Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 21 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Leszek Dawid
‹Jesteś Bogiem›

EKSTRAKT:50%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułJesteś Bogiem
Dystrybutor Kino Świat
Data premiery21 września 2012
ReżyseriaLeszek Dawid
ZdjęciaRadosław Ładczuk
Scenariusz
ObsadaTomasz Schuchardt, Marcin Kowalczyk, Dawid Ogrodnik, Arkadiusz Jakubik, Marcin Dorociński, Przemysław Bluszcz
Rok produkcji2011
Kraj produkcjiPolska
Gatunekbiograficzny, dramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Wszystko ma swoje priorytety, niestety
[Leszek Dawid „Jesteś Bogiem” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Choć z przyczyn czysto marketingowych wiele produkcji uzurpuje sobie prawo do bycia „najbardziej oczekiwanymi filmami roku”, to przy okazji „Jesteś Bogiem” ów tytuł można przyznać z prawdziwą szczerością. Trudno bowiem znaleźć jakąkolwiek autentyczną historię wprost z rodzimego show-biznesu, która miałaby szansę zelektryzować widzów na podobnym poziomie co opowieść o legendarnej Paktofonice.

Kamil Witek

Wszystko ma swoje priorytety, niestety
[Leszek Dawid „Jesteś Bogiem” - recenzja]

Choć z przyczyn czysto marketingowych wiele produkcji uzurpuje sobie prawo do bycia „najbardziej oczekiwanymi filmami roku”, to przy okazji „Jesteś Bogiem” ów tytuł można przyznać z prawdziwą szczerością. Trudno bowiem znaleźć jakąkolwiek autentyczną historię wprost z rodzimego show-biznesu, która miałaby szansę zelektryzować widzów na podobnym poziomie co opowieść o legendarnej Paktofonice.

Leszek Dawid
‹Jesteś Bogiem›

EKSTRAKT:50%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułJesteś Bogiem
Dystrybutor Kino Świat
Data premiery21 września 2012
ReżyseriaLeszek Dawid
ZdjęciaRadosław Ładczuk
Scenariusz
ObsadaTomasz Schuchardt, Marcin Kowalczyk, Dawid Ogrodnik, Arkadiusz Jakubik, Marcin Dorociński, Przemysław Bluszcz
Rok produkcji2011
Kraj produkcjiPolska
Gatunekbiograficzny, dramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Filmowa biografia legendy polskiej sceny hip-hopowej ma wszystko to, czego potrzeba mocnemu dramatowi o idolach całego pokolenia: wyraziste postacie, euforię pierwszych sukcesów wymieszaną z bolesnymi upadkami, a przede wszystkim imponujące muzyczne CV trzech śląskich raperów: Magika, Fokusa i Rahima. Gdyby poseansowe wrażenia oprzeć wyłącznie na rewelacyjnej twórczości grupy, mielibyśmy do czynienia z arcydziełem. Niestety, typowo filmowa strona „Jesteś Bogiem” nie równa do takiego poziomu. W gruncie rzeczy to raczej uładzona i poprawna biografia bez większego pazura i miejsca na jakikolwiek komentarz do całego środowiska i tamtych czasów.
Głównym problemem filmu Leszka Dawida jest jego brutalna oczywistość. Przewijające się klisze przynoszą w większości rozczarowanie, a bohaterowie zamknięci w sztywnych rolach powielają ugruntowane schematy. Hip-hopowcy są życiowymi nieudacznikami, ich rodziny reliktami przeszłości, a jeśli na ekranie nie daj Boże pojawia się lokalny gangster, to musi zachowaniem i wyglądem przypominać tych z filmów Lubaszenki. Można odnieść gorzkie wrażenie, że przy realizacji filmu Dawid obawiał się, iż przy większym scenariuszowym luzie „Jesteś Bogiem” może za bardzo żyć własnym życiem i pójść w kierunku, który nie spodoba się tak fanom, jak i osobom związanym z zespołem. Przez to cały film spłyca się do rangi dokumentalistycznego sztywnego biogramu, w którym brakuje co najmniej jednego spojrzenia z subiektywnej perspektywy. Po domniemanej schizofrenii Magika w filmie nie ma prawie śladu. Problemy rapera są niewiele większe od pozostałych członków grupy, a poczucie zagubienia i osaczenia wyrażone jest ledwie w kilku słowach. Na tle całej treści „Jesteś Bogiem” przyczyny jego tragicznej śmierci wypadają dość trywialnie i nie ma w nich mocniejszych podstaw by sądzić, iż było to coś innego niż zwykła ucieczka od życia.
„Jesteś Bogiem” nie jest jednakże filmem niewyróżniającym się w bagnie polskiej kinematografii. Prócz znakomitych głównych ról zwraca na siebie uwagę podjętą próbą portretowania nie tak dawnych autentycznych wydarzeń i prawdziwych postaci, co wciąż jest niezwykłą rzadkością w kręgu zainteresowań rodzimych filmowców. Tym bardziej że w naszym kraju fabularny komentarz do aktualnych wydarzeń wciąż objęty jest zasadą ograniczonej wolności słowa. Nic dziwnego zatem, że po pierwszych festiwalowych pokazach w Gdynii i Wrocławu twórcy tłumaczyli, iż ostateczny kształt scenariusza trzeba było wielokrotnie konsultować z pierwowzorami postaci i bez ich akceptacji produkcja nie mogła nawet ruszyć z miejsca. Nie zmienia to faktu, że mając podany na tacy najlepszy wycinek z burzliwego okresu początków prawdziwego hip-hopu w Polsce, można było pokusić się o nieco większą drapieżność. Brak odwagi w filmie o raperach opisujących bez cenzury i konwenansów rzeczywistość to chyba największy grzech.
koniec
22 września 2012

