25 WMFF. Dzień dziewiąty: Świńskie zbrodnieDziś Gliński i Restrepo przekonują, że świat bez kobiet byłby znacznie prostszy. Przynajmniej dla mężczyzn. Główny bohater „Świnek” nie musiałby zostawać dziecięcą prostytutką, zaś ksiądz z „Pasji Gabriela” mógłby trwać niewzruszony w swej wierze i biblijnych przekazaniach.
Urszula Lipińska25 WMFF. Dzień dziewiąty: Świńskie zbrodnieDziś Gliński i Restrepo przekonują, że świat bez kobiet byłby znacznie prostszy. Przynajmniej dla mężczyzn. Główny bohater „Świnek” nie musiałby zostawać dziecięcą prostytutką, zaś ksiądz z „Pasji Gabriela” mógłby trwać niewzruszony w swej wierze i biblijnych przekazaniach.
Wyszukaj / Kup „Pasja Gabriela” („The Passion of Gabriel”, reż. Luis Alberto Restrepo) Ekstrakt: 30% Kilka lat temu oglądałam na Warszawskim Festiwalu meksykańską „Zbrodnię Ojca Amaro” Carlosa Carrery i nie spodziewałam się wówczas, że dziś zobaczę jej parodię. Punkt wyjścia jest jak najbardziej poważny: problem koczujących w kolumbijskich lasach partyzantów FARC, zagrażających mieszkańcom pobliskich wiosek i pozornie nie ma on nic wspólnego z filmem Carrery. Jednak bohaterem „Pasji Gabriela” Luisa Alberto Restepo także jest młody ksiądz o pięknych ideałach i gołębim sercu. Stara się on uchronić okoliczną ludność przez brutalnością żołnierzy z sąsiedztwa. Naraża się władzom, otwarcie krytykując ich postępowanie, głośno protestuje, gdy ministranci z jego kościoła są werbowani przez partyzantów. A przy okazji – choć sam nie należy do ludzi specjalnie względnych – podrywa najładniejszą urzędniczkę w okolicy. Ukryty romans może zagrozić jego wiarygodności i nieskazitelnemu wizerunkowi oraz wytrącić mu oręż do walki z partyzantką, bo jak tu wierzyć duchownemu autorytetowi, którego Bóg nie uchronił przed pożądaniem do kobiety? Wizja upadku duchowieństwa, daleka od wyrafinowania obecnego w „Lourdes” Jessiki Hausner, razi przerysowaniem i emocjonalną niewiarygodnością. Zwłaszcza główny bohater – o wyglądzie Alana z „Kaca Vegas” – stanowi wyjątkowo słabe ogniwo „Pasji Gabriela”. Również politycznie zaangażowane tło filmu Restepo to raczej plakatowy sztafaż niż istotny element fabuły, który byłby wygrany w „Pasji Gabriela” z jakimś szczególnym namaszczeniem.
Wyszukaj / Kup „Świnki” (reż. Robert Gliński) Ekstrakt: 50% Gdyby Filip Garbacz urodził się we Włoszech siedemdziesiąt lat wcześniej z pewnością stałby się gwiazdą filmów Vittorio De Siki. Takiej twarzy dawno w polskim kinie nie pokazano, a od czasów Piotra Jasielskiego z „Jestem” nie odkryto większego talentu pośród dziecięcych aktorów. Grany przez Garbacza czternastoletni Tomek to właściwie największy, a zarazem jedyny atut tego dosyć słabego filmu. Po pierwsze, dla Roberta Glińskiego „Świnki” są pewnego rodzaju powieleniem tego, co pokazał we wcześniejszym „Benku”. Tylko tym razem finał nie pozostawia nadziei dla głównego bohatera, odżegnując się właściwie także od jakichkolwiek blasków życia, które przebijały raz na jakiś czas w „Benku”. „Świnki” spowija mrok, smutek i powszechne zepsucie – zwłaszcza wśród dzieciaków, kolegów i koleżanek Tomka, którzy od najmłodszych lat wiedzą, że nie chcą żyć w nędzy jak ich rodzice. A żeby tak się stało trzeba kombinować albo uciekać za granicę. Poprawnie i logicznie poprowadzony film, mnóstwo punktów traci dopiero w ostatnich minutach. Zwłaszcza wtedy Gliński ucieka w niezrozumiałe skróty emocjonalne, odbierając widzowi niemal sympatię dla głównego bohatera. Nagle przejście Tomka na ciemną stronę mocy wypada bardzo niefortunnie, zagłuszając krzyk na temat realnego społecznego problemu fałszem wyniesionym z innej, filmowej bajki. 17 października 2009 |
Gdy w lutym 1967 roku Teatr Sensacji wyemitował „Cichą przystań” – ostatni odcinek „Stawki większej niż życie” – widzowie mieli prawo poczuć się osieroceni przez Hansa Klossa. Bohater, który towarzyszył im od dwóch lat, miał zniknąć z ekranów. Na szczęście nie na długo. Telewizja Polska miała już bowiem w planach powstanie serialu, na którego premierę trzeba było jednak poczekać do października 1968 roku.
