Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 24 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Benh Zeitlin
‹Bestie z południowych krain›

WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułBestie z południowych krain
Tytuł oryginalnyBeasts of the Southern Wild
Dystrybutor Gutek Film
Data premiery12 października 2012
ReżyseriaBenh Zeitlin
ZdjęciaBen Richardson
Scenariusz
ObsadaQuvenzhané Wallis, Dwight Henry, Levy Easterly, Lowell Landes, Pamela Harper, Gina Montana, Amber Henry, Jonshel Alexander, Nicholas Clark
MuzykaDan Romer, Benh Zeitlin
Rok produkcji2012
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania91 min
Gatunekdramat, fantasy
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

12. T-Mobile Nowe Horyzonty: Dzień drugi
[Benh Zeitlin „Bestie z południowych krain”, Quentin Dupieux „Wrong” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
W drugim dniu T-Mobile Nowe Horyzonty zapraszamy na relacje z seansów triumfatora Sundance o urokliwym tytule „Bestie z południowych krain” oraz „Wrong” Quentina Dupieux.

Patrycja Rojek, Kamil Witek, Zuzanna Witulska

12. T-Mobile Nowe Horyzonty: Dzień drugi
[Benh Zeitlin „Bestie z południowych krain”, Quentin Dupieux „Wrong” - recenzja]

W drugim dniu T-Mobile Nowe Horyzonty zapraszamy na relacje z seansów triumfatora Sundance o urokliwym tytule „Bestie z południowych krain” oraz „Wrong” Quentina Dupieux.

