Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 25 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Lisa Cholodenko
‹Wszystko w porządku›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułWszystko w porządku
Tytuł oryginalnyThe Kids Are All Right
Dystrybutor Gutek Film
Data premiery25 lutego 2011
ReżyseriaLisa Cholodenko
ZdjęciaIgor Jadue-Lillo
Scenariusz
ObsadaJulianne Moore, Annette Bening, Mark Ruffalo, Mia Wasikowska, Josh Hutcherson, Yaya DaCosta, Kunal Sharma, Eddie Hassell, Zosia Mamet, Sasha Spielberg
MuzykaCarter Burwell, Nathan Larson, Craig Wedren
Rok produkcji2010
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania106 min
Gatunekdramat, komedia
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Ona, ona i dzieciaki
[Lisa Cholodenko „Wszystko w porządku” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Mimo że bohaterkami filmu Cholodenko jest para lesbijek, „Wszystko w porządku” to obraz uniwersalny, opowiadający w gruncie rzeczy o typowej rodzinie. Ponad przeciętność wynosi go jedynie wyborne aktorstwo.

Krzysztof Czapiga

Ona, ona i dzieciaki
[Lisa Cholodenko „Wszystko w porządku” - recenzja]

Mimo że bohaterkami filmu Cholodenko jest para lesbijek, „Wszystko w porządku” to obraz uniwersalny, opowiadający w gruncie rzeczy o typowej rodzinie. Ponad przeciętność wynosi go jedynie wyborne aktorstwo.

Lisa Cholodenko
‹Wszystko w porządku›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułWszystko w porządku
Tytuł oryginalnyThe Kids Are All Right
Dystrybutor Gutek Film
Data premiery25 lutego 2011
ReżyseriaLisa Cholodenko
ZdjęciaIgor Jadue-Lillo
Scenariusz
ObsadaJulianne Moore, Annette Bening, Mark Ruffalo, Mia Wasikowska, Josh Hutcherson, Yaya DaCosta, Kunal Sharma, Eddie Hassell, Zosia Mamet, Sasha Spielberg
MuzykaCarter Burwell, Nathan Larson, Craig Wedren
Rok produkcji2010
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania106 min
Gatunekdramat, komedia
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Należy docenić, że filmy o mniejszościach seksualnych coraz częściej trafiają do głównego nurtu („Tajemnica Brokeback Mountain” Anga Lee, „Obywatel Milk” Gusa Van Santa, ostatnio „Śniadanie ze Scotem” Laurie Lynda). Nie sposób przecenić zasług, jakie w przebijaniu do mainstreamu problemów homoseksualistów mają takie seriale, jak „Queer as Folk”, „Słowo na L” czy „Sześć stóp pod ziemią”. HBO, nawet podczas realizacji kryminalnego „Prawa ulicy”, bodaj najdoskonalszego serialu, jaki powstał w telewizji, jedną z policjantek uczyniła lesbijką, a najgroźniejszego gangstera Omara – gejem. Swoją cegiełkę dokłada również „Wszystko w porządku”, pokazując, że para lesbijek, wychowująca dwójkę dojrzewających dzieci, niczym nie różni się od typowej rodziny z matką i ojcem. No, może tylko tym, że familia z „Wszystko w porządku” często ze sobą rozmawia i nie unika trudnych tematów…
Reżyserka filmu, Lisa Cholodenko, doświadczenie zbierała na planie seriali, podpisując między innymi po jednym odcinku „Słowa na L” i „Sześciu stóp pod ziemią”. Jednak „Wszystko w porządku” nie jest tak odważny jak oba seriale – pokazuje bowiem w gruncie rzeczy klasyczną rodzinę. Oto Nic (Bening) i Jules (Moore) wiodą zwyczajne życie, zmagając się z codziennymi problemami i przyziemnymi dylematami. Lekki chaos w ich egzystencję wprowadza dopiero podjęta przez ich dzieci decyzja o poznaniu dawcy spermy: Joni (Wasikowska) i Laster (Hutcherson) w tajemnicy spotykają się z Paulem (w tej roli Mark Ruffalo). Tajemnice mają jednak to do siebie, że szybko wychodzą na jaw…
Rzeczą, która sprawia, że „Wszystko w porządku” wybija się ponad przeciętność, jest aktorstwo. Annette Bening gra najlepszą, obok „American Beauty” Sama Mendesa, rolę, mistrzowsko wygrywając skrywaną na każdym kroku kruchość Nic. Bening z jednej strony pragnie bliskości i wsparcia, z drugiej – nieustannie musi dowodzić, jak bardzo jest twarda. Nie zawsze jej się to udaje, o czym przekonamy się podczas niezwykle przejmującej sceny szczerej do bólu (i łez) rozmowy z Jules. Równorzędną partnerką dla Bening okazuje się Julianne Moore, co jednak – gdy przypomnimy sobie jej wcześniejsze złożone psychologicznie role – nie jest zaskoczeniem. Pewną niespodziankę sprawia natomiast kreacja Marka Ruffalo, podkradającego niejako dzieci Jules i Nic. Ruffalo jest tu jednocześnie wyluzowany i poważny, pewny siebie i zagubiony, czarujący i odpychający, życiowo doświadczony i mocno naiwny. Aktor tworzy tu najciekawszą, obok „Zodiaka” Davida Finchera, kreację w swej karierze, ani o krok nie ustępując bardziej doświadczonym koleżankom po fachu, podkreślając liczne sprzeczności w charakterze Marka.
„Wszystko w porządku” daleko do przełamywania tabu, do wywracania wartości. To w gruncie rzeczy klasyczny dramat rodzinny, wybijający się ponad przeciętności tym, że głównymi bohaterkami jest para lesbijek, a także znakomitym aktorstwem. Gdyby bowiem postać Nic zastąpić heteroseksualnym mężczyzną, mającym problemy z płodnością, otrzymalibyśmy niewiele wnoszący dramat rodzinny. A w rodzinie, jak to w rodzinie, miłe chwile towarzyszą takim, o których wolelibyśmy zapomnieć. I taki jest też film Cholodenko: raz wzruszający, innym razem zabawny, jednak nieprzerwanie – mądry i prawdziwy. Reżyserka umiejętnie przeplata w nim sceny błahe z istotnymi. Na przykład wraz z rozwojem fabuły coraz dziwniejsza wydaje się relacja Joni i Marka, czyli na dobrą sprawę ojca i córki – wkrada się w nią osobliwe napięcie seksualne. Relacja ta sąsiaduje z ciągiem gaf i niezręczności, jakie popełniają bohaterowie przy pierwszym spotkaniu, czy też z rozmową matek z synem, które podejrzewają, że jest gejem. Słowem, wszystko jest tu na swoim miejscu, wszystko jest w porządku, lecz niewiele ponad to.
koniec
15 lutego 2011

