Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 19 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Régis Roinsard
‹Wspaniała›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułWspaniała
Tytuł oryginalnyPopulaire
Dystrybutor Gutek Film
Data premiery22 marca 2013
ReżyseriaRégis Roinsard
ZdjęciaGuillaume Schiffman
Scenariusz
ObsadaRomain Duris, Déborah François, Bérénice Bejo, Shaun Benson, Mélanie Bernier, Nicolas Bedos, Miou-Miou, Eddy Mitchell, Frédéric Pierrot
MuzykaEmmanuel D'Orlando
Rok produkcji2012
Kraj produkcjiFrancja
Czas trwania111 min
Gatunekkomedia
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Różowa i pozytywna!
[Régis Roinsard „Wspaniała” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Niektórych filmów nie kręci się i nie ogląda po to, żeby dokonywać analiz lub oddawać się refleksjom. Takie produkcje jak „Wspaniała” mają służyć pozytywnemu nastawieniu do świata, naładowaniu baterii i dobremu humorowi. I tak właśnie się dzieje z filmem Régisa Roinsarda: to tylko nieco więcej niż komedia romantyczna w stylu retro, ale po seansie od razu czuć wiosnę w powietrzu.

Ewa Drab

Różowa i pozytywna!
[Régis Roinsard „Wspaniała” - recenzja]

Niektórych filmów nie kręci się i nie ogląda po to, żeby dokonywać analiz lub oddawać się refleksjom. Takie produkcje jak „Wspaniała” mają służyć pozytywnemu nastawieniu do świata, naładowaniu baterii i dobremu humorowi. I tak właśnie się dzieje z filmem Régisa Roinsarda: to tylko nieco więcej niż komedia romantyczna w stylu retro, ale po seansie od razu czuć wiosnę w powietrzu.

Régis Roinsard
‹Wspaniała›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułWspaniała
Tytuł oryginalnyPopulaire
Dystrybutor Gutek Film
Data premiery22 marca 2013
ReżyseriaRégis Roinsard
ZdjęciaGuillaume Schiffman
Scenariusz
ObsadaRomain Duris, Déborah François, Bérénice Bejo, Shaun Benson, Mélanie Bernier, Nicolas Bedos, Miou-Miou, Eddy Mitchell, Frédéric Pierrot
MuzykaEmmanuel D'Orlando
Rok produkcji2012
Kraj produkcjiFrancja
Czas trwania111 min
Gatunekkomedia
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Régis Roinsard działa w branży od dawna, ale „Wspaniała” to jego pełnometrażowy debiut kinowy. Wcześniej kręcił przede wszystkim klipy muzyczne, reklamówki i filmy krótkometrażowe. Może pochwalić się współpracą ze znanymi muzykami, w tym z Jane Birkin, a teraz także z jednym z najbardziej rozpoznawalnych francuskich aktorów młodego pokolenia, Romainem Durisem. Jednak, jakkolwiek francuski gwiazdor jak zwykle trzyma najwyższy aktorski poziom, to główną atrakcją „Wspaniałej” jest urocza i przebojowa Déborah François, dwudziestopięcioletnia Belgijka znana przede wszystkim z kina niezależnego, na przykład filmu braci Dardenne, „Dziecko”. Aktorka czaruje z ekranu bezpretensjonalnością i energią, która rozsadza prostą fabułę, jaką zafundował publiczności Roinsard.
Bo i sama historia jest uroczo staroświecka, ale również niczym nie zaskakuje i pewnie przy mniej utalentowanej obsadzie nie byłaby w stanie się obronić. Wszystko zaczyna się w 1958 roku, gdy młoda dziewczyna z prowincji, Rose, jedzie do większego miasta spełniać marzenia, to znaczy wyemancypować się, zostając sekretarką. Jednak, chociaż jest bardzo miła i całkiem zaradna, to jej jedynym atutem, jak szybko się okazuje, jest umiejętność szybkiego pisania na maszynie. Tylko dlatego otrzymuje pracę w firmie ubezpieczeniowej u Louisa Écharda. Po okresie próbnym Louis chce zwolnić Rose, ale wpada na pomysł wykorzystania jej talentu w konkursie szybkiego pisania na maszynie. Pierwsze podejście okazuje się fiaskiem, ale bohaterowie postanawiają wystartować w następnej edycji. W ten sposób rozpoczyna się droga po sukces i popularność z oryginalnego tytułu filmu („Populaire” czyli „Popularna”).
Szybko można przewidzieć, że twórcy wykorzystają w fabule wątek romantyczny, wątek „od zera do bohatera”, jak również wątek niebezpieczeństw wiążących się z nagłym sukcesem. Ale tym razem nie tyle liczy się „co”, a raczej „jak”. Wszystkie znane elementy zostają podane w energicznych, subtelnie zabawnych dialogach, a nad całością unosi się cudownie odtworzona atmosfera przełomu lat 50. i 60. Wspaniale ogląda się również obsadę, nie tylko Déborah François i Romaina Durisa, lecz również znaną z „Artysty” Bérénice Bejo. Roinsard próbuje zaczepić o poważniejsze tematy wyzwolenia kobiet, powojennych lęków i problemów zaniżonego poczucia wartości, zwłaszcza poprzez postać Louisa, ale nie wmawia nikomu, że „Wspaniała” ma ambicje na bycie czymś więcej niż czarującą i prostą komedią, która dostarcza dużo rozrywki i uśmiechu, lecz korzysta ze znanych rozwiązań gatunkowych.
„Wspaniała” to także film ładny pod względem wizualnym: scena z rozsypującymi się papierami, reklama maszyny do pisania z kolorowymi paznokciami bohaterki, jak i stylizacja Rose składają się na kolorowy, ale i przemyślany, obraz nawiązujący do minionej epoki. Jeśli oczekuje się przyjemnej zabawy z domieszką romantyzmu i komedii, to „Wspaniała” będzie doskonałym wyborem, wielką różową bezą do schrupania na początek wiosny.
koniec
9 kwietnia 2013

