Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 25 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Cary Fukunaga
‹Jane Eyre›

WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułJane Eyre
Dystrybutor Vue Movie Distribution
Data premiery14 października 2011
ReżyseriaCary Fukunaga
ZdjęciaAdriano Goldman
Scenariusz
ObsadaMia Wasikowska, Jamie Bell, Sally Hawkins, Michael Fassbender, Judi Dench, Imogen Poots, Jayne Wisener
MuzykaDario Marianelli
Rok produkcji2011
Kraj produkcjiWielka Brytania
Czas trwania120 min
WWW
Gatunekromans
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Cierpienia młodej Jane
[Cary Fukunaga „Jane Eyre” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Chociaż powieść Charlotte Brontë po raz pierwszy opublikowano w 1847 roku, to po dzień dzisiejszy „Jane Eyre” stanowi źródło inspiracji dla twórców teatralnych i filmowych. Tym razem ekranizacja tej bestsellerowej powieści trafia do multipleksów, wabiąc widzów dziewczęco niewinną aparycją Mii Wasikowskiej.

Joanna Pienio

Cierpienia młodej Jane
[Cary Fukunaga „Jane Eyre” - recenzja]

Chociaż powieść Charlotte Brontë po raz pierwszy opublikowano w 1847 roku, to po dzień dzisiejszy „Jane Eyre” stanowi źródło inspiracji dla twórców teatralnych i filmowych. Tym razem ekranizacja tej bestsellerowej powieści trafia do multipleksów, wabiąc widzów dziewczęco niewinną aparycją Mii Wasikowskiej.

Cary Fukunaga
‹Jane Eyre›

WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułJane Eyre
Dystrybutor Vue Movie Distribution
Data premiery14 października 2011
ReżyseriaCary Fukunaga
ZdjęciaAdriano Goldman
Scenariusz
ObsadaMia Wasikowska, Jamie Bell, Sally Hawkins, Michael Fassbender, Judi Dench, Imogen Poots, Jayne Wisener
MuzykaDario Marianelli
Rok produkcji2011
Kraj produkcjiWielka Brytania
Czas trwania120 min
WWW
Gatunekromans
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
XIX w. Anglia. Po śmierci rodziców mała Jane trafia pod skrzydła krewnych. W wieku 10 lat zostaje jednak odesłana do szkoły w Lowood, prowadzonej przez sadystycznego pana Brocklehursta (Simon McBurney). Po ukończeniu szkoły Jane rozpoczyna pracę jako guwernantka w domu Edwarda Rochestera (Michael Fassbender), oczarowanego urokiem młodej Jane (Mia Wasikowska). Fascynacja okazuje się uczuciem odzwajemnionym, lecz naiwna guwernantka nie wie o tym, że jej ukochany kryje pewien nieprzyjemny sekret.
Powieść „Jane Eyre” Charlotte Brontë to dzieło adaptowane równie chętnie, jak twórczość Jane Austen. Po dzień dzisiejszy XIX-wieczna historia doczekała się prawie 20 ekranizacji filmowych. Tym razem karkołomnej próby tchnięcia w ten utwór świeżości podjął się Cary Fukunaga – 34-letni reżyser, dla którego „Jane Eyre” może okazać się preludium do wielkiej kariery, gdyż w swoim dorobku nie pracował jeszcze z taką plejadą gwiazd. Fukunaga jako Amerykanin miał zupełnie nowe spojrzenie i nowy pomysł na klasyczną, doskonale znaną Brytyjczykom powieść. Z angielską niemal gracją hiperbolizował cechy głównych bohaterów, łącząc ich głębokim, ale zakazanym uczuciem. Jane, zagrana przez Mię Wasikowską, jest krystalicznie dobra i niewinna, a Fassbender wciela się w postać bajronicznego Rochestera. Prócz nich Fukunaga wprowadził do obsady dojrzały urok Judi Dench oraz Jamiego Bella, który jednak niezmiennie kojarzy się z małym tancerzem z „Billy’ego Elliota”. Mimo wszystkich zabiegów stylistycznych zastosowanych wobec głównych postaci, Fukunaga uniknął niepotrzebnej teatralności całej historii, nie odbierając historii uroczej dozy naiwności, nakreślonej przez panią Brontë.
„Jane Eyre” – mimo wielu, męskich pierwiastków – emanuje delikatnością i kobiecością, co jest zasługą scenarzystyki Moiry Buffini („Tamara i mężczyźni”). To film o nieprzezwyciężonej sile miłości, której nie straszne żadne konwenanse. Mimo melodramatycznego charakteru tej smutnej historii, duet Fukunaga – Buffini zachował umiar w dozowaniu widzom nadmiernej rzewności. Owszem, jest romantycznie. Owszem, jest melancholijnie. Ale to czego nie ma, to niepotrzebna ckliwość.
Niemniej jednak nowa wersja „Jane Eyre” pozostaje produkcją bardzo kobiecą i nie sądzę, żeby pod względem fabularnym oczarowała męską część widowni. To film, który skusi raczej miłośniczki produkcji, takich jak „Duma i uprzedzenie” czy „Rozważna i romantyczna”. Zwłaszcza że to naprawdę zgrabnie i bardzo klasycznie poprowadzona historia. Historia, która może przyczynić się do tego, że znana głównie z „Alicji w Krainie Czarów” Mia Wasikowska wysiuda z tronu królową brytyjskich adaptacji, Keirę Knigthley. Jedynym – ale znaczącym – minusem całego przedsięwzięcia pt. „Jane Eyre” jest to, że jeśli znacie tę opowieść lub jeśli widzieliście wersję z 1996 roku lub mini serial zrealizowany 10 lat później, to produkcja Fukunagi nie zrobi na Was większego wrażenia. Jeśli jednak największe dzieło Charlotte Brontë to nieznane Wam rejony, warto poznać ją z perspektywy nakreślonej przez Fukunagi i Buffini, bo w przystępny sposób podaje klasykę literatury współczesnemu widzowi.
koniec
14 października 2011

