Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 18 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

James Gunn
‹Super›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułSuper
ReżyseriaJames Gunn
ZdjęciaSteve Gainer
Scenariusz
ObsadaRainn Wilson, Ellen Page, Liv Tyler, Kevin Bacon, Gregg Henry, Michael Rooker, Andre Royo, Sean Gunn, Stephen Blackehart
MuzykaTyler Bates
Rok produkcji2010
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania96 min
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Superbohaterowie na Transatlantyku: Super
[James Gunn „Super” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
„W zawodzie wikinga najbardziej cenię sobie gwałcenie”, powiedział pewien nordycki wojownik na obrazku Andrzeja Mleczki. „W zawodzie superbohatera najbardziej cenię sobie krwawą przemoc”, mogliby powiedzieć bohaterowie filmu „Super” Crimson Bolt i Boltie.

Konrad Wągrowski

Superbohaterowie na Transatlantyku: Super
[James Gunn „Super” - recenzja]

„W zawodzie wikinga najbardziej cenię sobie gwałcenie”, powiedział pewien nordycki wojownik na obrazku Andrzeja Mleczki. „W zawodzie superbohatera najbardziej cenię sobie krwawą przemoc”, mogliby powiedzieć bohaterowie filmu „Super” Crimson Bolt i Boltie.

Superbohater niejedno ma imię. Na tegorocznym festiwalu Transatlantyk zobaczymy sekcję filmów poświęconych niestandardowym opowieściom o zamaskowanych herosach. Esensja objęła nad sekcją patronat medialny, a my w recenzjach przybliżamy Wam prezentowane tytuły.

James Gunn
‹Super›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułSuper
ReżyseriaJames Gunn
ZdjęciaSteve Gainer
Scenariusz
ObsadaRainn Wilson, Ellen Page, Liv Tyler, Kevin Bacon, Gregg Henry, Michael Rooker, Andre Royo, Sean Gunn, Stephen Blackehart
MuzykaTyler Bates
Rok produkcji2010
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania96 min
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
„Super” Jamesa Gunna z 2010 roku często bywa zestawiany z „Kick-Ass” Matthew Vaughna z tego samego roku. Rzeczywiście, łączy te filmy rewizjonistyczny stosunek do mitu superbohatera, pomysł by w kostium i maskę ubierali się bardzo przeciętni, nie obdarzeni żadnymi talentami ludzie oraz pokazana na ekranie wyrazista przemoc. „Kick-Ass”, poprzez wprowadzenie nadnaturalnie uzdolnionej Hit-Girl i zachowawczy finał jednak kłania się znów mitowi. „Super” do końca zachowuje dystans.
Bohaterem „Super” jest Frank Darbo (Rainn Wilson, znany z amerykańskiej wersji „Biura”), przeciętny, niespecjalnie atrakcyjny mężczyzna po czterdziestce, pracujący w charakterze kucharza i jedyną radość czerpiący z małżeństwa z atrakcyjną Sarah (Liv Tyler). Można zapytać co taka kobieta robi z takim przeciętniakiem jak Frank. Odpowiedź jest prosta – Sarah miała poważne problemy z narkotykami, a Frank pomógł jej stanąć na nogi. Niestety, sytuacja ulega zmianie, gdy Sarah powraca do nałogu, a przy okazji uwodzi ją właściciel lokalnego klubu striptizowego (Kevin Bacon). Frank zgłasza porwanie żony, ale policja nie daje mu wiary, uważając, że Sarah po prostu go opuściła. Zdesperowany bohater decyduje się wziąć sprawy w swoje ręce. Ponieważ jednym z niewielu miłych wspomnień jest to, w którym pomógł policji w ujęciu przestępcy, stwierdza, że musi wstąpić na drogę zamaskowanego mściciela. Utwierdza go w tym kuriozalny program telewizyjny z religijnego kanału „All-Jesus Network”, w którym niejaki „Święty Mściciel”, superbohater w pelerynie i z krzyżem tam gdzie Superman ma „S” daje nieustanny wycisk samemu szatanowi. Frank przyjmuje imię Karmazynowego Pioruna (Crimson Bolt) i rusza na krucjatę przeciwko zbrodni, choć tak w gruncie rzeczy interesuje go osobista zemsta i odzyskanie żony. W akcji pomaga mu Libby (Ellen Page), dziewczyna z lokalnego sklepu, znawczyni komiksów, która najpierw przedstawia mu superbohaterskie schematy, a potem na własną prośbę staje się jego „dziecięcym” (dziewczyna ma 22 lata, ale tradycja każe, by heros miał nieletniego pomagiera) pomocnikiem o przydomku Boltie.
Nic w tym filmie nie jest na swoim miejscu – przynajmniej jeśli mowa o standardach opowieści o superherosach. Motywacja Franka jest czysto osobista, przyjemności nie czerpie z czynienia sprawiedliwości tylko z możliwości dania upustu swym sadystycznym popędom (wrogów bije po głowie kluczem francuskim, wystarczy wcisnąć się bez kolejki, by podpaść Karmazynowemu Piorunowi). Przebija go pod tym względem Libby, dziewczyna o czysto psychopatycznych cechach, czerpiąca przyjemność z rozjeżdżania wrogów samochodem. Będący inspiracją dla Franka program religijny jest skrajnym kiczem, w którym słowa o Jezusie i nauki o zachowaniu czystości seksualnej kontrastowane są z campowymi strojami występujących w nim postaci. Media są przeciwko Boltowi, ale ludzie go lubią, bo jednak ci, którym daje wycisk, też nie grzeszą praworządnością.
Film Jamesa Gunna jest przewrotną czarną komedią i kolejnym w sekcji „Poza gatunkiem” spojrzeniem na motywacje zwykłych ludzi by sięgać po kostiumy zamaskowanych mścicieli. I tak jak Defendor czynił to, by walczyć ze złem, Niewidzialny Griff by dać upust swej potrzebie ucieczki przed społeczeństwem, tak Karmazynowy Piorun zostaje superbohaterem, by zadawać prawdziwy ból ludziom, których nienawidzi. Tyż piknie. Zwłaszcza, że – jak wyraźnie sugerują twórcy filmu – przyjemność z tego nie jest tylko domeną Franka, sami przecież czerpiemy perwersyjną frajdę z sadystycznych scen „Super”.
koniec
2 sierpnia 2013

