Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 19 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Ken Loach
‹Szukając Erica›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułSzukając Erica
Tytuł oryginalnyLooking for Eric
Dystrybutor SPI
Data premiery14 stycznia 2011
ReżyseriaKen Loach
ZdjęciaBarry Ackroyd
Scenariusz
ObsadaSteve Evets, Eric Cantona, Stephanie Bishop, Gerard Kearns, Cole Williams
Rok produkcji2009
Kraj produkcjiBelgia, Francja, Hiszpania, Wielka Brytania, Włochy
Czas trwania116 min
Gatunekdramat, komedia
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Złote myśli Erica Cantony
[Ken Loach „Szukając Erica” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
„Kiedy mewy śledzą łajbę, to tylko dlatego, że do morza będą wrzucane sardynki” ta i inne złote myśli Erica Cantony z pewnością NIE zainspirowały Kena Loacha do nakręcenia obrazu „Szukając Erica”. Na pewno jednak przeszły do historii futbolu i stanowią znakomite, prześmieszne uzupełnienie scenariusza tego słodko-gorzkiego filmu.

Alicja Siwik

Złote myśli Erica Cantony
[Ken Loach „Szukając Erica” - recenzja]

„Kiedy mewy śledzą łajbę, to tylko dlatego, że do morza będą wrzucane sardynki” ta i inne złote myśli Erica Cantony z pewnością NIE zainspirowały Kena Loacha do nakręcenia obrazu „Szukając Erica”. Na pewno jednak przeszły do historii futbolu i stanowią znakomite, prześmieszne uzupełnienie scenariusza tego słodko-gorzkiego filmu.

Ken Loach
‹Szukając Erica›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułSzukając Erica
Tytuł oryginalnyLooking for Eric
Dystrybutor SPI
Data premiery14 stycznia 2011
ReżyseriaKen Loach
ZdjęciaBarry Ackroyd
Scenariusz
ObsadaSteve Evets, Eric Cantona, Stephanie Bishop, Gerard Kearns, Cole Williams
Rok produkcji2009
Kraj produkcjiBelgia, Francja, Hiszpania, Wielka Brytania, Włochy
Czas trwania116 min
Gatunekdramat, komedia
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
„Szukając Erica” to komediodramat opowiadający o listonoszu Ericu Bishopie, który popada w depresję. Próbują pomóc mu przyjaciele: jeden z nich co rusz kupuje poradniki i podczas wspólnych spotkań Eric i reszta przepracowują ich treść. Po kolejnej takiej sesji – możliwe, że wskutek intencji poradnika, bądź też przez wypaloną właśnie trawkę – listonosz Eric spotyka w swoim pokoju piłkarza Erica Cantonę. Od tej pory ten ostatni towarzyszy bohaterowi podczas codziennych czynności, służąc zawsze pomocną radą. A jest w czym pomagać, bo Bishop nie radzi sobie z własnym życiem. Nie potrafi porozumieć się z synami, wyjaśnić dawnych zaszłości z żoną, poskromić napadów paniki, uwierzyć w siebie.
Ken Loach po raz kolejny potwierdza swój społecznikowski rodowód. Tym razem pod płaszczem pozornie błahej historii o listonoszu, kibicu Manchesteru United, opowiada o potrzebie posiadania przyjaciół. Jakkolwiek banalnie by to brzmiało, film ten to opowieść o integralności społecznej, konieczności życia i współdziałania z innymi, wzajemnym zaufaniu. Wszystkie te „oczywistości” ustąpiły w codziennym życiu miejsca zindywidualizowanym zachowaniom jednostki, ciągle prącej do przodu bez względu na wszystko. Film Brytyjczyka pokazuje, że można, a nawet trzeba grać drużynowo, a czasem dobre podanie do kumpla z drużyny jest o wiele lepsze od osobistego strzelenia bramki. Dla wielu widzów „Szukając Erica” może stanowić zbyt nachalną próbę przekazania oczywistej diagnozy współczesnego społeczeństwa. Kto jednak zna choć trochę filmy Kena Loacha, ten wie, że nigdy nie ukrywał on swoich poglądów, a kolejne reżyserowane przez niego obrazy były próbą subiektywnej interpretacji rzeczywistości, widzianej oczami reżysera (zaangażowanego socjalisty). Jego najnowsze dzieło to – oprócz pedagogicznej pogadanki – kawałek ciekawej historii Brytyjczyka, którego wyimaginowanym przyjacielem staje się Eric Cantona. Film z dużą dozą angielskiego humoru, przeplatanego regularnymi zmaganiami współczesnego człowieka, próbującego odnaleźć siłę i energię do stawienia czoła codziennym problemom.
O samym Cantonie warto rzec tu słów kilka, bowiem znajomość historii jego osoby jest po części kluczem do interpretacji tego filmu. Eric Cantona to najprawdopodobniej jedyny Francuz, którego pokochali Brytyjczycy. Nietuzinkowa postać, doskonały piłkarz, zawodnik Manchesteru United, który zasłynął nie tylko swoim zachowaniem na boisku, ale również poza nim. W 1995 roku schodząc z boiska po otrzymaniu czerwonej kartki usłyszał obraźliwą uwagę od jednego z kibiców siedzących niedaleko murawy. Piłkarz niesiony furią zaatakował kibica, za co został zawieszony. Kolejny z sezonów 1996/1997 okazał się ostatnim w karierze piłkarza, który poświęcił się aktorstwu (zagrał m.in. w „Elisabeth” z Cate Blanchett w roli głównej).
Podobno sam Cantona miał zgłosić się do reżysera, by ten nakręcił jakąkolwiek fabułę z nim w roli głównej. Wspólnie ze scenarzystą Paulem Lavertym znaleźli sposób by pogodzić społeczne kino Loacha z aktorskimi ambicjami Francuza, przekazując co nieco z piłkarskiej pasji tego ostatniego.
koniec
4 lutego 2011

