Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 1 marca 2024
w Esensji w Esensjopedii

Woody Allen
‹Poznasz przystojnego bruneta›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPoznasz przystojnego bruneta
Tytuł oryginalnyYou Will Meet a Tall Dark Stranger
Dystrybutor Kino Świat
Data premiery11 marca 2011
ReżyseriaWoody Allen
ZdjęciaVilmos Zsigmond
Scenariusz
ObsadaGemma Jones, Pauline Collins, Anthony Hopkins, Rupert Frazer, Kelly Harrison, Naomi Watts, Josh Brolin, Freida Pinto, Eleanor Gecks, Antonio Banderas, Ewen Bremner, Pearce Quigley, Robert Portal, Lucy Punch, Jim Piddock, Celia Imrie, Anna Friel, Zak Orth
Rok produkcji2010
Kraj produkcjiHiszpania, USA
Czas trwania98 min
Gatunekkomedia
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Nowy stary Allen
[Woody Allen „Poznasz przystojnego bruneta” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
„Poznasz przystojnego bruneta” to film o kryzysie. Mamy tu kryzys pisarski, kryzys wieku średniego i kryzys małżeński. Allen dowodzi jednak, że sam jest w świetnej reżyserskiej formie i że kogo jak kogo, ale jego kryzysy się nie imają.

Krzysztof Czapiga

Nowy stary Allen
[Woody Allen „Poznasz przystojnego bruneta” - recenzja]

„Poznasz przystojnego bruneta” to film o kryzysie. Mamy tu kryzys pisarski, kryzys wieku średniego i kryzys małżeński. Allen dowodzi jednak, że sam jest w świetnej reżyserskiej formie i że kogo jak kogo, ale jego kryzysy się nie imają.

Woody Allen
‹Poznasz przystojnego bruneta›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPoznasz przystojnego bruneta
Tytuł oryginalnyYou Will Meet a Tall Dark Stranger
Dystrybutor Kino Świat
Data premiery11 marca 2011
ReżyseriaWoody Allen
ZdjęciaVilmos Zsigmond
Scenariusz
ObsadaGemma Jones, Pauline Collins, Anthony Hopkins, Rupert Frazer, Kelly Harrison, Naomi Watts, Josh Brolin, Freida Pinto, Eleanor Gecks, Antonio Banderas, Ewen Bremner, Pearce Quigley, Robert Portal, Lucy Punch, Jim Piddock, Celia Imrie, Anna Friel, Zak Orth
Rok produkcji2010
Kraj produkcjiHiszpania, USA
Czas trwania98 min
Gatunekkomedia
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
W najnowszym filmie Woody’ego Allena rzeczywiście „Poznasz przystojnego bruneta”, ale nie tylko. Mamy tu dużo więcej interesujących bohaterów: cierpiącego na syndrom drugiej książki pisarza Roya (świetny Josh Brolin) i wspierającą go – do czasu – żonę (Naomi Watts). Mamy przeżywającego kryzys wieku średniego, dodajmy: w najbardziej klasycznym wydaniu, Alfiego (niezawodny Anthony Hopkins), porzucającego żonę dla młodziutkiej kochanki Charmaine (uroczo zblazowana Lucy Punch). Mamy wreszcie właściciela galerii sztuki (w tej roli Antonio Banderas), bardziej od malowania obrazów zainteresowanego zmalowaniem czegoś innego z którąś ze swych podwładnych. Bohaterowie schodzą się więc i rozchodzą, zdradzają i wybaczają, kłócą i godzą. Słowem, życie i cała reszta.
Woody Allen przyzwyczaił nas do niespodzianek, choćby gdy po wrzuceniu go do szufladki z napisem komik, podpisał szalenie poważne „Wnętrza”. Albo gdy wyniósł się z ukochanego Nowego Jorku, by w Londynie nakręcić „Wszystko gra”. Jego ostatni film również zaskakuje. A zaskakuje… brakiem zaskoczeń. „Poznasz przystojnego bruneta” posiada wiele z wcześniejszych dokonań Allena: kryzys pisarski Roya przypomina problemy tytułowego bohatera „Przejrzeć Harry’ego”, Charmaine to mieszanka Melody z „Co nas kręci, co nas podnieca” i Lindy z „Jej wysokości Afrodyty”, a kryzys małżeński obecny jest przynajmniej w co drugim filmie Allena. Twórca „Mężów i żon” kolejny raz opowiada historię, którą snuł już wielokrotnie. Nie sili się na oryginalność, wychodząc jak się wydaje z założenia, że najlepsze są to filmy, które już widzieliśmy. I trudno się z nim nie zgodzić.
Ważne jest to, że fani twórcy „Zeliga” w jego ostatnim filmie odnajdą dokładnie to, co w jego kinie kochają najbardziej. Podane w lekkiej, przystępnej formie. Bo na przykład zamiast zastanawiania się nad istnieniem Boga z choćby „Hannah i jej sióstr”, tym razem mamy jedynie podśmiewanie się z wiary w magiczną moc wróżek, przepowiadających przyszłość. Kryzysu wieku średniego też nie wymyśla na nowo, lecz bawi się jego stereotypami, wsadzając bohatera najpierw za kierownicę sportowego samochodu, a później w ramiona młodszej kochanki. Allen robi wiele, by „Poznasz przystojnego bruneta” dobrze się oglądało. Nie pogłębia portretów psychologicznych swych bohaterów, nie komplikuje przesadnie ich losów. Zdaje się wszystko podporządkowywać przyjemności oglądania. I tak też się ogląda – jednym tchem i niesłychanie przyjemnie. Mimo to zdecydowanie nie jest to najśmieszniejszy z filmów Allena. Choćby ostatni, „Co nas kręci, co nas podnieca”, bije go na głowę. Trudno tu nie tyle o wybuchy śmiechu, co nawet stłumiony chichot. Ale już dyskretnie rysującego się na twarzy uśmieszku trudno obrazowi odmówić.
Nowy film starego dobrego Allena docenią głównie fani jego twórczości. Dlatego niech do końcowej oceny dorzucą 10%. Natomiast ci, którzy za nim nie przepadają – niech tyleż odejmą. „Poznasz przystojnego bruneta” to bowiem film bardzo Allenowski, w dużo większym stopniu niż jego ostatnie filmy przesiąknięty osobowością neurotycznego nowojorczyka. Kto jak kto, ale zajadli fani Woody’ego na pewno wyjdą z kina zadowoleni. Dla tych, którzy za nim nie przepadają, wiele się pewnie nie zmieni. Ale są w ogóle tacy?
koniec
8 marca 2011

