Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 20 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Anna Sasnal, Wilhelm Sasnal
‹Z daleka widok jest piękny›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułZ daleka widok jest piękny
Dystrybutor Stowarzyszenie Nowe Horyzonty
Data premiery10 lutego 2012
ReżyseriaAnna Sasnal, Wilhelm Sasnal
Scenariusz
ObsadaMarcin Czarnik, Agnieszka Podsiadlik, Piotr Nowak, Elżbieta Okupska
Rok produkcji2011
Kraj produkcjiPolska
Czas trwania77 min
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Lepiej się nie zbliżać
[Anna Sasnal, Wilhelm Sasnal „Z daleka widok jest piękny” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Aby zbliżyć się do polskiej mentalności, Anka i Wilhelm Sasnalowie musieli oddalić się od klisz polskiego kina. Prawie bez dialogów, bez określonych bohaterów i kompletnie dekonstruując prawidła filmowej narracji, pooglądają życie mieszkańców pewnej wsi sprawnie wyłapując modele zachowań, które powtarzały się w naszej historii podejrzanie często.

Urszula Lipińska

Lepiej się nie zbliżać
[Anna Sasnal, Wilhelm Sasnal „Z daleka widok jest piękny” - recenzja]

Aby zbliżyć się do polskiej mentalności, Anka i Wilhelm Sasnalowie musieli oddalić się od klisz polskiego kina. Prawie bez dialogów, bez określonych bohaterów i kompletnie dekonstruując prawidła filmowej narracji, pooglądają życie mieszkańców pewnej wsi sprawnie wyłapując modele zachowań, które powtarzały się w naszej historii podejrzanie często.

Anna Sasnal, Wilhelm Sasnal
‹Z daleka widok jest piękny›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułZ daleka widok jest piękny
Dystrybutor Stowarzyszenie Nowe Horyzonty
Data premiery10 lutego 2012
ReżyseriaAnna Sasnal, Wilhelm Sasnal
Scenariusz
ObsadaMarcin Czarnik, Agnieszka Podsiadlik, Piotr Nowak, Elżbieta Okupska
Rok produkcji2011
Kraj produkcjiPolska
Czas trwania77 min
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Każdy ma swój Dom Zły – obrzydliwe siedlisko najgorszych instynktów puszczonych wolno z kagańca zahamowań. Rosjanie mieli taki w „Ładunku 200” Aleksieja Bałabanowa, Filipińczycy – w „Kinatayu” Brillante Mendozy. Film Sasnalów łapie z tymi tytułami nić porozumienia, od pierwszych kadrów estetycznie plasując się w tych samych obskurnych klimatach. Wioska w ich filmie składa się tylko z takich domów złych. To widzimy, gdy się zbliżymy, bo, oczywiście z daleka widok jest piękny. Choć film wydaje się być poskładanym z przypadkowych obrazów z codzienności mieszkańców, a sami bohaterowie sprawiają wrażenie żyjących jedynie chwilą obecną, przeszłość co chwila daje o sobie znać. Wokół same rudery, śmiecie, wraki i stare graty. Każdy zakamarek pamięta tu lepsze czasy. Paweł zajmuje się zbieraniem złomu, ma narzeczoną i starą matkę, nad którą nie jest w stanie zapanować. Pewnego dnia bohater po prostu znika w pobliskim lesie. W tym czasie, pozostali mieszkańcy zaczynają powoli rozkradać jego dobytek – początkowo pod osłoną nocy, potem coraz bardziej bezceremonialnie, nie oszczędzając nic, wyrywając nawet framugi z okien. Sasnale w swoim filmie w ogóle nie osadzają bohaterów w konkretnym kontekście i czynią z nich ludzi przezroczystych, odpsychologizowanych. Idealnie uciekając od jakikolwiek ocen i sugestii, podziału na dobrych i złych, epatowania tanim realizmem, drobnymi sygnałami autorzy budują przed oczami widza świat rozpostarty między metaforą a wydarzeniami historycznymi.
To, kogo dosięgnie w tym filmie cios nożem powoduje, że ciężko się z tym filmem zmierzyć. Po dyskusjach twórców z publicznością można stwierdzić, że na pewno mamy do czynienia z filmem ważnym i rozpalającym emocje. Głównie dlatego, że Sasnale pokazali nam widok z bliska.
koniec
11 lutego 2012

