Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 19 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Chris Columbus
‹Harry Potter i Komnata Tajemnic›

EKSTRAKT:50%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułHarry Potter i Komnata Tajemnic
Tytuł oryginalnyHarry Potter and the Chamber of Secrets
Dystrybutor Warner Bros
Data premiery1 stycznia 2003
ReżyseriaChris Columbus
ZdjęciaRoger Pratt
Scenariusz
ObsadaMaggie Smith, Robbie Coltrane, Daniel Radcliffe, Fiona Shaw, Harry Melling, Richard Griffiths, Ben Borowiecki, Warwick Davis, Julie Walters, Bonnie Wright, Chris Rankin, Rupert Grint, Emma Watson, Tom Felton, John Cleese, David Bradley, Alan Rickman, Richard Harris, Jason Isaacs, Kenneth Branagh
MuzykaJohn Williams
Rok produkcji2002
Kraj produkcjiUSA
CyklHarry Potter
Czas trwania161 min
WWW
Gatunekfamilijny, fantasy
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Być ślicznym to za mało
[Chris Columbus „Harry Potter i Komnata Tajemnic” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Jedną wielką wadą jest scenariusz tego filmu. Stworzono go mianowicie tak, żeby film był ładny - efekciarski, wypełniony monstrami, pełen krajobrazów i widoczków. Udało się to w 100% - "Harry Potter i Komnata Tajemnic" zniewala wręcz zdjęciami. I niczym więcej.

Eryk Remiezowicz

Być ślicznym to za mało
[Chris Columbus „Harry Potter i Komnata Tajemnic” - recenzja]

Jedną wielką wadą jest scenariusz tego filmu. Stworzono go mianowicie tak, żeby film był ładny - efekciarski, wypełniony monstrami, pełen krajobrazów i widoczków. Udało się to w 100% - "Harry Potter i Komnata Tajemnic" zniewala wręcz zdjęciami. I niczym więcej.

Chris Columbus
‹Harry Potter i Komnata Tajemnic›

EKSTRAKT:50%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułHarry Potter i Komnata Tajemnic
Tytuł oryginalnyHarry Potter and the Chamber of Secrets
Dystrybutor Warner Bros
Data premiery1 stycznia 2003
ReżyseriaChris Columbus
ZdjęciaRoger Pratt
Scenariusz
ObsadaMaggie Smith, Robbie Coltrane, Daniel Radcliffe, Fiona Shaw, Harry Melling, Richard Griffiths, Ben Borowiecki, Warwick Davis, Julie Walters, Bonnie Wright, Chris Rankin, Rupert Grint, Emma Watson, Tom Felton, John Cleese, David Bradley, Alan Rickman, Richard Harris, Jason Isaacs, Kenneth Branagh
MuzykaJohn Williams
Rok produkcji2002
Kraj produkcjiUSA
CyklHarry Potter
Czas trwania161 min
WWW
Gatunekfamilijny, fantasy
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
"Harry Potter i Komnata Tajemnic" dotarł do naszej głuszy z tradycyjnym opóźnieniem i tradycyjnym brakiem wersji z napisami. Najwyraźniej dystrybutor założył sobie, że film jest dla dzieci i tylko dla dzieci, w związku z czym nie ma co zwracać uwagi na potrzeby dorosłych. Błędnie, bo drugi film z serii jest bardziej mroczny i ponury, niż pierwszy.
Druga część przygód Harry′ego Pottera to dreszczowiec. Tajemnicze szepty, napisy krwią na korytarzach, wiszące koty - nie znam się na dzieciach dnia dzisiejszego, ale mam wrażenie, że natężenie scen drastycznych jest wysokie, nawet jak na potrzeby maluchów chowanych na dzisiejszej telewizji. Osobiście nie uważam tego za wadę, ale niejedne rodzic może być innego mniemania, szczególnie po końcowych scenach wypełnionych chlustającą krwią i wyłupywanymi oczyma.
Natomiast jedną wielką wadą jest scenariusz tego filmu. Stworzono go mianowicie tak, żeby film był ładny - efekciarski, wypełniony monstrami, pełen krajobrazów i widoczków. Udało się to w 100% - "Harry Potter i Komnata Tajemnic" zniewala wręcz zdjęciami. I niczym więcej.
Film poszatkowano na scenki, z których każda jest osobną miniopowieścią. Ma swój wstęp, rozwinięcie i kulminację. Pierwsze z tych scenek potrafią naprawdę widza wciągnąć, ale z czasem przychodzi znużenie. Brak jednej, ciągłej linii akcji, główne wydarzenia zdają się być jedynie dodatkiem do ładnego obrazka, czy też wymyślnego efektu. Spokojnie można by zrezygnować ze sceny z pająkami; ze Zgredka w szpitalu; z proszku fiuu i ulicy Przekątnej; z wycieczki do Weasleyów. Każda z tych scen jest jedynie ozdobnikiem - ślicznym, ale pozbawiającym film jego zalet.
A zalety te są dwie. Po pierwsze, tajemniczość i napięcie. Koncentrując się na poszczególnych scenach twórcy filmu zagubili zupełnie główną zagadkę filmu - Komnatę Tajemnic. Z każdą sceną coraz mniej istotne jest, co się tam dzieje, do odkrycia tajemnicy poruszamy się zbyt szerokimi meandrami, aby to mogło być ciekawe. Wszyscy wiemy, że Harry i spółka dadzą sobie radę i dobro wygra, ale tracimy zainteresowanie odpowiedzią na pytanie: "jak to się stanie?".
Po drugie - zupełnie zagubiono atmosferę Hogwartu. Obrazki zajęły miejsce przeznaczone na koleżeństwo, na sympatię, na stosunki między uczniami, a nauczycielami. Gdzieś tam na orbitach dookoła Harry′ego krążą jakieś postaci, ale tak naprawdę nie są niczym więcej niż satelitami. Efekt? Kiedy Harrego dotyka ostracyzm, ciężko się tym naprawdę przejąć - wcześniej też na niego nikt, poza Ronem i Hermioną, nie zwraca uwagi i nikt z nim nie rozmawia. Zniknęli też profesorowie z Hogwartu. Nauczyciele nie mają nic do gadania, wszystkie wydarzenia w ich gronie w ogóle nie odbijają się na dzieciach - i film na tym traci (chociażby poprzez całkowity zanik Snape′a i jego dylematów). Szkoda tym większa, że "Harry Potter i Komnata Tajemnic" zgromadził plejadę wybitnych brytyjskich aktorów, którzy już nieraz mieli okazję pokazać swoją wielkość.
To wszystko zaginęło w ładnych obrazkach. Wołam więc - mówcie, a nie pokazujcie. Nie jest to rzecz popularna w obecnym kinie, ale filmy o Harrym Potterze potrzebują jednak większej ilości gry aktorskiej, a mniejszej ilości ładnych obrazków. Przez koncentrację na efektach - niezwykłych, przyznaję - zagubiono dreszcz napięcia, zagubiono ducha Hogwartu, olano zupełnie sieci powiązań wewnątrz szkoły. Z opowieści interesującej, pełnej napięcia i dreszczu tajemnicy, zrobiono ruchome obrazki.
koniec
1 stycznia 2003

