Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 18 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Andrzej Barański
‹Księstwo›

EKSTRAKT:20%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułKsięstwo
Dystrybutor Best Film
Data premiery11 maja 2012
ReżyseriaAndrzej Barański
ZdjęciaJacek Petrycki
Scenariusz
ObsadaOlga Kalicka, Henryk Gołębiewski, Rafał Zawierucha, Mateusz Zając, Michał Anioł, Aldona Jankowska, Grzegorz Gromek, Edward Kusztal, Maile Flanagan
Rok produkcji2011
Kraj produkcjiPolska
Czas trwania115 min
Gatunekbiograficzny
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Wsi głupia, wsi ponura
[Andrzej Barański „Księstwo” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Grzmią głosy oburzenia na temat pominięcia „Księstwa” w selekcji konkursu głównego ubiegłorocznej Gdyni. „Błąd” naprawił kilka miesięcy później Roman Gutek, rad nierad wzbogacając konkurs filmów polskich na Nowych Horyzontach o to najsłabsze jego ogniwo. Nawet najzmyślniejsze argumenty recenzentów komplementujących nowy obraz Andrzeja Barańskiego nie wzruszą mojej opinii na jego temat, a „Księstwo” pozostanie w niej wyłącznie 120-minutowym narodowym kuriozum.

Patrycja Rojek

Wsi głupia, wsi ponura
[Andrzej Barański „Księstwo” - recenzja]

Grzmią głosy oburzenia na temat pominięcia „Księstwa” w selekcji konkursu głównego ubiegłorocznej Gdyni. „Błąd” naprawił kilka miesięcy później Roman Gutek, rad nierad wzbogacając konkurs filmów polskich na Nowych Horyzontach o to najsłabsze jego ogniwo. Nawet najzmyślniejsze argumenty recenzentów komplementujących nowy obraz Andrzeja Barańskiego nie wzruszą mojej opinii na jego temat, a „Księstwo” pozostanie w niej wyłącznie 120-minutowym narodowym kuriozum.

Andrzej Barański
‹Księstwo›

EKSTRAKT:20%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułKsięstwo
Dystrybutor Best Film
Data premiery11 maja 2012
ReżyseriaAndrzej Barański
ZdjęciaJacek Petrycki
Scenariusz
ObsadaOlga Kalicka, Henryk Gołębiewski, Rafał Zawierucha, Mateusz Zając, Michał Anioł, Aldona Jankowska, Grzegorz Gromek, Edward Kusztal, Maile Flanagan
Rok produkcji2011
Kraj produkcjiPolska
Czas trwania115 min
Gatunekbiograficzny
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Film pokazuje Zbyszka ze wsi, który wyjechał do miasta na studia, a potem już tylko udawał, że studiuje. Upokorzony i niedożywiony wraca do rodzinnego domu, gdzie musi skonfrontować się z kpinami sąsiadów i własnym nieróbstwem. Forma, w której pokazane są jego zmagania (dobrze określa je także prowokacyjne słowo: „przygody”) szczególnie zdumiewa, z uwagi na to, że trudno zebrać ją w sensowną całość. Reżyser nazwał swój film „impresją na temat polskiej wsi”, ale nawet takie zręczne miano nie usprawiedliwia wewnętrznej niespójności. Pewna epizodyczność mogła być założona, jednak brak dramaturgii jawi się już poważniejszym mankamentem scenariusza. Wątki są bowiem rozgrywane jeden za drugim i właściwie żaden z nich nie powraca. Wracają jedynie bohaterowie (głównie drugoplanowi), lecz w zupełnie nowych okolicznościach, z nowymi cechami, bez refleksji na temat poprzednich wydarzeń – jak gdyby autor miał do dyspozycji worek z kilkoma aktorami (nawet nie postaciami), których co jakiś czas trzeba wyjąć i użyć.
Dysonans opinii pojawia szczególnie się przy ocenie jednego z nich, odtwórcy głównej roli, Rafała Zawieruchy. Nie pozostaje więc chyba nic innego, jak pozostawić jego grę aktorską (okraszoną w niektórych recenzjach epitetem: fantastyczna) w gestii indywidualnych sądów. I tak chwalony osobliwy sposób wymawiania słów przez Zawieruchę, literacki i rzekomo niejako szlachecki, odbierany może być też jako śmieszy i irytujący. Debiutujący na wielkim ekranie aktor przekłada do filmu teatralną manierę cedzenia każdego słowa w najbanalniejszych nawet zdaniach, co brzmi dość karykaturalnie – nawet w ustach filmowego chłopka-roztropka.
Sama postać do najłatwiej znośnych nie należy i jest dość mizernym oponentem w starciu z wiejską ciemnotą. To ostatnie określenie (trudno o bardziej precyzyjne, gdy widzi się tak jednowymiarowy portret społeczności) boli chyba najbardziej, szczególnie w obliczu spotykanych komplementów pod adresem Barańskiego za niepopadanie w stereotyp. Słowem „stereotyp” można by bowiem objąć całość ogólnego sposobu obrazowania polskiej wsi w „Księstwie”. Rodzima prowincja jest tu brudna, mściwa i głupia, zabobonna i zdewociała jednocześnie. Uosobieniem wszelkich myślowych idiotyzmów jest wspomniany główny bohater. Jako student – niedożywiony i kradnący ze sklepu zupkę chińską, jako kochanek – zakleszczony w swojej nieletniej partnerce, jako rolnik bez doświadczenia – skompromitowany przed zaśmiewającą się do rozpuku wsią.
Być może miało wyjść zabawnie, być może miało skłonić do refleksji. Tymczasem społeczny krajobraz, którego komponentami są wyłącznie zakrzepłe klisze, jest nie tylko szkodliwy, ale przede wszystkim szalenie żenujący. Trzeba jednak zaznaczyć: nie chodzi o to, by wieś miała być pokazywana tylko miło i przyjaźnie jak w „Ranczu” i „U Pana Boga za piecem”. Głupia i wesoła. Przy takich kryteriach wieś z filmu Barańskiego będzie analogicznie: głupia i ponura. Tej prawdziwie przesiąkniętej złem i niepokojem szukać należy gdzie indziej. Choćby u Anki i Wilhelma Sasnali w „Z daleka widok jest piękny”.
koniec
17 maja 2012

