Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 20 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Amir Naderi
‹Cut›

EKSTRAKT:20%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułCut
ReżyseriaAmir Naderi
ZdjęciaKeiji Hashimoto
Scenariusz
ObsadaHidetoshi Nishijima, Takako Tokiwa, Takashi Sasano, Shun Sugata, Denden, Takuji Suzuki, Ikuji Nakamura, Satoshi Nikaido, Jun'ichi Hayakawa
Rok produkcji2011
Kraj produkcjiFrancja, Japonia, Korea Południowa, Turcja, USA
Czas trwania133 min
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

12. T-Mobile Nowe Horyzonty: Dzień dziesiąty
[Amir Naderi „Cut”, Yousry Nasrallah „Po bitwie”, Matthew Akers, Jeff Dupre „Marina Abramović: artystka obecna” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
W relacji z przedostatniego dnia festiwalu nasi wysłannicy przybliżają japoński dramat „Cut” z jakuzą w tle, dokument o słynnej performerce „Marina Abramović: artystka obecna” i „Po bitwie”, czyli pierwsze filmowe reminiscencje niedawnej rewolucji w Egipcie.

Patrycja Rojek, Kamil Witek, Zuzanna Witulska

12. T-Mobile Nowe Horyzonty: Dzień dziesiąty
[Amir Naderi „Cut”, Yousry Nasrallah „Po bitwie”, Matthew Akers, Jeff Dupre „Marina Abramović: artystka obecna” - recenzja]

W relacji z przedostatniego dnia festiwalu nasi wysłannicy przybliżają japoński dramat „Cut” z jakuzą w tle, dokument o słynnej performerce „Marina Abramović: artystka obecna” i „Po bitwie”, czyli pierwsze filmowe reminiscencje niedawnej rewolucji w Egipcie.

Amir Naderi
‹Cut›

EKSTRAKT:20%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułCut
ReżyseriaAmir Naderi
ZdjęciaKeiji Hashimoto
Scenariusz
ObsadaHidetoshi Nishijima, Takako Tokiwa, Takashi Sasano, Shun Sugata, Denden, Takuji Suzuki, Ikuji Nakamura, Satoshi Nikaido, Jun'ichi Hayakawa
Rok produkcji2011
Kraj produkcjiFrancja, Japonia, Korea Południowa, Turcja, USA
Czas trwania133 min
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
„CUT”, REŻ. AMIR NADERI
Tęsknota za wielkim kinem przez duże K. Niestety zrealizowana w formie lokalizującej ją w okolicach filmowego rynsztoka. Głównym bohaterem „Cut” jest niejaki Shuji. Japończyk przepełniony nienawiścią do współczesnych popularnych produkcji, agituje na ulicach nawołując do uwolnienia filmów od wyniszczającej je komercji. Na dachu swojego bloku organizuje pokazy klasyki światowej kinematografii, podczas których przybliża ich wielkość garstce widzów. Podczas jednego z takich seansów dowiaduje się, że jego brat został zlikwidowany przez jakuzę za niespłacalnie wziętej pożyczki. Jako, że dług nigdy nie ginie, zwrot astronomicznej kwoty 12 milionów jenów przechodzi na Shujego. Mężczyzna nie mając pojęcia jak w ciągu kilku dni zebrać tak dużą kwotę wpada na absurdalny pomysł. W zamian za pieniądze, będzie żywym workiem treningowym dla chcących się wyżyć gangsterów. Od tej chwili przez kilkadziesiąt minut obserwujemy zapętloną niemal scenę. Co dzień Shuji udaje się do „siedziby” mafii i dostaje tęgie lanie. W miedzy czasie motywuje się oglądaniem wybitnych filmów, odwiedzinami grobów japońskich mistrzów i wyzywaniem komercyjnych gniotów. Co ciekawe po każdym dniu nie odnosi większych obrażeń prócz szpecącej opuchlizny i w kolejnych dniach jest wstanie przyjmować dziesiątki ciosów na nowo. Największy fabularny bezsens otrzymujemy jednak w finale. Gdy Shujemu do spłaty długu brakuje jeszcze stu ciosów, wmawia sobie, że z każdym uderzeniem będzie wspominał sto największych dzieł kina. Przez długie minuty obserwujemy krwawą jatkę na przemian z pojawiającymi się na ekranie tytułami. Po kilkunastu filmach mamy już tego wszystkiego serdecznie dość. Jeśli klasyka kina dalej będzie miała takich obrońców i orędowników jak „Cut”, to nie zdziwię się jak szybko popadnie w zapomnienie.
Ekstrakt: 20%
Kamil Witek


