Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 26 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Lech Majewski
‹Młyn i Krzyż›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułMłyn i Krzyż
Dystrybutor Vue Movie Distribution
Data premiery18 marca 2011
ReżyseriaLech Majewski
ZdjęciaAdam Sikora, Lech Majewski
ObsadaRutger Hauer, Michael York, Charlotte Rampling, Joanna Litwin
Rok produkcji2010
Kraj produkcjiPolska, Szwecja
Czas trwania85 min
Gatunekdramat, historyczny
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

„Młyn i Krzyż”, czyli polski „Avatar”
[Lech Majewski „Młyn i Krzyż” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Kolejny film Lecha Majewskiego można wreszcie zobaczyć na polskich ekranach. To jedna z pierwszych polskich produkcji wykorzystująca technikę 3D oraz technologię CGI. Szkoda tylko, że to produkcji Lecha Majewskiego nie zobaczą tak jak „Avatara” miliony widzów, bo „Młyn i Krzyż” niewątpliwie na to zasługuje.

Alicja Siwik

„Młyn i Krzyż”, czyli polski „Avatar”
[Lech Majewski „Młyn i Krzyż” - recenzja]

Kolejny film Lecha Majewskiego można wreszcie zobaczyć na polskich ekranach. To jedna z pierwszych polskich produkcji wykorzystująca technikę 3D oraz technologię CGI. Szkoda tylko, że to produkcji Lecha Majewskiego nie zobaczą tak jak „Avatara” miliony widzów, bo „Młyn i Krzyż” niewątpliwie na to zasługuje.

Lech Majewski
‹Młyn i Krzyż›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułMłyn i Krzyż
Dystrybutor Vue Movie Distribution
Data premiery18 marca 2011
ReżyseriaLech Majewski
ZdjęciaAdam Sikora, Lech Majewski
ObsadaRutger Hauer, Michael York, Charlotte Rampling, Joanna Litwin
Rok produkcji2010
Kraj produkcjiPolska, Szwecja
Czas trwania85 min
Gatunekdramat, historyczny
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Lech Majewski rozpoczął realizację filmu w 2008 roku, by efekt końcowy uzyskać dopiero po trzech latach pracy. Premiera jego najnowszego obrazu odbyła się na tegorocznym festiwalu Sundance, gdzie został bardzo dobrze przyjęty, nie tylko przez widownię, ale również przez przedstawicieli branży filmowej. Szczególnym zainteresowaniem cieszyło się perfekcyjne wykorzystanie nowych technologii. Podobno z zapytaniami do twórców w tej sprawie mieli podchodzić m.in. twórcy „Incepcji”. „Młyn i Krzyż” gościł też na festiwalach w Rotterdamie i Goteborgu, a specjalny pokaz odbył się także w paryskim Luwrze.
Najnowsza produkcja śląskiego twórcy to próba filmowej wariacji na temat obrazu Pietera Bruegla „Droga krzyżowa”. Ten film jest nie lada wyzwaniem nie tylko dla widzów, ale też dla recenzentów. Trudno tu bowiem przytoczyć zarys fabuły, ponieważ takowa nie istnieje. Za pretekst do scenariusza posłużyła Lechowi Majewskiemu książka Michaela Gibsona „Młyn i Krzyż”. Ten ostatni, znawca malarstwa flamandzkiego, wieloletni krytyk sztuki w Herald Tribune napisał dzieło, które zrodziło się z fascynacji obrazem Pietera Bruegla i sam zgłosił się do reżysera z propozycją ekranizacji. Amerykanina zafascynowała realizacja „Angelusa”, jednego z dzieł Majewskiego, nakręconego w 2000 roku opowiadającego m.in. o śląskim malarzu Teofilu Ociepce.
Wspólnie napisany przez obojga scenariusz osadza akcję „Młyna i Krzyża” w roku 1564 – wówczas to Pieter Bruegl namalował „Drogę krzyżową”. Głównym bohaterem jest sam malarz (Rutger Hauer), który tworzy swe dzieło poprzez połączenie ówczesnej sytuacji Flandrii z pasją Chrystusa. Droga krzyżowa Syna Bożego splata się w obrazi,e jak i w filmie z życiem codziennym Flandryjczyków, uciskanych politycznie i religijnie przez Hiszpanów. Pojedyncze ujęcia kontemplują sytuację poszczególnych bohaterów, a większości scen nie towarzyszy ani jedno słowo. Dialog toczy się jedynie między malarzem Pieterem Brueglem, a przyszłym nabywcą obrazu, kupcem Jonghelinckiem (Michael York). Słowami malarza dokonuje się jednocześnie analiza obrazu, objaśnia on swoją wizję nie tylko przyszłemu nabywcy, ale równocześnie widzom. To jednak tylko część fabuły, bowiem całość jest rozwinięciem kolejnych wątków, które na płótnie stanowią zarazem tło, jak i pierwszy plan dla drogi krzyżowej Chrystusa. Tutaj nawet bardziej od samego Zbawiciela eksponowana jest jego matka, Maria (Charlotte Rampling), która oczekuje na najgorsze wieści o swoim synu, a jednocześnie wygłaszając najdłuższy monolog w filmie staje się postacią pierwszoplanową.
Następujące po sobie wydarzenia, mimo że często niepowiązane ze sobą, dzięki sprawnemu montażowi tworzą spójna historię. Osobne wątki grane tylko i wyłącznie przez statystów wcale nie rozbijają fabuły, wręcz przeciwnie, służą doskonałemu odwzorowaniu obrazu Bruegla. Statystów jest tu tyle ile wątków, jednak Lechowi Majewski emu udało się to wszystko na ekranie uporządkować. Ten film właściwie „statystami stoi”, ale każdy z nich znajduje się na wyznaczonym miejscu.
Porównanie „Młyna i Krzyża” z „Avatarem” jest dużym nadużyciem, lecz chodzi tutaj raczej o nawiązanie do warstwy technologicznej obu obrazów. Najnowsze dzieło Lecha Majewskiego to filmowy odpowiednik obrazu Pietera Bruegla, z perfekcyjnym odwzorowaniem każdego szczegółu pochodzącego z płótna. Tu każdy kadr, każde ujęcie jest malowidłem na taśmie. Świetne zdjęcia Adama Sikory, uzupełniają się doskonale z montażem zastosowanym przez Norberta Rudzika. „Młyn i Krzyż” to spektakl obrazów, a każdy z nich stanowi osobne arcydzieło. Użycie najnowszych technologii stanowi przedłużenie i tak już doskonale nakręconych plenerów, bowiem dopełnia ono obraz rzeczywisty, komputerowo wykreowaną fikcją.
koniec
23 marca 2011

