Oscary 2008: Esensja przyznaje OscaryRedaktorzy działu filmowego jak co roku typują, do kogo powędrują i do kogo powinny powędrować tegoroczne nagrody Amerykańskiej Akademii Filmowej. Zapraszamy po raz kolejny do zapoznania się z oscarowymi typami Esensji.
Piotr Dobry, Urszula Lipińska, Konrad Wągrowski, Kamil WitekOscary 2008: Esensja przyznaje OscaryRedaktorzy działu filmowego jak co roku typują, do kogo powędrują i do kogo powinny powędrować tegoroczne nagrody Amerykańskiej Akademii Filmowej. Zapraszamy po raz kolejny do zapoznania się z oscarowymi typami Esensji. Najlepszy film Dostanie: „Ciekawy przypadek Benjamina Buttona” Powinien dostać: „Slumdog. Milioner z ulicy” Tak naprawdę wszystko się może zdarzyć. Nie ma w tegorocznym wyścigu żadnego żenującego filmu, ale żałuję też, że nie startuje w nim wybitna „Droga do szczęścia” Mendesa. Wtedy zawahałabym się nad Oscarem dla „Slumdoga”, a tak – bezapelacyjnie trzymam kciuki za kolorową, energetyczną bajkę Danny’ego Boyle’a. Mamy kryzys. W szaroburych latach 30. wygrywał Frank Capra, więc teraz wszystkim przyda się coś na poprawę humoru. Jednak nagroda dla „Ciekawego przypadku Benjamina Buttona” nadal będzie ładnie świadczyć o Akademii. Wystarczy film Finchera porównać chyba z najbardziej staromodnym wśród nominowanych „Lektorem”, żeby dostrzec, że Oscar dla „Buttona” to Oscar dla kina oryginalnego. Najlepszy aktor Dostanie: Mickey Rourke („Zapaśnik”) Powinien dostać: Frank Langella („Frost/Nixon”) Z pełnym przekonaniem Oscara na pewno nie dałabym Bradowi Pittowi. Chłopak ma talent, ale rolę w „Benjaminie” odrobiła za niego charakteryzacja. Jego lepsze wcielenia Akademia jak zwykle przespała. A poza tym walka jest dość wyrównana. Rourke zgarnia nagrodę za nagrodą i Oscara dostanie siłą rozpędu. Jednak Langella to aktorska klasa w każdym kadrze „Frost/Nixon”. Sam Nixon lepiej siebie by nie zagrał. Najlepsza aktorka Dostanie: Kate Winslet („Lektor”) Powinna dostać: Anne Hathaway („Rachel wychodzi za mąż”) To rok Kate Winslet. Gdyby to była Winslet w „Drodze do szczęścia”, dałabym jej wszystkie Oscary świata, jednak „Lektor” zaoferował aktorce rolę o mniejszym poziomie skomplikowania, która wydaje się zaledwie cieniem jej umiejętności. Hanna Schmitz jest kobietą prostą, niewykształconą, niepoddającą swoich działań ocenie. Twarz ma nieskalaną żadną głębszą myślą. Winslet oczywiście udało się to wszystko pokazać, ale grając postać niekryjącą nic „pod powierzchnią”, ma po prostu o połowę roboty mniej. Hathaway natomiast gra na pełnych obrotach. Najlepszy aktor drugoplanowy Dostanie: Heath Ledger („Mroczny Rycerz”) Powinien dostać: Heath Ledger („Mroczny Rycerz”) Czy to naprawdę trzeba jeszcze tłumaczyć…? Najlepsza aktorka drugoplanowa Dostanie: Amy Adams („Wątpliwość”) Powinna dostać: Penelope Cruz („Vicky Cristina Barcelona”) Mam wrażenie, że w kategorii najlepszy aktor drugoplanowy na nagrodę zasłużył każdy z nominowanych, zaś pośród pań kandydujących