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Klasyka kina radzieckiego: Odcięta głowa Jima Clarka
Sebastian Chosiński

17 IV 2024

Niby powinny cieszyć nas wielkie sukcesy odnoszone przez polskich artystów poza granicami kraju. A powieść Brunona Jasieńskiego „Człowiek zmienia skórę” bez wątpienia taki sukces odniosła. Tyle że to sukces bardzo gorzki: po pierwsze – książka była typowym przejawem literatury socrealistycznej, po drugie – nie uchroniła autora przed rozstrzelaniem przez NKWD. Cztery dekady po jego śmierci na jej podstawie powstał w sowieckim Tadżykistanie telewizyjny serial.

więcej »

Co nam w kinie gra: Perfect Days
Kamil Witek

16 IV 2024

„Proza życia według klozetowego dziada” może nie brzmi za zbyt chwytliwy filmowy tagline, ale Wimowi Wendersowi chyba coraz mniej zależy, aby jego filmy cechowały się przede wszystkim potencjałem na komercyjny sukces. Zresztą przepełnione nostalgią „Perfect Days” koresponduje całkiem nieźle z powoli podsumowującym swoją twórczość Niemcem, który jak wielu starych mistrzów, powoli zaczyna odchodzić do filmowego lamusa. Nie znaczy to jednak, że zasłużony reżyser żegna się z kinem. Tym bardziej że (...)

więcej »

Fallout: Odc. 1. Odkrywanie realiów zniszczonego świata
Marcin Mroziuk

15 IV 2024

Po obejrzeniu pierwszego odcinka z jednej strony możemy poczuć się zafascynowani wizją postapokaliptycznego świata, w którym funkcjonują bardzo zróżnicowane, mocno od siebie odizolowane społeczności, z drugiej strony trudno nie ulec lekkiej dezorientacji, gdyż na razie brakuje jeszcze połączenia pomiędzy poszczególnymi wątkami.

więcej »

Polecamy

Bo biblioteka była zamknięta

Z filmu wyjęte:

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zemsty szpon
— Jarosław Loretz

Taśmowa robota
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Z tego cyklu

Dokumenty superbohaterskie
— Konrad Wągrowski

Alter Egos
— Konrad Wągrowski

Special
— Konrad Wągrowski

Griff the Invisible
— Konrad Wągrowski

Defendor
— Konrad Wągrowski

Tegoż twórcy

Skażona utopia
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Remanent filmowy 2017
— Sebastian Chosiński, Miłosz Cybowski, Grzegorz Fortuna, Adam Kordaś, Marcin Osuch, Jarosław Robak, Agnieszka ‘Achika’ Szady, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Esensja ogląda: Grudzień 2017 (4)
— Konrad Wągrowski

Esensja ogląda: Maj 2017
— Jarosław Loretz, Marcin Mroziuk

Kosmiczne jaja
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Esensja ogląda: Kwiecień 2015 (1)
— Piotr Dobry, Alicja Kuciel, Jarosław Loretz, Konrad Wągrowski

Esensja ogląda: Sierpień 2014 (1)
— Karolina Ćwiek-Rogalska, Jarosław Robak

Żaden szop nie został skrzywdzony
— Agnieszka Szady

Tegoż autora

Kosmiczny redaktor
— Konrad Wągrowski

Po komiks marsz: Maj 2023
— Sebastian Chosiński, Paweł Ciołkiewicz, Piotr ‘Pi’ Gołębiewski, Marcin Knyszyński, Marcin Osuch, Konrad Wągrowski

Statek szalony
— Konrad Wągrowski

Kobieta na szczycie
— Konrad Wągrowski

Przygody Galów za Wielkim Murem
— Konrad Wągrowski

Potwór i cudowna istota
— Konrad Wągrowski

Migające światła
— Konrad Wągrowski

Śladami Hitchcocka
— Konrad Wągrowski

Miliony sześć stóp pod ziemią
— Konrad Wągrowski

Tak bardzo chciałbym (po)zostać kumplem twym
— Konrad Wągrowski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.