Yousry Nasrallah
‹Po bitwie›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPo bitwie
Tytuł oryginalnyBaad el Mawkeaa
ReżyseriaYousry Nasrallah
ZdjęciaSamir Bahzan
Scenariusz
ObsadaSalah Abdallah, Nahed El Sebaï, Bassem Samra, Menna Shalabi
Rok produkcji2012
Kraj produkcjiEgipt
Czas trwania116 min
Gatunekdramat, historyczny
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
„PO BITWIE” (BAAD EL MAWKEAA), REŻ. YOUSRY NASRALLAH
Wciąż gorący temat egipskiej rewolucji, podjęty w filmie pochodzącym z tamtejszej kinematografii, to prawdziwy rarytas. Niewiele utworów wyprodukowanych w krajach arabskich dociera na polskie ekrany. Duża część z tych, które jednak możemy zobaczyć, nie prezentują zbyt wysokiego poziomu i nie niosą ze sobą wiele więcej ponad urok tamtejszego folkloru. Tymczasem film Nasrallaha to rasowy przedstawiciel dobrego kina polityczno-społecznego, świetnie balansujący między próbą dokumentalnego oddania nastrojów wzburzonego narodu a fabularną i bardzo prywatną historią człowieka. Mahmoud jest jeźdźcem konnym, przedstawicielem ubogiej kairskiej ludności mieszkającej pod piramidami. Gdy rewolucjoniści wyszli na ulicę, wraz z innymi mężczyznami został on nakłoniony przez zwolenników Mubaraka do zaatakowania powstańców. Cały incydent utrwalił się jako tak zwana „Bitwa Wielbłądów”, za udział e której Mahmoud wraz z całą rodziną ponosi teraz karę bycia społecznym wyrzutkiem. „Po bitwie” świetnie oddaje skutki manipulowania ludem, który na kryzysie cierpi najbardziej – głównie z powodu biedy, która gwałtownie nawiedziła kraj wraz z zamarciem ruchu turystycznego. Przywódcy obu stron konfliktu, by powiększać swoje armie, musieli obiecać ludziom dokładnie to samo: wizję dostatku związanego z rychłym powrotem obcokrajowców do Egiptu. Problemem Mahmouda jest to, że obiecali mu to jako pierwsi ci, którzy ostatecznie przegrali. W walce o odzyskanie godności pomaga mu główna bohaterka, wyzwolona Egipcjanka z pasją wojująca o prawa najsłabszych i o lepszą pozycję kobiet w kraju. Na ekranie widzimy ich sukcesy, porażki, frustracje i romanse, zauważamy, że prawdziwa walka rozpoczyna się już po bitwie. A symboliczna scena wieńcząca film, przedstawiająca wspinającego się po piramidzie człowieka, uświadamia, że droga do wolności będzie długa i szalenie trudna.
Ekstrakt: 70%
Patrycja Rojek


Matthew Akers, Jeff Dupre
‹Marina Abramović: artystka obecna›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułMarina Abramović: artystka obecna
Tytuł oryginalnyMarina Abramovic: The Artist Is Present
Dystrybutor Stowarzyszenie Nowe Horyzonty
Data premiery5 października 2012
ReżyseriaMatthew Akers, Jeff Dupre
ZdjęciaMatthew Akers
ObsadaMarina Abramovic, Klaus Biesenbach, David Balliano, Chrissie Iles, Arthur Danto, David Blaine, James Franco
MuzykaNathan Halpern
Rok produkcji2012
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania106 min
Gatunekbiograficzny, dokument, historyczny
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
„MARINA ABRAMOVIĆ: ARTYSTKA OBECNA” („MARINA ABRAMOVIĆ: THE ARTIST IS PREZENT”), REŻ. MATTHEW AKERS
Tam, gdzie zawodzą fabuły, w sukurs przychodzą filmy dokumentalne. Dziesiątego dnia Nowych Horyzontów miał miejsce ostatni pokaz docenionego przez publiczność Berlinale dokumentu „Marina Abramović: artystka obecna”. Pretekstem do zrewidowania postaci Abramović jest retrospektywa jej twórczości w nowojorskim Museum of Modern Art, podczas której grupa trzydziestu młodych ludzi odtwarza znane prace „babci performance’u”. Ale Abramović nie byłaby sobą, gdyby przy tej okazji nie stworzyła zupełnie nowego wystąpienia. I tak rodzi się pomysł „artysty obecnego” – w trakcie trwania retrospektywy, przez trzy miesiące, artystka siedzi nieruchomo na krześle, a każdy z odwiedzających wystawę ma możliwość usiąść naprzeciw niej i spojrzeć jej w oczy. Tysiące ludzi, aura intensywnego wyczekiwania przechodząca momentami w masową histerię. A kiedy dochodzi już do spotkania twarzą w twarz, dzieje się rzecz magiczna. Abramović hipnotyzuje swoim obliczem tak, że dla siedzącego przed nią człowieka wszystko inne przestaje mieć znaczenie, jak gdyby cała wypełniona tłumem ludzi przestrzeń nagle przestała istnieć a pozostały tylko stół, dwa krzesła i spojrzenie Mariny Abramović. Mamy wrażenie, że zbliżamy się do jakiegoś niesamowicie osobistego, niemal intymnego przeżycia, niezrozumiałej więzi która powstaje pomiędzy dwiema wpatrzonymi w siebie osobami. To interesujące i niepokojące zarazem, że X muza potrafi zaczarować postać Abromović nawet dla tych, którzy tak jak ja przed wejściem na seans byli dalecy od oczarowania jej pracami. Tym większe brawa dla twórców.
Ekstrakt: 80%
Zuzanna Witulska
koniec
29 lipca 2012

