Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 23 lipca 2021
w Esensji w Esensjopedii

Danny Boyle
‹28 dni później›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
70,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Tytuł28 dni później
Tytuł oryginalny28 Days Later...
Dystrybutor Syrena
Data premiery30 maja 2003
ReżyseriaDanny Boyle
ZdjęciaAnthony Dod Mantle
Scenariusz
ObsadaBrendan Gleeson, Christopher Eccleston, Cillian Murphy, Naomie Harris, Megan Burns
MuzykaJohn Murphy
Rok produkcji2002
Kraj produkcjiFrancja, USA, Wielka Brytania
Czas trwania113 min
WWW
Gatunekgroza / horror
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Krwawica na zimno
[Danny Boyle „28 dni później” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Film nie wciąga, ale ma w sobie wiele pięknych wizji. Od samego początku, kiedy bohater budzi się i maszeruje po wymarłym Londynie, aż do końcowych scen na szkockich wzgórzach, widać w tym filmie rękę człowieka, który rozumie, do czego służy kamera i cały towarzyszący jej osprzęt. "28 dni później" zawiera w sobie niezłe kreacje aktorskie, ale największą rolę gra tu praca operatora zmieniającego barwę otoczenia i rozmywającego krawędzie postaci i budynków.

Eryk Remiezowicz

Krwawica na zimno
[Danny Boyle „28 dni później” - recenzja]

Film nie wciąga, ale ma w sobie wiele pięknych wizji. Od samego początku, kiedy bohater budzi się i maszeruje po wymarłym Londynie, aż do końcowych scen na szkockich wzgórzach, widać w tym filmie rękę człowieka, który rozumie, do czego służy kamera i cały towarzyszący jej osprzęt. "28 dni później" zawiera w sobie niezłe kreacje aktorskie, ale największą rolę gra tu praca operatora zmieniającego barwę otoczenia i rozmywającego krawędzie postaci i budynków.

Danny Boyle
‹28 dni później›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
70,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Tytuł28 dni później
Tytuł oryginalny28 Days Later...
Dystrybutor Syrena
Data premiery30 maja 2003
ReżyseriaDanny Boyle
ZdjęciaAnthony Dod Mantle
Scenariusz
ObsadaBrendan Gleeson, Christopher Eccleston, Cillian Murphy, Naomie Harris, Megan Burns
MuzykaJohn Murphy
Rok produkcji2002
Kraj produkcjiFrancja, USA, Wielka Brytania
Czas trwania113 min
WWW
Gatunekgroza / horror
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Czasy takie, że zanim przyjdzie nam zobaczyć film, przez pół roku będziemy bombardowani jego fragmentami, mającymi nas zachęcić do spaceru do kina. Teoretycznie zanęta owa powinna mieć coś wspólnego z filmem. Bywa jednak tak, jak w przypadku "28 dni później", że niezgodność zajawki i samego filmu, jest jedną z największych różnic tego typu, jakie zdarzyło mi się przeżyć. Trailer prezentuje nam duszny horror, pełen krwawych pojedynków w ciasnych korytarzach, kreuje atmosferę przerażenia i sugeruje, że mniej odporni widzowie powinni przyjść do kina w pieluchach. Tymczasem sam film wcale nie jest straszny.
Problem w tym, że w filmie przekaz powinien zgrywać się z tym co dzieje się na ekranie, a twórcy "28 dni później" postawili wymowę i fabułę obok siebie. Film opowiada o epidemii agresji, morderczego szału, który nakazuje ludziom zabijać bez opamiętania swoich bliźnich i od pierwszej sceny jasne jest, że jest to przypowieść o tym, jakie zagrożenie ludzie stanowią dla siebie samych. Chorobliwa agresja jest przenośnią, w rzeczywistości nie potrzeba nam żadnej zarazy, aby mordować się wzajemnie. Taki przekaz nachalnie wali nas po oczach od samego początku i ciężko wczuć się w horrorową atmosferę, wiedząc, że każde z wydarzeń ma jedynie pozwolić twórcom filmu na wyrażenie ich zdania. Ba, sama choroba, ze swą szybkością i sposobem zarażania, z wirusem, który zdaje się kontrolować umysł nosiciela (patrz PS) jest na tyle nierealna, że niemożliwością zdaje mi się poważne traktowanie przygód, jakie są udziałem głównych bohaterów. A gdyby ktoś miał wątpliwości, co do tego, o co w "28 dni później" chodzi, to w drugiej połowie filmu ma to podane jeszcze bardziej łopatologicznie.
Nie spisywałbym, jednak tego filmu na straty. Nie wciąga, ale ma w sobie wiele pięknych wizji. Od samego początku, kiedy bohater budzi się i maszeruje po wymarłym Londynie, aż do końcowych scen na szkockich wzgórzach, widać w tym filmie rękę człowieka, który rozumie, do czego służy kamera i cały towarzyszący jej osprzęt. "28 dni później" zawiera w sobie niezłe kreacje aktorskie, ale największą rolę gra tu praca operatora zmieniającego barwę otoczenia i rozmywającego krawędzie postaci i budynków.
Najciekawsze w tym wszystkim jest jednak lekarstwo, jakie autorzy proponują na wściekłość, która zdaje się rządzić naszym światem. przeczekać. Niech mordercy wymrą z głodu i żądzy krwi, a my czekajmy na pomoc z zewnątrz. Zważywszy na to, że Bóg obiecał się nie mieszać, pozostaje nam, zaczekać na UFO. Obcy! Przybywajcie!
PS: Ale czemu chorzy nie zeżarli się nawzajem, to nie rozumiem.
koniec
1 lipca 2003

