Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 25 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Wyszukaj / Kup

25 WMFF. Dzień ósmy: Jak kręcić szybko, prosto i tanio. Instrukcja w siedemnastu krokach

Esensja.pl
Esensja.pl
Jeśli metaforą festiwalowego widza jest poławiacz filmowych perełek, to chyba mam dziurawe sieci.

Urszula Lipińska

25 WMFF. Dzień ósmy: Jak kręcić szybko, prosto i tanio. Instrukcja w siedemnastu krokach

Jeśli metaforą festiwalowego widza jest poławiacz filmowych perełek, to chyba mam dziurawe sieci.
„Krzyk mody” („Rage”, reż. Sally Potter)
Ekstrakt: 50%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Wyszukaj / Kup
Najpierw było wielkie wydarzenie. Sally Potter napisała sobie manifest pod tytułem „Barefoot Filmmaking”, gdzie w siedemnastu krokach opisuje jak kręcić szybko i tanio (nie wychodząc z domu, aż chce się dodać…). Nawołuje w nim m.in. żeby przestać szukać winnych w producentach, krytykach, braku środków i po prostu pracować, nigdy nie mówić źle o swojej ekipie, uczyć się na błędach i odrzucić cynizm, bo zabija on entuzjazm. Potem był film, kierując się porównaniem zasugerowanym przez artykuł w „Sight and Sound”, przypominający „Shirin” Abbasa Kiarostiamiego. Czyli rzeczy dzieją się po dwóch stronach kamery, ale my widzimy tylko jedną.
Obraz rozpoczyna wypadek: modelka ginie na wybiegu. Na ekranie pojawiają się projektanci, publicyści żurnali, blogger i modowi agenci próbujący wyjaśnić zagadkę tej dziwacznej śmierci. Przesłuchania zamieniają się w ironiczną spowiedź o absurdzie panującym w środowisku opartą na charyzmie pojawiających się na ekranie aktorów. A sław przewija się tu wiele: Judi Dench, Steve Buscemi, Bob Balaban czy Diane Wiest.
Na końcu była dystrybucja w Wielkiej Brytanii na nowatorską modłę. W ciągu jednego dnia „Krzyk mody” wszedł do kin, na DVD, do internetu i do telefonów komórkowych. Wokół samego filmu zatem działo się dużo i ciekawie. Szkoda, że z niego samego pamięta się tylko Jude’a Lawa w roli kobiety.
Nadgryziona kula („Bitten Bullet”, reż. Diego Munoz Vega)
Ekstrakt: 20%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Wyszukaj / Kup
Niechlujnie snuta historia, nieprzekonujący aktorzy i irytująco niedopracowana strona techniczna powodują, że z seansu filmu ma się ochotę zrezygnować jeszcze nim minie pół godziny. Obraz skorumpowanego Mexico City oglądamy z punktu widzenia młodego, ale już skażonego łapówkarstwem policjanta. Mauro Hernandez wdaje się w zakończony porażką układ z dilerami narkotyków, po którym pozbywa się służbowej broni, będącej dowodem jego winy. Kiedy sprawą zaczyna się interesować telewizja, na gardle policjanta powoli zaciska się pętla, która może go pozbawić nie tylko stanowiska, ale także życia.
Podstawową kategorią w świecie Diego Muneza Vegi jest pośpiech. W „Nadgryzionej kuli” postacie biegają, kamera leci za nimi, dźwięk szeleści, całość zaciera się przed oczyma i szumi w uszach. Obrazy spod znaku Dogmy to przy tym kontemplacyjne i wyciszone arcydzieła o niepomiernej filmowej elegancji kadru i słowa. Skoro panu reżyserowi tak bardzo spieszyło się do ukończenia filmu, może warto było zastanowić się nad zrobieniem krótkometrażówki?
koniec
16 października 2009

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

„Kobra” i inne zbrodnie: Za rok, za dzień, za chwilę…
Sebastian Chosiński

23 IV 2024

Gdy w lutym 1967 roku Teatr Sensacji wyemitował „Cichą przystań” – ostatni odcinek „Stawki większej niż życie” – widzowie mieli prawo poczuć się osieroceni przez Hansa Klossa. Bohater, który towarzyszył im od dwóch lat, miał zniknąć z ekranów. Na szczęście nie na długo. Telewizja Polska miała już bowiem w planach powstanie serialu, na którego premierę trzeba było jednak poczekać do października 1968 roku.

więcej »

Z filmu wyjęte: Knajpa na szybciutko
Jarosław Loretz

22 IV 2024

Tak to jest, jak w najbliższej okolicy planu zdjęciowego nie ma najmarniejszej nawet knajpki.

więcej »

„Kobra” i inne zbrodnie: J-23 na tropie A-4
Sebastian Chosiński

16 IV 2024

Domino – jak wielu uważa – to takie mniej poważne szachy. Ale na pewno nie w trzynastym (czwartym drugiej serii) odcinku teatralnej „Stawki większej niż życie”. tu „Partia domina” to nadzwyczaj ryzykowna gra, która może kosztować życie wielu ludzi. O to, by tak się nie stało i śmierć poniósł jedynie ten, który na to ewidentnie zasługuje, stara się agent J-23. Nie do końca mu to wychodzi.

więcej »

Polecamy

Knajpa na szybciutko

Z filmu wyjęte:

Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zemsty szpon
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Tegoż twórcy

Transatlantyk 2017: Osiem festiwalowych filmów
— Konrad Wągrowski

Tegoż autora

007: Wszystkie laski Jamesa Bonda
— Urszula Lipińska

Co nam w kinie gra: „Kopciuszek”, „Gloria”
— Marta Bałaga, Urszula Lipińska

Co nam w kinie gra: Mapy gwiazd
— Marta Bałaga, Urszula Lipińska, Kamil Witek

30. Warszawski Festiwal Filmowy: Dzień 10
— Karolina Ćwiek-Rogalska, Urszula Lipińska

30. Warszawski Festiwal Filmowy: Dzień 9
— Urszula Lipińska, Karolina Ćwiek-Rogalska

30. Warszawski Festiwal Filmowy: Dzień 8
— Urszula Lipińska, Karolina Ćwiek-Rogalska

30. Warszawski Festiwal Filmowy: Dzień 7
— Karolina Ćwiek-Rogalska, Urszula Lipińska

30. Warszawski Festiwal Filmowy: Dzień 6
— Urszula Lipińska, Karolina Ćwiek-Rogalska, Gabriel Krawczyk

30. Warszawski Festiwal Filmowy: Dzień 5
— Urszula Lipińska, Karolina Ćwiek-Rogalska

30. Warszawski Festiwal Filmowy: Dzień 4
— Urszula Lipińska, Karolina Ćwiek-Rogalska

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.