Do kina marsz: Listopad 2009Bardzo ciekawie zapowiada nam się listopad. Przede wszystkim zwycięzcy festiwalu w Gdyni – chwalone wszem i wobec „Rewers” i „Dom zły”. Do tego Złota Palma w Cannes, czyli „Biała wstążka” Michaela Hanekego. A dla zwolenników kina lżejszego – Roland Emmerich, po którym chyba wszyscy wiedzą, czego się spodziewać.
EsensjaDo kina marsz: Listopad 2009Bardzo ciekawie zapowiada nam się listopad. Przede wszystkim zwycięzcy festiwalu w Gdyni – chwalone wszem i wobec „Rewers” i „Dom zły”. Do tego Złota Palma w Cannes, czyli „Biała wstążka” Michaela Hanekego. A dla zwolenników kina lżejszego – Roland Emmerich, po którym chyba wszyscy wiedzą, czego się spodziewać. W naszym cyklicznym zestawieniu przedstawiamy najciekawsze, naszym zdaniem, filmowe premiery nadchodzącego miesiąca. Uwaga! W wielu przypadkach nie możemy na 100% zagwarantować jakości obrazu – wspominamy o nim po prostu dlatego, że zapowiada się ciekawie, albo dlatego, że szanujący się kinoman nie powinien tego filmu nie znać, nawet jeśli z seansu wyjdzie zniesmaczony i skieruje się do kasy, by zażądać zwrotu pieniędzy za bilet. Dla jasności – od nas także nie należy się domagać tych pieniędzy. Niemniej jednak mamy nadzieję, że nasze typy będą w większości przypadków trafne, a sam cykl uznacie za pomocny przy planowaniu kinowych wizyt. A na wrażenia poseansowe zapraszamy oczywiście do serwisu Zgryźliwych Tetryków. MARSZ DO KINA: Jeden z najgłośniejszych debiutów w polskim kinie ostatnich lat i nasz kandydat do oscarowej nominacji. Autorska wizja polskiej historii oparta o scenariusz znakomitego pisarza, Andrzeja Barta. Lankosz zagląda do Warszawy lat pięćdziesiątych minionego wieku i znajduje tam groteskowy czarny kryminał, którego bohaterkami są trzy kobiety. Sabina niebezpiecznie zbliża się do staropanieństwa, samotność zagłuszając czytaniem poezji i seansami filmów propagandowych w kinie. Matka i babka próbują wyswatać dziewczynę z coraz bardziej cudacznymi typami, ale prawdziwa miłość przychodzi niepostrzeżenie: w eleganckim prochowcu, z papierosem przyklejonym do ust i nienagannymi manierami. A razem z nią nadchodzą kłopoty, które zachwieją spokojnym światem wdzięcznych dam. Opromieniona Złotą Palmą w Cannes wizja narodzin totalitaryzmu. Michael Haneke sugeruje, że zło zrodziło się w mikroskali, w małym miasteczku zamieszkanym przez zamknięte społeczeństwo. Dopiero później rozlało się po świecie czyniąc spustoszenie. W „Białej wstążce” śledzimy losy kilku mieszkańców. Rodzice represjonują swoje dzieci, wychowując je w surowej dyscyplinie, skąpiąc uczucia i trzymając w religijnym rygorze. Z czasem oschłość zaczyna się obracać przeciwko nim, przesączając się w sztywną strukturę społeczeństwa i powoli zatruwając uporządkowane relacje między jego członkami. Jak twierdzą wszyscy wtajemniczeni, kolejny po „Weselu” film Wojciecha Smarzowskiego nie rozczarowuje. Wręcz przeciwnie – wszem i wobec słychać, że powstało dzieło jeszcze lepsze, jeszcze bardziej drapieżne i odważne. Nasza recenzentka pisze „trzeba przyznać, że mamy do czynienia z obrazem, w którym wszystko idealnie ze sobą koegzystuje.” i porównuje „Dom zły” do dzieł braci Coen. Trudno o lepszą rekomendację. Stieg Larsson napisał prawdziwy bestseller – pierwsza część trylogii Millennium zdobyła prestiżowe nagrody Szklanego Klucza dla najlepszego kryminału i Boeke Award, rozchodząc się w milionach egzemplarzy na całym świecie. Świetnie poprowadzona fabuła była źródłem sukcesu książki – czy to wystarczy by zbudować na tym również dobry film? Są głosy, że to się udało – właśnie dzięki wiernemu odtworzeniu fabuły książki. Miało tego filmu nie być w kinach, ale w obliczu ostatnich wydarzeń dystrybutor najwyraźniej wyczuł niezły interes. Choć akurat nie to jest tu najważniejsze – sam Polański po obejrzeniu tego dokumentu uznał, że Marina Zenovich jest zaskakująco blisko prawdy o wydarzeniach mających miejsce w willi Jacka Nicholsona w 1977 roku. Sam w projekcie nie wziął udziału, pojawiając się jedynie w materiałach archiwalnych, ale większość żyjących świadków tego skandalu wystąpiła na ekranie. Zenovich skrupulatnie przepytuje każdego z nich, buduje celne pararele między biografią reżysera a jego filmami, przytacza wiele aspektów sprawy, dotąd zaniedbywanych w dyskusjach. Nagroda dla najlepszego dokumentu na festiwalu Sundance. 