więcej »Tak to jest, jak w najbliższej okolicy planu zdjęciowego nie ma najmarniejszej nawet knajpki.
więcej »Domino – jak wielu uważa – to takie mniej poważne szachy. Ale na pewno nie w trzynastym (czwartym drugiej serii) odcinku teatralnej „Stawki większej niż życie”. tu „Partia domina” to nadzwyczaj ryzykowna gra, która może kosztować życie wielu ludzi. O to, by tak się nie stało i śmierć poniósł jedynie ten, który na to ewidentnie zasługuje, stara się agent J-23. Nie do końca mu to wychodzi.
więcej »Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz
Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz
Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz
Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz
Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz
Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz
Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz
Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz
Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz
Zemsty szpon
— Jarosław Loretz
25. WMFF. Dzień dziesiąty: Happy End
— Urszula Lipińska
25 WMFF. Dzień ósmy: Jak kręcić szybko, prosto i tanio. Instrukcja w siedemnastu krokach
— Urszula Lipińska
25. WMFF. Dzień siódmy: Pudełko gorzkich czekoladek
— Urszula Lipińska
25. WMFF. Dzień szósty: Gdyby ściany mogły mówić
— Urszula Lipińska
25 WMFF. Dzień piąty: Czas połowicznych sukcesów
— Urszula Lipińska
25. WMFF. Dzień czwarty: Jak Moodysson został Inarittu
— Urszula Lipińska
25. WMFF. Dzień trzeci: Rumuński samochód i londyński autobus
— Urszula Lipińska
25. WMFF. Dzień drugi: Trudy i brudy miłości
— Urszula Lipińska
25. WMFF. Dzień pierwszy: Żyj i pozwól umrzeć
— Urszula Lipińska
Żyli szybko, kochali mocno, umierali młodo
— Sebastian Chosiński
007: Wszystkie laski Jamesa Bonda
— Urszula Lipińska
Co nam w kinie gra: „Kopciuszek”, „Gloria”
— Marta Bałaga, Urszula Lipińska
Co nam w kinie gra: Mapy gwiazd
— Marta Bałaga, Urszula Lipińska, Kamil Witek
30. Warszawski Festiwal Filmowy: Dzień 10
— Karolina Ćwiek-Rogalska, Urszula Lipińska
30. Warszawski Festiwal Filmowy: Dzień 9
— Urszula Lipińska, Karolina Ćwiek-Rogalska
30. Warszawski Festiwal Filmowy: Dzień 8
— Urszula Lipińska, Karolina Ćwiek-Rogalska
30. Warszawski Festiwal Filmowy: Dzień 7
— Karolina Ćwiek-Rogalska, Urszula Lipińska
30. Warszawski Festiwal Filmowy: Dzień 6
— Urszula Lipińska, Karolina Ćwiek-Rogalska, Gabriel Krawczyk
30. Warszawski Festiwal Filmowy: Dzień 5
— Urszula Lipińska, Karolina Ćwiek-Rogalska
30. Warszawski Festiwal Filmowy: Dzień 4
— Urszula Lipińska, Karolina Ćwiek-Rogalska