Najlepsza aktorka drugoplanowa
Dostanie: Amy Adams („Wątpliwość”)
Powinna dostać: Penelope Cruz („Vicky Cristina Barcelona”)
Mam wrażenie, że w kategorii najlepszy aktor drugoplanowy na nagrodę zasłużył każdy z nominowanych, zaś pośród pań kandydujących do miana najlepszej aktorki drugoplanowej Oscara nie jest godna żadna. Violi Davies w „Wątpliwości” prawie nie ma, Amy Adams z kolei cały film rozwala groteską i przesadną karykaturalnością. Wcielenia Marisy Tomei i Taraji P. Henson to jeszcze za mało, żeby od razu opromieniać je Oscarami. Penelope została mi drogą eliminacji.
Najlepszy reżyser
Dostanie: David Fincher („Ciekawy przypadek Benjamina Buttona”)
Powinien dostać: Danny Boyle („Slumdog. Milioner z ulicy”)
Oscar dla Finchera za „Ciekawy przypadek” (zamiast za „Siedem”, „Fight Club” a nawet „Grę”) byłby drobną porażką, bo przynajmniej dwóch panów w tym towarzystwie zasługuje na niego bardziej. „Frost/Nixon” to najlepszy film w karierze Rona Howarda i jeśli kiedykolwiek ten reżyser powinien dostać nagrodę, to teraz jest ta właściwa pora. Pod warunkiem, że odda Oscara za „Piękny umysł”. A tego nie zrobi więc, niestety, uruchamia się moja słabość do „Slumdoga”.
Najlepszy film animowany
Dostanie: „WALL·E”
Powinien dostać: „WALL·E”
Skoro nie ma w tej kategorii „Walca z Baszirem”, to nie ma o czym dyskutować. Nawet gdyby postać WALL·Ego nominowano za najlepszą kreację pierwszoplanową, byłby on większym zagrożeniem dla Seana Penna i Mickeya Rourke’a niż w tej kategorii są nim panda i pies.
Najlepsze zdjęcia
Dostanie: Anthony Dod Mantle („Slumdog. Milioner z ulicy”)
Powinien dostać: Anthony Dod Mantle („Slumdog. Milioner z ulicy”)
Nagroda w ramach przeprosin za pominięcie filmu w wszystkich innych kategoriach. Jednak szczerze powiedziawszy, jedyną konkurencją dla „Slumdoga” jest tu „Mroczny Rycerz” z genialnymi zdjęciami Wally’ego Pfistera.

Danny Boyle, Loveleen Tandan
‹Slumdog. Milioner z ulicy›

WASZ EKSTRAKT:
95,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułSlumdog. Milioner z ulicy
Tytuł oryginalnySlumdog Millionaire
Dystrybutor Monolith Plus
Data premiery27 lutego 2009
ReżyseriaDanny Boyle, Loveleen Tandan
ZdjęciaAnthony Dod Mantle
Scenariusz
ObsadaDev Patel, Anil Kapoor, Saurabh Shukla, Rajendranath Zutshi, Freida Pinto, Irfan Khan, Uday Chopra
MuzykaA.R. Rahman
Rok produkcji2008
Kraj produkcjiUSA, Wielka Brytania
Czas trwania120 min
WWW
Gatunekdramat, komedia
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Najlepszy scenariusz oryginalny
Dostanie: Dustin Lance Black („Obywatel Milk”)
Powinna dostać: Martin McDonagh („Najpierw strzelaj, potem zwiedzaj”)
„Najpierw strzelaj, potem zwiedzaj” to nie tylko dialogi, które jeden po drugim mogłyby wypełnić leksykon kultowych tekstów filmowych. Historia jest napisana znakomicie, postacie są soczyste i należycie rozpisane, a w sumie film to jeden z najoryginalniejszych kawałków kina sensacyjnego ostatnich lat.
Najlepszy scenariusz adaptowany
Dostanie: Simon Beaufoy („Slumdog. Milioner z ulicy”)
Powinien dostać: Peter Morgan („Frost/Nixon”)
W tej kategorii, mimo mojego uwielbienia dla „Slumdoga”, zrobiłabym ukłon w stronę filmu Rona Howarda. Podoba mi się w scenariuszu Petera Morgana ominięcie wszystkiego, co było w tej historii krzykliwe, spektakularne i mogło przyozdobić film schematyzmem. Zamiast pokazywać miliony Amerykanów z poruszeniem śledzących debatę przed telewizorem, film skupia się na walce dwóch osobowości. Morgan konsekwentnie trzyma się prezentowania wielkiego wydarzenia w kameralnej skali mikro. Skoro dialogi o mokasynach i cheeseburgerach wygrały nawet z takim miłośnikiem patetycznych haseł jak Howard, to mamy do czynienia z wybitnym autorem.
Najlepsza muzyka
Dostanie: A.R. Rahman („Slumdog. Milioner z ulicy”)
Powinien dostać: A.R. Rahman („Slumdog. Milioner z ulicy”)
Najoryginalniejsza nominowana do Oscara ścieżka ostatnich kilku lat. Dzięki porywającym kompozycjom Rahmana „Slumdog” to żywioł, pochłaniający widza bez reszty. Jednak, co ważne, tego soundtracku słucha się świetnie także po filmie. A to się nieczęsto zdarza.
Najlepsze efekty specjalne
Dostanie: „Mroczny Rycerz”
Powinien dostać: „Mroczny Rycerz”
„Mroczny Rycerz” zgarnie tego Oscara w ramach rekompensaty za nominacje, których zapomniano mu przyznać, i nagrody, których nie dostanie. Szkoda, że tylko tyle. Ale nie oszukujmy się, historii kina nie pisze Amerykańska Akademia, tylko każdy widz we własnej głowie. Dla kogo „Mroczny Rycerz” cokolwiek znaczy, będzie to znaczył nadal, niezależnie od tego, czy ma dwanaście, czy tylko dwa Oscary.
Urszula Lipińska
• • •
1 2 3 4 »

