Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 4 marca 2024
w Esensji w Esensjopedii

Bryan Singer
‹X-Men›

WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułX-Men
Dystrybutor Syrena
Data premiery13 października 2000
ReżyseriaBryan Singer
ZdjęciaNewton Thomas Sigel
Scenariusz
ObsadaHugh Jackman, Patrick Stewart, Ian McKellen, Famke Janssen, James Marsden, Halle Berry, Anna Paquin, Tyler Mane, Ray Park, Rebecca Romijn, Bruce Davison
MuzykaJames Seymour Brett, Michael Kamen, Jeremy Sweet
Rok produkcji2000
Kraj produkcjiUSA
CyklX-Men
Czas trwania104 min
WWW
Gatunekakcja, SF
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Mutanci są wśród nas
[Bryan Singer „X-Men” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Usiadłem więc w fotelu i zacząłem oglądać, czując się przy tym... nieswojo. Ludzie, którzy ze sobą rozmawiają. Nic nie wali mi się na głowę, błyski lasera nie przecinają czerni niebios, nikt nie strzela ani nie wyje silnikiem na maksymalnych obrotach. Ku mojemu zaskoczeniu, ktoś w końcu zrobił film zaczynając od pomysłu.

Eryk Remiezowicz

Mutanci są wśród nas
[Bryan Singer „X-Men” - recenzja]

Usiadłem więc w fotelu i zacząłem oglądać, czując się przy tym... nieswojo. Ludzie, którzy ze sobą rozmawiają. Nic nie wali mi się na głowę, błyski lasera nie przecinają czerni niebios, nikt nie strzela ani nie wyje silnikiem na maksymalnych obrotach. Ku mojemu zaskoczeniu, ktoś w końcu zrobił film zaczynając od pomysłu.

Bryan Singer
‹X-Men›

WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułX-Men
Dystrybutor Syrena
Data premiery13 października 2000
ReżyseriaBryan Singer
ZdjęciaNewton Thomas Sigel
Scenariusz
ObsadaHugh Jackman, Patrick Stewart, Ian McKellen, Famke Janssen, James Marsden, Halle Berry, Anna Paquin, Tyler Mane, Ray Park, Rebecca Romijn, Bruce Davison
MuzykaJames Seymour Brett, Michael Kamen, Jeremy Sweet
Rok produkcji2000
Kraj produkcjiUSA
CyklX-Men
Czas trwania104 min
WWW
Gatunekakcja, SF
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Poszedłem na ten film przypadkiem. Nie jestem specjalnym fanem kina, a większość produkcji sf ostatnich czasów koncentruje się raczej na oślepianiu i ogłuszaniu widza. Ale bycie miłośnikiem fantastyki to nie tylko przyjemność, lecz również obowiązek. Usiadłem więc w fotelu i zacząłem oglądać, czując się przy tym... nieswojo. Ludzie, którzy ze sobą rozmawiają. Nic nie wali mi się na głowę, błyski lasera nie przecinają czerni niebios, nikt nie strzela ani nie wyje silnikiem na maksymalnych obrotach. Ku mojemu zaskoczeniu, ktoś w końcu zrobił film zaczynając od pomysłu.
Nie chcę przez to powiedzieć, że w "X-Men" nie ma żadnych efektów specjalnych. Wręcz przeciwnie, są, i to niezłe. Ale umieszczone są tam, gdzie być powinny. Wszystkie sceny akcji, gdzie główni bohaterowie prezentują swoje nadprzyrodzone zdolności wynikają z logicznego i przemyślanego przebiegu fabuły, która, co więcej, oparta jest na problemie, z którym być może przyjdzie nam się zmierzyć.
Nie da się bowiem zaprzeczyć, że ludzkość się zmienia. Czy to cieleśnie, czy to psychicznie, efekt jest ten sam. Zawsze pojawia się grupa tych "innych". Dotychczasowe zachowanie ludzkości w takich eksperymentach nie zasługuje na pochwały i nie jest przypadkiem, że film zaczyna się sceną z Oświęcimia. Sytuacja, z jaką mamy do czynienia w "X-Men", jest jednak diametralnie różna - ci drudzy, nowo powstali mutanci, są silniejsi. To oni muszą dokonać wyboru pomiędzy koegzystencją z ludźmi a walką na śmierć i życie, której rezultat, pomimo liczebnej przewagi ′zwykłych′, wcale nie jest taki łatwy do przewidzenia. Cyclops i Magneto flankowani przez Wolverine′a z Sabretoothem (tak, wiem, że ci dwaj się nie znoszą :-)) ze Storm w straży tylnej i Rogue w odwodach byliby chyba w stanie zdemolować średniej wielkości armię.
Mamy więc założenia, znamy wrogów i przyjaciół (mniej więcej, tu też sytuacja się wikła) i tak oto zaczyna rozwijać się akcja. Dwie grupy mutantów reprezentujące dwie różne wizje przyszłości starają się uporządkować świat po swojemu. Jedni mają Plan, a drudzy starają się go pokrzyżować. Najpierw myślą, starając się rozgryźć przeciwnika i przeniknąć jego zamiary, a dopiero potem wkraczają do akcji. A jeżeli w okolicy znajduje się jeszcze grupka mutantów strony przeciwnej, to zaczynają się fajerwerki. Błyski, eksplozje, walące się budynki oraz wolna amerykanka na Statui Wolności, czyli dobrze dobrany i dopasowany zestaw efektów specjalnych, mogący zadowolić każdego.
Bardzo polecam ten film jako dobrą i co ważniejsze, przemyślaną rozrywkę. Nie jest to zwalający z nóg materiał do refleksji i wzruszeń, ale nie jest to również bezsensowna rypanka typu "mamy efekty, zróbmy film".
PS: Po filmie wszyscy przerzucali się pomysłami na własną mutację. Możnaby z tego zrobić test psychologiczny. :-)
koniec
1 listopada 2000

