Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 25 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Maja Milos
‹Klip›

WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułKlip
Tytuł oryginalnyClip
Dystrybutor Tongariro
Data premiery11 stycznia 2013
ReżyseriaMaja Milos
ZdjęciaVladimir Simic
Scenariusz
ObsadaIsidora Simijonovic, Vukasin Jasnic, Dimitrije Arandjelovic, Nikola Dragutinovic, Vladimir Gvojic, Sonja Janicic, Jovo Maksic, Zoran Maksimovic, Sanja Mikitisin
Rok produkcji2012
Kraj produkcjiSerbia
Czas trwania100 min
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

12. T-Mobile Nowe Horyzonty: Dzień czwarty
[Maja Milos „Klip”, Jim Henson „Labirynt”, Cristian Mungiu „Za wzgórzami” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Dziś osławiony nagrodami w Cannes nowy film twórcy „4 miesięcy, 3 tygodni i 2 dni”, czyli „Za wzgórzami” Cristiana Mungiu, „Klip” Mai Milos (czyli, jak mówi nasza recenzentka „nudnawy zbiór obrazków z życiatępych dzid”) oraz retrospektywna wyprawa z Davidem Bowie i Jennifer Connelly do „Labiryntu”.

Patrycja Rojek, Kamil Witek, Zuzanna Witulska

12. T-Mobile Nowe Horyzonty: Dzień czwarty
[Maja Milos „Klip”, Jim Henson „Labirynt”, Cristian Mungiu „Za wzgórzami” - recenzja]

Dziś osławiony nagrodami w Cannes nowy film twórcy „4 miesięcy, 3 tygodni i 2 dni”, czyli „Za wzgórzami” Cristiana Mungiu, „Klip” Mai Milos (czyli, jak mówi nasza recenzentka „nudnawy zbiór obrazków z życiatępych dzid”) oraz retrospektywna wyprawa z Davidem Bowie i Jennifer Connelly do „Labiryntu”.

Maja Milos
‹Klip›

WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułKlip
Tytuł oryginalnyClip
Dystrybutor Tongariro
Data premiery11 stycznia 2013
ReżyseriaMaja Milos
ZdjęciaVladimir Simic
Scenariusz
ObsadaIsidora Simijonovic, Vukasin Jasnic, Dimitrije Arandjelovic, Nikola Dragutinovic, Vladimir Gvojic, Sonja Janicic, Jovo Maksic, Zoran Maksimovic, Sanja Mikitisin
Rok produkcji2012
Kraj produkcjiSerbia
Czas trwania100 min
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
„KLIP” (CLIP), REŻ. MAJA MILOŠ
Cztery odziane w brokaty i panterki dziewczęta (lub raczej: trochę okryte nimi w newralgicznych miejscach) szykują się na imprezę. Nieważne, że jest środek tygodnia, odeśpi się po szkole. Przeżywają swoje małe tragedie. Jedna narzeka, że nie umie malować oczu. „Masz cycki i ładny tyłek”, mówi druga. „Nie potrzebujesz oczu w klubie”. Chyba to prawda, bo odstawione dziewczyny rzeczywiście nie patrzą zbyt krytycznie na to, o co się ocierają i co biorą do ust. Główna bohaterka, Jasna, znacznie wyróżnia się spośród nich – posiada bowiem telefon z najlepszym aparatem, za pomocą którego tworzy małe arcydzieła: od klasycznej dokumentacji imprez po redtubowe filmiki ze sobą w roli porno-gwiazdy. Maja Miloš obrazuje pokolenie młodych Serbów w bezlitosny sposób – bez zahamowań i autocenzury. Problem w tym, że za tymi naturalistycznymi scenami, z których w dużej mierze składa się „Klip”, nie stoi zupełnie nic – żadna pogłębiona postać, żadna refleksja, żadne dramaturgiczne napięcie. Gdzieś w tle majaczy co prawda umierający ojciec i spotkane dzieci z domu dziecka, ale Jasna ma zaledwie dwa przebłyski wrażliwości, o których zresztą szybko zapomina i wraca do swojego głównego problemu, jakim jest silna potrzeba kopulacji z dość oziębłym znajomym. Nasze galerianki przynajmniej pracowały na dżinsy, borykały się z ciążami i pedofilami. „Klip” jest natomiast (posługując się nomenklaturą Adasia Miauczyńskiego) wyłącznie nudnawym zbiorem obrazków z życia tamtejszych „tępych dzid”.
Ekstrakt: 40%
Patrycja Rojek