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Fallout: Odc. 2. Elementy układanki zaczynają do siebie pasować
Marcin Mroziuk

19 IV 2024

Z jednej strony trudno nam zachować powagę, gdy obserwujemy, jak bardzo zachowanie Lucy nie pasuje do zwyczajów i warunków panujących na powierzchni. Z drugiej strony w miarę rozwoju wydarzeń wygląda na to, że właśnie ta młoda kobieta ma szansę wykonać z powodzeniem misję, która na pierwszy rzut oka jest ponad jej siły.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: Odcięta głowa Jima Clarka
Sebastian Chosiński

17 IV 2024

Niby powinny cieszyć nas wielkie sukcesy odnoszone przez polskich artystów poza granicami kraju. A powieść Brunona Jasieńskiego „Człowiek zmienia skórę” bez wątpienia taki sukces odniosła. Tyle że to sukces bardzo gorzki: po pierwsze – książka była typowym przejawem literatury socrealistycznej, po drugie – nie uchroniła autora przed rozstrzelaniem przez NKWD. Cztery dekady po jego śmierci na jej podstawie powstał w sowieckim Tadżykistanie telewizyjny serial.

więcej »

Co nam w kinie gra: Perfect Days
Kamil Witek

16 IV 2024

„Proza życia według klozetowego dziada” może nie brzmi za zbyt chwytliwy filmowy tagline, ale Wimowi Wendersowi chyba coraz mniej zależy, aby jego filmy cechowały się przede wszystkim potencjałem na komercyjny sukces. Zresztą przepełnione nostalgią „Perfect Days” koresponduje całkiem nieźle z powoli podsumowującym swoją twórczość Niemcem, który jak wielu starych mistrzów, powoli zaczyna odchodzić do filmowego lamusa. Nie znaczy to jednak, że zasłużony reżyser żegna się z kinem. Tym bardziej że (...)

więcej »

Polecamy

Bo biblioteka była zamknięta

Z filmu wyjęte:

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zemsty szpon
— Jarosław Loretz

Taśmowa robota
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Tegoż twórcy

Esensja ogląda: Marzec 2016 (1)
— Jarosław Loretz, Jarosław Robak, Agnieszka ‘Achika’ Szady

Dozwolone od lat 45
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

SPF – Subiektywny Przegląd Filmów (14)
— Jakub Gałka

La vie bohème
— Ewa Drab

Duch poszukiwany
— Joanna Słupek

Tegoż autora

Najstarsza magia
— Eryk Remiezowicz

Kronika śmierci niezauważonej
— Eryk Remiezowicz

Zamknąć Królikarnię!
— Eryk Remiezowicz

Książka, która nie dotarła do nieba
— Eryk Remiezowicz

Historia żywa
— Eryk Remiezowicz

Na siłę
— Eryk Remiezowicz

Wpadnij do wikingów
— Eryk Remiezowicz

Gdzie korekta to skarb
— Eryk Remiezowicz

Anielski kryminał
— Eryk Remiezowicz

I po co ten pośpiech?
— Eryk Remiezowicz

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.