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Godzinę przed świtem: Odc. 7. W pierś albo w plecy
Sebastian Chosiński

22 VII 2021

Nad głównymi uczestnikami przedstawionej w serialu „Godzinę przed świtem” milicyjnej prowokacji zbierają się wyjątkowo czarne chmury. Wyrok wydaje na nich już nie tylko NKWD (za zgodą majora Szumiejko), ale także „Kleszcz”, który – jak można podejrzewać – tym bardziej będzie zdeterminowany, im bliżej niego uda się dotrzeć kapitanowi Żurawliowowi.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: Nie ufaj „kułakom” i popom!
Sebastian Chosiński

21 VII 2021

To oczywiste, że nie każdy radziecki film był arcydziełem czy też dziełem wybitnym. Reżyserom – nawet tym uzdolnionym – zdarza się przecież tworzyć także filmy słabsze. Bez nich portret całej kinematografii byłby niepełny, dlatego od czasu do czasu, ale niezbyt często, warto przyjrzeć się również takim produkcjom. „Pod gradem kul” Ukraińca Borisa Szylienko idealnie się do tego nadaje.

więcej »

Siła Sióstr
Damian Szyma

20 VII 2021

„Czarna Wdowa”, dwudziesty czwarty film Marvel Cinematic Universe, to miks różnych sprzecznych pomysłów. Z jednej strony mamy mroczne otwarcie i sceny z przeszłości tytułowej bohaterki, z drugiej standardowy dla wysokobudżetowego kina akt trzeci, zanurzony w spektakularnych efektach CGI i w niekończącej się akcji.

więcej »

Polecamy

Kevin Smith. Sprzedawcy 2

Do sedna:

Kevin Smith. Sprzedawcy 2
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Jay i Cichy Bob kontratakują
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Dogma
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. W pogoni za Amy
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Szczury z supermarketu
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Sprzedawcy
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Pułapka
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Koniec świata
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Donnie Darko
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Zjawa
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż twórcy

Suplement filmowy 2019
— Adam Lewandowski, Marcin Mroziuk, Marcin Osuch, Konrad Wągrowski

Gdzie się podziały tamte strzykawki?
— Przemysław Ciura

Co nam w kinie gra: Steve Jobs
— Kamil Witek

6. American Film Festival: I’m fuckin’ Steve Jobs!
— Kamil Witek

Esensja ogląda: Czerwiec 2013 (3)
— Jarosław Loretz, Małgorzata Steciak, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Człowiek kontra skała
— Karol Kućmierz

SPF – Subiektywny Przegląd Filmów (1)
— Jakub Gałka

Odpowiedź D: Tak było pisane
— Ewa Drab

Gwiezdny pył
— Ewa Drab

Tegoż autora

Kronika śmierci niezauważonej
— Eryk Remiezowicz

Zamknąć Królikarnię!
— Eryk Remiezowicz

Książka, która nie dotarła do nieba
— Eryk Remiezowicz

Historia żywa
— Eryk Remiezowicz

Na siłę
— Eryk Remiezowicz

Wpadnij do wikingów
— Eryk Remiezowicz

Gdzie korekta to skarb
— Eryk Remiezowicz

Anielski kryminał
— Eryk Remiezowicz

I po co ten pośpiech?
— Eryk Remiezowicz

Nie zawsze szczęście
— Eryk Remiezowicz

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.