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

„Kobra” i inne zbrodnie: J-23 na tropie A-4
Sebastian Chosiński

16 IV 2024

Domino – jak wielu uważa – to takie mniej poważne szachy. Ale na pewno nie w trzynastym (czwartym drugiej serii) odcinku teatralnej „Stawki większej niż życie”. tu „Partia domina” to nadzwyczaj ryzykowna gra, która może kosztować życie wielu ludzi. O to, by tak się nie stało i śmierć poniósł jedynie ten, który na to ewidentnie zasługuje, stara się agent J-23. Nie do końca mu to wychodzi.

więcej »

Z filmu wyjęte: Bo biblioteka była zamknięta
Jarosław Loretz

15 IV 2024

Co zrobić, gdy słyszało się o egipskich hieroglifach, ale właśnie wyłączyli prąd i Internetu nie ma, a z książek jest tylko poradnik o zarabianiu pieniędzy na kręceniu filmów, i nie za bardzo wiadomo, co to te hieroglify? No cóż – właśnie to, co widać na obrazku.

więcej »

„Kobra” i inne zbrodnie: Gdzie są naziści z tamtych lat?
Sebastian Chosiński

9 IV 2024

Barbara Borys-Damięcka pracowała w sumie przy jedenastu teatralnych przedstawieniach „Stawki większej niż życie”, ale wyreżyserować było jej dane tylko jedno, za to z tych najciekawszych. Akcja „Człowieka, który stracił pamięć” rozgrywa się latem 1945 roku na Opolszczyźnie i kręci się wokół polowania polskiego wywiadu na podszywającego się pod Polaka nazistowskiego dywersanta.

więcej »

Polecamy

Bo biblioteka była zamknięta

Z filmu wyjęte:

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zemsty szpon
— Jarosław Loretz

Taśmowa robota
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Inne recenzje

Oscary 2019: Esensja przyznaje Oscary
— Jarosław Robak, Krzysztof Spór, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Oscary 2018: Esensja przyznaje Oscary
— Piotr Dobry, Jarosław Robak, Krzysztof Spór, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Oscary 2018: Najlepsze filmy
— Piotr Dobry, Grzegorz Fortuna, Jarosław Robak, Krzysztof Spór, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Oscary 2018: Najlepsi aktorzy
— Piotr Dobry, Grzegorz Fortuna, Krzysztof Spór, Konrad Wągrowski

Oscary 2018: Kategorie techniczne
— Piotr Dobry, Grzegorz Fortuna, Krzysztof Spór, Konrad Wągrowski

Esensja typuje Oscary 2017
— Esensja

Dobry i Niebrzydki: Oscary intymne i okruchy życia
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Oscary 2016: Esensja typuje Oscary 2016
— Karolina Ćwiek-Rogalska, Piotr Dobry, Jarosław Robak, Krzysztof Spór, Konrad Wągrowski

Oscary 2016: Dziennikarze, rodzice, frankowicze, kinomani
— Piotr Dobry, Grzegorz Fortuna, Jarosław Robak, Krzysztof Spór, Konrad Wągrowski

Oscary 2016: Oscary 2016 w liczbach
— Krzysztof Spór

Tegoż twórcy

Suplement filmowy 2019
— Adam Lewandowski, Marcin Mroziuk, Marcin Osuch, Konrad Wągrowski

Krótko o filmach: Han Solo
— Marcin Osuch

Krótko o filmach: Han Solo
— Sebastian Chosiński

Pozwól Wookieemu wygrać
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Solo, ale w drużynie
— Konrad Wągrowski

Gdzie się podziały tamte strzykawki?
— Przemysław Ciura

Scenarzysta bez Wergiliusza
— Marcin T.P. Łuczyński

Co nam w kinie gra: Steve Jobs
— Kamil Witek

6. American Film Festival: I’m fuckin’ Steve Jobs!
— Kamil Witek

Transatlantyk 2015: Dzień 4
— Sebastian Chosiński

Tegoż autora

Co nam w kinie gra: Perfect Days
— Kamil Witek

Co nam w kinie gra: Czasem myślę o umieraniu
— Kamil Witek

14. American Film Festival: Czasem myślę o umieraniu
— Kamil Witek

Co nam w kinie gra: Poprzednie życie
— Kamil Witek

Kosmiczny redaktor
— Konrad Wągrowski

mbank Nowe Horyzonty 2023: Drrrogi, chłopcze…
— Kamil Witek

Po komiks marsz: Maj 2023
— Sebastian Chosiński, Paweł Ciołkiewicz, Piotr ‘Pi’ Gołębiewski, Marcin Knyszyński, Marcin Osuch, Konrad Wągrowski

Statek szalony
— Konrad Wągrowski

Kobieta na szczycie
— Konrad Wągrowski

Przygody Galów za Wielkim Murem
— Konrad Wągrowski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.