Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 18 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Steven Soderbergh
‹Contagion – Epidemia strachu›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułContagion – Epidemia strachu
Tytuł oryginalnyContagion
Dystrybutor Warner Bros
Data premiery28 października 2011
ReżyseriaSteven Soderbergh
ZdjęciaSteven Soderbergh
Scenariusz
ObsadaMatt Damon, Marion Cotillard, Kate Winslet, Gwyneth Paltrow, Jude Law, Laurence Fishburne, Brian Cranston
MuzykaCliff Martinez
Rok produkcji2011
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania105 min
WWW
Gatunekakcja, thriller
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Spisek brudnych rąk
[Steven Soderbergh „Contagion – Epidemia strachu” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Siermiężny, paradokumentalny styl i portret rzeczywistości w starciu z zagrożeniem sprawiają, że „Contagion – epidemia strachu” Stevena Soderbergha zapada głęboko w pamięć, chociaż niespecjalnie bawi w kategoriach kina rozrywkowego. To nie thriller z dreszczykiem wywołanym groźbą przegrania bitwy ze śmiercionośnym wirusem, lecz wielowymiarowy obraz ludzi stających w obliczu skrajności, wart obejrzenia nie tylko ze względu na gwiazdorską obsadę.

Ewa Drab

Spisek brudnych rąk
[Steven Soderbergh „Contagion – Epidemia strachu” - recenzja]

Siermiężny, paradokumentalny styl i portret rzeczywistości w starciu z zagrożeniem sprawiają, że „Contagion – epidemia strachu” Stevena Soderbergha zapada głęboko w pamięć, chociaż niespecjalnie bawi w kategoriach kina rozrywkowego. To nie thriller z dreszczykiem wywołanym groźbą przegrania bitwy ze śmiercionośnym wirusem, lecz wielowymiarowy obraz ludzi stających w obliczu skrajności, wart obejrzenia nie tylko ze względu na gwiazdorską obsadę.

Steven Soderbergh
‹Contagion – Epidemia strachu›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułContagion – Epidemia strachu
Tytuł oryginalnyContagion
Dystrybutor Warner Bros
Data premiery28 października 2011
ReżyseriaSteven Soderbergh
ZdjęciaSteven Soderbergh
Scenariusz
ObsadaMatt Damon, Marion Cotillard, Kate Winslet, Gwyneth Paltrow, Jude Law, Laurence Fishburne, Brian Cranston
MuzykaCliff Martinez
Rok produkcji2011
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania105 min
WWW
Gatunekakcja, thriller
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Rozprzestrzenianie się nowych wirusów, takich jak SARS czy H1N1, powoduje panikę i zwiększoną ostrożność w stosunku do potencjalnych dróg zarażenia tylko na czas walki z epidemią. Po wygaśnięciu głównych ognisk wirusa wszystko wraca do normy, to znaczy ludzie zapominają o niepokoju i porzucają wszelkie środki profilaktyczne lub zaradcze aż do kolejnego wynalazku natury groźnego dla zdrowia człowieka. Dokumentalny styl nowego filmu Soderbergha sprawia jednak, że znowu podejrzliwie patrzymy na kaszlącego w autobusie współpasażera albo klamkę-nosicielkę wszystkich możliwych zarazków w miejscu publicznym. Poczucie dyskomfortu po seansie wynika z realistycznego podejścia do przedstawienia wielowątkowej historii o walce z ogólnoświatową epidemią. Soderbergh unika bowiem hollywoodzkiej widowiskowości i skutecznie broni się przed ubarwianiem lub dodatkowym dramatyzowaniem wydarzeń stylizowanych na ekranie na fakty. Woli surowość przekazu, przyziemność konwencji oraz oszczędność w reżyserowaniu aktorów.
W „Contagion” pojawiają się wszystkie tematy związane ze zjawiskiem epidemii. W scenariuszu znalazło się miejsce dla perspektywy przeciętnego człowieka, który zmaga się z podwójną stratą w rodzinie, a potem ze strachem przed ponownym atakiem wirusa; zostaje przedstawiony pośpiech organizacji zdrowotnych w tłumieniu niepokojów społecznych i prób opanowania mutującego wirusa, w tym starania naukowców pracujących bezpośrednio nad szczepionką i przedstawicielki Światowej Organizacji Zdrowia szukającej źródła epidemii; Soderbergh znajduje także czas, żeby przyjrzeć się reakcji społecznej na widmo żniwa śmierci wraz z zamieszkami i walką o przetrwanie, jak również poddającym w wątpliwość szczerość władz kontrowersyjnym blogerem-dziennikarzem. Nic nie umyka czujnemu spojrzeniu reżysera i kamery: to, że w obliczu zagrożenia nie ma równych, tylko silni i słabi, a także to, że w sytuacji ekstremalnej ujawnia się skrajny egoizm, który wypiera system wartości, skłonność niesienia pomocy, czy porządek społeczny. Liczy się komfort nasz i naszych bliskich, a nie masa anonimowych ofiar.
Soderbergh podejmuje się także pobieżnej analizy roli przypadku i błędów w nieskończoność powtarzanych przez ludzkość, co wynika z krótkiej pamięci, cywilizacyjnej buty i lekceważącego stosunku do zagrożeń. Każda katastrofa wcześniej czy później przestaje generować zachowania solidarne we wspólnej biedzie, a staje się zarzewiem mnóstwa konfliktów. Chęć przekształcenia niedoli w zysk zwycięża zdrowy rozsądek, a także narzucone arbitralnie ramy słusznych zachowań w relacjach interpersonalnych. Śmierć zrównuje wszystkich, dlatego każdy szuka sposobu, żeby się wybić i umknąć kostusze. Bezstronny charakter śmierci objawia się też w dopasowaniu aktorów do postaci. Soderbergh osiąga efekt wręcz ironiczny, gdy gwiazda wielkiego formatu umiera, a aktor znany wąskiemu gronu opiera się chorobie. W „Contagion” sympatie publiczności mają tylko takie znaczenie, że stają się przeciwwagą dla tego, co pokazuje reżyser.
Dzięki strukturze scenariusza źródło epidemii trzymane jest w tajemnicy aż do finału. Film zaczyna się od dnia drugiego rozprzestrzeniania wirusa, a kończy powrotem do dnia pierwszego, po ponad trzech miesiącach przerażenia i 26 milionach przypadków śmiertelnych. Chociaż sekret wirusa należy do ciekawostek podtrzymujących zainteresowanie fabułą, finał zostaje rozegrany podobnie jak cały film – spokojnie i mało spektakularnie. „Contagion” stanowi raczej suche stwierdzenie niż epicką rozprawę. To żmudne sprawozdanie, które nie pozostawia obojętnym, bo nie odwołuje się do umowności fikcji, a do iluzji rzeczywistości.
koniec
21 listopada 2011