do miana najlepszej aktorki drugoplanowej Oscara nie jest godna żadna. Violi Davies w „Wątpliwości” prawie nie ma, Amy Adams z kolei cały film rozwala groteską i przesadną karykaturalnością. Wcielenia Marisy Tomei i Taraji P. Henson to jeszcze za mało, żeby od razu opromieniać je Oscarami. Penelope została mi drogą eliminacji. Najlepszy reżyser Dostanie: David Fincher („Ciekawy przypadek Benjamina Buttona”) Powinien dostać: Danny Boyle („Slumdog. Milioner z ulicy”) Oscar dla Finchera za „Ciekawy przypadek” (zamiast za „Siedem”, „Fight Club” a nawet „Grę”) byłby drobną porażką, bo przynajmniej dwóch panów w tym towarzystwie zasługuje na niego bardziej. „Frost/Nixon” to najlepszy film w karierze Rona Howarda i jeśli kiedykolwiek ten reżyser powinien dostać nagrodę, to teraz jest ta właściwa pora. Pod warunkiem, że odda Oscara za „Piękny umysł”. A tego nie zrobi więc, niestety, uruchamia się moja słabość do „Slumdoga”. Najlepszy film animowany Dostanie: „WALL·E” Powinien dostać: „WALL·E” Skoro nie ma w tej kategorii „Walca z Baszirem”, to nie ma o czym dyskutować. Nawet gdyby postać WALL·Ego nominowano za najlepszą kreację pierwszoplanową, byłby on większym zagrożeniem dla Seana Penna i Mickeya Rourke’a niż w tej kategorii są nim panda i pies. Najlepsze zdjęcia Dostanie: Anthony Dod Mantle („Slumdog. Milioner z ulicy”) Powinien dostać: Anthony Dod Mantle („Slumdog. Milioner z ulicy”) Nagroda w ramach przeprosin za pominięcie filmu w wszystkich innych kategoriach. Jednak szczerze powiedziawszy, jedyną konkurencją dla „Slumdoga” jest tu „Mroczny Rycerz” z genialnymi zdjęciami Wally’ego Pfistera. Danny Boyle, Loveleen Tandan |
WASZ EKSTRAKT: | |
---|---|
Zaloguj, aby ocenić | |
Tytuł | Slumdog. Milioner z ulicy |
Tytuł oryginalny | Slumdog Millionaire |
Dystrybutor | Monolith Plus |
Data premiery | 27 lutego 2009 |
Reżyseria | Danny Boyle, Loveleen Tandan |
Zdjęcia | Anthony Dod Mantle |
Scenariusz | Simon Beaufoy |
Obsada | Dev Patel, Anil Kapoor, Saurabh Shukla, Rajendranath Zutshi, Freida Pinto, Irfan Khan, Uday Chopra |
Muzyka | A.R. Rahman |
Rok produkcji | 2008 |
Kraj produkcji | USA, Wielka Brytania |
Czas trwania | 120 min |
WWW | Strona |
Gatunek | dramat, komedia |
Zobacz w | Kulturowskazie |
Wyszukaj w | Skąpiec.pl |
Wyszukaj w | Amazon.co.uk |
Domino – jak wielu uważa – to takie mniej poważne szachy. Ale na pewno nie w trzynastym (czwartym drugiej serii) odcinku teatralnej „Stawki większej niż życie”. tu „Partia domina” to nadzwyczaj ryzykowna gra, która może kosztować życie wielu ludzi. O to, by tak się nie stało i śmierć poniósł jedynie ten, który na to ewidentnie zasługuje, stara się agent J-23. Nie do końca mu to wychodzi.
więcej »Co zrobić, gdy słyszało się o egipskich hieroglifach, ale właśnie wyłączyli prąd i Internetu nie ma, a z książek jest tylko poradnik o zarabianiu pieniędzy na kręceniu filmów, i nie za bardzo wiadomo, co to te hieroglify? No cóż – właśnie to, co widać na obrazku.