Benh Zeitlin
‹Bestie z południowych krain›

WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułBestie z południowych krain
Tytuł oryginalnyBeasts of the Southern Wild
Dystrybutor Gutek Film
Data premiery12 października 2012
ReżyseriaBenh Zeitlin
ZdjęciaBen Richardson
Scenariusz
ObsadaQuvenzhané Wallis, Dwight Henry, Levy Easterly, Lowell Landes, Pamela Harper, Gina Montana, Amber Henry, Jonshel Alexander, Nicholas Clark
MuzykaDan Romer, Benh Zeitlin
Rok produkcji2012
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania91 min
Gatunekdramat, fantasy
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
„BESTIE Z POŁUDNIOWYCH KRAIN” (BEASTS OF SOUTHERN WILD), REŻ. BENH ZEITLIN
Triumfator festiwalu Sundance, „Bestie z południowych krain”, to wcale nie smutna historia samotnego dziecka puszczonego po dżungli samopas – jak mogłoby się z początku wydawać. Ten mimo wszystko pogodny film opowiada o więzi ojca i kilkuletniej córki. O relacji chyba niedoskonałej, ale pełnej troski o dobrą przyszłość i trudu przygotowania latorośli do samotnego życia. Wydarzenia rozgrywają się bowiem w oczekiwaniu na śmierć Winka, której przeczucie coraz częściej dotyka małą Hushpuppy. Wyćwiczony w niej przez ojca instynkt samozachowawczy nie pozwala małej poddawać się. Dziewczynka buduje wokół siebie mityczny świat, który przenika do prawdziwego – choćby za sprawą pradawnych bestii, które należy ujarzmić, a także przesadzonych wyobrażeń na temat matki, której Hushpuppy nie znała. Zeitlin obrazuje ponadto życie biednych ludzi, którzy za wszelką cenę bronią swoich walących się po powodzi chat w lesie i za nic nie chcą być częścią istniejącego równolegle i całkiem niedaleko „cywilizowanego świata”. Film uświadamia, że każdy ma prawo do swojego miejsca na ziemi, którego nie wolno zmieniać mu siłą, próbując uszczęśliwić go bez jego zgody. Pokazuje tym samym, że miejsca kojarzone głównie z zacofaniem mogą być ogniskiem naturalnej ludzkiej siły pochodzącej z przyjacielskiej jedności, ochrony dawanej słabszym i woli przetrwania. To miejsca, w których natura mówi ludzkim głosem, a po ostatnim uderzeniu ludzkiego serca nie słychać złowrogiego dźwięku szpitalnej maszyny, a jedynie prostą, godną i tak oczywistą ciszę.
Ekstrakt: 80%
Patrycja Rojek
Ci, którzy nie wybrali „Bestii z południowych krain” w dniu otwierającym festiwal Nowe Horyzonty, nadal mogą nadrobić zaległości. Podobnie jak w „Roku Tygrysa” i tu mamy do czynienia z nieprzewidywalnym żywiołem, na tym jednak kończą się podobieństwa. Benh Zeitlin nadał swojemu obrazowi niepowtarzalny koloryt, w którym nieoczekiwanie z chaosu, brudu, ruin i gratów wyłania się obraz niezwykłej harmonii. Po wielkich powodziach większość mieszkańców schroniła się za murami wielkiego miasta. Na jego obrzeżach, wśród buszu, koczując na posklecanych z różnego rodzaju resztek arkach pozostała garstka wyrzutków. Codziennością stała się dla nich walka o przetrwanie. Nieformalnym przywódcą grupy jest ojciec kilkuletniej Hushpuppy. To właśnie oczami dziewczynki oglądamy tę przedziwną krainę, w której wszyscy na swój sposób wydają się być szczęśliwi. Blisko natury, są zmuszeni, by stać się jej częścią, jednak pod pozorami szorstkości i ujawniającymi się instynktami tytułowych bestii pozostają pokłady bardzo czystych, ludzkich uczuć. Ojciec Hushpuppy, świadomy zbliżającej się śmierci, przygotowuje córkę do wejścia w dorosłość. W tej krnąbrnej dziewczynce, niepozbawionej właściwej dla jej młodego wieku wrażliwości i wyobraźni, zadziwia bystrość jej obserwacji i dojrzałości. Hushpuppy przyjdzie zmierzyć się z lękami, tymi dziecięcymi, urastającymi do rangi pradawnych potworów i tymi, które spędzają sen z powiek także dorosłym. W „Bestiach z południowych krain” ujawnia się zamiłowanie autora do snucia opowieści, nie zawsze prawdopodobnych, za to naznaczonych bardzo indywidualnym rysem. Aż trudno uwierzyć, że ten film zrealizował debiutant. Oby na jego kolejne dzieła nie przyszło nam czekać zbyt długo.
Ekstrakt: 80%
Zuzanna Witulska
„Bestie z południowych krain” już przed festiwalem należały do wąskiego grona pewniaków. Główna nagroda w Sundance i deszcz wyróżnień w Cannes sprawiły, że większość widzów w swoich programach zaznaczała film jako pozycję obowiązkową. Debiutancki obraz Benha Zeitlina rzuca nas w rzeczywistość apokaliptycznej, niedalekiej przyszłości. Woda powoli zalewa ląd. Ludzie z obawy przed potopem chronią się za ogromną tamą. Jednak wszędzie tam gdzie stawia się mur, zawsze znajdzie się ktoś po jego drugiej stronie. Taki los przypadł lokatorom małej wysepki o przewrotnej nazwie Bathtub, bardziej od rajskiej oazy przypominającej miejskie slumsy wypełnione bohaterami, którzy mogli by posłużyć jako obiekty badawcze do kolejnego filmu Harmon’yego Korine’a. W zaskakująco ciepłym portrecie życiowych oustiderów i społecznych odszczepieńców Zeitlin proponuje widzowi ich receptę na szczęście. Niespieszne tempo życia mieszkańców wyspy odmierzane jest tu rytuałem zaspokajania najprostszych potrzeb. Otwartość i zbiorowa świadomość nie posiadania niczego komponuje harmonijną rzeczywistość zgody i radości. Choć nad wszystkim wisi widmo nadciągającej zagłady, w żaden sposób nie burzy to idei swobodnej egzystencji z dala od cywilizacji. „Bestie..” nie należy jednak interpretować wyłącznie pod kątem manifestu postępowania według własnych zasad. Osią fabuły jest bowiem nietypowa relacja chorego na serce ojca z kilkuletnia córką. W naznaczonym czekaniem na nieuniknione związku nie ma miejsca na jawne okazywanie uczuć i odpowiedzi na pytanie „dlaczego?”. Dlatego dziecko kreując wokół siebie fantasmagoryczny świat oswaja się z myślą o stracie i przekazuje swoimi oczami najprostszą, ale jakże prawdziwą lekcję: jeśli coś ma ustalony porządek, każda zmiana będzie tylko na gorsze.
Ekstrakt: 70%
Kamil Witek

