Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 25 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Wyszukaj / Kup

25 WMFF. Dzień dziewiąty: Świńskie zbrodnie

Esensja.pl
Esensja.pl
Dziś Gliński i Restrepo przekonują, że świat bez kobiet byłby znacznie prostszy. Przynajmniej dla mężczyzn. Główny bohater „Świnek” nie musiałby zostawać dziecięcą prostytutką, zaś ksiądz z „Pasji Gabriela” mógłby trwać niewzruszony w swej wierze i biblijnych przekazaniach.

Urszula Lipińska

25 WMFF. Dzień dziewiąty: Świńskie zbrodnie

Dziś Gliński i Restrepo przekonują, że świat bez kobiet byłby znacznie prostszy. Przynajmniej dla mężczyzn. Główny bohater „Świnek” nie musiałby zostawać dziecięcą prostytutką, zaś ksiądz z „Pasji Gabriela” mógłby trwać niewzruszony w swej wierze i biblijnych przekazaniach.
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Wyszukaj / Kup
„Pasja Gabriela” („The Passion of Gabriel”, reż. Luis Alberto Restrepo)
Ekstrakt: 30%
Kilka lat temu oglądałam na Warszawskim Festiwalu meksykańską „Zbrodnię Ojca Amaro” Carlosa Carrery i nie spodziewałam się wówczas, że dziś zobaczę jej parodię. Punkt wyjścia jest jak najbardziej poważny: problem koczujących w kolumbijskich lasach partyzantów FARC, zagrażających mieszkańcom pobliskich wiosek i pozornie nie ma on nic wspólnego z filmem Carrery. Jednak bohaterem „Pasji Gabriela” Luisa Alberto Restepo także jest młody ksiądz o pięknych ideałach i gołębim sercu. Stara się on uchronić okoliczną ludność przez brutalnością żołnierzy z sąsiedztwa. Naraża się władzom, otwarcie krytykując ich postępowanie, głośno protestuje, gdy ministranci z jego kościoła są werbowani przez partyzantów. A przy okazji – choć sam nie należy do ludzi specjalnie względnych – podrywa najładniejszą urzędniczkę w okolicy. Ukryty romans może zagrozić jego wiarygodności i nieskazitelnemu wizerunkowi oraz wytrącić mu oręż do walki z partyzantką, bo jak tu wierzyć duchownemu autorytetowi, którego Bóg nie uchronił przed pożądaniem do kobiety?
Wizja upadku duchowieństwa, daleka od wyrafinowania obecnego w „Lourdes” Jessiki Hausner, razi przerysowaniem i emocjonalną niewiarygodnością. Zwłaszcza główny bohater – o wyglądzie Alana z „Kaca Vegas” – stanowi wyjątkowo słabe ogniwo „Pasji Gabriela”. Również politycznie zaangażowane tło filmu Restepo to raczej plakatowy sztafaż niż istotny element fabuły, który byłby wygrany w „Pasji Gabriela” z jakimś szczególnym namaszczeniem.
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Wyszukaj / Kup
„Świnki” (reż. Robert Gliński)
Ekstrakt: 50%
Gdyby Filip Garbacz urodził się we Włoszech siedemdziesiąt lat wcześniej z pewnością stałby się gwiazdą filmów Vittorio De Siki. Takiej twarzy dawno w polskim kinie nie pokazano, a od czasów Piotra Jasielskiego z „Jestem” nie odkryto większego talentu pośród dziecięcych aktorów. Grany przez Garbacza czternastoletni Tomek to właściwie największy, a zarazem jedyny atut tego dosyć słabego filmu. Po pierwsze, dla Roberta Glińskiego „Świnki” są pewnego rodzaju powieleniem tego, co pokazał we wcześniejszym „Benku”. Tylko tym razem finał nie pozostawia nadziei dla głównego bohatera, odżegnując się właściwie także od jakichkolwiek blasków życia, które przebijały raz na jakiś czas w „Benku”. „Świnki” spowija mrok, smutek i powszechne zepsucie – zwłaszcza wśród dzieciaków, kolegów i koleżanek Tomka, którzy od najmłodszych lat wiedzą, że nie chcą żyć w nędzy jak ich rodzice. A żeby tak się stało trzeba kombinować albo uciekać za granicę.
Poprawnie i logicznie poprowadzony film, mnóstwo punktów traci dopiero w ostatnich minutach. Zwłaszcza wtedy Gliński ucieka w niezrozumiałe skróty emocjonalne, odbierając widzowi niemal sympatię dla głównego bohatera. Nagle przejście Tomka na ciemną stronę mocy wypada bardzo niefortunnie, zagłuszając krzyk na temat realnego społecznego problemu fałszem wyniesionym z innej, filmowej bajki.
koniec
17 października 2009

