Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 20 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Chuan Lu
‹Miasto życia i śmierci›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułMiasto życia i śmierci
Tytuł oryginalnyNanjing! Nanjing!
ReżyseriaChuan Lu
ZdjęciaYu Cao
Scenariusz
ObsadaYe Liu, Yuanyuan Gao, Hideo Nakaizumi
MuzykaTong Liu
Rok produkcji2009
Kraj produkcjiChiny, Hong Kong
Czas trwania132 min
Gatunekdramat, historyczny, wojenny
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

25. WMFF. Dzień szósty: Gdyby ściany mogły mówić

Esensja.pl
Esensja.pl
Oglądanie filmów zaczyna być bolesne i nie chodzi tu o niewygodny fotel w kinie. Podniesienie jakości pokazywanych obrazów odbyło się wysokim kosztem: Lu Chan i Wojciech Smarzowski sięgnęli w najbardziej mroczne i odrażające zakamarki ludzkiej duszy.

Urszula Lipińska

25. WMFF. Dzień szósty: Gdyby ściany mogły mówić

Oglądanie filmów zaczyna być bolesne i nie chodzi tu o niewygodny fotel w kinie. Podniesienie jakości pokazywanych obrazów odbyło się wysokim kosztem: Lu Chan i Wojciech Smarzowski sięgnęli w najbardziej mroczne i odrażające zakamarki ludzkiej duszy.

Chuan Lu
‹Miasto życia i śmierci›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułMiasto życia i śmierci
Tytuł oryginalnyNanjing! Nanjing!
ReżyseriaChuan Lu
ZdjęciaYu Cao
Scenariusz
ObsadaYe Liu, Yuanyuan Gao, Hideo Nakaizumi
MuzykaTong Liu
Rok produkcji2009
Kraj produkcjiChiny, Hong Kong
Czas trwania132 min
Gatunekdramat, historyczny, wojenny
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
„Miasto życia i śmierci” („City of Life and Death”, reż. Lu Chan)
Ekstrakt: 70%
Chiński kandydat do oscarowej nominacji ma w sobie coś z bardzo dobrego filmu, ale nie wszystko budzi tu zaufanie czy zainteresowanie. Lu Chan wybrał drogę surowej rejestracji nankińskiej masakry z 1937 roku. W ciągu kilku tygodni armia Cesarstwa Japońskiego wymordowała z wyjątkowym okrucieństwem kilkaset tysięcy mieszkańców Nankinu. Niewiele tu scen bazujących na prostym oddziaływaniu emocjonalnym, ponieważ reżyser wybrał raczej monotonię i oschłość na nośniki tragicznego przekazu o tych historycznych wydarzeniach. Choć przez większość czasu ta strategia wydaje się opłacalna, to nie udaje się ominąć jej pułapek: miejscami panuje tu przesadna chęć estetyzacji, „rytmizacji” żołnierskich zachowań, gdzie indziej – monumentalny patos.
Najmocniejsze wrażenie wywołuje postępowanie armii wobec kobiet, które sponiewierano licznymi gwałtami i upokorzeniami. Lu Chan pokazał to ze szczególnym wyczuciem, w kilku drobnych scenach rysując ogrom przeżywanych przez nie tragedii. Odwrotnie niż w przypadku mordów dokonywanych na mężczyznach, portretując kobiety reżyser raczej odsuwa kamerę od sedna dramatu. Ich cierpienie najwymowniej oddają dźwięki: płacz i jęki bólu z przejmującą siłą przeszywające ekran. Szkoda tylko, że tak wstrząsający obraz nosi tak pretensjonalny tytuł.
„Dom zły” (reż. Wojciech Smarzowski)
Ekstrakt: 80%

Wojciech Smarzowski
‹Dom zły›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułDom zły
Dystrybutor Vue Movie Distribution
Data premiery27 listopada 2009
ReżyseriaWojciech Smarzowski
ZdjęciaKrzysztof Ptak
Scenariusz
ObsadaMarian Dziędziel, Bartłomiej Topa, Kinga Preis, Arkadiusz Jakubik, Eryk Lubos, Robert Wabich, Katarzyna Cynke, Robert Więckiewicz, Krzysztof Czeczot, Lech Dyblik, Marcin Juchniewicz, Bartosz Żukowski, Sławomir Orzechowski, Piotr Głowacki, Mariusz Jakus
Rok produkcji2009
Kraj produkcjiPolska
Czas trwania106 min
Gatunekdramat, komedia
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Za to tytuł nowego filmu Smarzowskiego jest tak samo wybitny, jak cały obraz. Porównań do „Fargo” trudno uniknąć, zwłaszcza widząc po raz pierwszy na ekranie wytaczającą się z samochodu bohaterkę w ciąży w ubranku jednakowym jak to, w którym występowała policjantka Marge Gunderson. Wszyscy w „Domu złym” są odrażający, brudni, źli. Każdy ma jakiś grzech na koncie, skazę czy słabość, którą próbuje utopić w butelce wódki, a ta i tak wypływa wcześniej czy później. Środoń chce zapić smutki po stracie żony, ale w końcu rzuca wszystko i jedzie pracować. Pewnej ciemnej nocy trafia do domu Dziabasów. Szybko zyskuje ich przychylność, talerz zupy, zaufanie i szklankę alkoholu. Dalszy rozwój wydarzeń tej nocy powróci – gdy policja uda się ze Środoniem na wizję lokalną do domu, z którego nikt poza nim nie wyszedł żywy.
Wątek morderstwa Dziabasów zasadniczo kontynuuje myśl z „Wesela”, gdzie z każdego wychodziły najgorsze instynkty kiedy szło o pieniądze. W „Domu złym” ten temat przedstawia się jeszcze mroczniej i tragiczniej dla bohaterów niż w poprzednim filmie reżysera. Zasługa z pewnością leży po stronie wielu elementów, bo trzeba przyznać, że mamy do czynienia z obrazem, w którym wszystko idealnie ze sobą koegzystuje. Obdrapane gospodarstwo Dziabasów, osadzone gdzieś na ponurych, bieszczadzkich mokradłach, chwiejna kamera oddająca atmosfera zduszoną tanią wódką i mocne akcenty muzyczne, niczym w „Egzorcyście” – stylistycznie to jeden z najbardziej dopracowanych polskich filmów ostatnich lat. Naprawdę mało który film zwraca uwagę tak świetnym montażem. Zwłaszcza przyspieszenie ostatnich scen kumuluje intrygę do tego stopnia, że warto się zastanowić, czy nie przyda się drugi seans „Domu złego”, aby wychwycić wszystkie drobiazgi, relacje i układy między postaciami. Osobną bowiem jakość stanowi tu portret milicjantów dokonujących otworzenia wypadków feralnej nocy, którzy przybywają na miejsce z nierozwiązanymi zagadkami z własnego życia. Równocześnie rozgrywają się zatem dwa filmy. Oba w mistrzowskiej klasie braci Coen.
koniec
14 października 2009