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Fallout: Odc. 2. Elementy układanki zaczynają do siebie pasować
Marcin Mroziuk

19 IV 2024

Z jednej strony trudno nam zachować powagę, gdy obserwujemy, jak bardzo zachowanie Lucy nie pasuje do zwyczajów i warunków panujących na powierzchni. Z drugiej strony w miarę rozwoju wydarzeń wygląda na to, że właśnie ta młoda kobieta ma szansę wykonać z powodzeniem misję, która na pierwszy rzut oka jest ponad jej siły.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: Odcięta głowa Jima Clarka
Sebastian Chosiński

17 IV 2024

Niby powinny cieszyć nas wielkie sukcesy odnoszone przez polskich artystów poza granicami kraju. A powieść Brunona Jasieńskiego „Człowiek zmienia skórę” bez wątpienia taki sukces odniosła. Tyle że to sukces bardzo gorzki: po pierwsze – książka była typowym przejawem literatury socrealistycznej, po drugie – nie uchroniła autora przed rozstrzelaniem przez NKWD. Cztery dekady po jego śmierci na jej podstawie powstał w sowieckim Tadżykistanie telewizyjny serial.

więcej »

Co nam w kinie gra: Perfect Days
Kamil Witek

16 IV 2024

„Proza życia według klozetowego dziada” może nie brzmi za zbyt chwytliwy filmowy tagline, ale Wimowi Wendersowi chyba coraz mniej zależy, aby jego filmy cechowały się przede wszystkim potencjałem na komercyjny sukces. Zresztą przepełnione nostalgią „Perfect Days” koresponduje całkiem nieźle z powoli podsumowującym swoją twórczość Niemcem, który jak wielu starych mistrzów, powoli zaczyna odchodzić do filmowego lamusa. Nie znaczy to jednak, że zasłużony reżyser żegna się z kinem. Tym bardziej że (...)

więcej »

Polecamy

Bo biblioteka była zamknięta

Z filmu wyjęte:

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zemsty szpon
— Jarosław Loretz

Taśmowa robota
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Inne recenzje

Esensja ogląda: Grudzień 2016 (3)
— Sebastian Chosiński, Jarosław Loretz, Marcin Osuch

Esensja ogląda: Listopad 2012 (Kino)
— Sebastian Chosiński, Miłosz Cybowski, Mateusz Kowalski, Gabriel Krawczyk, Alicja Kuciel, Patrycja Rojek

Abramović zaczarowana
— Zuzanna Witulska

12. T-Mobile Nowe Horyzonty: Dzień jedenasty i ostatni
— Patrycja Rojek, Kamil Witek, Zuzanna Witulska

12. T-Mobile Nowe Horyzonty: Dzień dziewiąty
— Patrycja Rojek, Kamil Witek, Zuzanna Witulska

12. T-Mobile Nowe Horyzonty: Dzień ósmy
— Patrycja Rojek, Kamil Witek

12. T-Mobile Nowe Horyzonty: Dzień siódmy
— Patrycja Rojek, Kamil Witek, Zuzanna Witulska

12. T-Mobile Nowe Horyzonty: Dzień szósty
— Patrycja Rojek, Kamil Witek, Zuzanna Witulska

12. T-Mobile Nowe Horyzonty: Dzień piąty
— Patrycja Rojek, Kamil Witek, Zuzanna Witulska

12. T-Mobile Nowe Horyzonty: Dzień czwarty
— Patrycja Rojek, Kamil Witek, Zuzanna Witulska

Z tego cyklu

Dzień jedenasty i ostatni
— Patrycja Rojek, Kamil Witek, Zuzanna Witulska

Dzień dziewiąty
— Patrycja Rojek, Kamil Witek, Zuzanna Witulska

Dzień ósmy
— Patrycja Rojek, Kamil Witek

Dzień siódmy
— Patrycja Rojek, Kamil Witek, Zuzanna Witulska

Dzień szósty
— Patrycja Rojek, Kamil Witek, Zuzanna Witulska

Dzień piąty
— Patrycja Rojek, Kamil Witek, Zuzanna Witulska

Dzień czwarty
— Patrycja Rojek, Kamil Witek, Zuzanna Witulska

Dzień trzeci
— Patrycja Rojek, Kamil Witek, Zuzanna Witulska

Dzień drugi
— Patrycja Rojek, Kamil Witek, Zuzanna Witulska

Dzień pierwszy
— Patrycja Rojek, Zuzanna Witulska

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.