Jim Henson
‹Labirynt›

WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułLabirynt
Tytuł oryginalnyLabyrinth
ReżyseriaJim Henson
ZdjęciaAlex Thomson
Scenariusz
ObsadaDavid Bowie, Jennifer Connelly, Toby Froud, Shelley Thompson, Christopher Malcolm, Natalie Finland, Shari Weiser, Brian Henson, Ron Mueck
MuzykaTrevor Jones
Rok produkcji1986
Kraj produkcjiUSA, Wielka Brytania
Czas trwania101 min
Gatunekfamilijny, fantasy, musical, przygodowy
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
„LABIRYNT” (LABIRYNTH), REŻ. JIM HENSON
Pokaz klasycznej filmowej baśni w sekcji Nocne Szaleństwo na Nowych Horyzontach mógł zdziwić – choćby z uwagi na to, że to dość radykalna odmiana w stosunku choćby do prezentowanych w ubiegłoroczne wieczory japońskich filmów pornograficznych. Tymczasem opowieść Jima Hensona ma bardzo typową dla dziecięcego gatunku strukturę, zastępy kolorowych stworów i poprawne, dydaktyczne przesłanie. Główna bohaterka, grana przez młodą Jennifer Connelly Sara, krnąbrna z początku, musi przejść totalną metamorfozę w finale, żeby wszystkie oglądające film dzieci wiedziały, że handlowanie z goblinami młodszym rodzeństwem jest niewłaściwe. Dlaczego więc „Labirynt” nie pojawia się w telewizyjnej niedzielnej ramówce równie często jak choćby „Niekończąca się opowieść"? Uczestnika Nocnego Szaleństwa nie interesuje poprawna odpowiedź na to pytanie. Ów specyficzny widz zbuduje sobie własną teorię, koncentrując się na ekstremalnie obcisłych w kroku spodniach Króla Goblinów (Dawid Bowie, l. 39) i na namolnie składanych przez niego Sarze (l. 13) propozycjach oddania mu się w niewolę. Jest to oczywiście odbiór złośliwy i zafałszowany. Ale co począć, gdy cała wypełniona zepsutymi i przerośniętymi dzieciakami sala pokłada się ze śmiechu właśnie w takich momentach?
Ekstrakt: 60%
Patrycja Rojek

