Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 4 marca 2024
w Esensji w Esensjopedii

Kevin Smith
‹Dogma›

WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułDogma
Dystrybutor Prestige
Data premiery8 grudnia 2000
ReżyseriaKevin Smith
ZdjęciaRobert D. Yeoman
Scenariusz
ObsadaMatt Damon, Ben Affleck, George Carlin, Bud Cort, Linda Fiorentino, Janeane Garofalo, Jason Lee, Alan Rickman, Jason Mewes, Kevin Smith, Chris Rock, Salma Hayek, Alanis Morissette
MuzykaHoward Shore
Rok produkcji1999
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania130 min
WWW
Gatunekkomedia
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Z religii też można się pośmiać
[Kevin Smith „Dogma” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Niektóre kpinki z religii i jej dogmatów sąna bardzo niskim, raczej skatologicznym poziomie. Przykładem może być tu demon Golgathan i namiętne eksponowanie braku genitaliów u aniołów. Ale film jest w sumie pozytywnym rozczarowaniem, bo po pierwsze śmieszy, a po drugie daje dużo materiału do zastanowienia.

Eryk Remiezowicz

Z religii też można się pośmiać
[Kevin Smith „Dogma” - recenzja]

Niektóre kpinki z religii i jej dogmatów sąna bardzo niskim, raczej skatologicznym poziomie. Przykładem może być tu demon Golgathan i namiętne eksponowanie braku genitaliów u aniołów. Ale film jest w sumie pozytywnym rozczarowaniem, bo po pierwsze śmieszy, a po drugie daje dużo materiału do zastanowienia.

Kevin Smith
‹Dogma›

WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułDogma
Dystrybutor Prestige
Data premiery8 grudnia 2000
ReżyseriaKevin Smith
ZdjęciaRobert D. Yeoman
Scenariusz
ObsadaMatt Damon, Ben Affleck, George Carlin, Bud Cort, Linda Fiorentino, Janeane Garofalo, Jason Lee, Alan Rickman, Jason Mewes, Kevin Smith, Chris Rock, Salma Hayek, Alanis Morissette
MuzykaHoward Shore
Rok produkcji1999
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania130 min
WWW
Gatunekkomedia
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
W Kościół katolicki wali się ostatnio jak w bęben, przypisując mu wszelkie zło dzisiejszego świata. Zapowiedź "Dogmy" wskazywała na to, że będzie to następny film z tego nurtu. Częściowo jest to prawda. Rzeczywiście, niektóre kpinki z religii i jej dogmatów były na bardzo niskim, raczej skatologicznym poziomie. Przykładem może być tu demon Golgathan i namiętne eksponowanie braku genitaliów u aniołów. Ale film jest w sumie pozytywnym rozczarowaniem, bo po pierwsze śmieszy, a po drugie daje dużo materiału do zastanowienia.
Pierwszy problem do rozważenia to kwestia dopasowywania Kościoła do potrzeb i wyobrażeń wiernych, czyli zamiana teoretycznie świętych miejsc w rodzaj Disneylandu (patrz Licheń). Rozpaczliwe poszukiwanie klientów (boję się tu użyć słowa ′wiernych′) prowadzi do zamiany krucyfiksu na idący z duchem czasu posąg Kumpla Jezusa, a do uzyskania rozgrzeszenia wystarczy już tylko wejść do nowo postawionej katedry. Kiedy zaś zarzuca się biskupowi posługiwanie się metodami koncernów tytoniowych, wzdycha on z tęsknotą, marząc o podobnej liczbie owieczek.
Niestety, pomysł z prostą i przyjemną likwidacją grzechów ma jedną wadę. Na Ziemię karnie zesłano bowiem w dawnych czasach dwóch aniołów. Jeżeli jednak wejdą oni do katedry, a potem umrą, to będą musieli pójść do nieba. A ponieważ Bóg zabronił im powrotu do raju, to ich pojawienie się tam złamałoby zasadę boskiej nieomylności i doprowadziło do końca świata. Amen.
W celu powstrzymania Lokiego, jedynego w historii anioła śmierci, oraz jego kumpla Bartleby′ego Metatron, Głos Boga, zbiera specjalne komando. W jego skład wchodzi Ostatni Potomek, dwóch proroków (Jay i Silent Bob) oraz trzynasty apostoł - czarny i martwy zarazem. Wspomaga ich okresowo Muza, która zamiast pomagania artystom wybrała pracę na własny rachunek.
Obie strony konfliktu zdążają do katedry - każda na własny sposób. Problemem aniołów jest nadmierny zapał Lokiego w zbożnym dziele karania grzeszników, prowadzący do niewielkich okresowych powtórek z Sodomy i Gomory. Kłopoty Bartleby′ego są jeszcze gorsze... Z drugiej strony Ostatni Potomek, czyli Bethany, ma problemy z wiarą, a reszta jej drużyny bynajmniej jej nie pomaga. Apostoł mądruje się, żądając usunięcia z Biblii uprzedzeń rasowych, a prorocy... no, z nimi jest inna historia. Jay jest seksoholikiem, a Bob nic nie mówi, co nie zmienia jednak faktu, że to ich wskazówki prowadzą drużynę do celu.
I tak to się toczy. Akcja czasem przyspiesza, czasem zwalnia, czasem film jest błyskotliwie dowcipny, a czasem raczej płytki, ale w sumie jest to naprawdę rzecz godna uwagi. Umieszczono tam kilka rzeczy, nad którymi naprawdę warto się zastanowić. W dodatku gra tam wielu znakomitych aktorów, co jeszcze lepiej uwypukla idee scenarzysty. To nie jest film obelżywy (no, może trochę), tylko do śmiechu.
koniec
1 listopada 2000