Komentarze

26 III 2011   22:07:47

Czy owi tajemniczy Flandryjczycy to nie są przypadkiem zwykli Flamandowie?

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Klasyka kina radzieckiego: Said – kochanek i zdrajca
Sebastian Chosiński

24 IV 2024

W trzeciej części tadżyckiego miniserialu „Człowiek zmienia skórę” Bension Kimiagarow na krótko rezygnuje z socrealistycznej formuły opowieści i przywołuje dobre wzorce środkowoazjatyckich easternów. Na ekranie pojawiają się bowiem basmacze, których celem jest zakłócenie budowy kanału. Ten wątek służy również scenarzystom do tego, by ściągnąć kłopoty na głowę głównego inżyniera Saida Urtabajewa.

więcej »

Fallout: Odc. 3. Oko w oko z potworem
Marcin Mroziuk

22 IV 2024

Nie da się ukryć, że pozbawione głowy ciało Wilziga nie prezentuje się najlepiej, jednak ważne okazuje się to, że wciąż można zidentyfikować poszukiwanego zbiega z Enklawy. Obserwując rozwój wydarzeń, możemy zaś dojść do wniosku, że przynajmniej chwilowo szczęście opuszcza Lucy, natomiast Maximus ląduje raz na wozie, raz pod wozem.

więcej »

East Side Story: Czy można mieć nadzieję w Piekle?
Sebastian Chosiński

21 IV 2024

Mariupol to prawdopodobnie najboleśniej doświadczone przez los ukraińskie miasto w toczonej od ponad dwóch lat wojnie. Oblężone przez wojska rosyjskie, przez wiele tygodni sukcesywnie niszczone ostrzałami z lądu, powietrza i morza. Miasto zamordowane po to, by złamać opór jego mieszkańców i ukarać ich za odrzucenie „ruskiego miru”. O tym opowiada dokument Maksyma Litwinowa „Mariupol. Niestracona nadzieja”.

więcej »

Polecamy

Knajpa na szybciutko

Z filmu wyjęte:

Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zemsty szpon
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Tegoż twórcy

Psia tęsknota
— Marcin T.P. Łuczyński

Tegoż autora

Długi marsz do prawdy
— Alicja Siwik

Miłość i inne choroby
— Alicja Siwik

Złote myśli Erica Cantony
— Alicja Siwik

Wstawaj, Dżerzi!
— Alicja Siwik

Muzułmanina, żyda, chrześcijanina żywot wspólny?
— Alicja Siwik

Zrób(my) sobie raj
— Alicja Siwik

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.