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Fallout: Odc. 2. Elementy układanki zaczynają do siebie pasować
Marcin Mroziuk

19 IV 2024

Z jednej strony trudno nam zachować powagę, gdy obserwujemy, jak bardzo zachowanie Lucy nie pasuje do zwyczajów i warunków panujących na powierzchni. Z drugiej strony w miarę rozwoju wydarzeń wygląda na to, że właśnie ta młoda kobieta ma szansę wykonać z powodzeniem misję, która na pierwszy rzut oka jest ponad jej siły.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: Odcięta głowa Jima Clarka
Sebastian Chosiński

17 IV 2024

Niby powinny cieszyć nas wielkie sukcesy odnoszone przez polskich artystów poza granicami kraju. A powieść Brunona Jasieńskiego „Człowiek zmienia skórę” bez wątpienia taki sukces odniosła. Tyle że to sukces bardzo gorzki: po pierwsze – książka była typowym przejawem literatury socrealistycznej, po drugie – nie uchroniła autora przed rozstrzelaniem przez NKWD. Cztery dekady po jego śmierci na jej podstawie powstał w sowieckim Tadżykistanie telewizyjny serial.

więcej »

Co nam w kinie gra: Perfect Days
Kamil Witek

16 IV 2024

„Proza życia według klozetowego dziada” może nie brzmi za zbyt chwytliwy filmowy tagline, ale Wimowi Wendersowi chyba coraz mniej zależy, aby jego filmy cechowały się przede wszystkim potencjałem na komercyjny sukces. Zresztą przepełnione nostalgią „Perfect Days” koresponduje całkiem nieźle z powoli podsumowującym swoją twórczość Niemcem, który jak wielu starych mistrzów, powoli zaczyna odchodzić do filmowego lamusa. Nie znaczy to jednak, że zasłużony reżyser żegna się z kinem. Tym bardziej że (...)

więcej »

Polecamy

Bo biblioteka była zamknięta

Z filmu wyjęte:

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zemsty szpon
— Jarosław Loretz

Taśmowa robota
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Inne recenzje

12. T-Mobile Nowe Horyzonty: Dzień szósty
— Patrycja Rojek, Kamil Witek, Zuzanna Witulska

Tegoż twórcy

Trójgłos o „Ki”
— Ewa Drab, Zuzanna Witulska, Artur Zaborski

Filmy Nowych Horyzontów 2011 (1/3)
— Ewa Drab, Karol Kućmierz, Urszula Lipińska, Patrycja Rojek, Konrad Wągrowski, Kamil Witek, Zuzanna Witulska

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.