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Fallout: Odc. 2. Elementy układanki zaczynają do siebie pasować
Marcin Mroziuk

19 IV 2024

Z jednej strony trudno nam zachować powagę, gdy obserwujemy, jak bardzo zachowanie Lucy nie pasuje do zwyczajów i warunków panujących na powierzchni. Z drugiej strony w miarę rozwoju wydarzeń wygląda na to, że właśnie ta młoda kobieta ma szansę wykonać z powodzeniem misję, która na pierwszy rzut oka jest ponad jej siły.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: Odcięta głowa Jima Clarka
Sebastian Chosiński

17 IV 2024

Niby powinny cieszyć nas wielkie sukcesy odnoszone przez polskich artystów poza granicami kraju. A powieść Brunona Jasieńskiego „Człowiek zmienia skórę” bez wątpienia taki sukces odniosła. Tyle że to sukces bardzo gorzki: po pierwsze – książka była typowym przejawem literatury socrealistycznej, po drugie – nie uchroniła autora przed rozstrzelaniem przez NKWD. Cztery dekady po jego śmierci na jej podstawie powstał w sowieckim Tadżykistanie telewizyjny serial.

więcej »

Co nam w kinie gra: Perfect Days
Kamil Witek

16 IV 2024

„Proza życia według klozetowego dziada” może nie brzmi za zbyt chwytliwy filmowy tagline, ale Wimowi Wendersowi chyba coraz mniej zależy, aby jego filmy cechowały się przede wszystkim potencjałem na komercyjny sukces. Zresztą przepełnione nostalgią „Perfect Days” koresponduje całkiem nieźle z powoli podsumowującym swoją twórczość Niemcem, który jak wielu starych mistrzów, powoli zaczyna odchodzić do filmowego lamusa. Nie znaczy to jednak, że zasłużony reżyser żegna się z kinem. Tym bardziej że (...)

więcej »

Polecamy

Bo biblioteka była zamknięta

Z filmu wyjęte:

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zemsty szpon
— Jarosław Loretz

Taśmowa robota
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Tegoż twórcy

Remanent filmowy 2016
— Sebastian Chosiński, Gabriel Krawczyk, Jarosław Loretz, Marcin Osuch, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Gramofon u podstaw
— Karolina Ćwiek-Rogalska

Esensja ogląda: Listopad 2012 (Kino)
— Sebastian Chosiński, Miłosz Cybowski, Mateusz Kowalski, Gabriel Krawczyk, Alicja Kuciel, Patrycja Rojek

Idea co nie przemija z wiatrem
— Kamil Witek

Do trzech razy sztuka
— Przemysław Ćwik

Od 01, przez 09, do 11 (w skali dziesięciopunktowej)
— Michał Chaciński

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.