Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 25 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Antoine Fuqua
‹Dzień próby›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułDzień próby
Tytuł oryginalnyTraining Day
Dystrybutor Warner Bros
Data premiery1 lutego 2002
ReżyseriaAntoine Fuqua
ZdjęciaMauro Fiore
Scenariusz
ObsadaHarris Yulin, Denzel Washington, Ethan Hawke, Scott Glenn, Tom Berenger, Dr. Dre, Snoop Dogg, Macy Gray, Eva Mendes
MuzykaMark Mancina
Rok produkcji2001
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania120 min
WWW
Gatuneksensacja
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Długi, ciężki dzień
[Antoine Fuqua „Dzień próby” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Antoine Fuqua odmawia standardowego uatrakcyjniania filmu i stawia tutaj na konwersacje i pojedynek charakterów, zamiast na jednolinijkowe dowcipy, sceny akcji i pościgi. Dobre posunięcie, bo film zamiast zwykłej standardowej historyjki o śledztwie czy policyjnych patrolach, zmienia się w konflikt postaw życiowych i prawdziwy dramat.

Michał Chaciński

Długi, ciężki dzień
[Antoine Fuqua „Dzień próby” - recenzja]

Antoine Fuqua odmawia standardowego uatrakcyjniania filmu i stawia tutaj na konwersacje i pojedynek charakterów, zamiast na jednolinijkowe dowcipy, sceny akcji i pościgi. Dobre posunięcie, bo film zamiast zwykłej standardowej historyjki o śledztwie czy policyjnych patrolach, zmienia się w konflikt postaw życiowych i prawdziwy dramat.

Antoine Fuqua
‹Dzień próby›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułDzień próby
Tytuł oryginalnyTraining Day
Dystrybutor Warner Bros
Data premiery1 lutego 2002
ReżyseriaAntoine Fuqua
ZdjęciaMauro Fiore
Scenariusz
ObsadaHarris Yulin, Denzel Washington, Ethan Hawke, Scott Glenn, Tom Berenger, Dr. Dre, Snoop Dogg, Macy Gray, Eva Mendes
MuzykaMark Mancina
Rok produkcji2001
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania120 min
WWW
Gatuneksensacja
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Zaskakująco dobry, niekonwencjonalny film policyjny, raczej w stylu tego, co znamy z lat 70., niż policyjnych „buddy movies” z ostatnich dwóch dekad. Antoine Fuqua odmawia standardowego uatrakcyjniania filmu i stawia tutaj na konwersacje i pojedynek charakterów, zamiast na jednolinijkowe dowcipy, sceny akcji i pościgi. Dobre posunięcie, bo film zamiast zwykłej standardowej historyjki o śledztwie czy policyjnych patrolach, zmienia się w konflikt postaw życiowych i prawdziwy dramat. Oczywiście do prawdziwego dramatu potrzebne jest uczciwe ujęcie postaci z obu stron i tutaj scenarzysta – David Ayer – spisał się koncertowo. Do końcowej rozgrywki w filmie nic na ekranie jest jasne i oczywiste; każda ze stron ma swoje racje, które w zrozumiały i przekonujący sposób wykłada w odpowiednim momencie na ekranie. Podobało mi się też to spokojne, jakby mimochodem, rozegranie całej pierwszej części filmu. Wszystko dzieje się niby przypadkiem, niby bez zwracania na to uwagi widza, ale krok po kroku okazuje się, że praktycznie każdy drobiazg miał znaczenie – czasami zasadnicze – dla życia bohatera.
Denzel Washington „wygrywa” wszystkie niejasne aspekty tej roli pozornie zupełnie bez problemów (jak zawsze w rolach czarnych charakterów przydaje się ten aktorski skarb – twarz wzbudzająca zaufanie). Wiadomo już oczywiście, że Amerykańska Akademia Filmowa przyznała mu za tę rolę Oscara, toteż trudno po takim wydarzeniu komentować występ inaczej niż pochwałami, ale proponuje zapomnieć o nagrodach, na nic się nie nastawiać i… dać się przekonać samemu aktorowi. To naprawdę pierwszorzędna rola, w której roi się od drobniutkich aktorskich gestów, spojrzeń i ruchów, w które warto bliżej się wpatrzyć, żeby odkryć złożoność pozornie łatwego występu. Nieco inne zdanie mam o występie Ethana Hawke – Akademia wprawdzie nagrodziła go nominacją do Oscara, ale wydaje mi się, że to głównie wynik zabiegów działu marketingu Warnera. To przyzwoita rola, ale Hawke nie musiał się do niej mocno wysilać. (Nawiasem mówiąc w ekipie aktorskiej warto też zwrócić uwagę na niespodziewane małe role kilku znanych postaci – Dr. Dre, Snoop Dogga i Macy Gray).
Żeby nie było zbyt pięknie, zasadnicza uwaga in minus – zakończenie filmu schodzi jakby o jeden poziom niżej, niż reszta. Nagle wszystko robi się oczywiste, dostajemy standardową bieganinę ze strzelaniem. Do tego ostatnich kilka minut filmu wydaje się już zupełnie doklejonych na siłę. Wolałbym zakończenie na miarę wcześniejszego dramatu, a nie kawałek kina akcji. Na szczęście to słabsze podsumowanie nie psuje w żaden zasadniczy sposób całości. „Dzień próby” pozostaje bardzo miłym zaskoczeniem ostatnich miesięcy.
koniec
1 kwietnia 2002