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

„Kobra” i inne zbrodnie: J-23 na tropie A-4
Sebastian Chosiński

16 IV 2024

Domino – jak wielu uważa – to takie mniej poważne szachy. Ale na pewno nie w trzynastym (czwartym drugiej serii) odcinku teatralnej „Stawki większej niż życie”. tu „Partia domina” to nadzwyczaj ryzykowna gra, która może kosztować życie wielu ludzi. O to, by tak się nie stało i śmierć poniósł jedynie ten, który na to ewidentnie zasługuje, stara się agent J-23. Nie do końca mu to wychodzi.

więcej »

Z filmu wyjęte: Bo biblioteka była zamknięta
Jarosław Loretz

15 IV 2024

Co zrobić, gdy słyszało się o egipskich hieroglifach, ale właśnie wyłączyli prąd i Internetu nie ma, a z książek jest tylko poradnik o zarabianiu pieniędzy na kręceniu filmów, i nie za bardzo wiadomo, co to te hieroglify? No cóż – właśnie to, co widać na obrazku.

więcej »

„Kobra” i inne zbrodnie: Gdzie są naziści z tamtych lat?
Sebastian Chosiński

9 IV 2024

Barbara Borys-Damięcka pracowała w sumie przy jedenastu teatralnych przedstawieniach „Stawki większej niż życie”, ale wyreżyserować było jej dane tylko jedno, za to z tych najciekawszych. Akcja „Człowieka, który stracił pamięć” rozgrywa się latem 1945 roku na Opolszczyźnie i kręci się wokół polowania polskiego wywiadu na podszywającego się pod Polaka nazistowskiego dywersanta.

więcej »

Polecamy

Bo biblioteka była zamknięta

Z filmu wyjęte:

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zemsty szpon
— Jarosław Loretz

Taśmowa robota
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Tegoż twórcy

Usłyszcie ich krzyk!
— Sebastian Chosiński

Człowiek z rozgoryczenia
— Piotr Dobry

Sztuka? Gdzieś zaginęła. Ale szlak został przetarty
— Gabriel Krawczyk

Idąc i patrząc
— Sebastian Chosiński

Esensja ogląda: Czerwiec 2014 (1)
— Sebastian Chosiński, Jarosław Loretz, Agnieszka Szady

Splot faktów - pętla
— Gabriel Krawczyk

Esensja ogląda: Sierpień 2013 (1)
— Sebastian Chosiński, Jakub Gałka, Jarosław Loretz, Joanna Pienio, Małgorzata Steciak

Esensja ogląda: Czerwiec 2013 (1)
— Sebastian Chosiński, Ewa Drab, Gabriel Krawczyk, Jarosław Loretz

Esensja ogląda: Kwiecień 2013
— Sebastian Chosiński, Miłosz Cybowski, Tomasz Kujawski, Małgorzata Steciak, Agnieszka Szady, Konrad Wągrowski

Esensja ogląda: Marzec 2013 (3)
— Jarosław Loretz, Małgorzata Steciak, Konrad Wągrowski

Tegoż autora

007: Wszystkie laski Jamesa Bonda
— Urszula Lipińska

Co nam w kinie gra: „Kopciuszek”, „Gloria”
— Marta Bałaga, Urszula Lipińska

Co nam w kinie gra: Mapy gwiazd
— Marta Bałaga, Urszula Lipińska, Kamil Witek

30. Warszawski Festiwal Filmowy: Dzień 10
— Karolina Ćwiek-Rogalska, Urszula Lipińska

30. Warszawski Festiwal Filmowy: Dzień 9
— Urszula Lipińska, Karolina Ćwiek-Rogalska

30. Warszawski Festiwal Filmowy: Dzień 8
— Urszula Lipińska, Karolina Ćwiek-Rogalska

30. Warszawski Festiwal Filmowy: Dzień 7
— Karolina Ćwiek-Rogalska, Urszula Lipińska

30. Warszawski Festiwal Filmowy: Dzień 6
— Urszula Lipińska, Karolina Ćwiek-Rogalska, Gabriel Krawczyk

30. Warszawski Festiwal Filmowy: Dzień 5
— Urszula Lipińska, Karolina Ćwiek-Rogalska

30. Warszawski Festiwal Filmowy: Dzień 4
— Urszula Lipińska, Karolina Ćwiek-Rogalska

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.