Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 19 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Matthew Akers, Jeff Dupre
‹Marina Abramović: artystka obecna›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułMarina Abramović: artystka obecna
Tytuł oryginalnyMarina Abramovic: The Artist Is Present
Dystrybutor Stowarzyszenie Nowe Horyzonty
Data premiery5 października 2012
ReżyseriaMatthew Akers, Jeff Dupre
ZdjęciaMatthew Akers
ObsadaMarina Abramovic, Klaus Biesenbach, David Balliano, Chrissie Iles, Arthur Danto, David Blaine, James Franco
MuzykaNathan Halpern
Rok produkcji2012
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania106 min
Gatunekbiograficzny, dokument, historyczny
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Abramović zaczarowana
[Matthew Akers, Jeff Dupre „Marina Abramović: artystka obecna” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Pod względem znajomości pewnych dziedzin sztuki zasługuję na miano absolutnego ignoranta. Takie hasła jak „performance” czy „body art” od razu wywołują u mnie skojarzenia z pewną baśnią Andersena, w której tłumy piały z zachwytu na widok nagiego króla. W tym większe zdziwienie i rozterki wprawił mnie film „Marina Abramović: artystka obecna”.

Zuzanna Witulska

Abramović zaczarowana
[Matthew Akers, Jeff Dupre „Marina Abramović: artystka obecna” - recenzja]

Pod względem znajomości pewnych dziedzin sztuki zasługuję na miano absolutnego ignoranta. Takie hasła jak „performance” czy „body art” od razu wywołują u mnie skojarzenia z pewną baśnią Andersena, w której tłumy piały z zachwytu na widok nagiego króla. W tym większe zdziwienie i rozterki wprawił mnie film „Marina Abramović: artystka obecna”.

Matthew Akers, Jeff Dupre
‹Marina Abramović: artystka obecna›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułMarina Abramović: artystka obecna
Tytuł oryginalnyMarina Abramovic: The Artist Is Present
Dystrybutor Stowarzyszenie Nowe Horyzonty
Data premiery5 października 2012
ReżyseriaMatthew Akers, Jeff Dupre
ZdjęciaMatthew Akers
ObsadaMarina Abramovic, Klaus Biesenbach, David Balliano, Chrissie Iles, Arthur Danto, David Blaine, James Franco
MuzykaNathan Halpern
Rok produkcji2012
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania106 min
Gatunekbiograficzny, dokument, historyczny
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Pretekstem do przedstawienia legendy body artu jest zbliżająca się retrospektywa jej twórczości w Museum of Modern Art. Trzydziestu przejętych, młodych ludzi trenuje pod okiem mentorki, by gdy dzień nadejdzie, odtworzyć najbardziej znane prace Abramović. Na tym jednak nie koniec, gdyż niestrudzona performerka wpada na pomysł zupełnie nowego wystąpienia. Przez trzy miesiące, w trakcie trwania retrospektywy, podzieli się z publicznością niczym więcej jak własną obecnością, obecnością artysty. Każdy z odwiedzających ma możliwość usiąść naprzeciw niej i spojrzeć jej w oczy. Żadnych słów, żadnych gestów, tylko dwoje wpatrzonych w siebie ludzi.
Wielotysięczna publika, aura intensywnego wyczekiwania przechodząca momentami w masową histerię. A kiedy dochodzi już do spotkania twarzą w twarz, dzieje się rzecz magiczna. Abramović hipnotyzuje swoim obliczem tak, że dla siedzącego przed nią człowieka wszystko inne przestaje mieć znaczenie, jak gdyby cała wypełniona tłumem ludzi przestrzeń nagle przestała istnieć a pozostały tylko stół, dwa krzesła i spojrzenie Mariny Abramović. Mamy wrażenie, że zbliżamy się do jakiegoś niesamowicie osobistego, niemal intymnego przeżycia, niezrozumiałej więzi która powstaje pomiędzy dwiema wpatrzonymi w siebie osobami.
Ujęcia wielkich przygotowań i samej retrospektywy przeplatają się z wywiadami i archiwaliami wcześniejszych wystąpień Serbki. Powstaje film, będący nie tylko zapisem jednego wydarzenia, ale na poły biograficzna opowieść, tycząca się tak życia zawodowego jak i prywatnego Abramović. I choć daleko mi do zachwytów nad jej pracami, to jednak dałam się zaczarować filmem Matthew Akersa. Czy to zasługa wyważonej narracji, dzięki której z przyjemnością płyniemy przez cały film, czy też charyzmy samej Abramović, która odsłania się coraz bardziej nie tylko jako działacz na polu sztuki, ale niesamowicie charyzmatyczna i nietuzinkowa osobowość? Abramović-człowiek, to dla mnie wiele ciekawsza postać niż Abramović-artystka. I wielkie dzięki twórcom, że w swoim filmie znaleźli dość miejsca, by pozwolić mi poznać ją od tej strony.
koniec
6 października 2012

