25. WMFF. Dzień dziesiąty: Happy EndSpragnieni przygody wyruszamy na Księżyc i spotykamy wampiry, które krew pijają z termosu. Ostatni dzień festiwalu okazał się tym najbardziej nieprzewidywalnym i – tak, to właściwe słowo – odjechanym.
Urszula Lipińska25. WMFF. Dzień dziesiąty: Happy EndSpragnieni przygody wyruszamy na Księżyc i spotykamy wampiry, które krew pijają z termosu. Ostatni dzień festiwalu okazał się tym najbardziej nieprzewidywalnym i – tak, to właściwe słowo – odjechanym. „Moon” (reż. Duncan Jones) Ekstrakt: 80%
Wyszukaj / Kup Duncan Jones przywołuje skojarzenia z najlepszymi przedstawicielami gatunku: „Solaris” Andrieja Tarkowskiego i „2001: Odyseją kosmiczną” Stanleya Kubricka i nie ma w tych porównaniach przesady. Dba o to, o czym rzadko pamiętają reżyserzy dysponujący wystawnymi budżetami i najlepszymi specjalistami od efektów komputerowych. Stawia na fantastyczne aktorstwo, dopracowany scenariusz, trzymającą w napięciu fabułę i niedopowiedzenia pomysłowo budujące filozoficzną głębię filmu. To dopiero druga produkcja tego reżysera, ale stylistyczno-fabularna strona „Moon” stworzona została tu z wyćwiczeniem godnym doświadczonego wizjonera. Pomysłów bez problemu starcza mu na utrzymanie jednakowo wysokiego poziomu przez ponad półtoragodzinny seans, a do dyspozycji ma zaledwie jednego bohatera i jednego robota. Bohaterem „Moon” jest astronauta Sam Bell (podwójnie dobry Sam Rockwell) od trzech lat samotnie pracujący na Księżycu. Jego jedynym rozmówcą jest wszechwiedzący robot (coś jakby mroczny brat bliźniak słynnego HALA 9000) i a oknem na świat – ekran komputera. Zbliżający się koniec jego misji i powrót do rodziny wyraźnie cieszy bohatera, ale także budzi wiele obaw. Jak się wkrótce okaże, przeczucia nie są bezpodstawne: finisz pracy to początek koszmaru. Na szczęście nie dla widza. „Pragnienie” („Thirst”, reż. Park Chan-Wook) Ekstrakt: 70%
Wyszukaj / Kup Skojarzenia ze „Zmierzchem” narzucają się automatycznie. Tu, podobnie jak u Catherine Hardwicke, na pierwszym planie mamy wampira spacyfikowanego. Sang-hyun na wszelkie możliwości stara się uniknąć chłeptania krwi z czyjejś szyi. Wieczorami wpada do szpitali, podpija krew z rurek powstrzykiwanych w pacjentów i robi zapasy na krytyczne momenty. Park Chan-Wook na wampirzej naturze bohatera zbudował zresztą oryginalną metaforę – Sang-hyun jest księdzem i jego powstrzymywanie się przez przemocą może być odczytywane jako desperackie zachowanie duchowej czystości. Zło wkracza w jego życie wraz z kobietą i erotycznym pociągiem, który podnieca jeszcze bardziej połączony z kłami w szyi partnerki. Bez canneńskiej rekomendacji Tarantino Park Chan-Wook zapewne nie doszedłby w miejsce, w którym obecnie się znajduje, zważywszy, że jeszcze nie skończył robić „Trylogii zemsty” a już wypaliła się jego reżyserska pomysłowość. „Jestem cyborgiem i to jest ok” nie miało wiele do zaoferowania poza frapującym tytułem i zabawą, która po półgodzinie przestała śmieszyć. Park Chan-Wook nadal co prawda ma wysokie mniemanie o własnych zdolnościach i niewiele dystansu do siebie, bo „Pragnienie” jest kolejnym za długim filmem w jego dorobku, ale wyobraźnia mu się wyraźnie przez ostatnie trzy lata rozruszała. 18 października 2009 |
Domino – jak wielu uważa – to takie mniej poważne szachy. Ale na pewno nie w trzynastym (czwartym drugiej serii) odcinku teatralnej „Stawki większej niż życie”. tu „Partia domina” to nadzwyczaj ryzykowna gra, która może kosztować życie wielu ludzi. O to, by tak się nie stało i śmierć poniósł jedynie ten, który na to ewidentnie zasługuje, stara się agent J-23. Nie do końca mu to wychodzi.
więcej »Co zrobić, gdy słyszało się o egipskich hieroglifach, ale właśnie wyłączyli prąd i Internetu nie ma, a z książek jest tylko poradnik o zarabianiu pieniędzy na kręceniu filmów, i nie za bardzo wiadomo, co to te hieroglify? No cóż – właśnie to, co widać na obrazku.
