Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 25 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Jean-Pierre Dardenne, Luc Dardenne
‹Chłopiec na rowerze›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułChłopiec na rowerze
Tytuł oryginalnyLe gamin au vélo
Dystrybutor Carisma
Data premiery11 listopada 2011
ReżyseriaJean-Pierre Dardenne, Luc Dardenne
ZdjęciaAlain Marcoen
Scenariusz
ObsadaCécile De France, Thomas Doret, Egon Di Mateo
Rok produkcji2011
Kraj produkcjiBelgia, Francja, Włochy
Czas trwania87 min
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Optymistyczni bracia Dardenne
[Jean-Pierre Dardenne, Luc Dardenne „Chłopiec na rowerze” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Od czasu Złotej Palmy dla „Rosetty” filmy braci Dardenne nieustannie opuszczają festiwal w Caness z jakąś nagrodą i „Chłopiec na rowerze” nie jest wyjątkiem. Tu i ówdzie słychać było nawet świergot wróbelków typujących go do nagrody głównej. Tegoroczna połowa Grand Prix była słusznym werdyktem, potwierdzającym wartościowość tego skromnego w środkach, lecz emocjonalnie potężnego filmu.

Agata Malinowska

Optymistyczni bracia Dardenne
[Jean-Pierre Dardenne, Luc Dardenne „Chłopiec na rowerze” - recenzja]

Od czasu Złotej Palmy dla „Rosetty” filmy braci Dardenne nieustannie opuszczają festiwal w Caness z jakąś nagrodą i „Chłopiec na rowerze” nie jest wyjątkiem. Tu i ówdzie słychać było nawet świergot wróbelków typujących go do nagrody głównej. Tegoroczna połowa Grand Prix była słusznym werdyktem, potwierdzającym wartościowość tego skromnego w środkach, lecz emocjonalnie potężnego filmu.

Jean-Pierre Dardenne, Luc Dardenne
‹Chłopiec na rowerze›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułChłopiec na rowerze
Tytuł oryginalnyLe gamin au vélo
Dystrybutor Carisma
Data premiery11 listopada 2011
ReżyseriaJean-Pierre Dardenne, Luc Dardenne
ZdjęciaAlain Marcoen
Scenariusz
ObsadaCécile De France, Thomas Doret, Egon Di Mateo
Rok produkcji2011
Kraj produkcjiBelgia, Francja, Włochy
Czas trwania87 min
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
„Mogę przychodzić do pani w weekendy?” – pyta Cyryl, 11-letni mieszkaniec ośrodka dla młodzieży. Samanta zgadza się, zapewne nie wiedząc, że chłopiec traktuje swoją prośbę instrumentalnie. Zamierza wykorzystać możliwość opuszczania ośrodka, by poszukiwać swego ojca. Ojca, który wyrzucił go ze swego życia i zniknął.
„Chłopiec na rowerze” to przede wszystkim poruszający portret porzuconego dziecka. Miłość Cyryla, jakby wyjęta z kart pism świętego Pawła, jest cierpliwa i nie pamięta złego. Świadomość tego, jak źle jest ulokowana i jak tragicznie musi się zakończyć konfrontacja z rodzicem, sprawia niemal fizyczny ból. Nieuniknione zerwanie pozostawi po sobie nie tylko straszliwą ranę w duszy, ale też pragnienie nawiązania emocjonalnego związku, który zagwarantuje choćby namiastkę tego, co bezpowrotnie utracone. W tych niebezpiecznych chwilach Samanta spróbuje zapewnić Cyrylowi niezbędne oparcie, on jednak nie zechce docenić jej wysiłków i zaprzyjaźni się z lokalnym łobuzem.
Być może dlatego, że bohaterem jest dziecko, postrzegające świat w sposób mniej zniuansowany, cała opowieść ma w sobie pewną czarno-białość, której trudno doszukać się choćby w poprzednim „Milczeniu Lorny”. Miejscowy diler jak prawdziwy zły duch kusi Cyryla do złego, cynicznie wykorzystując jego słabość. Samanta zaś, bezdzietna fryzjerka pozostająca w nieformalnym związku, postępuje niczym idealny rodzic. Daje Cyrylowi bezwarunkową miłość, równie mocną i pozbawioną małostkowości jak ta, którą chłopiec darzy swego ojca. Robi wszystko, by wydostać go spod złego wpływu, nauczyć odpowiedzialności, dać poczucie bezpieczeństwa. Wspaniały dar, znaleziony przypadkowo na ulicy.
Snując swoją opowieść w zwykłym dla siebie surowym stylu, bracia Dardenne wydają się przypominać, że w świecie bezrefleksyjnego, instynktownie popełnianego zła istnieje również miejsce na równie bezrefleksyjne dobro. Że słabi i samotni nie są z góry skazani na porażkę. Że miłość, choć nie rozwiązuje wszystkich życiowych problemów, jak zdają się sugerować romantyczne komedie, ma zbawczą moc, którą trudno jest przecenić. Sami autorzy lubią nazywać swój film bajką, być może próbując obłaskawić nieufność, którą zawsze budzi szczęśliwe zakończenie. Nie wolno wszakże zapomnieć, że każda baśń kryje w sobie, mniejsze lub większe, ziarno uniwersalnej prawdy.
„Chłopiec na rowerze” stanowi interesujący kontrast dla znakomitego konkurenta w canneńskim wyścigu – „Melancholii”. W swym wizualnie rozbuchanych filmie Lars Von Trier celebruje ostateczne zniszczenie ludzkości. Bracia Dardenne, przy użyciu bardzo ubogich środków, budzą nadzieję na jej ocalenie. Równowaga została zachowana.