więcej »Barbara Borys-Damięcka pracowała w sumie przy jedenastu teatralnych przedstawieniach „Stawki większej niż życie”, ale wyreżyserować było jej dane tylko jedno, za to z tych najciekawszych. Akcja „Człowieka, który stracił pamięć” rozgrywa się latem 1945 roku na Opolszczyźnie i kręci się wokół polowania polskiego wywiadu na podszywającego się pod Polaka nazistowskiego dywersanta.
więcej »Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz
Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz
Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz
Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz
Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz
Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz
Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz
Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz
Zemsty szpon
— Jarosław Loretz
Taśmowa robota
— Jarosław Loretz
Oscary 2019: Esensja przyznaje Oscary
— Jarosław Robak, Krzysztof Spór, Konrad Wągrowski, Kamil Witek
Oscary 2018: Esensja przyznaje Oscary
— Piotr Dobry, Jarosław Robak, Krzysztof Spór, Konrad Wągrowski, Kamil Witek
Oscary 2018: Najlepsze filmy
— Piotr Dobry, Grzegorz Fortuna, Jarosław Robak, Krzysztof Spór, Konrad Wągrowski, Kamil Witek
Oscary 2018: Najlepsi aktorzy
— Piotr Dobry, Grzegorz Fortuna, Krzysztof Spór, Konrad Wągrowski
Oscary 2018: Kategorie techniczne
— Piotr Dobry, Grzegorz Fortuna, Krzysztof Spór, Konrad Wągrowski
Esensja typuje Oscary 2017
— Esensja
Dobry i Niebrzydki: Oscary intymne i okruchy życia
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski
Oscary 2016: Esensja typuje Oscary 2016
— Karolina Ćwiek-Rogalska, Piotr Dobry, Jarosław Robak, Krzysztof Spór, Konrad Wągrowski
Oscary 2016: Dziennikarze, rodzice, frankowicze, kinomani
— Piotr Dobry, Grzegorz Fortuna, Jarosław Robak, Krzysztof Spór, Konrad Wągrowski
Oscary 2016: Oscary 2016 w liczbach
— Krzysztof Spór
10 przegranych oscarowych wyścigów
— Kamil Witek
Barometr trendów czy gorset konwenansów?
— Piotr Dobry, Urszula Lipińska
Suplement filmowy 2019
— Adam Lewandowski, Marcin Mroziuk, Marcin Osuch, Konrad Wągrowski
Krótko o filmach: Han Solo
— Marcin Osuch
Krótko o filmach: Han Solo
— Sebastian Chosiński
Pozwól Wookieemu wygrać
— Agnieszka ‘Achika’ Szady
Solo, ale w drużynie
— Konrad Wągrowski
Gdzie się podziały tamte strzykawki?
— Przemysław Ciura
Scenarzysta bez Wergiliusza
— Marcin T.P. Łuczyński
Co nam w kinie gra: Steve Jobs
— Kamil Witek
6. American Film Festival: I’m fuckin’ Steve Jobs!
— Kamil Witek
Transatlantyk 2015: Dzień 4
— Sebastian Chosiński
Co nam w kinie gra: Perfect Days
— Kamil Witek
Co nam w kinie gra: Czasem myślę o umieraniu
— Kamil Witek
14. American Film Festival: Czasem myślę o umieraniu
— Kamil Witek
Co nam w kinie gra: Poprzednie życie
— Kamil Witek
Kosmiczny redaktor
— Konrad Wągrowski
mbank Nowe Horyzonty 2023: Drrrogi, chłopcze…
— Kamil Witek
Po komiks marsz: Maj 2023
— Sebastian Chosiński, Paweł Ciołkiewicz, Piotr ‘Pi’ Gołębiewski, Marcin Knyszyński, Marcin Osuch, Konrad Wągrowski
Statek szalony
— Konrad Wągrowski
Kobieta na szczycie
— Konrad Wągrowski
Przygody Galów za Wielkim Murem
— Konrad Wągrowski