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Fallout: Odc. 2. Elementy układanki zaczynają do siebie pasować
Marcin Mroziuk

19 IV 2024

Z jednej strony trudno nam zachować powagę, gdy obserwujemy, jak bardzo zachowanie Lucy nie pasuje do zwyczajów i warunków panujących na powierzchni. Z drugiej strony w miarę rozwoju wydarzeń wygląda na to, że właśnie ta młoda kobieta ma szansę wykonać z powodzeniem misję, która na pierwszy rzut oka jest ponad jej siły.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: Odcięta głowa Jima Clarka
Sebastian Chosiński

17 IV 2024

Niby powinny cieszyć nas wielkie sukcesy odnoszone przez polskich artystów poza granicami kraju. A powieść Brunona Jasieńskiego „Człowiek zmienia skórę” bez wątpienia taki sukces odniosła. Tyle że to sukces bardzo gorzki: po pierwsze – książka była typowym przejawem literatury socrealistycznej, po drugie – nie uchroniła autora przed rozstrzelaniem przez NKWD. Cztery dekady po jego śmierci na jej podstawie powstał w sowieckim Tadżykistanie telewizyjny serial.

więcej »

Co nam w kinie gra: Perfect Days
Kamil Witek

16 IV 2024

„Proza życia według klozetowego dziada” może nie brzmi za zbyt chwytliwy filmowy tagline, ale Wimowi Wendersowi chyba coraz mniej zależy, aby jego filmy cechowały się przede wszystkim potencjałem na komercyjny sukces. Zresztą przepełnione nostalgią „Perfect Days” koresponduje całkiem nieźle z powoli podsumowującym swoją twórczość Niemcem, który jak wielu starych mistrzów, powoli zaczyna odchodzić do filmowego lamusa. Nie znaczy to jednak, że zasłużony reżyser żegna się z kinem. Tym bardziej że (...)

więcej »

Polecamy

Bo biblioteka była zamknięta

Z filmu wyjęte:

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zemsty szpon
— Jarosław Loretz

Taśmowa robota
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Inne recenzje

Esensja ogląda: Marzec 2013 (4)
— Miłosz Cybowski, Grzegorz Fortuna, Gabriel Krawczyk, Małgorzata Steciak

Tegoż autora

Szybciej. Głośniej. Więcej zębów
— Ewa Drab

Samochody (nie) latają
— Ewa Drab

Kreacja automatyczna
— Ewa Drab

PR rządzi światem
— Ewa Drab

(I)grać i (wy)grać z czasem
— Ewa Drab

Llewyn Davis jest palantem
— Piotr Dobry, Ewa Drab, Grzegorz Fortuna

Wszyscy jesteśmy oszustami
— Ewa Drab

Rzut kośćmi i sekrety Freuda
— Ewa Drab

Kto się boi Vina Diesla?
— Ewa Drab

Duch z piwnicy
— Ewa Drab

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.