Agata Malinowska, na co dzień redaktor serwisu Filmaster.pl, skupiającego miłośników kina. Więcej recenzji Agaty przeczytasz na jej blogu pod adresem esme.filmaster.pl.

koniec
23 listopada 2011

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Klasyka kina radzieckiego: Said – kochanek i zdrajca
Sebastian Chosiński

24 IV 2024

W trzeciej części tadżyckiego miniserialu „Człowiek zmienia skórę” Bension Kimiagarow na krótko rezygnuje z socrealistycznej formuły opowieści i przywołuje dobre wzorce środkowoazjatyckich easternów. Na ekranie pojawiają się bowiem basmacze, których celem jest zakłócenie budowy kanału. Ten wątek służy również scenarzystom do tego, by ściągnąć kłopoty na głowę głównego inżyniera Saida Urtabajewa.

więcej »

Fallout: Odc. 3. Oko w oko z potworem
Marcin Mroziuk

22 IV 2024

Nie da się ukryć, że pozbawione głowy ciało Wilziga nie prezentuje się najlepiej, jednak ważne okazuje się to, że wciąż można zidentyfikować poszukiwanego zbiega z Enklawy. Obserwując rozwój wydarzeń, możemy zaś dojść do wniosku, że przynajmniej chwilowo szczęście opuszcza Lucy, natomiast Maximus ląduje raz na wozie, raz pod wozem.

więcej »

East Side Story: Czy można mieć nadzieję w Piekle?
Sebastian Chosiński

21 IV 2024

Mariupol to prawdopodobnie najboleśniej doświadczone przez los ukraińskie miasto w toczonej od ponad dwóch lat wojnie. Oblężone przez wojska rosyjskie, przez wiele tygodni sukcesywnie niszczone ostrzałami z lądu, powietrza i morza. Miasto zamordowane po to, by złamać opór jego mieszkańców i ukarać ich za odrzucenie „ruskiego miru”. O tym opowiada dokument Maksyma Litwinowa „Mariupol. Niestracona nadzieja”.

więcej »

Polecamy

Knajpa na szybciutko

Z filmu wyjęte:

Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zemsty szpon
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Inne recenzje

Na osłodę
— Łukasz Gręda

Tegoż autora

W poślubną podróż z Sherlockiem
— Agata Malinowska

Przygoda w niebieskim sweterku
— Agata Malinowska

Strefa X, czyli kosmici z garażu
— Agata Malinowska

Wasza matka urodzi psa
— Agata Malinowska

Amadeusz kontra Nieściszalni
— Agata Malinowska

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.