Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 19 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Simon West
‹Niezniszczalni 2›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
80,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułNiezniszczalni 2
Tytuł oryginalnyThe Expendables 2
Dystrybutor Monolith
Data premiery24 sierpnia 2012
ReżyseriaSimon West
ZdjęciaShelly Johnson
Scenariusz
ObsadaJason Statham, Bruce Willis, Sylvester Stallone, Liam Hemsworth, Arnold Schwarzenegger, Jean-Claude Van Damme, Jet Li, Chuck Norris, Dolph Lundgren, Randy Couture
MuzykaBrian Tyler
Rok produkcji2012
Kraj produkcjiUSA
CyklNiezniszczalni
Gatunekakcja, przygodowy, thriller
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Last Action Heroes
[Simon West „Niezniszczalni 2” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Pierwsza część „Niezniszczalnych”, zainicjowana dwa lata temu przez Sylvestra Stallone’a, opierała się na pomyśle genialnym w swojej prostocie: zebrać do kupy wszystkich – zepchniętych na margines Hollywoodu przez zmianę trendów, która nadeszła w następnej dekadzie – gwiazdorów kina akcji lat 80.

Grzegorz Fortuna

Last Action Heroes
[Simon West „Niezniszczalni 2” - recenzja]

Pierwsza część „Niezniszczalnych”, zainicjowana dwa lata temu przez Sylvestra Stallone’a, opierała się na pomyśle genialnym w swojej prostocie: zebrać do kupy wszystkich – zepchniętych na margines Hollywoodu przez zmianę trendów, która nadeszła w następnej dekadzie – gwiazdorów kina akcji lat 80.

Simon West
‹Niezniszczalni 2›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
80,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułNiezniszczalni 2
Tytuł oryginalnyThe Expendables 2
Dystrybutor Monolith
Data premiery24 sierpnia 2012
ReżyseriaSimon West
ZdjęciaShelly Johnson
Scenariusz
ObsadaJason Statham, Bruce Willis, Sylvester Stallone, Liam Hemsworth, Arnold Schwarzenegger, Jean-Claude Van Damme, Jet Li, Chuck Norris, Dolph Lundgren, Randy Couture
MuzykaBrian Tyler
Rok produkcji2012
Kraj produkcjiUSA
CyklNiezniszczalni
Gatunekakcja, przygodowy, thriller
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Ponownie mieliśmy okazję zobaczyć na wielkim ekranie nie tylko Stallone’a, ale też Dolpha Lundgrena, Jeta Li czy Erica Robertsa, a nad całością unosił się duch B-klasowej rozwałki. Pomimo całej swojej fajności, „Niezniszczalni” byli jednak raczej ciekawostką, a nie pełnokrwistym akcyjniakiem w starym stylu – scenariusz pełen był czerstwych one-linerów, szumnie zapowiadana scena spotkania Stallone’a, Schwarzeneggera i Willisa pozostawiała przykry posmak niewykorzystanego potencjału, trudno było też mówić o prawdziwych emocjach podczas seansu, filmowi brakowało bowiem tempa i sprawnej reżyserskiej ręki. „Niezniszczalni 2” nie powielają żadnego z tych błędów.
Sequel został pomyślany według klasycznej hollywoodzkiej zasady – ma być więcej, szybciej i mocniej. Sukces pierwszej części pozwolił na zebranie bardziej pokaźnego budżetu i namówienie większej ilości słynnych mięśniaków. Do obsady dołączyli więc Jean-Claude Van Damme i Chuck Norris, a Bruce Willis i Arnold Schwarzenegger, którzy w „Niezniszczalnych” mieli jedynie krótkie cameo, dostali wreszcie odrobinę czasu ekranowego. Efekt przechodzi najśmielsze oczekiwania: pod wodzą reżysera-rzemieślnika Simona Westa „spisani na straty” – jak sugeruje oryginalny tytuł filmu – aktorzy z magicznych czasów ery VHS rzeczywiście odnajdują na moment dawną chwałę, a ich przygody ogląda się z gigantyczną przyjemnością.
To, co udało się Westowi, a nie wyszło wcześniej Stallone’owi, można określić jako swoisty paradoks: „Niezniszczalni 2” to film o wiele bardziej emocjonujący od części pierwszej, ale też o wiele bardziej samoświadomy, po brzegi wypełniony intertekstualnymi zagrywkami. Dość powiedzieć, że Chuck Norris wkracza do akcji przy akompaniamencie muzyki z „Dobrego, złego i brzydkiego”, by chwilę później opowiedzieć żart o samym sobie, grany przez Jeana-Claude’a Van Damme’a czarny charakter nazywa się Vilain (z francuskiego: paskudny, zły), a w kulminacyjnej scenie Arnold Schwarzenegger i Bruce Willis przerzucają się swoimi słynnymi powiedzonkami. Gdy jednak Stallone cedzi przez zęby, że przeciwników trzeba „wytropić, znaleźć i zabić”, „Niezniszczalni 2” gładko przechodzą do poważniejszej tonacji i stają się pełnym emocji, aż do przesady krwawym widowiskiem, które najlepiej oglądałoby się chyba ze zdartej kasety wideo.
Obydwa te porządki – poważny, związany z wendettą, której bohaterowie muszą dokonać i lżejszy, wynikający z kultu, jakim otoczeni są odgrywający główne role aktorzy – funkcjonują obok siebie zupełnie bez zgrzytów. Akcja rozładowywana jest humorem (momentami może aż zbyt nachalnym), ale nie zostaje przez niego zupełnie przyćmiona. I choć scenariusz stanowi zlepek charakterystycznych dla kina akcji klisz, a wspomniany wyżej Vilain – filozofujący bandyta, który jest tak przeokrutnie zły, że zmusza do niewolniczej pracy biedne albańskie dzieci – wydaje się być postacią do granic możliwości przerysowaną, to jednak ta szalona formuła po prostu działa.
Nie ma się oczywiście co oszukiwać: czasy, w których herosi kina akcji uczyli podstawowych wartości całe pokolenia małoletnich kinomanów, dawno już minęły. „Niezniszczalni 2” ani nie cofną czasu, ani nie zmienią biegu ich karier. Sprawiają jednak więcej frajdy, niż jakikolwiek tegoroczny blockbuster i oferują bardziej sentymentalnym widzom czystą, bezpretensjonalną rozrywkę, dzięki której można na moment przypomnieć sobie, jak to było, kiedy przeglądało się wypożyczalniane półki w poszukiwaniu filmów z ulubionymi aktorami. A taki dwugodzinny powrót do przeszłości też ma przecież swoją wartość.
koniec
28 sierpnia 2012

