Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 16 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Wyszukaj / Kup

Do kina marsz: Maj 2010

Esensja.pl
Esensja.pl
Bracia Coen, Jane Campion, Ridley Scott – już ten zestaw nazwisk reżyserów zmusza do stwierdzenia, że kinowy maj zapowiada się bardzo ciekawie. A na deser na DVD nieco klasyki… i kultowi bohaterowie Cartoon Network.

Esensja

Do kina marsz: Maj 2010

Bracia Coen, Jane Campion, Ridley Scott – już ten zestaw nazwisk reżyserów zmusza do stwierdzenia, że kinowy maj zapowiada się bardzo ciekawie. A na deser na DVD nieco klasyki… i kultowi bohaterowie Cartoon Network.

W naszym cyklicznym zestawieniu przedstawiamy najciekawsze, naszym zdaniem, filmowe premiery nadchodzącego miesiąca. Uwaga! W wielu przypadkach nie możemy na 100% zagwarantować jakości obrazu – wspominamy o nim po prostu dlatego, że zapowiada się ciekawie, albo dlatego, że szanujący się kinoman nie powinien tego filmu nie znać, nawet jeśli z seansu wyjdzie zniesmaczony i skieruje się do kasy, by zażądać zwrotu pieniędzy za bilet. Dla jasności – od nas także nie należy się domagać tych pieniędzy. Niemniej jednak mamy nadzieję, że nasze typy będą w większości przypadków trafne, a sam cykl uznacie za pomocny przy planowaniu kinowych wizyt. A na wrażenia poseansowe zapraszamy oczywiście do serwisu Zgryźliwych Tetryków.

