Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 23 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Gore Verbinski
‹Jeździec znikąd›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
60,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułJeździec znikąd
Tytuł oryginalnyThe Lone Ranger
Dystrybutor Disney
Data premiery19 lipca 2013
ReżyseriaGore Verbinski
ZdjęciaBojan Bazelli
Scenariusz
ObsadaJohnny Depp, Helena Bonham Carter, Armie Hammer, William Fichtner, Tom Wilkinson, Barry Pepper, Ruth Wilson, James Badge Dale, James Frain
MuzykaJack White
Rok produkcji2013
Kraj produkcjiUSA
WWW
Gatunekakcja, przygodowy
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Gdyby Tarantino pracował u Disneya
[Gore Verbinski „Jeździec znikąd” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Nowy „Jeździec znikąd” to dziwny film. Niby western, ale z elementami baśni, a nawet horroru (króliki…), niby beztroska przygodówka, ale z bardzo ponurymi wtrętami. Tonto wcale nie jest Sparrowem, zaś prawnik-idealista to postać w swej istocie irytująca, lecz mimo wszystko sympatyczna. Natomiast sceny akcji zadowolą najwybredniejszego nawet wielbiciela komedii sensacyjnych.

Agnieszka ‘Achika’ Szady

Gdyby Tarantino pracował u Disneya
[Gore Verbinski „Jeździec znikąd” - recenzja]

Nowy „Jeździec znikąd” to dziwny film. Niby western, ale z elementami baśni, a nawet horroru (króliki…), niby beztroska przygodówka, ale z bardzo ponurymi wtrętami. Tonto wcale nie jest Sparrowem, zaś prawnik-idealista to postać w swej istocie irytująca, lecz mimo wszystko sympatyczna. Natomiast sceny akcji zadowolą najwybredniejszego nawet wielbiciela komedii sensacyjnych.

Gore Verbinski
‹Jeździec znikąd›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
60,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułJeździec znikąd
Tytuł oryginalnyThe Lone Ranger
Dystrybutor Disney
Data premiery19 lipca 2013
ReżyseriaGore Verbinski
ZdjęciaBojan Bazelli
Scenariusz
ObsadaJohnny Depp, Helena Bonham Carter, Armie Hammer, William Fichtner, Tom Wilkinson, Barry Pepper, Ruth Wilson, James Badge Dale, James Frain
MuzykaJack White
Rok produkcji2013
Kraj produkcjiUSA
WWW
Gatunekakcja, przygodowy
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Opowieść o zamaskowanym stróżu prawa na białym koniu to jedna z ikon amerykańskiej popkultury, uwieczniona we wszystkich rodzajach twórczości - od słuchowiska radiowego po komiks. Największe tryumfy święciła w latach 30-50 XX wieku, a odniesienia i cytaty do dziś można znaleźć w wielu miejscach, na przykład w „Dilbercie” („Adios, Tonto, razem ze swoim koniem”) albo filmie „RED 2” (John Malkovich w jednej z pierwszych scen zwraca się do Bruce’a Willisa per „Kemosabe”).
W najnowszym „Jeźdźcu znikąd” fabuła ujęta jest w ramy opowieści snutej dziecku przez starca, co natychmiast kojarzy się z „Narzeczoną księcia”, jednak u Verbinskiego przejścia z jednego planu na drugi zrobione są z większym wdziękiem. Taka kompozycja ma niewątpliwie za zadanie zdystansować widza do tego, co ogląda, bo wszak wiekowy narrator ma prawo nieco koloryzować, mieszać chronologię czy pomijać drobne szczegóły. A koloryzuje, i to w sposób, który samego pana Zagłobę odesłałby ze wstydem do kąta. Ku własnemu zdziwieniu, kupiłam bez zastrzeżeń wszystko, nawet mięsożerne króliki i konia na dachu budynku, nie mówiąc już o wydobywaniu srebra w postaci elegancko wypolerowanych samorodków. Zaś ułamek sekundy, w którym przenikają się oba plany – zwróćcie baczną uwagę na scenę przy wykopanych grobach – wręcz mnie zachwycił. Momentami miałam wrażenie oglądania jakiejś onirycznej wizji, co potęgowane było nienaturalnie wypłowiałymi kolorami i wysmakowaną kompozycją niektórych ujęć.
Co sprawiło, że do tego stopnia wsiąkłam w opowiadaną historię? Na pewno duża w tym zasługa aktorów – i nie mam na myśli jakichś szczególnie wybitnych kreacji, ale raczej coś na kształt ogólnej charyzmy, „emanacji Mocy”, jak mawia jedna moja przyjaciółka. Postaci w tym filmie są kwintesencją westernowych klisz (Przyjazna Burdelmama, Twarda Osadniczka, Knujący Korporacjonista) i jako takie podane są przekonująco. Tytułowy bohater jest irytujący w swym naiwnie idealistycznym podejściu do życia, ale Armie Hammer gra tę irytującość z sercem. Z kolei Tonto wygląda bardziej jak wyobrażenie Karola Maya o „szlachetnym dzikusie” niż jak realna osoba, szczególnie, że schowany jest pod makijażem, który niemal zaciera mu rysy twarzy. Ale robi dokładnie to, co „powinien” robić westernowy Indianin: ma kamienną minę i wypowiada się lakonicznie oraz nieco wzniośle (z tym ostatnim polski tłumacz nieco sobie poszalał) i tylko w jednej ze scen na dachu jadącego pociągu zostaje przywołany duch kapitana Jacka Sparrowa, kiedy Tonto przez chwilę porusza się w charakterystyczny sposób.
Swoją drogą, wątki indiańskie w westernach rzadko bywają radosne, ale w tym filmie wypadły porażająco ponuro na skutek kontrastu z radosną i nieco absurdalną przygodowością głównej fabuły. Może „radosną” to niepasujące stwierdzenie w kontekście tragedii, jakich doświadczyli obaj bohaterowie, ale po wyjściu z kina ma się w pamięci głównie szaloną finałową galopadę koni i pędzących pociągów do wtóru uwertury z „Wilhelma Tella” (wykorzystywanej również w najstarszych przygodach Lone Rangera), a nie masakrę całego plemienia. Gdyby Tarantino kręcił filmy dla Disneya, całościowy efekt mógłby być nieco podobny.
koniec
5 sierpnia 2013