Komentarze

28 VIII 2012   10:27:08

Poszedłem na film do kina jak na film akcji... nie zawiodłem się, ale to jedyny film w tym roku na którym popłakałem się ze śmiechu w kinie :D
Rozumiem że brakujące 10% to za brak Stevena Seagala i Jackie Chana?

30 VIII 2012   06:04:20

Tak. Brakowało mi jeszcze Wesleya Snipesa ;)

23 IX 2013   22:05:37

film zrozumiał każdy , kto miał zrozumieć a recenzja to już dla kretynów , którzy go nie zrozumieli ...litości

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Fallout: Odc. 2. Elementy układanki zaczynają do siebie pasować
Marcin Mroziuk

19 IV 2024

Z jednej strony trudno nam zachować powagę, gdy obserwujemy, jak bardzo zachowanie Lucy nie pasuje do zwyczajów i warunków panujących na powierzchni. Z drugiej strony w miarę rozwoju wydarzeń wygląda na to, że właśnie ta młoda kobieta ma szansę wykonać z powodzeniem misję, która na pierwszy rzut oka jest ponad jej siły.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: Odcięta głowa Jima Clarka
Sebastian Chosiński

17 IV 2024

Niby powinny cieszyć nas wielkie sukcesy odnoszone przez polskich artystów poza granicami kraju. A powieść Brunona Jasieńskiego „Człowiek zmienia skórę” bez wątpienia taki sukces odniosła. Tyle że to sukces bardzo gorzki: po pierwsze – książka była typowym przejawem literatury socrealistycznej, po drugie – nie uchroniła autora przed rozstrzelaniem przez NKWD. Cztery dekady po jego śmierci na jej podstawie powstał w sowieckim Tadżykistanie telewizyjny serial.

więcej »

Co nam w kinie gra: Perfect Days
Kamil Witek

16 IV 2024

„Proza życia według klozetowego dziada” może nie brzmi za zbyt chwytliwy filmowy tagline, ale Wimowi Wendersowi chyba coraz mniej zależy, aby jego filmy cechowały się przede wszystkim potencjałem na komercyjny sukces. Zresztą przepełnione nostalgią „Perfect Days” koresponduje całkiem nieźle z powoli podsumowującym swoją twórczość Niemcem, który jak wielu starych mistrzów, powoli zaczyna odchodzić do filmowego lamusa. Nie znaczy to jednak, że zasłużony reżyser żegna się z kinem. Tym bardziej że (...)

więcej »

Polecamy

Bo biblioteka była zamknięta

Z filmu wyjęte:

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zemsty szpon
— Jarosław Loretz

Taśmowa robota
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Inne recenzje

Esensja ogląda: Grudzień 2012 (DVD i BR)
— Sebastian Chosiński, Krystian Fred, Jakub Gałka, Anna Kańtoch, Jarosław Loretz, Konrad Wągrowski

Esensja ogląda: Sierpień 2012 (kino)
— Sebastian Chosiński, Grzegorz Fortuna, Anna Kańtoch, Alicja Kuciel, Małgorzata Steciak, Konrad Wągrowski

Tegoż twórcy

Esensja ogląda: Grudzień 2012 (DVD i BR)
— Sebastian Chosiński, Krystian Fred, Jakub Gałka, Anna Kańtoch, Jarosław Loretz, Konrad Wągrowski

Lara niezdara
— Eryk Remiezowicz

Tegoż autora

Remanent filmowy 2017
— Sebastian Chosiński, Miłosz Cybowski, Grzegorz Fortuna, Adam Kordaś, Marcin Osuch, Jarosław Robak, Agnieszka ‘Achika’ Szady, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Lisy w krainie wilków
— Grzegorz Fortuna

Nic już nie gra
— Grzegorz Fortuna

Głupota jako śmiertelna choroba przenoszona drogą płciową
— Grzegorz Fortuna

Porażki i sukcesy 2014
— Karolina Ćwiek-Rogalska, Piotr Dobry, Jarosław Robak, Grzegorz Fortuna, Jacek Walewski, Konrad Wągrowski, Krystian Fred, Kamil Witek, Miłosz Cybowski, Adam Kordaś

Źródła
— Grzegorz Fortuna

Llewyn Davis jest palantem
— Piotr Dobry, Ewa Drab, Grzegorz Fortuna

Oswajanie melancholii
— Grzegorz Fortuna

Apokalipsa według Guillermo del Toro
— Grzegorz Fortuna

Zakleszczeni w postkomunie
— Grzegorz Fortuna

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.