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

East Side Story: Od miłości do nienawiści
Sebastian Chosiński

3 III 2024

Durdona Tulaganowa to uzbecka scenarzystka i reżyserka, która najczęściej bohaterkami swoich filmów czyni kobiety po przejściach. Tak było w omawianej przed kilkoma tygodniami „Grze losu”, tak jest również w nakręconej w 2017 roku „Ciemności”. Młoda Fatima próbuje ułożyć sobie życie po tym, jak jej mąż trafił do więzienia. Gdy ten opuszcza zakład karny, chce odzyskać i żonę, i córkę.

więcej »

Kulawe konie: Sez. 3. odc. 5. Nikt nie chce być kozłem ofiarnym
Marcin Mroziuk

1 III 2024

Cała rozgrywka pomału zbliża się do końca, a o jej wyniku ma zadecydować głównie to, kto przeżyje starcie w tajnym archiwum. Teraz nasza uwaga koncentruje się więc nie na skomplikowanych szpiegowskich intrygach, lecz na zwyczajnej strzelaninie. Inną sprawą jest, że z przyjemnością obserwujemy też rozmowę toczącą się między dwiema wpływowymi kobietami w Regent’s Park.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: Źli policjanci i dobrzy złodzieje
Sebastian Chosiński

28 II 2024

W cześci pierwszej „Kodeksu milczenia” twórcy filmu, czyli reżyser Zinowij Rojzman oraz scenarzyści Gieorgij Wajner i Leonid Słowin, postanowili ciężko doświadczyć swojego bohatera – podpułkownika milicji Turę Samatowa. To jednak i tak nic w porównaniu z tym, co spotkało go w części drugiej, gdy zdecydował się z wydalonym przed laty ze służby przyjacielem rozprawić się z handlującą narkotykami mafią.

więcej »

Polecamy

Polski hit eksportowy

Z filmu wyjęte:

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zemsty szpon
— Jarosław Loretz

Taśmowa robota
— Jarosław Loretz

Z wątrobą na dłoni
— Jarosław Loretz

Panika na planie
— Jarosław Loretz

Jak nie gryzoń, to może jaszczurka?
— Jarosław Loretz

A gdyby tak skrzyżować człowieka z gryzoniem... inaczej
— Jarosław Loretz

A gdyby tak skrzyżować człowieka z gryzoniem...
— Jarosław Loretz

Miły uśmiech na nowy rok
— Jarosław Loretz

Odcinek świąteczny
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Inne recenzje

Do sedna: Kevin Smith. Dogma
— Marcin Knyszyński

Tegoż autora

Najstarsza magia
— Eryk Remiezowicz

Kronika śmierci niezauważonej
— Eryk Remiezowicz

Zamknąć Królikarnię!
— Eryk Remiezowicz

Książka, która nie dotarła do nieba
— Eryk Remiezowicz

Historia żywa
— Eryk Remiezowicz

Na siłę
— Eryk Remiezowicz

Wpadnij do wikingów
— Eryk Remiezowicz

Gdzie korekta to skarb
— Eryk Remiezowicz

Anielski kryminał
— Eryk Remiezowicz

I po co ten pośpiech?
— Eryk Remiezowicz

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.