Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 26 maja 2022
w Esensji w Esensjopedii

Ang Lee
‹Życie Pi 3D›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułŻycie Pi 3D
Tytuł oryginalnyLife of Pi
Dystrybutor Imperial CinePix
Data premiery11 stycznia 2013
ReżyseriaAng Lee
Scenariusz
MuzykaMychael Danna
Rok produkcji2012
Kraj produkcjiUSA
WWW
Gatunekanimacja, dramat, przygodowy
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Robinson transoceaniczny
[Ang Lee „Życie Pi 3D” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Czy „Życie Pi” to film przygodowy, moralitet filozoficzny czy jedno i drugie? A może żadne? Jak odbiera film Anga Lee osoba nie znająca pierwowzoru książkowego?

Agnieszka ‘Achika’ Szady

Robinson transoceaniczny
[Ang Lee „Życie Pi 3D” - recenzja]

Czy „Życie Pi” to film przygodowy, moralitet filozoficzny czy jedno i drugie? A może żadne? Jak odbiera film Anga Lee osoba nie znająca pierwowzoru książkowego?

Ang Lee
‹Życie Pi 3D›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułŻycie Pi 3D
Tytuł oryginalnyLife of Pi
Dystrybutor Imperial CinePix
Data premiery11 stycznia 2013
ReżyseriaAng Lee
Scenariusz
MuzykaMychael Danna
Rok produkcji2012
Kraj produkcjiUSA
WWW
Gatunekanimacja, dramat, przygodowy
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Idąc na film nie wiedziałam o nim właściwie nic poza „chłopiec i tygrys w łodzi ratunkowej”. Po wyjściu z kina wiem właściwie tyle samo. Czy obejrzałam opowieść przygodową dla młodzieży („Życie” dozwolone jest od lat 10), czy może rozprawkę filozoficzną, której głębia mi umyka?
Akcja zaczyna się niespiesznie. Oglądamy dzieciństwo głównego bohatera, jego problemy z dziwacznym imieniem (francuskie „Piscine” brzmi podobnie do angielskiego „Pissing”) oraz poszukiwania religijne, na skutek których wyznaje on równocześnie hinduizm, chrześcijaństwo i islam. Następnie przeskakujemy do czasów, kiedy jest nastolatkiem: narzeka na poczucie pustki i nudny program szkolny, po raz pierwszy się zakochuje. Wszystko to jednak zrelacjonowane jest dość skrótowo. Potem nadchodzi feralna podróż morska i Pi Patel ląduje w szalupie z kilkoma zwierzakami, z których szybko zostaje tylko jeden.
Obserwujemy zmagania chłopaka z morzem, samotnością i dzikim zwierzęciem, które do końca pozostaje dzikie – można próbować dzielić z nim terytorium, ale nie można go oswoić. Nie dostajemy zatem słodkiej historyjki o nawiązywaniu przyjaźni międzygatunkowej. Więź bohatera z tygrysem jest zdecydowanie jednostronna: Pi przemawia do niego, a nawet ratuje przed utonięciem, jednak błędem byłoby oczekiwać, że wielki kocur pod mu w potrzebie pomocną łapę – choćby tylko metaforycznie.
Wielką zasługą reżysera, montażysty i aktora jest sprawienie, że dość w sumie statyczna akcja nie nuży, a sceny w rodzaju pozyskiwania słodkiej wody ze skraplacza przykuwają uwagę. Niewątpliwie duży w tym udział ma wizualna uroda wielu kadrów (choć złośliwie można powiedzieć, że wszystkie je widać w zwiastunie). Wieloryb wyskakujący z fosforyzujących głębin czy szalupa znieruchomiała na gładkiej jak lustro tafli oceanu to widoki, które na pewno długo pozostaną mi w pamięci. Twórcy efektów specjalnych zasłużyli na Oscara jak mało kto: wszystkie sceny wyglądają stuprocentowo realistycznie (oczywiście jeśli pominąć zamierzony w niektórych momentach oniryzm): w czasie sztormu miałam wrażenie, że woda zaraz mnie zaleje, zaś zwierzęta były dosłownie na wyciągnięcie ręki.
Filmowa narracja zamknięta jest klamrą kompozycyjną: dorosły, dzieciaty Pi opowiada swoją historię pisarzowi poszukującemu tematu. Co ciekawe, pod koniec padają słowa, które wywracają wszystko do góry nogami – a widzowi każą gorączkowo zastanawiać się, jaką głęboką symbolikę przeoczył i co właściwie oznacza ostatnia scena, w której pojawia się tygrys. Na szczęście bohaterowie podpowiadają nam: sami decydujemy, w co chcemy wierzyć.
koniec
26 stycznia 2013