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Klasyka kina radzieckiego: Odcięta głowa Jima Clarka
Sebastian Chosiński

17 IV 2024

Niby powinny cieszyć nas wielkie sukcesy odnoszone przez polskich artystów poza granicami kraju. A powieść Brunona Jasieńskiego „Człowiek zmienia skórę” bez wątpienia taki sukces odniosła. Tyle że to sukces bardzo gorzki: po pierwsze – książka była typowym przejawem literatury socrealistycznej, po drugie – nie uchroniła autora przed rozstrzelaniem przez NKWD. Cztery dekady po jego śmierci na jej podstawie powstał w sowieckim Tadżykistanie telewizyjny serial.

więcej »

Co nam w kinie gra: Perfect Days
Kamil Witek

16 IV 2024

„Proza życia według klozetowego dziada” może nie brzmi za zbyt chwytliwy filmowy tagline, ale Wimowi Wendersowi chyba coraz mniej zależy, aby jego filmy cechowały się przede wszystkim potencjałem na komercyjny sukces. Zresztą przepełnione nostalgią „Perfect Days” koresponduje całkiem nieźle z powoli podsumowującym swoją twórczość Niemcem, który jak wielu starych mistrzów, powoli zaczyna odchodzić do filmowego lamusa. Nie znaczy to jednak, że zasłużony reżyser żegna się z kinem. Tym bardziej że (...)

więcej »

Fallout: Odc. 1. Odkrywanie realiów zniszczonego świata
Marcin Mroziuk

15 IV 2024

Po obejrzeniu pierwszego odcinka z jednej strony możemy poczuć się zafascynowani wizją postapokaliptycznego świata, w którym funkcjonują bardzo zróżnicowane, mocno od siebie odizolowane społeczności, z drugiej strony trudno nie ulec lekkiej dezorientacji, gdyż na razie brakuje jeszcze połączenia pomiędzy poszczególnymi wątkami.

więcej »

Polecamy

Bo biblioteka była zamknięta

Z filmu wyjęte:

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zemsty szpon
— Jarosław Loretz

Taśmowa robota
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Inne recenzje

Filmy Nowych Horyzontów 2011 (1/3)
— Ewa Drab, Karol Kućmierz, Urszula Lipińska, Patrycja Rojek, Konrad Wągrowski, Kamil Witek, Zuzanna Witulska

Tegoż autora

Esensja typuje Oscary 2012
— Karolina Ćwiek-Rogalska, Piotr Dobry, Patrycja Rojek, Konrad Wągrowski

Źle, źle, źle
— Patrycja Rojek

Słowianie w drodze
— Patrycja Rojek

Bez szału, ale z pasją
— Patrycja Rojek

I co teraz, chłopie?
— Patrycja Rojek

Arystokraci ulicy
— Patrycja Rojek

Esensja przyznaje Oscary 2011
— Piotr Dobry, Patrycja Rojek, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Porażki i sukcesy A.D. 2011
— Piotr Dobry, Łukasz Gręda, Mateusz Kowalski, Karol Kućmierz, Joanna Pienio, Patrycja Rojek, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Wszystkim marzy się koniec świata, czyli „Melancholia”
— Łukasz Gręda, Karol Kućmierz, Klara Łabacz, Patrycja Rojek, Konrad Wągrowski, Zuzanna Witulska

Prawdziwe czy zjadliwe?
— Patrycja Rojek

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.