Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 19 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Banksy
‹Wyjście przez sklep z pamiątkami›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułWyjście przez sklep z pamiątkami
Tytuł oryginalnyExit Through the Gift Shop
Dystrybutor Gutek Film
Data premiery12 listopada 2010
ReżyseriaBanksy
ObsadaBanksy, Shepard Fairey, Thierry Guetta, Rhys Ifans, Space Invader, Joshua Levine
Rok produkcji2010
Kraj produkcjiUSA, Wielka Brytania
Czas trwania87 min
WWW
Gatunekdokument, komedia
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Celuloidowe mijanie się z farbą
[Banksy „Wyjście przez sklep z pamiątkami” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
„Wyjście przez sklep z pamiątkami” to filmowe przedłużenie prowokacyjnej twórczości niejakiego Banksy’ego - ojca chrzestnego street-artu. Podobnie do jego dzieł i instalacji, tak i w mockumentalnym debiucie jedni zobaczą tylko paskudny bazgroł, podczas gdy inni prawdziwą i nieortodoksyjną sztukę.

Kamil Witek

Celuloidowe mijanie się z farbą
[Banksy „Wyjście przez sklep z pamiątkami” - recenzja]

„Wyjście przez sklep z pamiątkami” to filmowe przedłużenie prowokacyjnej twórczości niejakiego Banksy’ego - ojca chrzestnego street-artu. Podobnie do jego dzieł i instalacji, tak i w mockumentalnym debiucie jedni zobaczą tylko paskudny bazgroł, podczas gdy inni prawdziwą i nieortodoksyjną sztukę.

Banksy
‹Wyjście przez sklep z pamiątkami›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułWyjście przez sklep z pamiątkami
Tytuł oryginalnyExit Through the Gift Shop
Dystrybutor Gutek Film
Data premiery12 listopada 2010
ReżyseriaBanksy
ObsadaBanksy, Shepard Fairey, Thierry Guetta, Rhys Ifans, Space Invader, Joshua Levine
Rok produkcji2010
Kraj produkcjiUSA, Wielka Brytania
Czas trwania87 min
WWW
Gatunekdokument, komedia
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Tajemniczy Banksy to człowiek-legenda. Grafficiarz ukrywający prawdziwą tożsamość pod kapturem i pseudonimem jest obecnie jednym z najbardziej rozchwytywanych współczesnych artystów. Street-art to bowiem już nie tylko niechlujne malowidła na okolicznych murach, ale popularny nurt, który z otwartymi ramionami przyjmują czołowe galerie i artystyczne salony. Jego prace na aukcjach sprzedają się w rekordowych sumach a każdy szanujący się kolekcjoner nie może pominąć Banksy’ego w swoich zbiorach.
„Wyjście przez sklep z pamiątkami” w pierwszej części podąża za losami Thierry’ego Guetty - zafascynowanego sztuką ulicy filmowca-amatora. Owy fragment to dość tradycyjna dokumentacja najważniejszych postaci street-artu, ich wielopłaszczyznowej twórczości, inspiracji i warsztatu pracy. Na szczęście to tylko zasłona dymna. Film bowiem zmienia perspektywę gdy Guetta namawiany przez Banksy’ego sam bierze się za sztukę i z obserwatora zza kamery staje się główną postacią filmu.
Poznawszy jego wcześniejsze niewprawne i amatorskie poczynania z filmowym obiektywem, można się domyślać, że Thierry nigdy nie będzie prawdziwym artystą. Dlatego Guetta alias Mr.Brainwash w ujęciu Banksy’ego to typowy przykład artysty-samozwańca, grafomana uzurpującego sobie prawo do uprawiania sztuki popularnej bez większego przygotowania. Jest kimś na wzór sprytnego kopisty podglądającego i wykorzystującego style innych dla własnego wzbogacenia i popularności. Jego twórczość ma wiele ze zwykłego szablonu. Wykonanego profesjonalnie, ale nieoryginalnego. Powstające pod jego okiem dzieła to komercyjny produkt, łatwo dostępny dla każdego kto tylko chce wejść z koszykiem do jego supermarketu sztuki dla mas. Zgodnie z oczekiwaniami Banksy stawia Guettę w jawnej opozycji do prawdziwych magików sprayu, szukających i szlifujących latami swój styl i artystyczną dojrzałość. W przeciwieństwie do niego nie tworzących na skalę przemysłową i nie zatrudniających sztabu ludzi, którzy przygotowują i firmują pseudo street-artową markę na sprzedaż.
Wyreżyserowany dokument nie jest jednak tylko otwartą krytyką i prztyczkiem w nos dla szczwanego konkurenta po fachu. Artysta ewidentnie manipuluje materiałem, Guettą i samą, chwilami dość nieprawdopodobną historią. Szybko więc rodzi się pytanie, czy całość nie jest zwyczajnym żartem Banksy’ego. Dobrze skrojoną i dokładnie zaplanowaną zgrywą na współczesnych sprzedajnych artystów i bezkrytycznie podziwiające je masy. Czymś w rodzaju przestrogi, iż nawet w szeroko pojmowanej kulturze popularnej jest wyraźna różnica między prawdziwą sztuką a jedynie kopistyczną mistyfikacją. „Wyjście przez sklep z pamiątkami” bowiem na tle sfałszowania miliona funtów, prowokacyjnego graffiti na murze granicznym w Palestynie czy przemyceniu własnych obrazów do Brittish Gallery, wydaje się być kolejnym dziełem Banksy’ego pasującym w odważnej estetyce do reszty. Kto wie czy nie nawet najbardziej ekstrawaganckim i daleko idącym. Świadomym praniu mózgu w którym biorą udział wszyscy ci, którzy z łatwością łykają haczyk dokumentalnego gatunku i z góry biorą go za pewnik.
W mockumentalnej stylistyce „Wyjściu przez sklep z pamiątki” zdecydowanie bliżej do Zelenkowego „Roku diabla”(gdzie sprytnie wpleciono fakty do fikcyjnej fabuły) niż np. do „Czeskiego snu” (gdzie zgrywa już od początku była oczywista). Przede wszystkim jednak film Banksy’ego to kwintesencja samego street-artu – przewartościowania i manipulowania rzeczywistości w taki sposób by zyskała nowe, rzucające się w oczy, ale paradoksalnie na swój sposób wiarygodne znaczenie.
koniec
19 listopada 2010