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Kulawe konie: Sez. 3. odc. 6. Prawda jak oliwa zawsze na wierzch wypływa
Marcin Mroziuk

4 III 2024

Po raz kolejny mamy okazję się przekonać, że chociaż agenci ze Slough House pod wieloma względami może nie dorównują kolegom z Regent’s Park, to nie sposób odmówić im pomysłowości, odwagi i waleczności (nawet jeśli cechy te nie rozkładają się równomiernie w ich grupie). Nie możemy mieć natomiast pewności, czy porażka Ingrid Tearney spowoduje, że w MI5 rzeczywiście nastąpią zmiany na lepsze.

więcej »

East Side Story: Od miłości do nienawiści
Sebastian Chosiński

3 III 2024

Durdona Tulaganowa to uzbecka scenarzystka i reżyserka, która najczęściej bohaterkami swoich filmów czyni kobiety po przejściach. Tak było w omawianej przed kilkoma tygodniami „Grze losu”, tak jest również w nakręconej w 2017 roku „Ciemności”. Młoda Fatima próbuje ułożyć sobie życie po tym, jak jej mąż trafił do więzienia. Gdy ten opuszcza zakład karny, chce odzyskać i żonę, i córkę.

więcej »

Kulawe konie: Sez. 3. odc. 5. Nikt nie chce być kozłem ofiarnym
Marcin Mroziuk

1 III 2024

Cała rozgrywka pomału zbliża się do końca, a o jej wyniku ma zadecydować głównie to, kto przeżyje starcie w tajnym archiwum. Teraz nasza uwaga koncentruje się więc nie na skomplikowanych szpiegowskich intrygach, lecz na zwyczajnej strzelaninie. Inną sprawą jest, że z przyjemnością obserwujemy też rozmowę toczącą się między dwiema wpływowymi kobietami w Regent’s Park.

więcej »

Polecamy

Polski hit eksportowy

Z filmu wyjęte:

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zemsty szpon
— Jarosław Loretz

Taśmowa robota
— Jarosław Loretz

Z wątrobą na dłoni
— Jarosław Loretz

Panika na planie
— Jarosław Loretz

Jak nie gryzoń, to może jaszczurka?
— Jarosław Loretz

A gdyby tak skrzyżować człowieka z gryzoniem... inaczej
— Jarosław Loretz

A gdyby tak skrzyżować człowieka z gryzoniem...
— Jarosław Loretz

Miły uśmiech na nowy rok
— Jarosław Loretz

Odcinek świąteczny
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Tegoż twórcy

Freddie i jego koty
— Sebastian Chosiński

Killer Queen
— Piotr Nyga

Remanent filmowy 2016
— Sebastian Chosiński, Gabriel Krawczyk, Jarosław Loretz, Marcin Osuch, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Powszedniość końca świata
— Jarosław Robak

Esensja ogląda: Czerwiec 2014 (1)
— Sebastian Chosiński, Jarosław Loretz, Agnieszka Szady

O mutancie, który skakał przez czas
— Konrad Wągrowski

Jednooki, jednoręki
— Marcin T. P. Łuczyński

Mutanci kwitną
— Eryk Remiezowicz

Tegoż autora

Najstarsza magia
— Eryk Remiezowicz

Kronika śmierci niezauważonej
— Eryk Remiezowicz

Zamknąć Królikarnię!
— Eryk Remiezowicz

Książka, która nie dotarła do nieba
— Eryk Remiezowicz

Historia żywa
— Eryk Remiezowicz

Na siłę
— Eryk Remiezowicz

Wpadnij do wikingów
— Eryk Remiezowicz

Gdzie korekta to skarb
— Eryk Remiezowicz

Anielski kryminał
— Eryk Remiezowicz

I po co ten pośpiech?
— Eryk Remiezowicz

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.