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Klasyka kina radzieckiego: Odcięta głowa Jima Clarka
Sebastian Chosiński

17 IV 2024

Niby powinny cieszyć nas wielkie sukcesy odnoszone przez polskich artystów poza granicami kraju. A powieść Brunona Jasieńskiego „Człowiek zmienia skórę” bez wątpienia taki sukces odniosła. Tyle że to sukces bardzo gorzki: po pierwsze – książka była typowym przejawem literatury socrealistycznej, po drugie – nie uchroniła autora przed rozstrzelaniem przez NKWD. Cztery dekady po jego śmierci na jej podstawie powstał w sowieckim Tadżykistanie telewizyjny serial.

więcej »

Co nam w kinie gra: Perfect Days
Kamil Witek

16 IV 2024

„Proza życia według klozetowego dziada” może nie brzmi za zbyt chwytliwy filmowy tagline, ale Wimowi Wendersowi chyba coraz mniej zależy, aby jego filmy cechowały się przede wszystkim potencjałem na komercyjny sukces. Zresztą przepełnione nostalgią „Perfect Days” koresponduje całkiem nieźle z powoli podsumowującym swoją twórczość Niemcem, który jak wielu starych mistrzów, powoli zaczyna odchodzić do filmowego lamusa. Nie znaczy to jednak, że zasłużony reżyser żegna się z kinem. Tym bardziej że (...)

więcej »

Fallout: Odc. 1. Odkrywanie realiów zniszczonego świata
Marcin Mroziuk

15 IV 2024

Po obejrzeniu pierwszego odcinka z jednej strony możemy poczuć się zafascynowani wizją postapokaliptycznego świata, w którym funkcjonują bardzo zróżnicowane, mocno od siebie odizolowane społeczności, z drugiej strony trudno nie ulec lekkiej dezorientacji, gdyż na razie brakuje jeszcze połączenia pomiędzy poszczególnymi wątkami.

więcej »

Polecamy

Bo biblioteka była zamknięta

Z filmu wyjęte:

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zemsty szpon
— Jarosław Loretz

Taśmowa robota
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Inne recenzje

Esensja ogląda: Listopad 2012 (Kino)
— Sebastian Chosiński, Miłosz Cybowski, Mateusz Kowalski, Gabriel Krawczyk, Alicja Kuciel, Patrycja Rojek

12. T-Mobile Nowe Horyzonty: Dzień dziesiąty
— Patrycja Rojek, Kamil Witek, Zuzanna Witulska

Tegoż autora

Veni, vidi i nici
— Zuzanna Witulska

White lady
— Zuzanna Witulska

Kiedy matce odbiorą głos…
— Zuzanna Witulska

Romantycznie brutalny, czyli „Drive”
— Piotr Dobry, Łukasz Gręda, Karol Kućmierz, Klara Łabacz, Konrad Wągrowski, Zuzanna Witulska

Wszystkim marzy się koniec świata, czyli „Melancholia”
— Łukasz Gręda, Karol Kućmierz, Klara Łabacz, Patrycja Rojek, Konrad Wągrowski, Zuzanna Witulska

Styl i wykonanie, czyli „Czarny łabędź”
— Piotr Dobry, Jakub Gałka, Karol Kućmierz, Klara Łabacz, Joanna Pienio, Konrad Wągrowski, Zuzanna Witulska

Projektowanie zmarłej żony, czyli „Skóra, w której żyję”
— Ewa Drab, Karol Kućmierz, Konrad Wągrowski, Kamil Witek, Zuzanna Witulska

Trójgłos o „Ki”
— Ewa Drab, Zuzanna Witulska, Artur Zaborski

Przestrzeń zamknięta
— Zuzanna Witulska

Udana bajka, nieudane requiem
— Zuzanna Witulska

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.