Komentarze

11 II 2012   11:29:07

Tylko 70%? Ja dałbym bez kozery (Kozyry?) tysiąc pińćset :)

11 II 2012   15:14:23

Do minutemana: od dawna mam wrażenie, że trafiłeś tu przypadkowo, że to stanowczo nie jest portal dla ciebie bo zupełnie inne tematy niż kultura cię interesują. Potraktuj to jako pierwsze poważne ostrzeżenie - albo ograniczysz komentarze do kwestii merytorycznych, związanych z tematem, albo nie będzie więcej komentarzy.

11 II 2012   19:16:37

Konrad: co konkretnie nie podoba ci się w powyższym komentarzu? Odnosi się on do oceny, którą otrzymał film od recenzenta. Nie można tego komentować?

I w ogóle co to za straszenie banami? Jak rozumiem, jesteś redaktorem naczelnym tego serwisu. Czy uważasz, że to profesjonalne zachowanie redaktora naczelnego? Straszenie komentujących banami?

11 II 2012   19:20:13

I gwoli wyjaśnienia. Jestem waszym czytelnikiem od wielu lat i bardzo cenię Wasz serwis. Czytam np. co miesiąc wszystkie comiesięcznie polecanki książkowe "Do księgarni marsz" i uważam, że to świetny cykl pozwalający wybrać wartościowe pozycje do zakupu.

11 II 2012   19:22:47

I BTW, Esensja to serwis internetowy, a nie portal.

18 I 2014   16:31:38

"Sasnale w swoim filmie w ogóle nie osadzają bohaterów w konkretnym kontekście [...]"

Chyba Sasnalowie, pani recenzentko? Jak pani nie wie, to w słowniku trzeba sprawdzić!

19 I 2022   10:42:32

Ciekawy film - jego wady czy zalety?
1. Nieczytelna narracja. Zaraz po obejrzeniu musiałam przeczytać kilka recenzji, żeby połapać się, o co tutaj chodzi; ten problem od dawien dawna jest typowy dla kina z obszaru kulturowej prowincji. Paweł jest trudno rozpoznawalną postacią, w nurcie monotonii zdarzeń nie zauważa się nawet jego zniknięcia. Ostatnią scenę musiałam dwa razy obejrzeć, bo nie byłam pewna, czy zaniemógł w trakcie jazdy, czy został pchnięty nożem, o czym potem miała świadczyć (jeśli miała) zakrwawiona dłoń jego narzeczonej, nie wiem, trudno powiedzieć, może ta dłoń nie była wcale zakrwawiona, może to był cień?
2. Żenująco ubogi poziom moralny postaci, bez względu na wiek, płeć czy miejsce w hierarchii grupy. Prawie wszyscy uczestnicy tego dramatu są patologicznie odczłowieczeni, uwikłani w mroczne wręcz więzienne schematy, ograniczone do ponurego pragmatyzmu prawa silniejszego w klimacie życiowej tandety. Wyjątkiem - chyba jedynym - jest dziewczynka w kościele, która być może wierzy w jakieś sensowne wartości chrześcijańskie i z tego powodu cierpi. Albo udaje, że cierpi.
3. Czas akcji - chyba są to lata osiemdziesiąte, jeśli nie wczesne dziewięćdziesiąte? Pralka z czasów Gomułki, nakręcany budzik, lampowe telewizory... skąd ta ucieczka w nieokreśloną przeszłość?
Tak jakby autorom zabrakło odwagi, żeby dać tym osobom np. komórki do ręki, czy inne obecnie wszechobecne cyfrowe gadżety, przez co przekaz nabrałby więcej bezpośredniej łączności z rzeczywistością bytowania tak wspaniale w tym filmie namalowanych przykładów upadłej mentalite naszych upiornych rodaków, którzy w ten sam odrażający sposób przecież dzisiaj myślą, czują oraz postępują, zarówno ci biedni, bogaci, niedouczeni czy wykształceni.
4. Itd, itp. Więc dylemat, czy to co powyżej to są wady czy zalety tego filmu, który ma jedną uderzającą cechę: jest swojski,
oglądając go czujesz się naprawdę u siebie, czyli beznadziejnie, obco... i po prostu chujowo, po prostu w Polsce.