Cristian Mungiu
‹Za wzgórzami›

WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułZa wzgórzami
Tytuł oryginalnyDupa dealuri
Dystrybutor Stowarzyszenie Nowe Horyzonty
Data premiery1 marca 2013
ReżyseriaCristian Mungiu
ZdjęciaOleg Mutu
Scenariusz
ObsadaCosmina Stratan, Cristina Flutur, Dana Tapalaga, Catalina Harabagiu, Gina Tura, Vica Agache, Nora Covali, Dionisie Vitcu
Rok produkcji2012
Kraj produkcjiRumunia
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
„ZA WZGÓRZAMI” (DUPA DEALURI), REŻ. CRISTIAN MUNGIU
Kinematografia rumuńska dając światu Cristiana Mungiu podzieliła się prawdziwym skarbem. Autor „4 miesięcy, 3 tygodni i 2 dni” w nowym filmie potwierdza, że w rozdawaniu moralnych kopniaków nie ma sobie równych. Do żyjącej w klasztornej komunie mniszki Voichity przyjeżdża z Niemiec przyjaciółka. Osamotniona za granicą Alina chce w drodze powrotnej zabrać zakonnicę do siebie. Jednocześnie sugeruje, iż młodociane uczucie, które łączyło kiedyś obie dziewczyny nie straciło nic na aktualności. Munglu z zacisznego i usystematyzowanego życia małego klasztoru wykreował żywą arenę dla poruszającego dramatu. Przez dwie i pół godziny nie mówi niczego wprost. W oziębłych kadrach każe widzowi rozstrzygnąć w swojej głowie czy ataki szału i nienaturalny stan Aliny to faktycznie opętanie przez złego ducha czy tylko depresyjny efekt odrzuconego uczucia. Aczkolwiek interpretacyjne pole „Za wzgórzami” nie można z czystym sumieniem podzielić na dwie wyraziste części. Trudno bowiem jasno stwierdzić czy irracjonalne zachowanie dziewczyny wynika z podszeptów szatana czy desperackich prób złamanego serca. A może obu jednocześnie? Na nieszczęście widza na końcu filmu jesteśmy tak samo blisko odkrycia prawdy jak na początku. W przeplatanej umiejętnie wątpliwościami i drobnymi gestami precyzyjnej fabule bardzo łatwo zgubić właściwą drogę. Bowiem do samego końca nie wierzymy, że jej prawidłowy bieg to poskręcana moralnie rzeczywistość gdzie szczera pomoc kończy się zbrodnią a jej brak to akt miłosierdzia.
Ekstrakt: 80%
Kamil Witek
Czwartego dnia festiwalu nowohoryzontowa publiczność miała możliwość zmierzyć się z najnowszym filmem Cristiana Mungiu, autora głośnych „Czterech miesięcy, trzech tygodni i dwóch dni”. Dobra passa rumuńskiego reżysera trwa, czego dowodem są zebrane nagrody za najlepszy scenariusz i aktorstwo dla „Za wzgórzami” na tegorocznym festiwalu w Cannes. Voichiţę i Alinę łączy wspólna przeszłość. Obie wychowywały się w sierocińcu, odpędzały niechciane zaloty, wzajem tuliły się do snu. Później ich drogi się rozeszły. Voichiţa znalazła ukojenie w kierowanym surową regułą prawosławnym klasztorze, gdzieś na mołdawskim odludziu. Alina z kolei szukała swojego miejsca za granicą, przekonała się jednak, że nie zazna szczęścia będąc z dala od Voichiţy. Przyjeżdża do monasteru i próbuje namówić przyjaciółkę do wspólnego wyjazdu. Tymczasem w życiu Voichiţy zaszło wiele zmian i choć pojawienie się Aliny przypomina o dawnych uczuciach wzbudzając w duszy nutę niepokoju, nie jest ona już skłonna kochać jej tą miłością, na której dziewczynie najbardziej zależy. Spotkanie tych dwu, jednej pokornej, oddanej wspólnocie i Bogu, drugiej butnej i nie pozbawionej egoizmu, to preludium do prawdziwej tragedii. Zdaje się, że nad bohaterami Mungiu zawisło jakieś fatum, nie dopuszczające możliwości wyboru, stawiające w sytuacjach bez wyjścia, niepostrzeżenie kieruje ich do przekroczenia granicy, po przekroczeniu której nie ma już odwrotu. Alina nie może żyć bez Voichiţy. Voichita nie może wyrzec się przyjaciółki, nie może też spełnić jej pragnień – ich racje są nie do pogodzenia. Przełożony klasztoru (nazywany nieformalnie Papą) musi przygarnąć Alinę, choć ta rozsadza od środka ustabilizowane życie społeczności. Zakonnice muszą związać Alinę, kiedy po samobójczej próbie, w napadzie szału bije je i lży a szpital odmawia przysłania karetki. Papa musi z powrotem przyjąć dziewczynę, gdy lekarze umywają ręce od jej przypadku. Wreszcie musi on podjąć radykalne kroki, by przywrócić ład w ogarniętym strachem i chaosem klasztorze.
Ekstrakt: 80%
Zuzanna Witulska
koniec
23 lipca 2012

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Klasyka kina radzieckiego: Said – kochanek i zdrajca
Sebastian Chosiński

24 IV 2024

W trzeciej części tadżyckiego miniserialu „Człowiek zmienia skórę” Bension Kimiagarow na krótko rezygnuje z socrealistycznej formuły opowieści i przywołuje dobre wzorce środkowoazjatyckich easternów. Na ekranie pojawiają się bowiem basmacze, których celem jest zakłócenie budowy kanału. Ten wątek służy również scenarzystom do tego, by ściągnąć kłopoty na głowę głównego inżyniera Saida Urtabajewa.