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Klasyka kina radzieckiego: Said – kochanek i zdrajca
Sebastian Chosiński

24 IV 2024

W trzeciej części tadżyckiego miniserialu „Człowiek zmienia skórę” Bension Kimiagarow na krótko rezygnuje z socrealistycznej formuły opowieści i przywołuje dobre wzorce środkowoazjatyckich easternów. Na ekranie pojawiają się bowiem basmacze, których celem jest zakłócenie budowy kanału. Ten wątek służy również scenarzystom do tego, by ściągnąć kłopoty na głowę głównego inżyniera Saida Urtabajewa.

więcej »

Fallout: Odc. 3. Oko w oko z potworem
Marcin Mroziuk

22 IV 2024

Nie da się ukryć, że pozbawione głowy ciało Wilziga nie prezentuje się najlepiej, jednak ważne okazuje się to, że wciąż można zidentyfikować poszukiwanego zbiega z Enklawy. Obserwując rozwój wydarzeń, możemy zaś dojść do wniosku, że przynajmniej chwilowo szczęście opuszcza Lucy, natomiast Maximus ląduje raz na wozie, raz pod wozem.

więcej »

East Side Story: Czy można mieć nadzieję w Piekle?
Sebastian Chosiński

21 IV 2024

Mariupol to prawdopodobnie najboleśniej doświadczone przez los ukraińskie miasto w toczonej od ponad dwóch lat wojnie. Oblężone przez wojska rosyjskie, przez wiele tygodni sukcesywnie niszczone ostrzałami z lądu, powietrza i morza. Miasto zamordowane po to, by złamać opór jego mieszkańców i ukarać ich za odrzucenie „ruskiego miru”. O tym opowiada dokument Maksyma Litwinowa „Mariupol. Niestracona nadzieja”.

więcej »

Polecamy

Knajpa na szybciutko

Z filmu wyjęte:

Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zemsty szpon
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Inne recenzje

Krótko o filmach: Kwiecień 2002
— Michał Chaciński, Artur Długosz, Dominik Herman, Eryk Remiezowicz

Tegoż twórcy

Lista śmierci: Odc. 8. Na happy end nie ma co liczyć
— Marcin Mroziuk

Lista śmierci: Odc. 7. Nie ma litości dla zdrajców
— Marcin Mroziuk

Lista śmierci: Odc. 6. Wielka ucieczka
— Marcin Mroziuk

Lista śmierci: Odc. 5. Wszystko ma swoją cenę
— Marcin Mroziuk

Lista śmierci: Odc. 4. Polowanie w Meksyku
— Marcin Mroziuk

Lista śmierci: Odc. 3. Po nitce do kłębka
— Marcin Mroziuk

Lista śmierci: Odc. 2. Gdzie kryje się wróg
— Marcin Mroziuk

Lista śmierci: Odc. 1. Wojskowa elita czy mięso armatnie
— Marcin Mroziuk

Remanent filmowy 2016
— Sebastian Chosiński, Gabriel Krawczyk, Jarosław Loretz, Marcin Osuch, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Esensja ogląda: Grudzień 2013 (2)
— Sebastian Chosiński, Jarosław Loretz, Konrad Wągrowski

Tegoż autora

„Ten film był dnem dna”, czyli historia ekranizacji prozy Stanisława Lema
— Michał Chaciński, Sebastian Chosiński, Krystian Fred, Jarosław Loretz, Konrad Wągrowski

Great Scott!
— Michał Chaciński, Sebastian Chosiński, Piotr Dobry, Alicja Kuciel, Jarosław Loretz, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Strach siedzi w nas, czyli kino grozy pod lupą (2)
— Michał Chaciński, Sebastian Chosiński, Piotr Dobry, Michał Kubalski, Jarosław Loretz, Konrad Wągrowski

Strach siedzi w nas, czyli kino grozy pod lupą (1)
— Michał Chaciński, Sebastian Chosiński, Piotr Dobry, Michał Kubalski, Jarosław Loretz, Konrad Wągrowski

Dwóch samurajów
— Michał Chaciński

Quiz: Czy nadajesz się na producenta filmowego?
— Michał Chaciński

Kill Bill - czwórgłos
— Marta Bartnicka, Michał Chaciński, Anna Draniewicz, Konrad Wągrowski

Szara strefa moralności
— Michał Chaciński

Więcej czasu, mniej Apokalipsy
— Michał Chaciński

Dorastanie w drodze
— Michał Chaciński

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.