MARSZ DO KINA:
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Wyszukaj / Kup
Samotny mężczyzna
Debiut reżyserski Toma Forda, dotychczas zajmującego się projektowaniem mody. Jak mówią, jest to popis kunsztu aktorskiego Colina Firtha, grającego tu uniwersyteckiego wykładowcę rodem z Wielkiej Brytanii, który usiłuje ułożyć sobie życie w Los Angeles po stracie partnera. Film pokazywany był już w Wenecji i w Toronto, Firth otrzymał za swoją rolę nominację do Oscara, tymczasem polska premiera kinowa odbywa się osiem miesięcy po pierwszych publicznych pokazach. Zapewne warto obejrzeć, choćby ze względu na aktorów, bo wspomnianemu już Brytyjczykowi towarzyszy na ekranie Julianne Moore. Ponadto autorem muzyki jest Abel Korzeniowski, kolejny już polski kompozytor pracujący przy amerykańskim filmie.
WASZ EKSTRAKT:
60,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Wyszukaj / Kup
Poważny człowiek
Ostatnia propozycja filmowa Joela i Ethana Coenów („To nie jest kraj dla starych ludzi”, „Tajne przez poufne”) to oparty na wspomnieniach braci obraz życia amerykańskich Żydów w Minnesocie pod koniec lat 60. Głównym bohaterem jest Larry Gopnik, profesor uniwersytetu, którego los doświadcza niemal niczym biblijnego Hioba. Jego żona chce rozwodu, jej kochanek wprowadza się do domu, student szantażuje go łapówką, a dzieci dają się we znaki. Obsada jest dość mało znana, ale miłośnicy twórczości reżyserskiego duetu z pewnością mogą liczyć na świetne zdjęcia Rogera Deakinsa, pełny czarnego humoru scenariusz i ciekawy wgląd w inną kulturę. „Poważny człowiek” został doceniony przez czołowych amerykańskich krytyków i Akademię Filmową (2 nominacje). Teraz polscy widzowie będą mogli ocenić, czy zasłużył on na uznanie.
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Wyszukaj / Kup
Książę Persji: Piaski czasu
Czekając na dobrą adaptację gry komputerowej. Tym razem mamy przynajmniej pewność, że będzie widowiskowo. Za produkcję odpowiada Jerry Bruckheimer i Disney, którzy razem stworzyli „Piratów z Karaibów”. Krążące od miesięcy zwiastuny obiecują dużo widowiskowej akcji, komputerowych efektów, oraz odrobinę bon-motów. Jeśli okaże się dobre, nie będzie nawet przyczyny, dla której miałoby przeszkadzać, że Jake Gyllenhaal i Gemma Arterton nie wyglądają na Persów.
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Wyszukaj / Kup
Zatoka delfinów
Oscarowy dokument opowiadający o dorocznych połowach delfinów u wybrzeży japońskiego miasta Taiji. Autor, fotograf Louie Psihoyos (były współpracownik National Geographic), zadaje pytania o humanitarność polowania oraz bezpieczeństwo spożywania skażonego rtęcią mięsa morskich ssaków. Film zyskał sobie uznanie Amerykańskiej Akademii Filmowej, zdobywając nagrodę w kategorii „najlepszy pełnometrażowy film dokumentalny”. Krytycy (wśród nich mieszkańcy Taiji) zarzucają jego twórcom europocentryzm i przeinaczanie faktów. Kto ma rację? – już w maju sami będziemy mogli udzielić sobie odpowiedzi na to pytanie.
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Wyszukaj / Kup
Prorok
Najnowszy film Jacquesa Audiarda, znanego u nas dzięki „W rytmie serca” z Romainem Durisem. Historia drobnego złodziejaszka, analfabety pochodzenia marokańskiego, który podczas pobytu w więzieniu uczy się jedynego fachu, jakiego w takim miejscu można się nauczyć. Po odbyciu kary staje się groźnym przestępcą. O filmie mówi się, że zwraca uwagę dbałością o autentyzm. Pod Paryżem kosztem dwóch i pół miliona euro wybudowano wierną kopię przeciętnego francuskiego zakładu penitencjarnego. Część aktorów to autentyczni dawni więźniowie. Film spotkał się z dobrym przyjęciem w Cannes, teraz o jego wartości możemy przekonać się my.
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Wyszukaj / Kup
Bracia
Jim Sheridan oparł swój najnowszy film na duńskiej produkcji z 2004 roku. Dania została jednak zmieniona na USA, a w głównych bohaterów dramatu wcielają się znani aktorzy: Natalie Portman, Tobey Maguire i Jake Gyllenhaal. Fabuła skupia się na losach dwójki braci. Jeden z nich – Sam – jest wzorowym mężem, ojcem i żołnierzem, który jedzie wypełniać swój obowiązek w Afganistanie. Jego brat Tommy to prawie przeciwieństwo – przestępca, który odsiedział wyrok za napad z bronią w ręku. Kiedy helikopter Sama rozbija się podczas akcji, Tom stara się odkupić swoje błędy w oczach rodziny. Mimo niewielkiej oryginalności, film otrzymał dwie nominacje do Złotych Globów i raczej przychylne opinie krytyków, szczególnie podkreślających dobrą grę aktorską.
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Wyszukaj / Kup
Jaśniejsza od gwiazd
W swoim najnowszym filmie Jane Campion opowiada historię związku poety Johna Keatsa (Ben Whishaw) i Fanny Brawne (Abbie Cornish). Poznali się w 1818 roku i byli razem aż do przedwczesnej śmierci Keatsa na gruźlicę. Świat dowiedział się o ich miłości, kiedy wiele lat później dzieci Fanny postanowiły opublikować adresowane do matki listy poety. Krytycy ogłosili powrót Campion do formy, chwaląc również grę aktorów i zdjęcia. W pamiętnym „Fortepianie” Campion udowodniła, że potrafi opowiadać o kobietach żyjących w czasach „kostiumowych”, unikając banału i sentymentalnych klisz – wszystko wskazuje na to, że tym razem będzie tak samo.
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Wyszukaj / Kup
Robin Hood
Podobno miało być inaczej niż zwykle: odwracanie schematów, zamiana ról, rekonstrukcja znanej dobrze opowieści. Tymczasem istnieje obawa, że wszystkich czeka deja vu. Russel Crowe w krótkich włosach i z zadbanym zarostem w filmie Ridleya Scotta, jako wojownik, który jest jedynym, który może się przeciwstawić złemu władcy. Nie można oczywiście wykluczyć, że Scott jednak czymś zaskoczy, w końcu ostatni jego słaby film datuje się na 1987 rok i nie istnieje żaden powód, aby akurat ten był tym drugim. Tymczasem „Robin Hood” będzie musiał się zmierzyć z solidnie osadzonymi w pamięci widzów poprzednimi wersjami historii o angielskim łuczniku. Już w połowie maja będzie można się przekonać, czy jest od nich lepszy.
MARSZ DO KINA… DOMOWEGO:
Podróż za jeden uśmiech
Absolutny hit polskiej telewizji lat ′70. Adaptacja książki Adama Bahdaja z czasów, kiedy samodzielna podróż autostopem dwojga dzieci nie była czymś tak dziwnym, jak dziś. Znakomita okazja żeby przypomnieć sobie, jak wyglądali kiedyś Filip Łobodziński, obecnie dziennikarz, piosenkarz i znakomity tłumacz hiszpańskiej prozy, oraz Henryk Gołębiewski, od kilku lat znów parający się aktorstwem i podumać, jak różnie potoczyły się ich losy. W pakiecie także takie perełki jak „Dziewczyna i chłopak”, „Czarne stopy” i „Paragon, gola!”.
Jutro idziemy do kina
O Kolumbach bez patosu. Skromna produkcja telewizyjna Michała Kwiecińskiego według ostatniego (jak do tej pory) scenariusza Jerzego Stefana Stawińskiego, kojarzonego z paroma najważniejszymi polskimi filmami lat 50., rozliczającymi się z wojną („Kanał”, „Eroica”). Ten uczestnik kampanii wrześniowej i Powstania Warszawskiego tym razem wraca pamięcią do ostatnich dni przed wrześniem, opowiadając o wakacjach trzech maturzystów z 1938 roku. Nie ma tu jeszcze grozy wojny, są tylko małe radości i dramaty młodych ludzi jeszcze nieświadomych, że ich dotychczasowe życie zostanie brutalnie przerwane. Plus zaskakująco dobrzy odtwórcy głównych ról: Jakub Wesołowski, Mateusz Damięcki i Antoni Pawlicki.
Człowiek z kamerą
Najbardziej znane dzieło radzieckiego filmowca pochodzenia żydowskiego z polskimi korzeniami (urodził się w Białymstoku w końcu XIX wieku) i zarazem arcydzieło światowego dokumentu. Trwający trochę ponad półtorej godziny zapis zwykłego dnia obywateli Kraju Rad, a mówiąc precyzyjniej – trzech wielkich, choć bardzo się od siebie różniących, aglomeracji: Moskwy, Kijowa i Odessy. Reżyser Dziga Wiertow nie bał się eksperymentów. Wspinał się z kamerą na najwyższe punkty w miastach, umieszczał ją na podkładach kolejowych pod przejeżdżającym pociągiem; przyspieszał, to znów zwalniał obraz; dzielił ekran na kilka części. Dzisiaj to już nikogo nie dziwi, ale przecież „Człowiek z kamerą” trafił do dystrybucji w 1929 roku! W PRL-u można go było zobaczyć w kinach studyjnych; w III RP – na DVD.
Niech żyje Meksyk!
Jeden z najbardziej pechowych i zarazem najmniej znanych filmów twórcy „Aleksandra Newskiego” i „Iwana Groźnego”. Po źle przyjętym przez Stalina obrazie o kolektywizacji wsi („Stare i nowe”) Siergiej Eisenstein wraz z najbliższymi współpracownikami – reżyserem Grigorijem Aleksandrowem i operatorem Eduardem Tisse – ewakuowali się ze Związku Radzieckiego najpierw do Europy Zachodniej, a następnie za Ocean. Trafili na jakiś czas do Hollywood; wybrali się również do Meksyku. W czasie pracy nad nowelowym fabularnym dziełem „Niech żyje Meksyk!” zostali wezwani z powrotem do ojczyzny; w efekcie Eisenstein filmu nie ukończył. Zrobił to za niego prawie pół wieku później (w 1979 roku) Aleksandrow. Powstała szeroka, choć siłą rzeczy dość pobieżna, panorama dziejów państwa rozłożonego na Jukatanie – od świetności cywilizacji Majów po rewolucję Pancho Villi i Emiliana Zapaty.
Laboratorium Dextera i Johnny Bravo
Nie bylibyśmy ze sobą w porządku, gdybyśmy nie wspomnieli o premierach dwóch DVD z kultowymi kreskówkami Cartoon Network. Tego nie można przegapić!
koniec
30 kwietnia 2010