więcej »

Fallout: Odc. 3. Oko w oko z potworem
Marcin Mroziuk

22 IV 2024

Nie da się ukryć, że pozbawione głowy ciało Wilziga nie prezentuje się najlepiej, jednak ważne okazuje się to, że wciąż można zidentyfikować poszukiwanego zbiega z Enklawy. Obserwując rozwój wydarzeń, możemy zaś dojść do wniosku, że przynajmniej chwilowo szczęście opuszcza Lucy, natomiast Maximus ląduje raz na wozie, raz pod wozem.

więcej »

East Side Story: Czy można mieć nadzieję w Piekle?
Sebastian Chosiński

21 IV 2024

Mariupol to prawdopodobnie najboleśniej doświadczone przez los ukraińskie miasto w toczonej od ponad dwóch lat wojnie. Oblężone przez wojska rosyjskie, przez wiele tygodni sukcesywnie niszczone ostrzałami z lądu, powietrza i morza. Miasto zamordowane po to, by złamać opór jego mieszkańców i ukarać ich za odrzucenie „ruskiego miru”. O tym opowiada dokument Maksyma Litwinowa „Mariupol. Niestracona nadzieja”.

więcej »

Polecamy

Knajpa na szybciutko

Z filmu wyjęte:

Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zemsty szpon
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Inne recenzje

Esensja ogląda: Grudzień 2013 (5)
— Sebastian Chosiński, Karolina Ćwiek-Rogalska, Jarosław Loretz

Esensja ogląda: Listopad 2013 (1)
— Sebastian Chosiński, Jarosław Loretz, Daniel Markiewicz, Konrad Wągrowski

Co nam w kinie gra: Za wzgórzami
— Urszula Lipińska, Kamil Witek, Zuzanna Witulska

12. T-Mobile Nowe Horyzonty: Dzień jedenasty i ostatni
— Patrycja Rojek, Kamil Witek, Zuzanna Witulska

12. T-Mobile Nowe Horyzonty: Dzień dziesiąty
— Patrycja Rojek, Kamil Witek, Zuzanna Witulska

12. T-Mobile Nowe Horyzonty: Dzień dziewiąty
— Patrycja Rojek, Kamil Witek, Zuzanna Witulska

12. T-Mobile Nowe Horyzonty: Dzień ósmy
— Patrycja Rojek, Kamil Witek

12. T-Mobile Nowe Horyzonty: Dzień siódmy
— Patrycja Rojek, Kamil Witek, Zuzanna Witulska

12. T-Mobile Nowe Horyzonty: Dzień szósty
— Patrycja Rojek, Kamil Witek, Zuzanna Witulska

12. T-Mobile Nowe Horyzonty: Dzień piąty
— Patrycja Rojek, Kamil Witek, Zuzanna Witulska

Z tego cyklu

Dzień jedenasty i ostatni
— Patrycja Rojek, Kamil Witek, Zuzanna Witulska

Dzień dziesiąty
— Patrycja Rojek, Kamil Witek, Zuzanna Witulska

Dzień dziewiąty
— Patrycja Rojek, Kamil Witek, Zuzanna Witulska

Dzień ósmy
— Patrycja Rojek, Kamil Witek

Dzień siódmy
— Patrycja Rojek, Kamil Witek, Zuzanna Witulska

Dzień szósty
— Patrycja Rojek, Kamil Witek, Zuzanna Witulska

Dzień piąty
— Patrycja Rojek, Kamil Witek, Zuzanna Witulska

Dzień trzeci
— Patrycja Rojek, Kamil Witek, Zuzanna Witulska

Dzień drugi
— Patrycja Rojek, Kamil Witek, Zuzanna Witulska

Dzień pierwszy
— Patrycja Rojek, Zuzanna Witulska

Tegoż twórcy

16. T-Mobile Nowe Horyzonty: Za wszelką cenę
— Kamil Witek

Porażająco smutny film
— Michał Kubalski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.