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Klasyka kina radzieckiego: Odcięta głowa Jima Clarka
Sebastian Chosiński

17 IV 2024

Niby powinny cieszyć nas wielkie sukcesy odnoszone przez polskich artystów poza granicami kraju. A powieść Brunona Jasieńskiego „Człowiek zmienia skórę” bez wątpienia taki sukces odniosła. Tyle że to sukces bardzo gorzki: po pierwsze – książka była typowym przejawem literatury socrealistycznej, po drugie – nie uchroniła autora przed rozstrzelaniem przez NKWD. Cztery dekady po jego śmierci na jej podstawie powstał w sowieckim Tadżykistanie telewizyjny serial.

więcej »

Co nam w kinie gra: Perfect Days
Kamil Witek

16 IV 2024

„Proza życia według klozetowego dziada” może nie brzmi za zbyt chwytliwy filmowy tagline, ale Wimowi Wendersowi chyba coraz mniej zależy, aby jego filmy cechowały się przede wszystkim potencjałem na komercyjny sukces. Zresztą przepełnione nostalgią „Perfect Days” koresponduje całkiem nieźle z powoli podsumowującym swoją twórczość Niemcem, który jak wielu starych mistrzów, powoli zaczyna odchodzić do filmowego lamusa. Nie znaczy to jednak, że zasłużony reżyser żegna się z kinem. Tym bardziej że (...)

więcej »

Fallout: Odc. 1. Odkrywanie realiów zniszczonego świata
Marcin Mroziuk

15 IV 2024

Po obejrzeniu pierwszego odcinka z jednej strony możemy poczuć się zafascynowani wizją postapokaliptycznego świata, w którym funkcjonują bardzo zróżnicowane, mocno od siebie odizolowane społeczności, z drugiej strony trudno nie ulec lekkiej dezorientacji, gdyż na razie brakuje jeszcze połączenia pomiędzy poszczególnymi wątkami.

więcej »

Polecamy

Bo biblioteka była zamknięta

Z filmu wyjęte:

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zemsty szpon
— Jarosław Loretz

Taśmowa robota
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.