Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 19 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Sean Durkin
‹Martha Marcy May Marlene›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułMartha Marcy May Marlene
Dystrybutor Imperial CinePix
Data premiery23 marca 2012
ReżyseriaSean Durkin
ZdjęciaJody Lee Lipes
Scenariusz
ObsadaElizabeth Olsen, Christopher Abbott, Brady Corbet, Hugh Dancy, Maria Dizzia, Julia Garner, John Hawkes, Louisa Krause, Sarah Paulson
MuzykaDaniel Bensi, Saunder Jurriaans
Rok produkcji2011
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania120 min
WWW
Gatunekdramat, thriller
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

W matni
[Sean Durkin „Martha Marcy May Marlene” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Debiutujący reżyserzy nie mają lekko. Jeśli ich produkcja jakimś cudem okaże się przebojem, zawsze istnieje ryzyko, że to tylko łut szczęścia… Niezależnie od tego, czy Sean Durkin poradzi sobie w świecie X Muzy, pozytywne opinie krytyków na temat „Martha Marcy May Marlene” dziełem przypadku zdecydowanie nie są.

Joanna Pienio

W matni
[Sean Durkin „Martha Marcy May Marlene” - recenzja]

Debiutujący reżyserzy nie mają lekko. Jeśli ich produkcja jakimś cudem okaże się przebojem, zawsze istnieje ryzyko, że to tylko łut szczęścia… Niezależnie od tego, czy Sean Durkin poradzi sobie w świecie X Muzy, pozytywne opinie krytyków na temat „Martha Marcy May Marlene” dziełem przypadku zdecydowanie nie są.

Sean Durkin
‹Martha Marcy May Marlene›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułMartha Marcy May Marlene
Dystrybutor Imperial CinePix
Data premiery23 marca 2012
ReżyseriaSean Durkin
ZdjęciaJody Lee Lipes
Scenariusz
ObsadaElizabeth Olsen, Christopher Abbott, Brady Corbet, Hugh Dancy, Maria Dizzia, Julia Garner, John Hawkes, Louisa Krause, Sarah Paulson
MuzykaDaniel Bensi, Saunder Jurriaans
Rok produkcji2011
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania120 min
WWW
Gatunekdramat, thriller
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Rodzina, według licznych przykładów współczesnej kinematografii, to dysfunkcyjna jednostka targana dramatami i nieustannie wystawiana na próby. Nie jawi się jako bastion tradycji czy filar wsparcia. Ze społecznego azylu ewoluuje w niebezpieczny twór pozorów i iluzji, popychając słabszych członków „stada” w kierunku niezbyt fortunnych decyzji. Jednak debiutujący reżyser Sean Durkin nie kamieniuje wyłącznie instytucji rodziny, ale całą ideę szeroko pojętej komuny, doświadczanej przez każdego człowieka w mniej lub bardziej dosłownym wydaniu.
Film Durkina inspirowany jest jego własnymi obserwacjami. Choć twórca nie wywodzi się z religijnej rodziny, uczęszczał do katolickiej szkoły, gdzie zamiast odkrywać w sobie pokłady wiary, dostrzegł coś innego. Pewną formę (niegroźnego) kultu, w którym czci się określone wartości i wierzy w moc sprawczą szczerych inkantacji. Podobne wzorce Durkin napotykał w swoim dorosłym życiu, dostrzegając ich obecność w tak prozaicznych sytuacjach jak mecz piłki nożnej, gdzie tłum zwolenników drużyny skanduje wyuczone hasła, albo w pracy, gdzie na czele zespołu zawsze stoi lider, wytyczający kierunek działania grupie ludzi. Lecz największym bodźcem do nakręcenia opowieści o destrukcyjnym wpływie sekty na ludzką psychikę, stała się dramatyczna historia przyjaciółki reżysera… Wszystkie te przeżycia plus dogłębny research tematu kultów zaowocowały scenariuszem „Martha Marcy May Marlene”, w którym odznaczają się dwa, równoległe światy, połączone postacią głównej bohaterki. M. nie znajdująca oparcia w rodzinie, trafia do sekty, pozornie hołdującej trzeźwości ciała i umysłu, wyzbyciu się własności prywatnej i pielęgnującej jasny podział obowiązków. Z tej niepokojąco idyllicznej rzeczywistości wyłania się ponury obraz ubezwłasnowolniającej, bezwzględnej grupy ludzi. Po ucieczce z sekty M. wraca do domu swojej starszej siostry, który zamiast oazą spokoju, okazuje się przystanią materializmu i życia na pokaz…
Z zestawienia tych kontrastujących światów i z rozterek głównej bohaterki, Durkin skomponował niepokojącą, niedopowiedzianą historię, którą niektórzy recenzenci wkładają do szufladki „thriller”, a nawet (przesadnie) „horror”. W rzeczywistości to dramat o kobiecie, zagubionej w przestrzeni, trawionej powolnie przez manię prześladowczą i strach… W tej roli znakomita zresztą Elizabeth Olsen, młodsza siostra znanych (z różnych dokonań) bliźniaczek Olsen. Odtwórczyni roli M. zgarnęła za swą kreację tyle nagród i nominacji, co chyba żadne z rodzeństwa w całej karierze.
Niewątpliwie sukces „Martha Marcy May Marlene” tkwi również w skromności całego przedsięwzięcia. Nie jest zasługą znanych nazwisk czy wielkiego budżetu. To produkcja zrealizowana z miłości do kina i próba przeniesienia na wielki ekran cichego dramatu. Nie ma zbytnich szans, żeby zawojować polskie kina, bo jest tworem zbyt niezależnym, snutym dziwnie niepokojącym tonem. I podsumowanym równie niepokojącym finałem, w którym zamiast wykrzyknika Durkin postawił znamienny znak zapytania.
koniec
23 marca 2012