Komentarze

19 III 2012   15:35:20

Droga Pani, Jane nigdy nie była naiwna! A przy okazji, znam serial przywoływany w tekście, uważam za absurdalne porównywać serial z 120 min na dużym ekranie.

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Klasyka kina radzieckiego: Said – kochanek i zdrajca
Sebastian Chosiński

24 IV 2024

W trzeciej części tadżyckiego miniserialu „Człowiek zmienia skórę” Bension Kimiagarow na krótko rezygnuje z socrealistycznej formuły opowieści i przywołuje dobre wzorce środkowoazjatyckich easternów. Na ekranie pojawiają się bowiem basmacze, których celem jest zakłócenie budowy kanału. Ten wątek służy również scenarzystom do tego, by ściągnąć kłopoty na głowę głównego inżyniera Saida Urtabajewa.

więcej »

Fallout: Odc. 3. Oko w oko z potworem
Marcin Mroziuk

22 IV 2024

Nie da się ukryć, że pozbawione głowy ciało Wilziga nie prezentuje się najlepiej, jednak ważne okazuje się to, że wciąż można zidentyfikować poszukiwanego zbiega z Enklawy. Obserwując rozwój wydarzeń, możemy zaś dojść do wniosku, że przynajmniej chwilowo szczęście opuszcza Lucy, natomiast Maximus ląduje raz na wozie, raz pod wozem.

więcej »

East Side Story: Czy można mieć nadzieję w Piekle?
Sebastian Chosiński

21 IV 2024

Mariupol to prawdopodobnie najboleśniej doświadczone przez los ukraińskie miasto w toczonej od ponad dwóch lat wojnie. Oblężone przez wojska rosyjskie, przez wiele tygodni sukcesywnie niszczone ostrzałami z lądu, powietrza i morza. Miasto zamordowane po to, by złamać opór jego mieszkańców i ukarać ich za odrzucenie „ruskiego miru”. O tym opowiada dokument Maksyma Litwinowa „Mariupol. Niestracona nadzieja”.

więcej »

Polecamy

Knajpa na szybciutko

Z filmu wyjęte:

Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zemsty szpon
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Tegoż autora

Pyr-Con Epizod XV: Fani nacierają
— Joanna Pienio

Stary człowiek i Park Chan-wook
— Joanna Pienio

Budzi się zło. Martwe zło
— Jarosław Loretz, Joanna Pienio

Czterej pancerni
— Joanna Pienio

To jeszcze nie czas
— Joanna Pienio

Kupili ZOO – i co z tego?
— Joanna Pienio

Norweskie (złe) wychowanie
— Joanna Pienio

Zmysł utracony
— Joanna Pienio

W matni
— Joanna Pienio

Brzemię
— Joanna Pienio

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.