Quentin Dupieux
‹Wrong›

WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułWrong
Dystrybutor Gutek Film
Data premiery3 sierpnia 2012
ReżyseriaQuentin Dupieux
Scenariusz
ObsadaJack Plotnick, Eric Judor, Alexis Dziena, Steve Little, William Fichtner, Regan Burns, Mark Burnham, Arden Myrin, Maile Flanagan
Rok produkcji2012
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania94 min
Gatunekthriller
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
„WRONG”, REŻ. QUENTIN DUPIEUX
Dolph budzi się rano o godzinie 7:60 rano i stwierdza brak Paula. Paul to pies. Dolph – taki trochę nieudacznik, trochę everyman. W ciągu półtorej godziny trwania filmu dowiadujemy się, że z psem nawiązać można kontakt telepatyczny, że fekalia mają naturalną pamięć, że palmy czasem zamieniają się w świerki i że jak ogrodnik umarł, to wcale nie znaczy, że nie żyje. W filmie Quentina Dupieux absurd goni absurd, dostarczając widzowi przedniej rozrywki – pod warunkiem, że zaakceptował ten uroczy bezsens i dał się mu ponieść. Niedorzeczności fabularne na zasadzie kontrapunktu wspiera warstwa muzyczno-dźwiękowa, charakterystyczna dla kina grozy, w którego szeregi twórcy chcieli wcielić „Wrong”. Była to chęć mocno ironiczna, dzięki czemu wydźwięk filmu jest pastiszowy, co potęguje jego komediowy potencjał. Lecz co chyba najważniejsze, ten wyglądający na efekt kaprysu film nieoczekiwanie przynosi pewną głębszą myśl. Patrząc bowiem na nieprzewidywalne i niezrozumiałe reakcje bohaterów, łatwiej dostrzec, do jak bardzo skonwencjonalizowanego świata jesteśmy przyzwyczajeni. Dolph i jego znajomi w sposób zupełnie naturalny wymykają się oczekiwaniom – nie denerwując się, nie dziwiąc i nie domagając wyjaśnień, wtedy gdy powinni. Wszystko robią dziwnie i nie tak. Ale czy naprawdę istnieje jakiś kanon „jedynych-poprawnych-zachowań"?
Ekstrakt: 80%
Patrycja Rojek
koniec
21 lipca 2012

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Klasyka kina radzieckiego: Said – kochanek i zdrajca
Sebastian Chosiński

24 IV 2024

W trzeciej części tadżyckiego miniserialu „Człowiek zmienia skórę” Bension Kimiagarow na krótko rezygnuje z socrealistycznej formuły opowieści i przywołuje dobre wzorce środkowoazjatyckich easternów. Na ekranie pojawiają się bowiem basmacze, których celem jest zakłócenie budowy kanału. Ten wątek służy również scenarzystom do tego, by ściągnąć kłopoty na głowę głównego inżyniera Saida Urtabajewa.

więcej »

