Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 19 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Peter Weir
‹Niepokonani›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułNiepokonani
Tytuł oryginalnyThe Way Back
Dystrybutor Monolith
Data premiery8 kwietnia 2011
ReżyseriaPeter Weir
ZdjęciaRussell Boyd
Scenariusz
ObsadaDragoş Bucur, Colin Farrell, Ed Harris, Alexandru Potocean, Saoirse Ronan, Mark Strong, Jim Sturgess, Sebastian Urzendowsky
MuzykaBurkhard von Dallwitz
Rok produkcji2010
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania133 min
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Długi marsz do prawdy
[Peter Weir „Niepokonani” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Peter Weir ma rękę do wyboru scenariuszy i przede wszystkim pomysł na ich realizację. Tym razem Australijczyka zainspirowała historia opisana przez Sławomira Rawicza w książce zatytułowanej „Długi marsz”. I znów sukces? Połowiczny.

Alicja Siwik

Długi marsz do prawdy
[Peter Weir „Niepokonani” - recenzja]

Peter Weir ma rękę do wyboru scenariuszy i przede wszystkim pomysł na ich realizację. Tym razem Australijczyka zainspirowała historia opisana przez Sławomira Rawicza w książce zatytułowanej „Długi marsz”. I znów sukces? Połowiczny.

Peter Weir
‹Niepokonani›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułNiepokonani
Tytuł oryginalnyThe Way Back
Dystrybutor Monolith
Data premiery8 kwietnia 2011
ReżyseriaPeter Weir
ZdjęciaRussell Boyd
Scenariusz
ObsadaDragoş Bucur, Colin Farrell, Ed Harris, Alexandru Potocean, Saoirse Ronan, Mark Strong, Jim Sturgess, Sebastian Urzendowsky
MuzykaBurkhard von Dallwitz
Rok produkcji2010
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania133 min
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Warto było czekać na „Niepokonanych” aż siedem lat (bo tyle właśnie zajęła reżyserowi realizacja filmu), choć nie każdego usatysfakcjonuje nowa produkcja Petera Weira. To arcyciekawa historia nakręcona z hollywoodzkim zacięciem. Brak tu skomplikowanych rysów psychologicznych bohaterów, spektakularnych scen ucieczki, rozmachu realizacyjnego, jest za to proste opowiadanie nawiązujące do klasycznych hollywoodzkich dzieł o tematyce „ucieczkowej”, niemające jednak nic wspólnego z kinem sensacyjnym.
„Niepokonani” opowiadają historię Janusza – Polaka (Jim Sturgess), który trafia do Gułagu wskutek fałszywych zeznań torturowanej żony. Szybko zaznajamia się z życiem w obozie i równie prędko postanawia z niego uciec. Podejmuje tę próbę wraz z sześcioma towarzyszami, w tym jednym Amerykaninem (Ed Harris). Po drodze do grupy przyłącza się również deportowana na Syberię młoda Polka – Irena Zielińska (Saoirse Ronan). Z północnej Syberii zbiegowie wędrują w stronę Bajkału, przekraczają granicę mongolską, przemierzają pustynię Gobi, Himalaje i Tybet, by ostatecznie dotrzeć do Indii.
Ta w zasadzie prosta historia opowiedziana została bez zbędnych udziwnień. Powolny rytm prowadzenia narracji, bohaterowie wpisani w otaczającą ich przestrzeń, niekończąca się wędrówka, wszystko to ma uwiarygodniać opowieść i w zasadzie tak jest. Gdyby tylko nie fakt, że książka, na podstawie której ten film powstał, to najprawdopodobniej fikcja. Jej autor, Sławomir Rawicz, przywłaszczył sobie opowieść innego polskiego więźnia Witolda Glińskiego, czyniąc z niej bestseller literacki, tymczasem nawet prawdziwość opowieści tego drugiego również jest kwestionowana.
Mimo to źródła historyczne nie przeczą temu, że z Gułagu można było uciec. Historia przedstawiona w „Niepokonanych” jest więc prawdopodobna. Tyle tylko, że reżyser dedykując film bohaterom książki, tym samym uprawomocnia autentyczność opowieści. Nie kwestionując prawdziwości przekazu Sławomira Rawicza, czyni swoich bohaterów niewiarygodnymi. Zresztą to jest chyba największy problem tego filmu. Jak na ludzi, którzy przeżyli obozowe piekło, wydają się wyjątkowo stabilni emocjonalnie, spokojni, a rozmiar spustoszeń moralnych spowodowanych upokarzającymi warunkami życia w Gułagu jakby ich nie dotyczy. Przekonują jedynie Mr. Smith (znakomity Ed Harris) i Walka (grany świetnie przez Colina Farrella). Ten ostatni to jedna z ciekawszych postaci w „Niepokonanych”. Walka jest „urkiem”, czyli kryminalistą skazanym na łagry. Postanawia uciec z obozu, ponieważ niebezpiecznie zadłużył się wśród współtowarzyszy i choć zapewne najmniej pasuje do reszty uciekinierów (o czym świadczyć może choćby tatuaż z wizerunkiem Lenina i Stalina na klatce piersiowej), to jest najbardziej przekonujący.
Peter Weir kończy swą opowieść symbolicznym marszem przez najważniejsze wydarzenia Europy Wschodniej. Początkowo to skrótowe przedstawienie powojennej historii Polski w zakończeniu filmu wydaje się bezcelowe. Zabieg ten jest jednak uzasadniony, jeśli spojrzy się na to z szerszej perspektywy. Australijczyk wpisuje się w ten sposób, w iście europejski, a nawet wschodnioeuropejski sposób postrzegania wydarzeń historii najnowszej. W „Niepokonanych” koniec drugiej wojny światowej nie oznacza końca okupacji sowieckiej. W praktyce zakończyła się ona dopiero w 1989 roku, na pewno dla głównego bohatera, który dopiero wtedy może dokonać rozliczenia swoich spraw. Długi marsz do wolności, zarówno dla Janusza, jak i Polski, a także Europy Wschodniej nie kończy się więc po upadku reżimu sowieckiego. Kończy się dopiero wtedy, gdy główni bohaterowie poczują się wolni.
Reżyser „Truman Show” robi wszystko, by uczynić swoją opowieść prawdziwą. Skupia się na detalach, szczególnie jeśli chodzi o sceny rozgrywające się w obozie (konsultacji w tej sprawie udzielała mu sama Anne Applebaum, autorka „Gułagu”, za którą to książkę dostała Nagrodę Pulitzera w 2004 roku). Podobno aktorzy przeszli też specjalne szkolenie survivalowe, a do tego Peter Weir położył szczególny nacisk, by wypowiadali swe kwestie po rosyjsku czy polsku bez obcego akcentu (wychodzi to różnie). Dbałość o szczegóły jest na pewno zaletą tego filmu, ale to za mało, by uczynić go wiarygodnym, gdy nie mówi się prawdy o kontekście jego powstania.
Recenzja nadesłana na konkurs „Esensji”.
koniec
15 kwietnia 2011