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Klasyka kina radzieckiego: Said – kochanek i zdrajca
Sebastian Chosiński

24 IV 2024

W trzeciej części tadżyckiego miniserialu „Człowiek zmienia skórę” Bension Kimiagarow na krótko rezygnuje z socrealistycznej formuły opowieści i przywołuje dobre wzorce środkowoazjatyckich easternów. Na ekranie pojawiają się bowiem basmacze, których celem jest zakłócenie budowy kanału. Ten wątek służy również scenarzystom do tego, by ściągnąć kłopoty na głowę głównego inżyniera Saida Urtabajewa.

więcej »

Fallout: Odc. 3. Oko w oko z potworem
Marcin Mroziuk

22 IV 2024

Nie da się ukryć, że pozbawione głowy ciało Wilziga nie prezentuje się najlepiej, jednak ważne okazuje się to, że wciąż można zidentyfikować poszukiwanego zbiega z Enklawy. Obserwując rozwój wydarzeń, możemy zaś dojść do wniosku, że przynajmniej chwilowo szczęście opuszcza Lucy, natomiast Maximus ląduje raz na wozie, raz pod wozem.

więcej »

East Side Story: Czy można mieć nadzieję w Piekle?
Sebastian Chosiński

21 IV 2024

Mariupol to prawdopodobnie najboleśniej doświadczone przez los ukraińskie miasto w toczonej od ponad dwóch lat wojnie. Oblężone przez wojska rosyjskie, przez wiele tygodni sukcesywnie niszczone ostrzałami z lądu, powietrza i morza. Miasto zamordowane po to, by złamać opór jego mieszkańców i ukarać ich za odrzucenie „ruskiego miru”. O tym opowiada dokument Maksyma Litwinowa „Mariupol. Niestracona nadzieja”.

więcej »

Polecamy

Knajpa na szybciutko

Z filmu wyjęte:

Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zemsty szpon
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Tegoż autora

Kryminalna zagadka Luizjany
— Krzysztof Czapiga

Strach ma wiele twarzy
— Krzysztof Czapiga

Bracie, gdzie (i kim) jesteś?
— Krzysztof Czapiga

Być jak Steven Spielberg
— Krzysztof Czapiga

Medium z wyboru
— Krzysztof Czapiga

Make radio, not war
— Krzysztof Czapiga

Z dala od polityki
— Krzysztof Czapiga

Siedź i patrz
— Krzysztof Czapiga

Między filmami
— Krzysztof Czapiga

Indiana Jones i… telewizja śniadaniowa
— Krzysztof Czapiga

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.