Fallout: Odc. 3. Oko w oko z potworem
Marcin Mroziuk

22 IV 2024

Nie da się ukryć, że pozbawione głowy ciało Wilziga nie prezentuje się najlepiej, jednak ważne okazuje się to, że wciąż można zidentyfikować poszukiwanego zbiega z Enklawy. Obserwując rozwój wydarzeń, możemy zaś dojść do wniosku, że przynajmniej chwilowo szczęście opuszcza Lucy, natomiast Maximus ląduje raz na wozie, raz pod wozem.

więcej »

East Side Story: Czy można mieć nadzieję w Piekle?
Sebastian Chosiński

21 IV 2024

Mariupol to prawdopodobnie najboleśniej doświadczone przez los ukraińskie miasto w toczonej od ponad dwóch lat wojnie. Oblężone przez wojska rosyjskie, przez wiele tygodni sukcesywnie niszczone ostrzałami z lądu, powietrza i morza. Miasto zamordowane po to, by złamać opór jego mieszkańców i ukarać ich za odrzucenie „ruskiego miru”. O tym opowiada dokument Maksyma Litwinowa „Mariupol. Niestracona nadzieja”.

więcej »

Polecamy

Knajpa na szybciutko

Z filmu wyjęte:

Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zemsty szpon
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Inne recenzje

Co nam w kinie gra: Bestie z południowych krain
— Patrycja Rojek, Kamil Witek, Zuzanna Witulska

Źle, źle, źle
— Patrycja Rojek

12. T-Mobile Nowe Horyzonty: Dzień jedenasty i ostatni
— Patrycja Rojek, Kamil Witek, Zuzanna Witulska

12. T-Mobile Nowe Horyzonty: Dzień dziesiąty
— Patrycja Rojek, Kamil Witek, Zuzanna Witulska

12. T-Mobile Nowe Horyzonty: Dzień dziewiąty
— Patrycja Rojek, Kamil Witek, Zuzanna Witulska

12. T-Mobile Nowe Horyzonty: Dzień ósmy
— Patrycja Rojek, Kamil Witek

12. T-Mobile Nowe Horyzonty: Dzień siódmy
— Patrycja Rojek, Kamil Witek, Zuzanna Witulska

12. T-Mobile Nowe Horyzonty: Dzień szósty
— Patrycja Rojek, Kamil Witek, Zuzanna Witulska

12. T-Mobile Nowe Horyzonty: Dzień piąty
— Patrycja Rojek, Kamil Witek, Zuzanna Witulska

12. T-Mobile Nowe Horyzonty: Dzień czwarty
— Patrycja Rojek, Kamil Witek, Zuzanna Witulska

Z tego cyklu

Dzień jedenasty i ostatni
— Patrycja Rojek, Kamil Witek, Zuzanna Witulska

Dzień dziesiąty
— Patrycja Rojek, Kamil Witek, Zuzanna Witulska

Dzień dziewiąty
— Patrycja Rojek, Kamil Witek, Zuzanna Witulska

Dzień ósmy
— Patrycja Rojek, Kamil Witek

Dzień siódmy
— Patrycja Rojek, Kamil Witek, Zuzanna Witulska

Dzień szósty
— Patrycja Rojek, Kamil Witek, Zuzanna Witulska

Dzień piąty
— Patrycja Rojek, Kamil Witek, Zuzanna Witulska

Dzień czwarty
— Patrycja Rojek, Kamil Witek, Zuzanna Witulska

Dzień trzeci
— Patrycja Rojek, Kamil Witek, Zuzanna Witulska

Dzień pierwszy
— Patrycja Rojek, Zuzanna Witulska

Tegoż twórcy

Kurtka warta grzechu
— Kamil Witek

15. T-Mobile Nowe Horyzonty: Na tropie rzeczywistości
— Kamil Witek

Esensja ogląda: Październik 2012 (DVD i Blu Ray)
— Sebastian Chosiński, Miłosz Cybowski, Gabriel Krawczyk, Jarosław Loretz, Daniel Markiewicz, Konrad Wągrowski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.