więcej »Barbara Borys-Damięcka pracowała w sumie przy jedenastu teatralnych przedstawieniach „Stawki większej niż życie”, ale wyreżyserować było jej dane tylko jedno, za to z tych najciekawszych. Akcja „Człowieka, który stracił pamięć” rozgrywa się latem 1945 roku na Opolszczyźnie i kręci się wokół polowania polskiego wywiadu na podszywającego się pod Polaka nazistowskiego dywersanta.
więcej »Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz
Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz
Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz
Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz
Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz
Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz
Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz
Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz
Zemsty szpon
— Jarosław Loretz
Taśmowa robota
— Jarosław Loretz
Do kina marsz: Maj 2017
— Esensja
100 najlepszych filmów science fiction wszech czasów
— Esensja
Orient Express: Gdyby de Niro był Azjatą...
— Joanna Pienio
„Incepcja” filmem III kwartału 2010 według Stopklatki i Esensji
— Esensja
Co nam w kinie gra: „Moon”
— Jakub Gałka, Urszula Lipińska
Do kina marsz: Wrzesień 2010
— Esensja
Inner space w księżycowej scenerii
— Jakub Gałka
25 WMFF. Dzień dziewiąty: Świńskie zbrodnie
— Urszula Lipińska
25 WMFF. Dzień ósmy: Jak kręcić szybko, prosto i tanio. Instrukcja w siedemnastu krokach
— Urszula Lipińska
25. WMFF. Dzień siódmy: Pudełko gorzkich czekoladek
— Urszula Lipińska
25. WMFF. Dzień szósty: Gdyby ściany mogły mówić
— Urszula Lipińska
25 WMFF. Dzień piąty: Czas połowicznych sukcesów
— Urszula Lipińska
25. WMFF. Dzień czwarty: Jak Moodysson został Inarittu
— Urszula Lipińska
25. WMFF. Dzień trzeci: Rumuński samochód i londyński autobus
— Urszula Lipińska
25. WMFF. Dzień drugi: Trudy i brudy miłości
— Urszula Lipińska
25. WMFF. Dzień pierwszy: Żyj i pozwól umrzeć
— Urszula Lipińska
Śladami Hitchcocka
— Konrad Wągrowski
Krótko o filmach: Amisz bez raju
— Jarosław Loretz
Remanent filmowy 2016
— Sebastian Chosiński, Gabriel Krawczyk, Jarosław Loretz, Marcin Osuch, Konrad Wągrowski, Kamil Witek
Esensja ogląda: Grudzień 2016 (6)
— Sebastian Chosiński, Piotr Dobry, Jarosław Robak
16. T-Mobile Nowe Horyzonty: Nie wierz nigdy kobiecie, dobrą radę ci dam…
— Kamil Witek
Esensja ogląda: Lipiec 2016 (3)
— Jarosław Loretz, Marcin Osuch, Konrad Wągrowski
Esensja ogląda: Sierpień 2013 (1)
— Sebastian Chosiński, Jakub Gałka, Jarosław Loretz, Joanna Pienio, Małgorzata Steciak
Esensja ogląda: Lipiec 2013 (2)
— Karolina Ćwiek-Rogalska, Jarosław Loretz, Agnieszka Szady, Konrad Wągrowski
Sen o przebudzeniu
— Ewa Drab
Esensja ogląda: Maj 2013 (3)
— Sebastian Chosiński, Grzegorz Fortuna, Jakub Gałka, Kamil Witek
007: Wszystkie laski Jamesa Bonda
— Urszula Lipińska
Co nam w kinie gra: „Kopciuszek”, „Gloria”
— Marta Bałaga, Urszula Lipińska
Co nam w kinie gra: Mapy gwiazd
— Marta Bałaga, Urszula Lipińska, Kamil Witek
30. Warszawski Festiwal Filmowy: Dzień 10
— Karolina Ćwiek-Rogalska, Urszula Lipińska
30. Warszawski Festiwal Filmowy: Dzień 9
— Urszula Lipińska, Karolina Ćwiek-Rogalska
30. Warszawski Festiwal Filmowy: Dzień 8
— Urszula Lipińska, Karolina Ćwiek-Rogalska
30. Warszawski Festiwal Filmowy: Dzień 7
— Karolina Ćwiek-Rogalska, Urszula Lipińska
30. Warszawski Festiwal Filmowy: Dzień 6
— Urszula Lipińska, Karolina Ćwiek-Rogalska, Gabriel Krawczyk
30. Warszawski Festiwal Filmowy: Dzień 5
— Urszula Lipińska, Karolina Ćwiek-Rogalska
30. Warszawski Festiwal Filmowy: Dzień 4
— Urszula Lipińska, Karolina Ćwiek-Rogalska