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Fallout: Odc. 2. Elementy układanki zaczynają do siebie pasować
Marcin Mroziuk

19 IV 2024

Z jednej strony trudno nam zachować powagę, gdy obserwujemy, jak bardzo zachowanie Lucy nie pasuje do zwyczajów i warunków panujących na powierzchni. Z drugiej strony w miarę rozwoju wydarzeń wygląda na to, że właśnie ta młoda kobieta ma szansę wykonać z powodzeniem misję, która na pierwszy rzut oka jest ponad jej siły.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: Odcięta głowa Jima Clarka
Sebastian Chosiński

17 IV 2024

Niby powinny cieszyć nas wielkie sukcesy odnoszone przez polskich artystów poza granicami kraju. A powieść Brunona Jasieńskiego „Człowiek zmienia skórę” bez wątpienia taki sukces odniosła. Tyle że to sukces bardzo gorzki: po pierwsze – książka była typowym przejawem literatury socrealistycznej, po drugie – nie uchroniła autora przed rozstrzelaniem przez NKWD. Cztery dekady po jego śmierci na jej podstawie powstał w sowieckim Tadżykistanie telewizyjny serial.

więcej »

Co nam w kinie gra: Perfect Days
Kamil Witek

16 IV 2024

„Proza życia według klozetowego dziada” może nie brzmi za zbyt chwytliwy filmowy tagline, ale Wimowi Wendersowi chyba coraz mniej zależy, aby jego filmy cechowały się przede wszystkim potencjałem na komercyjny sukces. Zresztą przepełnione nostalgią „Perfect Days” koresponduje całkiem nieźle z powoli podsumowującym swoją twórczość Niemcem, który jak wielu starych mistrzów, powoli zaczyna odchodzić do filmowego lamusa. Nie znaczy to jednak, że zasłużony reżyser żegna się z kinem. Tym bardziej że (...)

więcej »

Polecamy

Bo biblioteka była zamknięta

Z filmu wyjęte:

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zemsty szpon
— Jarosław Loretz

Taśmowa robota
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Inne recenzje

Wielka ucieczka pod patronatem National Geographic
— Agnieszka Szady

Tegoż twórcy

Nowości: Maj 2004
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

DVD: Pan i władca: Na krańcu świata
— Konrad Wągrowski

Na ekranach: Grudzień 2003
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Morska opowieść
— Konrad Wągrowski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.