Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 9 czerwca 2023
w Esensji w Esensjopedii

Mark Mori
‹Bettie Page Reveals All›

EKSTRAKT:50%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułBettie Page Reveals All
ReżyseriaMark Mori
ZdjęciaGrant Barbeito, Angel Barroeta, Doug Miller, Jay Miracle
Scenariusz
ObsadaBettie Page, Dita Von Teese, Hugh M. Hefner, Rebecca Romijn, Tempest Storm, Bunny Yeager, Paula Klaw, Irving Klaw
Rok produkcji2012
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania101 min
Gatunekdokument
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

DocPoint 2014: American Beauty
[Mark Mori „Bettie Page Reveals All”, „DocPoint - Helsinki Documentary Film Festival” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Rozpoznawalnych na pierwszy rzut oka ikon popkultury jest stosunkowo niewiele, ale Bettie Page z całą pewnością do nich należy. Najsłynniejsza pin-up girl wszech czasów pojawiła się w „Simpsonach”, do jej charakterystycznego wyglądu nawiązała między innymi Beyoncé w teledysku „Why Don’t You Love Me” i Dave Stevens w komiksie „The Rocketeer”. Katy Perry zawdzięcza jej smoliście czarną grzywkę, a artystka burleski Dita Von Teese – karierę. Kim jednak była i co właściwie się z nią stało? Dlaczego u szczytu kariery nagle zniknęła? W „Bettie Page Reveals All” nominowany do Oscara reżyser Mark Mori ujawnia wszystko.

Marta Bałaga

DocPoint 2014: American Beauty
[Mark Mori „Bettie Page Reveals All”, „DocPoint - Helsinki Documentary Film Festival” - recenzja]

Rozpoznawalnych na pierwszy rzut oka ikon popkultury jest stosunkowo niewiele, ale Bettie Page z całą pewnością do nich należy. Najsłynniejsza pin-up girl wszech czasów pojawiła się w „Simpsonach”, do jej charakterystycznego wyglądu nawiązała między innymi Beyoncé w teledysku „Why Don’t You Love Me” i Dave Stevens w komiksie „The Rocketeer”. Katy Perry zawdzięcza jej smoliście czarną grzywkę, a artystka burleski Dita Von Teese – karierę. Kim jednak była i co właściwie się z nią stało? Dlaczego u szczytu kariery nagle zniknęła? W „Bettie Page Reveals All” nominowany do Oscara reżyser Mark Mori ujawnia wszystko.

Mark Mori
‹Bettie Page Reveals All›

EKSTRAKT:50%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułBettie Page Reveals All
ReżyseriaMark Mori
ZdjęciaGrant Barbeito, Angel Barroeta, Doug Miller, Jay Miracle
Scenariusz
ObsadaBettie Page, Dita Von Teese, Hugh M. Hefner, Rebecca Romijn, Tempest Storm, Bunny Yeager, Paula Klaw, Irving Klaw
Rok produkcji2012
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania101 min
Gatunekdokument
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Bettie Mae Page nie miała łatwego dzieciństwa; matka całą uwagę poświęcała synom, brutalny ojciec molestował ją i jej siostry. Lepiej nie było też w sierocińcu, do którego ostatecznie trafiła, a zawarte zbyt wcześnie małżeństwo nauczyło ją tylko tańca i seksu.
W agencji modelek od razu usłyszała, że jest za niska i zbyt przysadzista, ale na ulicy zaczepił ją Jerry Tibbs, policjant i fotograf-amator. Namówił Bettie na fryzurę z grzywką, której pozostała wierna przez całe życie i pomógł w rozpoczęciu kariery pin-up girl, w której krągłości i niewinny wygląd dziewczyny z sąsiedztwa bynajmniej nie przeszkadzały.
Na początku zarabiała na życie pozując amatorom takim jak Tibbs, przełomem okazała się dopiero współpraca z Irvingiem Klawem. Powstające na specjalne zamówienie zdjęcia i filmiki z jej udziałem zawierały ryzykowne jak na tamte czasy elementy BDSM. Bettie realizowała wstydliwe fantazje klientów - była kneblowana, wiązana, dawała klapsy innym modelkom lub przechadzała się na niebotycznie wysokich obcasach wymachując biczem. Wcielała się zarówno w ofiarę, jak i bezlitosną dominę, znajdując radość w każdej z tych ról. To okazało się dla amerykańskiego społeczeństwa zupełnie nie do przyjęcia.
Oskarżana o niemoralność i propagowanie pornografii wyjechała z Nowego Jorku w 1957 roku i słuch po niej zaginał. Przez długie lata nawet najbliżsi przyjaciele i współpracownicy nie mogli nawiązać z nią kontaktu.
Niezwykłe losy „zmysłowej syreny z Południa” już wcześniej zainteresowały filmowców; w 2005 roku Mary Harron nakręciła biograficzny film fabularny „The Notorious Bettie Page” z Gretchen Mol w roli tytułowej, na jej temat powstało też wiele dokumentów, w tym „Bettie Page: Pin-up Queen”. Teraz do grupy wyznawców dołączył Mark Mori.
To, co wyróżnia jego dokument na tle innych to fakt, że udało mu się namówić obsesyjnie chroniącą swoją prywatność Bettie na wzięcie udziału w projekcie. Wierna pragnieniu, żeby zapamiętano ją taką, jak na zdjęciach, nie pozwoliła się sfilmować. Mori nagrał z nią prawie sześciogodzinny wywiad i oprócz opinii ekspertów, fanów i znajomych to właśnie jej głos słyszymy przez cały film. Bettie Page, nie przebierając w słowach, wreszcie o sobie opowiada.