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Klasyka kina radzieckiego: Odcięta głowa Jima Clarka
Sebastian Chosiński

17 IV 2024

Niby powinny cieszyć nas wielkie sukcesy odnoszone przez polskich artystów poza granicami kraju. A powieść Brunona Jasieńskiego „Człowiek zmienia skórę” bez wątpienia taki sukces odniosła. Tyle że to sukces bardzo gorzki: po pierwsze – książka była typowym przejawem literatury socrealistycznej, po drugie – nie uchroniła autora przed rozstrzelaniem przez NKWD. Cztery dekady po jego śmierci na jej podstawie powstał w sowieckim Tadżykistanie telewizyjny serial.

więcej »

Co nam w kinie gra: Perfect Days
Kamil Witek

16 IV 2024

„Proza życia według klozetowego dziada” może nie brzmi za zbyt chwytliwy filmowy tagline, ale Wimowi Wendersowi chyba coraz mniej zależy, aby jego filmy cechowały się przede wszystkim potencjałem na komercyjny sukces. Zresztą przepełnione nostalgią „Perfect Days” koresponduje całkiem nieźle z powoli podsumowującym swoją twórczość Niemcem, który jak wielu starych mistrzów, powoli zaczyna odchodzić do filmowego lamusa. Nie znaczy to jednak, że zasłużony reżyser żegna się z kinem. Tym bardziej że (...)

więcej »

Fallout: Odc. 1. Odkrywanie realiów zniszczonego świata
Marcin Mroziuk

15 IV 2024

Po obejrzeniu pierwszego odcinka z jednej strony możemy poczuć się zafascynowani wizją postapokaliptycznego świata, w którym funkcjonują bardzo zróżnicowane, mocno od siebie odizolowane społeczności, z drugiej strony trudno nie ulec lekkiej dezorientacji, gdyż na razie brakuje jeszcze połączenia pomiędzy poszczególnymi wątkami.

więcej »

Polecamy

Bo biblioteka była zamknięta

Z filmu wyjęte:

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zemsty szpon
— Jarosław Loretz

Taśmowa robota
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Tegoż twórcy

Fundacje, trusty i zwykłe przekręty
— Marcin Mroziuk

Co nam w kinie gra: Wielki Liberace
— Marta Bałaga

Espoo Ciné 2013: W szafie i za świecznikiem
— Marta Bałaga

Seks, kłamstwa i leki antydepresyjne
— Ewa Drab

Esensja ogląda: Sierpień 2012 (DVD)
— Sebastian Chosiński, Miłosz Cybowski, Daniel Markiewicz, Konrad Wągrowski

Esensja ogląda: Lipiec 2012
— Sebastian Chosiński, Ewa Drab, Grzegorz Fortuna, Alicja Kuciel, Małgorzata Steciak, Konrad Wągrowski

33 sceny z życia partyzanta
— Konrad Wągrowski

Bez szans na pięć gwiazdek
— Ewa Drab

Dwugłos: Ocean’s Twelve: Dogrywka
— Ewa Drab, Marcin T.P. Łuczyński

Klawo jak cholera!
— Marcin Łuczyński

Tegoż autora

Szybciej. Głośniej. Więcej zębów
— Ewa Drab

Samochody (nie) latają
— Ewa Drab

Kreacja automatyczna
— Ewa Drab

PR rządzi światem
— Ewa Drab

(I)grać i (wy)grać z czasem
— Ewa Drab

Llewyn Davis jest palantem
— Piotr Dobry, Ewa Drab, Grzegorz Fortuna

Wszyscy jesteśmy oszustami
— Ewa Drab

Rzut kośćmi i sekrety Freuda
— Ewa Drab

Kto się boi Vina Diesla?
— Ewa Drab

Duch z piwnicy
— Ewa Drab

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.