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

„Kobra” i inne zbrodnie: J-23 na tropie A-4
Sebastian Chosiński

16 IV 2024

Domino – jak wielu uważa – to takie mniej poważne szachy. Ale na pewno nie w trzynastym (czwartym drugiej serii) odcinku teatralnej „Stawki większej niż życie”. tu „Partia domina” to nadzwyczaj ryzykowna gra, która może kosztować życie wielu ludzi. O to, by tak się nie stało i śmierć poniósł jedynie ten, który na to ewidentnie zasługuje, stara się agent J-23. Nie do końca mu to wychodzi.

więcej »

Z filmu wyjęte: Bo biblioteka była zamknięta
Jarosław Loretz

15 IV 2024

Co zrobić, gdy słyszało się o egipskich hieroglifach, ale właśnie wyłączyli prąd i Internetu nie ma, a z książek jest tylko poradnik o zarabianiu pieniędzy na kręceniu filmów, i nie za bardzo wiadomo, co to te hieroglify? No cóż – właśnie to, co widać na obrazku.

więcej »

„Kobra” i inne zbrodnie: Gdzie są naziści z tamtych lat?
Sebastian Chosiński

9 IV 2024

Barbara Borys-Damięcka pracowała w sumie przy jedenastu teatralnych przedstawieniach „Stawki większej niż życie”, ale wyreżyserować było jej dane tylko jedno, za to z tych najciekawszych. Akcja „Człowieka, który stracił pamięć” rozgrywa się latem 1945 roku na Opolszczyźnie i kręci się wokół polowania polskiego wywiadu na podszywającego się pod Polaka nazistowskiego dywersanta.

więcej »

Polecamy

Bo biblioteka była zamknięta

Z filmu wyjęte:

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zemsty szpon
— Jarosław Loretz

Taśmowa robota
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Z tego cyklu

Marzec 2020
— Esensja

Luty 2020
— Esensja

Styczeń 2020
— Esensja

Grudzień 2019
— Esensja

Listopad 2019
— Esensja

Październik 2019
— Esensja

Wrzesień 2019
— Esensja

Sierpień 2019
— Esensja

Lipiec 2019
— Esensja

Maj 2019
— Esensja

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.