‹DocPoint - Helsinki Documentary Film Festival›

WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
MiejsceHelsinki, Finlandia
Od28 stycznia 2014
Do2 lutego 2014
WWW
„Bettie Page Reveals All” przypomina kolaż; Mori ilustruje wypowiedzi Bettie fragmentami starych filmów, animacji i wreszcie materiałami poświęconymi samej modelce. To ciekawe podejście, bo tak jak Marilyn Monroe czy James Dean, Bettie egzystuje w wielu wymiarach. Reżyser prezentuje zatem właściwie dwie historie – dokumentuje zmiany w jej życiu oraz w wizerunku, który po latach zaczął być zupełnie inaczej odbierany.
Gdyby nie ten zabieg stylistyczny film Moriego okazałby się dość zachowawczy. Narracja Bettie dodaje mu energii, ale nie brakuje typowych ujęć przedstawiających „gadające głowy”. Co więcej, reżyserowi zdarza się często zbaczać z tematu; wiele niepotrzebnie rozbudowanych wątków, zwykle dotyczące jej byłych partnerów, nie wnosi w historię niczego wartościowego. Film ożywa, gdy uwaga skupia się na Bettie, a nie na kochanku, który był znanym projektantem, czy na pokazach bielizny Victoria′s Secret.
Mimo, że kariera Bettie Page tak naprawdę trwała zaledwie siedem lat, jej wpływ na popkulturę wciąż przybiera na sile. Symbol seksualnego wyzwolenia kobiet i króliczek Hefnera, chrześcijanka i gorszycielka, domina i bezwolna ofiara, niechciana córka i żona, którą z mężem łączyły tylko „filmy, seks i hamburgery” - oparty na przeciwieństwach wizerunek sprawia, że Page wciąż budzi emocje. Film Moriego stanowi tego najlepszy dowód i choć nie dorównuje charyzmą swojej bohaterce z pewnością przysporzy jej nowych fanów.
koniec
6 lutego 2014

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Kulawe konie: Sez. 1. odc. 5. Pokerowa zagrywka
Marcin Mroziuk

9 VI 2023

Wprawdzie River Cartwright potrzebował sporo czasu, aby zrozumieć, czemu trafił do Slough House, ale teraz dzięki tej wiedzy może pomóc Jacksonowi Lambowi we wspólnym pokrzyżowaniu planów Diany Taverner. Pytanie brzmi, czy tej rozgrywki w łonie MI5 nie przypłaci życiem porwany Hassan Ahmed.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: Leśni Bracia – estońscy „żołnierze wyklęci”
Sebastian Chosiński

7 VI 2023

Kinematografia estońska z czasów radzieckich nie miała w Polsce Ludowej szczególnego szczęścia. Jeśli już sprowadzano nad Wisłę filmy z republik nadbałtyckich, sięgano głównie po dzieła litewskie. A szkoda! Gdyby było inaczej, „Gniazdo na wietrze” Olava Neulanda, oparte na scenariuszu Grigorija Kanowicza i Isaaka Fridberga, mogłoby stać się sporym wydarzeniem.

więcej »

Kolorowy zawrót głowy
Agnieszka ‘Achika’ Szady

6 VI 2023

Druga część trylogii o multiwersum wszystkich możliwych Spider-Manów (wliczając kota i prosiaka) jest jeszcze bardziej oszałamiająca wizualnie niż pierwsza. Na szczęście efektom nie udało się przyćmić fabuły.

więcej »

Polecamy

Marzenie archeologa

Z filmu wyjęte:

Marzenie archeologa
— Jarosław Loretz

Indianie też nie mieli się czego wstydzić
— Jarosław Loretz

Życie miejskie dla ubogich
— Jarosław Loretz

Drama na trzy ręce
— Jarosław Loretz

Nie, nie, wejście od frontu odpada
— Jarosław Loretz

Technika zgniłego Zachodu
— Jarosław Loretz

Tam, gdzie nikt nie patrzy
— Jarosław Loretz

Czy Herkules była kobietą?
— Jarosław Loretz

Prosimy nie regulować monitora
— Jarosław Loretz

Patyki eliminacji
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.