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Fallout: Odc. 2. Elementy układanki zaczynają do siebie pasować
Marcin Mroziuk

19 IV 2024

Z jednej strony trudno nam zachować powagę, gdy obserwujemy, jak bardzo zachowanie Lucy nie pasuje do zwyczajów i warunków panujących na powierzchni. Z drugiej strony w miarę rozwoju wydarzeń wygląda na to, że właśnie ta młoda kobieta ma szansę wykonać z powodzeniem misję, która na pierwszy rzut oka jest ponad jej siły.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: Odcięta głowa Jima Clarka
Sebastian Chosiński

17 IV 2024

Niby powinny cieszyć nas wielkie sukcesy odnoszone przez polskich artystów poza granicami kraju. A powieść Brunona Jasieńskiego „Człowiek zmienia skórę” bez wątpienia taki sukces odniosła. Tyle że to sukces bardzo gorzki: po pierwsze – książka była typowym przejawem literatury socrealistycznej, po drugie – nie uchroniła autora przed rozstrzelaniem przez NKWD. Cztery dekady po jego śmierci na jej podstawie powstał w sowieckim Tadżykistanie telewizyjny serial.

więcej »

Co nam w kinie gra: Perfect Days
Kamil Witek

16 IV 2024

„Proza życia według klozetowego dziada” może nie brzmi za zbyt chwytliwy filmowy tagline, ale Wimowi Wendersowi chyba coraz mniej zależy, aby jego filmy cechowały się przede wszystkim potencjałem na komercyjny sukces. Zresztą przepełnione nostalgią „Perfect Days” koresponduje całkiem nieźle z powoli podsumowującym swoją twórczość Niemcem, który jak wielu starych mistrzów, powoli zaczyna odchodzić do filmowego lamusa. Nie znaczy to jednak, że zasłużony reżyser żegna się z kinem. Tym bardziej że (...)

więcej »

Polecamy

Bo biblioteka była zamknięta

Z filmu wyjęte:

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zemsty szpon
— Jarosław Loretz

Taśmowa robota
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Inne recenzje

Filmy Nowych Horyzontów 2011 (3/3)
— Ewa Drab, Karol Kućmierz, Urszula Lipińska, Patrycja Rojek, Konrad Wągrowski, Kamil Witek, Zuzanna Witulska

Tegoż twórcy

Rodzina na swoim
— Jarosław Robak

Obrazkowa sztuka narracyjna
— Błażej

Tegoż autora

Bez wstydu, ale tylko w ciemności
— Urszula Lipińska

Zagrożenie życia
— Urszula Lipińska

Dwugłos o „Daas”
— Urszula Lipińska, Michał Oleszczyk

Bieg po prawdę
— Urszula Lipińska

Gdynia 2011 (2): Panorama Polskiego Kina
— Urszula Lipińska, Konrad Wągrowski, Artur Zaborski

Gdynia 2011 (1): Filmy konkursowe
— Urszula Lipińska, Konrad Wągrowski, Artur Zaborski

ENH, czyli ponad pół setki filmów (2)
— Ewa Drab, Karol Kućmierz, Urszula Lipińska, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

ENH, czyli ponad pół setki filmów (1)
— Ewa Drab, Karol Kućmierz, Urszula Lipińska, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Matka, żona i kochanka
— Urszula Lipińska

Psy wojny
— Urszula Lipińska

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.