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Klasyka kina radzieckiego: Źli policjanci i dobrzy złodzieje
Sebastian Chosiński

28 II 2024

W cześci pierwszej „Kodeksu milczenia” twórcy filmu, czyli reżyser Zinowij Rojzman oraz scenarzyści Gieorgij Wajner i Leonid Słowin, postanowili ciężko doświadczyć swojego bohatera – podpułkownika milicji Turę Samatowa. To jednak i tak nic w porównaniu z tym, co spotkało go w części drugiej, gdy zdecydował się z wydalonym przed laty ze służby przyjacielem rozprawić się z handlującą narkotykami mafią.

więcej »

Kulawe konie: Sez. 3. odc. 4. Tajemnice muszą być zawsze chronione
Marcin Mroziuk

26 II 2024

Kiedy MI5 idzie na ustępstwa, to wtedy naprawdę można zacząć się bać, bo zazwyczaj kryje się za tym jakiś podstęp. Tyle że tym razem najwyraźniej kosa trafiła na kamień, gdyż nie dość że Sean Donovan do tej pory skutecznie ukrywał swój prawdziwy cel, to jeszcze okazuje się, że ma sprzymierzeńca w samym Regent’s Park.

więcej »

East Side Story: By państwo rosło w siłę, a obywatele czuli się bezpieczniej
Sebastian Chosiński

25 II 2024

Druga część „Barona” Rustama Sagdijewa, która do kin trafiła sześć lat po pierwszej, wypada na jej tle znacznie słabiej. Jest to przede wszystkim skutkiem tego, że scenarzyści nie potrafili podjąć jednoznacznej decyzji, co chcą przedstawić widzowi. Czy ma to być ciąg dalszy historii związanej z rozpracowywaniem handlarzy narkotyków, czy też opowieść o tym, jak tajni agenci uzbeccy i rosyjscy doprowadzili do upadku Państwa Islamskiego w Syrii.

więcej »

Polecamy

Polski hit eksportowy

Z filmu wyjęte:

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zemsty szpon
— Jarosław Loretz

Taśmowa robota
— Jarosław Loretz

Z wątrobą na dłoni
— Jarosław Loretz

Panika na planie
— Jarosław Loretz

Jak nie gryzoń, to może jaszczurka?
— Jarosław Loretz

A gdyby tak skrzyżować człowieka z gryzoniem... inaczej
— Jarosław Loretz

A gdyby tak skrzyżować człowieka z gryzoniem...
— Jarosław Loretz

Miły uśmiech na nowy rok
— Jarosław Loretz

Odcinek świąteczny
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Tegoż twórcy

Nie graj już tego więcej, Woody
— Kamil Witek

Esensja ogląda: Wrzesień 2016 (1)
— Miłosz Cybowski, Marcin Mroziuk, Marcin Osuch

Esensja ogląda: Luty 2016
— Sebastian Chosiński, Marcin Mroziuk, Jarosław Robak, Konrad Wągrowski

Esensja ogląda: Pażdziernik 2015 (1)
— Jarosław Loretz, Jarosław Robak

Nic już nie gra
— Grzegorz Fortuna

Esensja ogląda: Sierpień 2015 (2)
— Jarosław Loretz, Marcin Mroziuk

Rozsądek i romantyczność
— Jarosław Robak

Esensja ogląda: Marzec 2014 (2)
— Krystian Fred, Jarosław Loretz

Esensja ogląda: Październik 2013 (3)
— Piotr Dobry, Jarosław Loretz, Konrad Wągrowski

Espoo Ciné 2013: Kobieta na skraju załamania nerwowego
— Marta Bałaga

Tegoż autora

Kryminalna zagadka Luizjany
— Krzysztof Czapiga

Strach ma wiele twarzy
— Krzysztof Czapiga

Bracie, gdzie (i kim) jesteś?
— Krzysztof Czapiga

Być jak Steven Spielberg
— Krzysztof Czapiga

Medium z wyboru
— Krzysztof Czapiga

Make radio, not war
— Krzysztof Czapiga

Z dala od polityki
— Krzysztof Czapiga

Siedź i patrz
— Krzysztof Czapiga

Między filmami
— Krzysztof Czapiga

Indiana Jones i… telewizja śniadaniowa
— Krzysztof Czapiga

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.