Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 23 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Matt Aselton
‹Gigantyczny›

WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułGigantyczny
Tytuł oryginalnyGigantic
ReżyseriaMatt Aselton
ZdjęciaPeter Donahue
Scenariusz
ObsadaPaul Dano, Zooey Deschanel, Jane Alexander, John Goodman, Zach Galifianakis, Robert Stanton
MuzykaRoddy Bottum
Rok produkcji2008
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania98 min
WWW
Gatunekkomedia
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

25. WMFF. Dzień pierwszy: Żyj i pozwól umrzeć

Esensja.pl
Esensja.pl
Jubileuszowy WMFF, ale nie ma się z czego cieszyć. Żadnych prezentów, wyczerpujących retrospektyw, wisienek na torcie w postaci specjalnych pokazów. Za niewieloma filmami stoją znane nazwiska, za jeszcze mniejszą ich ilością – prestiżowe nagrody. Program jak co roku solidnie sprawdzi nasz filmowy instynkt (lub jego brak). Dlatego na start wybieramy bezpiecznie: od nowego filmu Ventury Ponsa i amerykańskiej komedii.

Urszula Lipińska

25. WMFF. Dzień pierwszy: Żyj i pozwól umrzeć

Jubileuszowy WMFF, ale nie ma się z czego cieszyć. Żadnych prezentów, wyczerpujących retrospektyw, wisienek na torcie w postaci specjalnych pokazów. Za niewieloma filmami stoją znane nazwiska, za jeszcze mniejszą ich ilością – prestiżowe nagrody. Program jak co roku solidnie sprawdzi nasz filmowy instynkt (lub jego brak). Dlatego na start wybieramy bezpiecznie: od nowego filmu Ventury Ponsa i amerykańskiej komedii.
„Gigantyczny” („Gigantic”, reż. Matt Aselton)
Ekstrakt: 40%

Matt Aselton
‹Gigantyczny›

WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułGigantyczny
Tytuł oryginalnyGigantic
ReżyseriaMatt Aselton
ZdjęciaPeter Donahue
Scenariusz
ObsadaPaul Dano, Zooey Deschanel, Jane Alexander, John Goodman, Zach Galifianakis, Robert Stanton
MuzykaRoddy Bottum
Rok produkcji2008
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania98 min
WWW
Gatunekkomedia
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
W zeszłym roku wiele mówiło się o upadku amerykańskiego kina niezależnego, w tym mamy tego przykład. W „Gigantycznym”, wysilonej kalce przewrotnych komedii romantycznych, ekscentryczność postaci i ich zachowań sięga niezjadliwego zenitu. Reżyser wydał się nader przewidujący wobec takich krytycznych głosów i umieszcza w swoim filmie scenę, która mogłaby go rozgrzeszyć z każdego późniejszego szaleństwa. Fajtłapowaty w „Kacu Vegas” Zach Galifianakis, w „Gigantycznym” gra mrocznego bezdomnego o socjopatycznych zapędach. W pierwszej scenie kloszard przykłada głównemu bohaterowi, Brianowi, metalową rurą w łeb. Całą resztę wydarzeń możemy więc wytłumaczyć tym nieszczęśliwym incydentem. Ale nie musimy. I wtedy łykanie tej nonsensownej mieszkanki przychodzi ciężko.
Brian sprzedaje materace i ma przyjaciół o dziwacznych imionach w stylu Kenyatta. Jego życie odmienia nieco neurotyczna Harriet „Happy” Lolly, córka jednego z klientów. Happy wpadnie do jego sklepu, zapyta, które łóżko kupił tata, rzuci się w pościel i uśnie. Brian wpatrując się w śpiącą księżniczkę dojdzie do wniosku, że chce adoptować małą chińską dziewczynkę.
Podobne niedorzeczności wyskakują w tym filmie ze spontaniczną dezynwolturą, jakby raz na jakiś czas, w najmniej stosownym ku temu momencie ktoś otwierał pudełko z niespodzianką. Najczęściej znajduje się w nim spalony żart albo mało pomysłowe nawiązanie do „Titanica”, ale Aselton nie gardzi żadnym znaleziskiem. „Gigantyczny” przypomina zatem wyścig najbardziej absurdalnych majaków scenarzysty, które cierpliwie i z poświeceniem uwiarygodniają niezłe role Paula Dano, Zooey Deschanel i Johna Goodmana. Ale widać, że w połowie oni także kompletnie stracili serce.
„Obcy” („Forasteros”, reż. Ventura Pons)
Ekstrakt: 60%