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Klasyka kina radzieckiego: Odcięta głowa Jima Clarka
Sebastian Chosiński

17 IV 2024

Niby powinny cieszyć nas wielkie sukcesy odnoszone przez polskich artystów poza granicami kraju. A powieść Brunona Jasieńskiego „Człowiek zmienia skórę” bez wątpienia taki sukces odniosła. Tyle że to sukces bardzo gorzki: po pierwsze – książka była typowym przejawem literatury socrealistycznej, po drugie – nie uchroniła autora przed rozstrzelaniem przez NKWD. Cztery dekady po jego śmierci na jej podstawie powstał w sowieckim Tadżykistanie telewizyjny serial.

więcej »

Co nam w kinie gra: Perfect Days
Kamil Witek

16 IV 2024

„Proza życia według klozetowego dziada” może nie brzmi za zbyt chwytliwy filmowy tagline, ale Wimowi Wendersowi chyba coraz mniej zależy, aby jego filmy cechowały się przede wszystkim potencjałem na komercyjny sukces. Zresztą przepełnione nostalgią „Perfect Days” koresponduje całkiem nieźle z powoli podsumowującym swoją twórczość Niemcem, który jak wielu starych mistrzów, powoli zaczyna odchodzić do filmowego lamusa. Nie znaczy to jednak, że zasłużony reżyser żegna się z kinem. Tym bardziej że (...)

więcej »

Fallout: Odc. 1. Odkrywanie realiów zniszczonego świata
Marcin Mroziuk

15 IV 2024

Po obejrzeniu pierwszego odcinka z jednej strony możemy poczuć się zafascynowani wizją postapokaliptycznego świata, w którym funkcjonują bardzo zróżnicowane, mocno od siebie odizolowane społeczności, z drugiej strony trudno nie ulec lekkiej dezorientacji, gdyż na razie brakuje jeszcze połączenia pomiędzy poszczególnymi wątkami.

więcej »

Polecamy

Bo biblioteka była zamknięta

Z filmu wyjęte:

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zemsty szpon
— Jarosław Loretz

Taśmowa robota
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Inne recenzje

27 WFF: Dzień czwarty
— Urszula Lipińska, Jarosław Loretz, Patrycja Rojek, Zuzanna Witulska

Tegoż autora

Pyr-Con Epizod XV: Fani nacierają
— Joanna Pienio

Stary człowiek i Park Chan-wook
— Joanna Pienio

Budzi się zło. Martwe zło
— Jarosław Loretz, Joanna Pienio

Czterej pancerni
— Joanna Pienio

To jeszcze nie czas
— Joanna Pienio

Kupili ZOO – i co z tego?
— Joanna Pienio

Norweskie (złe) wychowanie
— Joanna Pienio

Zmysł utracony
— Joanna Pienio

Brzemię
— Joanna Pienio

Była sobie kobieta
— Joanna Pienio

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.