Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 20 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Woody Allen
‹Poznasz przystojnego bruneta›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPoznasz przystojnego bruneta
Tytuł oryginalnyYou Will Meet a Tall Dark Stranger
Dystrybutor Kino Świat
Data premiery11 marca 2011
ReżyseriaWoody Allen
ZdjęciaVilmos Zsigmond
Scenariusz
ObsadaGemma Jones, Pauline Collins, Anthony Hopkins, Rupert Frazer, Kelly Harrison, Naomi Watts, Josh Brolin, Freida Pinto, Eleanor Gecks, Antonio Banderas, Ewen Bremner, Pearce Quigley, Robert Portal, Lucy Punch, Jim Piddock, Celia Imrie, Anna Friel, Zak Orth
Rok produkcji2010
Kraj produkcjiHiszpania, USA
Czas trwania98 min
Gatunekkomedia
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Nowy stary Allen
[Woody Allen „Poznasz przystojnego bruneta” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
„Poznasz przystojnego bruneta” to film o kryzysie. Mamy tu kryzys pisarski, kryzys wieku średniego i kryzys małżeński. Allen dowodzi jednak, że sam jest w świetnej reżyserskiej formie i że kogo jak kogo, ale jego kryzysy się nie imają.

Krzysztof Czapiga

Nowy stary Allen
[Woody Allen „Poznasz przystojnego bruneta” - recenzja]

„Poznasz przystojnego bruneta” to film o kryzysie. Mamy tu kryzys pisarski, kryzys wieku średniego i kryzys małżeński. Allen dowodzi jednak, że sam jest w świetnej reżyserskiej formie i że kogo jak kogo, ale jego kryzysy się nie imają.

Woody Allen
‹Poznasz przystojnego bruneta›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPoznasz przystojnego bruneta
Tytuł oryginalnyYou Will Meet a Tall Dark Stranger
Dystrybutor Kino Świat
Data premiery11 marca 2011
ReżyseriaWoody Allen
ZdjęciaVilmos Zsigmond
Scenariusz
ObsadaGemma Jones, Pauline Collins, Anthony Hopkins, Rupert Frazer, Kelly Harrison, Naomi Watts, Josh Brolin, Freida Pinto, Eleanor Gecks, Antonio Banderas, Ewen Bremner, Pearce Quigley, Robert Portal, Lucy Punch, Jim Piddock, Celia Imrie, Anna Friel, Zak Orth
Rok produkcji2010
Kraj produkcjiHiszpania, USA
Czas trwania98 min
Gatunekkomedia
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
W najnowszym filmie Woody’ego Allena rzeczywiście „Poznasz przystojnego bruneta”, ale nie tylko. Mamy tu dużo więcej interesujących bohaterów: cierpiącego na syndrom drugiej książki pisarza Roya (świetny Josh Brolin) i wspierającą go – do czasu – żonę (Naomi Watts). Mamy przeżywającego kryzys wieku średniego, dodajmy: w najbardziej klasycznym wydaniu, Alfiego (niezawodny Anthony Hopkins), porzucającego żonę dla młodziutkiej kochanki Charmaine (uroczo zblazowana Lucy Punch). Mamy wreszcie właściciela galerii sztuki (w tej roli Antonio Banderas), bardziej od malowania obrazów zainteresowanego zmalowaniem czegoś innego z którąś ze swych podwładnych. Bohaterowie schodzą się więc i rozchodzą, zdradzają i wybaczają, kłócą i godzą. Słowem, życie i cała reszta.
Woody Allen przyzwyczaił nas do niespodzianek, choćby gdy po wrzuceniu go do szufladki z napisem komik, podpisał szalenie poważne „Wnętrza”. Albo gdy wyniósł się z ukochanego Nowego Jorku, by w Londynie nakręcić „Wszystko gra”. Jego ostatni film również zaskakuje. A zaskakuje… brakiem zaskoczeń. „Poznasz przystojnego bruneta” posiada wiele z wcześniejszych dokonań Allena: kryzys pisarski Roya przypomina problemy tytułowego bohatera „Przejrzeć Harry’ego”, Charmaine to mieszanka Melody z „Co nas kręci, co nas podnieca” i Lindy z „Jej wysokości Afrodyty”, a kryzys małżeński obecny jest przynajmniej w co drugim filmie Allena. Twórca „Mężów i żon” kolejny raz opowiada historię, którą snuł już wielokrotnie. Nie sili się na oryginalność, wychodząc jak się wydaje z założenia, że najlepsze są to filmy, które już widzieliśmy. I trudno się z nim nie zgodzić.
Ważne jest to, że fani twórcy „Zeliga” w jego ostatnim filmie odnajdą dokładnie to, co w jego kinie kochają najbardziej. Podane w lekkiej, przystępnej formie. Bo na przykład zamiast zastanawiania się nad istnieniem Boga z choćby „Hannah i jej sióstr”, tym razem mamy jedynie podśmiewanie się z wiary w magiczną moc wróżek, przepowiadających przyszłość. Kryzysu wieku średniego też nie wymyśla na nowo, lecz bawi się jego stereotypami, wsadzając bohatera najpierw za kierownicę sportowego samochodu, a później w ramiona młodszej kochanki. Allen robi wiele, by „Poznasz przystojnego bruneta” dobrze się oglądało. Nie pogłębia portretów psychologicznych swych bohaterów, nie komplikuje przesadnie ich losów. Zdaje się wszystko podporządkowywać przyjemności oglądania. I tak też się ogląda – jednym tchem i niesłychanie przyjemnie. Mimo to zdecydowanie nie jest to najśmieszniejszy z filmów Allena. Choćby ostatni, „Co nas kręci, co nas podnieca”, bije go na głowę. Trudno tu nie tyle o wybuchy śmiechu, co nawet stłumiony chichot. Ale już dyskretnie rysującego się na twarzy uśmieszku trudno obrazowi odmówić.
Nowy film starego dobrego Allena docenią głównie fani jego twórczości. Dlatego niech do końcowej oceny dorzucą 10%. Natomiast ci, którzy za nim nie przepadają – niech tyleż odejmą. „Poznasz przystojnego bruneta” to bowiem film bardzo Allenowski, w dużo większym stopniu niż jego ostatnie filmy przesiąknięty osobowością neurotycznego nowojorczyka. Kto jak kto, ale zajadli fani Woody’ego na pewno wyjdą z kina zadowoleni. Dla tych, którzy za nim nie przepadają, wiele się pewnie nie zmieni. Ale są w ogóle tacy?
koniec
8 marca 2011