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

„Kobra” i inne zbrodnie: Za rok, za dzień, za chwilę…
Sebastian Chosiński

23 IV 2024

Gdy w lutym 1967 roku Teatr Sensacji wyemitował „Cichą przystań” – ostatni odcinek „Stawki większej niż życie” – widzowie mieli prawo poczuć się osieroceni przez Hansa Klossa. Bohater, który towarzyszył im od dwóch lat, miał zniknąć z ekranów. Na szczęście nie na długo. Telewizja Polska miała już bowiem w planach powstanie serialu, na którego premierę trzeba było jednak poczekać do października 1968 roku.

więcej »

Z filmu wyjęte: Knajpa na szybciutko
Jarosław Loretz

22 IV 2024

Tak to jest, jak w najbliższej okolicy planu zdjęciowego nie ma najmarniejszej nawet knajpki.

więcej »

„Kobra” i inne zbrodnie: J-23 na tropie A-4
Sebastian Chosiński

16 IV 2024

Domino – jak wielu uważa – to takie mniej poważne szachy. Ale na pewno nie w trzynastym (czwartym drugiej serii) odcinku teatralnej „Stawki większej niż życie”. tu „Partia domina” to nadzwyczaj ryzykowna gra, która może kosztować życie wielu ludzi. O to, by tak się nie stało i śmierć poniósł jedynie ten, który na to ewidentnie zasługuje, stara się agent J-23. Nie do końca mu to wychodzi.

więcej »

Polecamy

Knajpa na szybciutko

Z filmu wyjęte:

Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zemsty szpon
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Tegoż twórcy

Żyli szybko, kochali mocno, umierali młodo
— Sebastian Chosiński

Tegoż autora

007: Wszystkie laski Jamesa Bonda
— Urszula Lipińska

Co nam w kinie gra: „Kopciuszek”, „Gloria”
— Marta Bałaga, Urszula Lipińska

Co nam w kinie gra: Mapy gwiazd
— Marta Bałaga, Urszula Lipińska, Kamil Witek

30. Warszawski Festiwal Filmowy: Dzień 10
— Karolina Ćwiek-Rogalska, Urszula Lipińska

30. Warszawski Festiwal Filmowy: Dzień 9
— Urszula Lipińska, Karolina Ćwiek-Rogalska

30. Warszawski Festiwal Filmowy: Dzień 8
— Urszula Lipińska, Karolina Ćwiek-Rogalska

30. Warszawski Festiwal Filmowy: Dzień 7
— Karolina Ćwiek-Rogalska, Urszula Lipińska

30. Warszawski Festiwal Filmowy: Dzień 6
— Urszula Lipińska, Karolina Ćwiek-Rogalska, Gabriel Krawczyk

30. Warszawski Festiwal Filmowy: Dzień 5
— Urszula Lipińska, Karolina Ćwiek-Rogalska

30. Warszawski Festiwal Filmowy: Dzień 4
— Urszula Lipińska, Karolina Ćwiek-Rogalska

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.