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Fallout: Odc. 3. Oko w oko z potworem
Marcin Mroziuk

22 IV 2024

Nie da się ukryć, że pozbawione głowy ciało Wilziga nie prezentuje się najlepiej, jednak ważne okazuje się to, że wciąż można zidentyfikować poszukiwanego zbiega z Enklawy. Obserwując rozwój wydarzeń, możemy zaś dojść do wniosku, że przynajmniej chwilowo szczęście opuszcza Lucy, natomiast Maximus ląduje raz na wozie, raz pod wozem.

więcej »

East Side Story: Czy można mieć nadzieję w Piekle?
Sebastian Chosiński

21 IV 2024

Mariupol to prawdopodobnie najboleśniej doświadczone przez los ukraińskie miasto w toczonej od ponad dwóch lat wojnie. Oblężone przez wojska rosyjskie, przez wiele tygodni sukcesywnie niszczone ostrzałami z lądu, powietrza i morza. Miasto zamordowane po to, by złamać opór jego mieszkańców i ukarać ich za odrzucenie „ruskiego miru”. O tym opowiada dokument Maksyma Litwinowa „Mariupol. Niestracona nadzieja”.

więcej »

Fallout: Odc. 2. Elementy układanki zaczynają do siebie pasować
Marcin Mroziuk

19 IV 2024

Z jednej strony trudno nam zachować powagę, gdy obserwujemy, jak bardzo zachowanie Lucy nie pasuje do zwyczajów i warunków panujących na powierzchni. Z drugiej strony w miarę rozwoju wydarzeń wygląda na to, że właśnie ta młoda kobieta ma szansę wykonać z powodzeniem misję, która na pierwszy rzut oka jest ponad jej siły.

więcej »

Polecamy

Bo biblioteka była zamknięta

Z filmu wyjęte:

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zemsty szpon
— Jarosław Loretz

Taśmowa robota
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Inne recenzje

Esensja ogląda: Marzec 2014 (1)
— Miłosz Cybowski, Konrad Wągrowski

Tegoż twórcy

Esensja ogląda: Marzec 2014 (1)
— Miłosz Cybowski, Konrad Wągrowski

Sztorm
— Ewa Drab

Piraci wszystkich krajów…
— Marcin Łuczyński

Stukadełko w umrzyka skrzyni
— Marcin Łuczyński

Miej serce i patrzaj w serce
— Ewa Drab

Nowości: Marzec 2004
— Konrad Wągrowski

DVD: Piraci z Karaibów. Klątwa Czarnej Perły
— Konrad Wągrowski

Na ekranach: Październik 2003
— Joanna Bartmańska, Marta Bartnicka, Piotr Dobry, Tomasz Kujawski, Konrad Wągrowski

Chała z Karaibów
— Marta Bartnicka

Powiew przygody
— Tomasz Kujawski

Tegoż autora

I gwiazdka z nieba nie pomoże, kiedy brak natchnienia
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Tajemnica beczki z solą
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Serializacja MCU
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Od Lukrecji Borgii do bitew kosmicznych
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Półelfi łotrzyk w kanale burzowym
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Zwariowane studentki znów atakują
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Transformersy w krainie kucyków?
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Płomykówki i gadzinówki
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Jedyna nadzieja w lisiczce?
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Ken odkrywa patriarchat, czyli bunt postaci drugoplanowych
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.