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Fallout: Odc. 2. Elementy układanki zaczynają do siebie pasować
Marcin Mroziuk

19 IV 2024

Z jednej strony trudno nam zachować powagę, gdy obserwujemy, jak bardzo zachowanie Lucy nie pasuje do zwyczajów i warunków panujących na powierzchni. Z drugiej strony w miarę rozwoju wydarzeń wygląda na to, że właśnie ta młoda kobieta ma szansę wykonać z powodzeniem misję, która na pierwszy rzut oka jest ponad jej siły.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: Odcięta głowa Jima Clarka
Sebastian Chosiński

17 IV 2024

Niby powinny cieszyć nas wielkie sukcesy odnoszone przez polskich artystów poza granicami kraju. A powieść Brunona Jasieńskiego „Człowiek zmienia skórę” bez wątpienia taki sukces odniosła. Tyle że to sukces bardzo gorzki: po pierwsze – książka była typowym przejawem literatury socrealistycznej, po drugie – nie uchroniła autora przed rozstrzelaniem przez NKWD. Cztery dekady po jego śmierci na jej podstawie powstał w sowieckim Tadżykistanie telewizyjny serial.

więcej »

Co nam w kinie gra: Perfect Days
Kamil Witek

16 IV 2024

„Proza życia według klozetowego dziada” może nie brzmi za zbyt chwytliwy filmowy tagline, ale Wimowi Wendersowi chyba coraz mniej zależy, aby jego filmy cechowały się przede wszystkim potencjałem na komercyjny sukces. Zresztą przepełnione nostalgią „Perfect Days” koresponduje całkiem nieźle z powoli podsumowującym swoją twórczość Niemcem, który jak wielu starych mistrzów, powoli zaczyna odchodzić do filmowego lamusa. Nie znaczy to jednak, że zasłużony reżyser żegna się z kinem. Tym bardziej że (...)

więcej »

Polecamy

Bo biblioteka była zamknięta

Z filmu wyjęte:

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zemsty szpon
— Jarosław Loretz

Taśmowa robota
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Tegoż twórcy

Nie graj już tego więcej, Woody
— Kamil Witek

Esensja ogląda: Wrzesień 2016 (1)
— Miłosz Cybowski, Marcin Mroziuk, Marcin Osuch

Esensja ogląda: Luty 2016
— Sebastian Chosiński, Marcin Mroziuk, Jarosław Robak, Konrad Wągrowski

Esensja ogląda: Pażdziernik 2015 (1)
— Jarosław Loretz, Jarosław Robak

Nic już nie gra
— Grzegorz Fortuna

Esensja ogląda: Sierpień 2015 (2)
— Jarosław Loretz, Marcin Mroziuk

Rozsądek i romantyczność
— Jarosław Robak

Esensja ogląda: Marzec 2014 (2)
— Krystian Fred, Jarosław Loretz

Esensja ogląda: Październik 2013 (3)
— Piotr Dobry, Jarosław Loretz, Konrad Wągrowski

Espoo Ciné 2013: Kobieta na skraju załamania nerwowego
— Marta Bałaga

Tegoż autora

Kryminalna zagadka Luizjany
— Krzysztof Czapiga

Strach ma wiele twarzy
— Krzysztof Czapiga

Bracie, gdzie (i kim) jesteś?
— Krzysztof Czapiga

Być jak Steven Spielberg
— Krzysztof Czapiga

Medium z wyboru
— Krzysztof Czapiga

Make radio, not war
— Krzysztof Czapiga

Z dala od polityki
— Krzysztof Czapiga

Siedź i patrz
— Krzysztof Czapiga

Między filmami
— Krzysztof Czapiga

Indiana Jones i… telewizja śniadaniowa
— Krzysztof Czapiga

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.