160 minut projekcji, na które wydano 200 milionów dolarów – czego możemy się spodziewać? Co do dramatyzmu postaci mamy pewne wątpliwości, ale zwiastuny utwierdziły nas w jednym: to będzie naprawdę, bardzo bardzo bardzo wielka rozpierducha. Może największa w historii kina. Powiewająca w tle – zapewne również w obrzydliwie słodkim finale – amerykańska flaga powinna powodować jedynie nieznaczne poczucie dyskomfortu i nie przesłaniać tego, w czym Roland „Master of Disaster” Emmerich jest najlepszy. Nakręcony za 15 tysięcy dolarów, który – z błogosławieństwem samego Stevena Spielberga – zarobił już 65 milionów! Czyli, bardziej obrazowo, jakieś 430000%! A pomysł był tak banalnie prosty, że pewnie setki filmowców i producentów rwą sobie włosy z głowy, biadoląc czemu oni na to nie wpadli. Wystarczyło „Blair Witch Project” przenieść do domowego zacisza… Ale geniusz tkwi w prostocie, bo naprawdę stukające samoczynnie drzwi sypialni czy wybrzuszające się prześcieradło w zwykłym, przytulnym i – zdawałoby się – bezpiecznym domu, wydają się nieść dużo większy ładunek strachu, niż panosząca się w leśnych ostępach wiedźma. 31 października 2009 |
Domino – jak wielu uważa – to takie mniej poważne szachy. Ale na pewno nie w trzynastym (czwartym drugiej serii) odcinku teatralnej „Stawki większej niż życie”. tu „Partia domina” to nadzwyczaj ryzykowna gra, która może kosztować życie wielu ludzi. O to, by tak się nie stało i śmierć poniósł jedynie ten, który na to ewidentnie zasługuje, stara się agent J-23. Nie do końca mu to wychodzi.
więcej »Co zrobić, gdy słyszało się o egipskich hieroglifach, ale właśnie wyłączyli prąd i Internetu nie ma, a z książek jest tylko poradnik o zarabianiu pieniędzy na kręceniu filmów, i nie za bardzo wiadomo, co to te hieroglify? No cóż – właśnie to, co widać na obrazku.
więcej »Barbara Borys-Damięcka pracowała w sumie przy jedenastu teatralnych przedstawieniach „Stawki większej niż życie”, ale wyreżyserować było jej dane tylko jedno, za to z tych najciekawszych. Akcja „Człowieka, który stracił pamięć” rozgrywa się latem 1945 roku na Opolszczyźnie i kręci się wokół polowania polskiego wywiadu na podszywającego się pod Polaka nazistowskiego dywersanta.
więcej »Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz
Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz
Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz
Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz
Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz
Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz
Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz
Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz
Zemsty szpon
— Jarosław Loretz
Taśmowa robota
— Jarosław Loretz
100 najlepszych filmów XXI wieku. Druga setka
— Esensja
50 najlepszych polskich filmów wszech czasów
— Esensja
Popkuriozum żyje!
— Esensja
SPF – Subiektywny Przegląd Filmów (11)
— Jakub Gałka
Najlepsze filmy 2009 roku według dziennikarzy Stopklatki i Esensji
— Esensja
Porażki i sukcesy A.D. 2009
— Piotr Dobry, Ewa Drab, Jakub Gałka, Urszula Lipińska, Konrad Wągrowski, Kamil Witek
„Avatar” najlepszym filmem IV kwartału w polskich kinach według Stopklatki i Esensji
— Esensja
Weekendowa Bezsensja: Jak przeżyć koniec świata?
— M. Fitzner, Jakub Gałka
Tango na błocie
— Beata Zatońska
Gość w dom, Bóg na zewnątrz
— Jarosław Loretz
Marzec 2020
— Esensja
Luty 2020
— Esensja
Styczeń 2020
— Esensja
Grudzień 2019
— Esensja
Listopad 2019
— Esensja
Październik 2019
— Esensja
Wrzesień 2019
— Esensja
Sierpień 2019
— Esensja
Lipiec 2019
— Esensja
Maj 2019
— Esensja
Krótko o filmach: Patriota bije Godzillę!
— Sebastian Chosiński
Krótko o filmach: Niesamowitość liczona w gramach
— Sebastian Chosiński
Przebudzony potwór kontratakuje!
— Konrad Wągrowski
Wielkość i małość rodu Laurentów
— Sebastian Chosiński
Usłyszcie ich krzyk!
— Sebastian Chosiński
Człowiek z rozgoryczenia
— Piotr Dobry
Sztuka? Gdzieś zaginęła. Ale szlak został przetarty
— Gabriel Krawczyk
Esensja ogląda: Grudzień 2016 (2)
— Jarosław Loretz
Esensja ogląda: Październik 2016 (2)
— Jarosław Loretz, Marcin Osuch, Konrad Wągrowski
Idąc i patrząc
— Sebastian Chosiński
Zmarł Leonard Pietraszak
— Esensja
50 najlepszych filmów 2019 roku
— Esensja
Oscary 2019: Ranking filmów Oscarowych
— Esensja
50 najlepszych filmów 2018 roku
— Esensja
Prezenty świąteczne 2018: Najlepsze książki pod choinkę
— Esensja
20 najlepszych filmów animowanych XXI wieku
— Esensja
15 najlepszych filmów dokumentalnych XXI wieku
— Esensja
20 najlepszych polskich filmów XXI wieku
— Esensja