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Klasyka kina radzieckiego: Step, wolność i najbliższy przyjaciel
Sebastian Chosiński

25 V 2022

Ten moment musiał kiedyś nadejść! W 1968 roku powstała pierwsza kolorowa adaptacja prozy Czingiza Ajtmatowa (wszystkie wcześniejsze były czarno-białe). Szczęście to spotkało powieść „Żegnaj, Gulsary!”, którą na ekran przeniósł niestroniący od eksperymentów artystycznych doświadczony operator (i malarz) Siergiej Urusiewski. Muzykę do filmu skomponował natomiast legendarny Moisej (Mieczysław) Wajnberg, będący z pochodzenia polskim Żydem.

więcej »

Wychowane przez wilki: Sez. 2, Odc. 1. Inny klimat, czyli nowe szanse i zagrożenia
Marcin Mroziuk

23 V 2022

W drugim sezonie „Wychowanych przez wilki” następuje radykalna zmiana scenerii. Bohaterowie opuszczają bowiem niezbyt urodzajne rejony Keplera-22b i przenoszą się do strefy tropikalnej, gdzie znajduje się kolonia ateistów.

więcej »

East Side Story: Przeżyć w Piekle
Sebastian Chosiński

22 V 2022

Dwa lata po premierze pełnometrażowy debiut dokumentalny kijowskiej reżyserki Iryny Cyłyk – nagrodzony na festiwalu Sundance „Ziemia jest niebieska jak pomarańcza” – nabrał bolesnej aktualności. Jego tematem jest bowiem los rodzin mieszkających na obszarze ogarniętego konfliktem zbrojnym od 2014 roku Donbasu.

więcej »

Polecamy

Kevin Smith. Sprzedawcy 2

Do sedna:

Kevin Smith. Sprzedawcy 2
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Jay i Cichy Bob kontratakują
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Dogma
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. W pogoni za Amy
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Szczury z supermarketu
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Sprzedawcy
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Pułapka
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Koniec świata
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Donnie Darko
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Zjawa
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Inne recenzje

Esensja ogląda: Maj 2013 (1)
— Anna Kańtoch, Gabriel Krawczyk, Jarosław Loretz, Marcin T.P. Łuczyński

Esensja ogląda: Kwiecień 2013 (2)
— Ewa Drab, Gabriel Krawczyk

Esensja ogląda: Luty 2013 (Kino)
— Miłosz Cybowski, Gabriel Krawczyk, Alicja Kuciel, Konrad Wągrowski

Z kamerą wśród zwierząt
— Małgorzata Steciak

Tegoż twórcy

Nowości: Wrzesień 2003
— Konrad Wągrowski

DVD: Przyczajony tygrys, ukryty smok
— Konrad Wągrowski

Na ekranach: Wrzesień 2003
— Joanna Bartmańska, Marta Bartnicka, Sebastian Chosiński, Piotr Dobry, Tomasz Kujawski, Eryk Remiezowicz

Z czego w Stanach robią gacie?
— Tomasz Kujawski

Człowiek miarą wszechrzeczy
— Stanisław Witold Czarnecki

Przyczajony tygrys, ukryty smok
— Jarosław Loretz

Opowieść o pokonaniu smoka… w sobie
— Grzegorz Wiśniewski

Tegoż autora

Stawka większa niż qilin
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

„Patrzcie! On ma głowę pana Mifune!”
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Piękna-chan i Bestia-kun
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Hej ho, przez dżunglę by się szło
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Osobno, ale razem
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Magiczny matriarchat małomiasteczkowy
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Pizza za 136 tysięcy złotych
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Rozwalanie ścian tyłkiem i inne rozterki czterdziestolatków
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Irlandzki taneczny blues i kapelusze
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Ona też miała kiedyś siedem lat
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.