Ventura Pons
‹Obcy›

WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułObcy
Tytuł oryginalnyForasters
ReżyseriaVentura Pons
ZdjęciaJoan Minguell
Scenariusz
ObsadaAnna Lizaran, Joan Pera, Nao Albet
MuzykaCarles Cases
Rok produkcji2008
Kraj produkcjiHiszpania
Czas trwania105 min
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Ventura Pons jest reżyserem tyleż ciekawym, co nierównym. Tak naprawdę nigdy nie wiadomo, czego się po nim spodziewać. „Obcy” są z ducha Bergmanowską fabułą dziejąca się w dwóch przestrzeniach czasowych odsuniętych od siebie o czterdzieści lat. W czarno-białym wątku umierająca kobieta co raz bardziej przyczynia się do rozłamu więzi rodzinnych w domu. Lustrzane odbicie tej historii pojawia się w drugiej, współczesnej historii. Młodzi się buntują, czują obrzydzenie chorobą i nadchodzącą śmiercią, nie chcą pogodzić się z losem. Starsi nieporadnie udają, że radzą sobie z sytuacją, ale najchętniej uciekliby tam, gdzie pieprz rośnie. Konflikty narastają, ale, jeśli trzymać się zaproponowanego na początku porównanie do Bergmana, nie dochodzą do krytycznego punktu, jak wielokrotnie działo się to w dziełach szwedzkiego mistrza.
Więcej w „Obcym” elegancji stylistycznej niż finezji fabularnej, ale i tak ta produkcja sprawia wrażenie chyba najbardziej przemyślanego filmu hiszpańskiego reżysera. O ile pomysł rozbicia czasowego poszczególnych historii podbija ogólną wartość „Obcego”, o tyle doczepienie współczesnego emigranckiego wątku budzi podejrzenie niewiary reżysera w to, że film o umieraniu może dziś kogokolwiek zainteresować. A jak widz ma wierzyć w film, jeśli nawet samego twórcę nachodziło zwątpienie?
koniec
9 października 2009

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

„Kobra” i inne zbrodnie: J-23 na tropie A-4
Sebastian Chosiński

16 IV 2024

Domino – jak wielu uważa – to takie mniej poważne szachy. Ale na pewno nie w trzynastym (czwartym drugiej serii) odcinku teatralnej „Stawki większej niż życie”. tu „Partia domina” to nadzwyczaj ryzykowna gra, która może kosztować życie wielu ludzi. O to, by tak się nie stało i śmierć poniósł jedynie ten, który na to ewidentnie zasługuje, stara się agent J-23. Nie do końca mu to wychodzi.

więcej »

Z filmu wyjęte: Bo biblioteka była zamknięta
Jarosław Loretz

15 IV 2024

Co zrobić, gdy słyszało się o egipskich hieroglifach, ale właśnie wyłączyli prąd i Internetu nie ma, a z książek jest tylko poradnik o zarabianiu pieniędzy na kręceniu filmów, i nie za bardzo wiadomo, co to te hieroglify? No cóż – właśnie to, co widać na obrazku.

więcej »

„Kobra” i inne zbrodnie: Gdzie są naziści z tamtych lat?
Sebastian Chosiński

9 IV 2024

Barbara Borys-Damięcka pracowała w sumie przy jedenastu teatralnych przedstawieniach „Stawki większej niż życie”, ale wyreżyserować było jej dane tylko jedno, za to z tych najciekawszych. Akcja „Człowieka, który stracił pamięć” rozgrywa się latem 1945 roku na Opolszczyźnie i kręci się wokół polowania polskiego wywiadu na podszywającego się pod Polaka nazistowskiego dywersanta.

więcej »

Polecamy

Bo biblioteka była zamknięta

Z filmu wyjęte:

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zemsty szpon
— Jarosław Loretz

Taśmowa robota
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Tegoż autora

007: Wszystkie laski Jamesa Bonda
— Urszula Lipińska

Co nam w kinie gra: „Kopciuszek”, „Gloria”
— Marta Bałaga, Urszula Lipińska

Co nam w kinie gra: Mapy gwiazd
— Marta Bałaga, Urszula Lipińska, Kamil Witek

30. Warszawski Festiwal Filmowy: Dzień 10
— Karolina Ćwiek-Rogalska, Urszula Lipińska

30. Warszawski Festiwal Filmowy: Dzień 9
— Urszula Lipińska, Karolina Ćwiek-Rogalska

30. Warszawski Festiwal Filmowy: Dzień 8
— Urszula Lipińska, Karolina Ćwiek-Rogalska

30. Warszawski Festiwal Filmowy: Dzień 7
— Karolina Ćwiek-Rogalska, Urszula Lipińska

30. Warszawski Festiwal Filmowy: Dzień 6
— Urszula Lipińska, Karolina Ćwiek-Rogalska, Gabriel Krawczyk

30. Warszawski Festiwal Filmowy: Dzień 5
— Urszula Lipińska, Karolina Ćwiek-Rogalska

30. Warszawski Festiwal Filmowy: Dzień 4
— Urszula Lipińska, Karolina Ćwiek-Rogalska

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.